Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Men hur svårt ska det VARA!!!

Hade intalat mig själv i morse att "idag ska jag bara ta det lugnt!"
Nypumpade däck och höjt sadeln en aning rullar jag iväg hemifrån.
Återigen mycket folk på Götgatan norrut. Hakar på några andra cyklister och vips har jag dragit upp tempot!
Fortsätter genom resten av stan i bra tempo trots en del vind.
På hemvägen tänker jag återigen att jag verkligen SKA ta det lugnt. Tittar på telefonens väderapp och ser att det ska vara 14-15 grader på hemvägen, så kör kortbyxor och t-shirt men i sista stund väljer jag ändå att också ta på vindjackan. Det var nog tur för det kändes rätt mycket svalare än de 14 grader som utlovats. Dessutom bitvis medvind vilket gjorde att tempot även på hemvägen drogs upp. Mycket folk även på hemvägen genom stan, men majoriteten skötte sig bra.

Men i morgon.... DÅ ska jag ta det lugnt!!

IMG_5597.webp

Nio år utan ordentlig service tog ut sin rätt och till slut hade jag bara fyra växlar som man försiktigt fick smyga i utan att lägga kraft. Plockade isär, rengjorde och på med nytt fräscht fett och nu är den som ny igen.

Tog racern igen så den var snabb. Igår på hemvägen var det lite nervöst dock, när jag cyklade söderut längs Skeppsbron så tyckte jag det kändes väldigt skakigt, stannade och kände på bakhjulet om det var punktering men det var det tydligen inte. Undrar om det bara var att jag inte var van att cykla på knagglig asfalt med 23:or bak.

Igår var det tydligen en gruppvurpa vid vägarbetet på Götgatan läste jag i "Vi som cyklar i Stockholm", var det någon som såg något?

Men hur svårt ska det VARA!!!

Hade intalat mig själv i morse att "idag ska jag bara ta det lugnt!"
Nypumpade däck och höjt sadeln en aning rullar jag iväg hemifrån.
Återigen mycket folk på Götgatan norrut. Hakar på några andra cyklister och vips har jag dragit upp tempot!
Fortsätter genom resten av stan i bra tempo trots en del vind.
På hemvägen tänker jag återigen att jag verkligen SKA ta det lugnt. Tittar på telefonens väderapp och ser att det ska vara 14-15 grader på hemvägen, så kör kortbyxor och t-shirt men i sista stund väljer jag ändå att också ta på vindjackan. Det var nog tur för det kändes rätt mycket svalare än de 14 grader som utlovats. Dessutom bitvis medvind vilket gjorde att tempot även på hemvägen drogs upp. Mycket folk även på hemvägen genom stan, men majoriteten skötte sig bra.

Men i morgon.... DÅ ska jag ta det lugnt!!

Enig där. Körde långbrallor, handskar och jacka hem och undrade som du, var är dessa utlovade 14-15 grader?

Lyckades dock ta det lugnt hem. Mitt tips är att käka pizza med 2 öl till lunch :sneaky:

AW i eftermiddag, så elcykel utan assist till jobbet och med assist hem. (Om det inte blir så mycket att det blir tåg)
Oj vad det gick! Jag blev lite försiktigt förbicyklad av cykelklädd MTB-pendlare som la sig framför mig. Jag tyckte det gick lite väl långsamt, så jag trampade på och körde om. Därefter trampade jag på bra på den långa rakan. 37 var jag uppe i, med 27 kg tung dam-elcykel, utan assist! Jag kan inte förstå hur det gick till, men MTB-killen måste ha svurit över min trimmade elhoj. Om han bara visste 😁

Lite senare blev jag sakta omkörd av en kvinna på elcykel som såg ut att trampa på rätt energiskt. När jag tryckte på lite och cyklade om henne ropade jag "Ska jag också slå på motorn" innan jag försvann i 29 km/h. Riktigt barnsligt, men hysteriskt roligt just då.

Sval med solig.
Frontalkrockande med en gräsand 🦆 Den flög rakt in i mitt styre. Det gick bra för mig. Pippin oklart……
Påminner mig om när jag käkade Max med några polare. Vi satt ute för det var vår, och vi ville njuta av solen. Molnen kom ganska snabbt så det var inte ens skönt ute längre. Och vi blev bombarderade av fiskmåsar som cirkulerade i luften värre än en polishelikopter i valfri Stockholmsförort (fråga mig hur jag vet). Det blev lite dive bombing och vi viftade med händerna för att skydda våra pommes. Vid en viftning med högerhanden råkade jag träffa en fiskmåskropp som var på väg mot mig, frontalkrock med min hand alltså.

Känslan av stor tjock fiskmås i fart mot min hand som med fart slog åt andra hållet glömmer jag aldrig. Den var mycket större och tyngre än jag hade kunnat föreställa mig. Kändes som att slå till en människa ungefär. Jag tyckte så synd om fågeln som såklart fick ont och gick iväg, den var ju bara sugen på pommes. Men äckelkänslan satt kvar i handen väldigt länge. Spelade ingen roll hur mycket jag tvättade handen. Känslan av den där äckliga fågeln mot baksidan av min hand satt nog kvar i en vecka ändå.

Hoppas även cykeln mår bra!

Vacker morgon och jessus vad många cyklister. Vinterntid är jag totalt allena första 10km, idag hade jag passerat säkert 20st. Och nu startar jag hemifrån vid 06.30, så ännu långt kvar till rush hour.
Speaking of rush hour, Stockholm/Solna/Danderyd stad verkar tycka att den smartaste tidpunkten på dygnet att rengöra cykelvägen på Stocksundsbron och vid bron över Ålkistan är exakt då som flest cyklister använder den. Och det värsta, de hade bara blött ner vägen, inte sopat bort skiten. Nu är man själv smutsig som fan efteråt. Och cykeln är täckt av ett cementliknaden tunt lager. FFS! Har gjort en felanmälan. Vissa jobb behöver man tydligen inte använda hjärnan till.

Det fina vädret har hållit i sig, härlig morgon även idag. Bättre väg genom landsbygden är svår att hitta så där är jag bortskämd. Lätt nordanvind och rejält kallt i köldgroparna här och var. Koskiten som jag tjatat om är numer ett minne blott, allt tipp topp idag m a o 👌

Vacker morgon och jessus vad många cyklister. Vinterntid är jag totalt allena första 10km, idag hade jag passerat säkert 20st. Och nu startar jag hemifrån vid 06.30, så ännu långt kvar till rush hour.
Speaking of rush hour, Stockholm/Solna/Danderyd stad verkar tycka att den smartaste tidpunkten på dygnet att rengöra cykelvägen på Stocksundsbron och vid bron över Ålkistan är exakt då som flest cyklister använder den. Och det värsta, de hade bara blött ner vägen, inte sopat bort skiten. Nu är man själv smutsig som fan efteråt. Och cykeln är täckt av ett cementliknaden tunt lager. FFS! Har gjort en felanmälan. Vissa jobb behöver man tydligen inte använda hjärnan till.
Fick flow. Blev totalt 5st felanmälningar

Hatar att vara den som är den, men tycker mig även ”vanliga” vägar rengörs runt kl 6-7 någon gång på morgonen. Tycker det ger en skön känsla, lite som att se soluppgången medan det ligger en liten dimma och dagg i gräset. Det är väl också så grus först bort. Man sprutar vatten och sopar upp så att det inte ska damma så förfärligt. Gruset försvinner men tyvärr blir det någon slags lera kvar som dock förs bort med regnet (och ner i våra avlopp för att göra stopp).

Hatar att vara den som är den, men tycker mig även ”vanliga” vägar rengörs runt kl 6-7 någon gång på morgonen. Tycker det ger en skön känsla, lite som att se soluppgången medan det ligger en liten dimma och dagg i gräset. Det är väl också så grus först bort. Man sprutar vatten och sopar upp så att det inte ska damma så förfärligt. Gruset försvinner men tyvärr blir det någon slags lera kvar som dock förs bort med regnet (och ner i våra avlopp för att göra stopp).
Aa näe detta var nån mega super duper grovrengörning där jag är lite osäker på exakt vart allt grus hade kommit ifrån… antagligen från den heliga bilvägen

Sommarhjulen har lett till mer omväxlande pendling och därmed ryker byfånekransarna en efter en. Lika bra det. Men häromdagen tog jag en KOM i Farsta i medvinden ba sådär! Byter bort alla kransar i världen mot en KOM... :-) Imorgon blir det ingen pendling och på fredag blir det en trettimilare i kortbrallor.

Om det "förr i tiden" var lycrapendlare som var cykelbanornas skräck så är det numera el-MC som helt tagit över. Flöt fram i lugna 30 km/h längs Norrmälarstrand men blev fullkomligt omblåst av en ordentligt påpälsad herre i dunjacka och och överdragsbyxor. Han höll säkert +40 km/h med en kadens på 30 rpm. Uppskattad FTP 500W. Roder i lä, bara att hålla undan.

Om det "förr i tiden" var lycrapendlare som var cykelbanornas skräck så är det numera el-MC som helt tagit över. Flöt fram i lugna 30 km/h längs Norrmälarstrand men blev fullkomligt omblåst av en ordentligt påpälsad herre i dunjacka och och överdragsbyxor. Han höll säkert +40 km/h med en kadens på 30 rpm. Uppskattad FTP 500W. Roder i lä, bara att hålla undan.
Såg en elmoppe bli nerjagad på cykelbana av en polisbil igår. Dock inte inne i stan utan lite utanför utanför stadsmiljön i Södertörn.

Oklart vad den hade gjort då det såg ut som en helt ”vanlig” person på den, alltså inget matbud eller någon kriminell/pundare/ungdom med trimmad moped osv. Särskilt snabbt gick det inte heller, tror inte moppen ens trodde att polisen var ute efter den då den körde lugnt men polisen bakom vrålar med blå-rött ljus och tutar frenetiskt med nån speciell högljudd tuta.

Vi stannade till för att kolla vad som hände och då började ena polisen stirra på oss som att vi inte bör kolla, du vet som en arg förälder med händerna på varsin sida höften ungefär. Han ger till slut tummen upp så vi fattar vinken och ger oss av.

Ändå kul att se att dom inte är ”untouchable” av lagens långa arm.

Edit: Jaha, du kanske menade råcyklister nu?

Tillbaka
Topp