Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag, idioten!!!, har initierat en ”tisdagspaddling” på kanotklubben. Varje tisdag kl 19. Jag är där. Står för arr och tur. Idag är det premiär.

Gissa om jag kommer bli själv. 5 m/s (hanterbart men inte så kul) 7 grader och regn…..
Ingen kommer komma men jag måste vara där.

Känner mig eländig.

Jag, idioten!!!, har initierat en ”tisdagspaddling” på kanotklubben. Varje tisdag kl 19. Jag är där. Står för arr och tur. Idag är det premiär.

Gissa om jag kommer bli själv. 5 m/s (hanterbart men inte så kul) 7 grader och regn…..

Känner mig eländig.
Som arrangör har du ju också privilegiet att meddela ”dagens träning inställd”. Men meditera lite på regel #5 och #9 innan du gör det.

Känner mig eländig.
Detta är "manligt" 🙂 ensam, frusen och eländig mot vädrets makter.
(jag vet att det finns ex antal tuffa kvinnor också, sorry)

Fint att du tog hand om henne! Även om man gjort fel så behöver man få support när det blir stort. Och med unga inblandade så är det extra viktigt med "det ska vara lätt att göra rätt" och det är inte alltid fallet. Gissar att hon kommit söderifrån och just korsat infarten till parkeringen och svängde vänster mot skolan, när snabbgubben skulle innåt stan?
Ja exakt så, söderifrån.
Det är oftast en väldigt sketchy korsning med svängande bilister in och ut ur parkeringen, fotgängare som tar sig till/från roslagsbanan, tunnelbanan, bussar etc samt skola och simhall…
En fint exempel på en korsning jag som oftast frihjular igenom redo att bromsa.

Verkar finnas en stark negativ korrelation mellan hög luftfuktighet och tomma cykelvägar.
Tyvärr anlände jag till en olycksplats, korsningen vid Mörby infasrtsparkering. En stackars 14-årig tjej hade svängt rakt framför en korsande gubbe på snabbracer. Krock boom bang. Mannen var blodig i hela ansiktet med sprucken tand, medan tjejen klarat sig, dock i chock. Så fick lugna ner henne när alla andra fokuserade på mannen. Bara 14 bast så tyckte väldigt mycket synd om henne. Väldigt läskig situation. Å spontant 100% hennes fel. Men nånting inom mig känner ändå att situationen kanske hade gått att undvika, speciellt vid den platsen, men lite bättre hastighetsanpassning...
Jättesnyggt gjort att ta hand om tjejen! Det där är ett problem med många barn som cyklar (och tyvärr inte bara barn) att de bara svänger helt stokastiskt utan att titta vare sig framåt eller bakåt. Jag har lite svårt att lägga skulden på snabbcyklisten här, även om naturligtvis allt går bättre med anpassad hastighet.

Extremt dumt ställe att köra snabbt på... På sämsta tänkbara tid...
Kanske hjälmen klämde för hårt🤔
Han körde på ett barn.
Jobbigt att leva med även om hon gjorde fel.
Tråkigt att han skadade sig.
Bra att hon inte gjorde det.

Extremt dumt ställe att köra snabbt på... På sämsta tänkbara tid...
Kanske hjälmen klämde för hårt🤔
Han körde på ett barn.
Jobbigt att leva med även om hon gjorde fel.
Tråkigt att han skadade sig.
Bra att hon inte gjorde det.
Nu vet vi inte om mannen som kom norrifrån körde snabbt eller inte, han kanske körde ett väldigt lugnt och sansat tempo men krocken skedde ändå.

Ja, det är möjligt, men stämmer inte på etiketten snabbcyklist och på blodig i ansiktet. Jag vill påstå att han inte situationsanpassade sin körning.
Eh, jag har sett äldre ramla omkull med rullator stillastående. Det var också blodigt. Man kan ramla illa i låg hastighet också. Man kan krocka även om man är duktig cyklist som har koll och kör säkert, speciellt om det är någon annans fel. Samtidigt är det fortfarande synd om både tjejen som blev skärrad och gubben som faktiskt blev skadad.

Hoppas cykeln mår bra också.

Eh, jag har sett äldre ramla omkull med rullator stillastående. Det var också blodigt. Man kan ramla illa i låg hastighet också. Man kan krocka även om man är duktig cyklist som har koll och kör säkert, speciellt om det är någon annans fel. Samtidigt är det fortfarande synd om både tjejen som blev skärrad och gubben som faktiskt blev skadad.

Hoppas cykeln mår bra också.
Ja visst, man kan ha otur på många sätt...

Hade ärenden på Söder idag, så det blev en av mina sällsynta pendlingar via Slussen. Jag hade sett fram emot att få uppleva cykeltrafikinfarkten live, men regnvädret gjorde att det var rätt glest mellan cyklisterna både i morse och i eftermiddags. Det märks att jag är en ovan innerstadscyklist numera. Stötte på oväntade vägbyggen och avspärrningar på flera ställen och fick hitta alternativa vägar…

Tillbaka
Topp