Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Mötte en lastbil som körde mot enkelriktat på
> götgatsbacken. I övrigt intet nytt.

Och på vilket sätt var det nytt att de kör mot enkelriktat där? ;-)

Min morgonpendling var skittråkigt och asjobbig. Typ punka bak men orkade inte stanna och pumpa, så det tog 28minuter istället för 20 till jobbet imorse! Kanske orkar pumpa innan jag drar hem, eller jag bör göra det annars kommer jag bli förbannad bara.

Grym morgonpendling.

Cyklade om en EU-moppe som senare kom ikapp mig vid rödljuset vid Brommaplan. Gubben (som såg ut som jultomten) lyfter på visiret och säger: "Fan va snabb du är, du låg nästan i 50!" Jag låtsades helt oberörd trots 90% av maxpuls och svarade: "Ojdå, det var värst."

Bra start på dagen :)

glad promenad med 2½-åring till dagis och sedan en okränkt cykling utan DÖDShot, PANIKbromsningar och CHOCKprejningar båda kilometrarna till jobbet.

Är det någon som fixar gröna vågen upp för lidingövägen från korsningen med tegeluddsvägen? Hur snabbt måste man köra? När jag har fulracern tar jag en liten omväg till jobbet, men nu när jag bytt till mtb och dubbisar tar jag den vägen. I morse smet jag förbi första rödljuset och då hann jag de nästföljande två. Men om man väntar på grönt vid första, blir det nog en utmaning att hinna.

Såg en kille i cykelkläder med cykel utmed Norr mälarstrand som gick o rökte. Dubbelfel, eller hur.

Noterar att Stockholm stad delade ut reflexvästar till elcyklister.

Tackar jobbet för torkskåp denna dag, var riktigt blött från Vällinby in till Alvik sen lättade det som tur var :-)

Började regna efter 200 meter. Glad att jag satte på en liten stänkskärm bak, hjälper rätt mycket. Ganska tomt på cyklister nu.

trist o eländig pendling med dubbdäck runt om, två minuter långsammare än mediantiden för året. Skrattade i mjugg åt en långsam pendlare som satt på en ful, rak skärm rakt ur från sadelstolpen. Han fick inget stänk i arslet men hade en skön lerfläck vid nacken och överryggen. Resten av geggan hamnade nog på mig.

Sen, är götgatspuckeln alls enkelriktad? Åt vilken håll?

Lite fuktigt men ganska OK. Tyvärr gnisslar cyklar en del och är superskitig - ingen större lust att göra rent och smörja

Lyckades missa regnet, fick bara enstaka stänk på mig. Någon tog min rulle sista biten från Bergshamra och in till stan och vägrade släppa trots att jag gick på rött. Bra med sådan "motivation" när man träningspendlar :-)

Blev kallt när det började regna, hade bara reflexvästen över underställströjan.
Har fortfarande inte vant mig vid gyroeffekten vid svängar nu när jag bytt till dubbdäck. Nästan så att jag börjar förstå de där diskussionerna kring "counter-steer" som jag tidigare aldrig riktigt greppat.

Måste göra nya stänklappar, de gamla har spontandemonterat sig själva pga torrsprickor. Fick ett par fina duschar över skorna tack vare ett par djupa pölar längs ringvägen.

Såg ett bageri jag inte sett tidigare 2-3 kvarter från jobbet. Skäms över denna brist i min lokalkännedom. Måste snarast inventera deras utbud, med prioritet på eventuella kardemummabullar.

Men elsulorna höll värmen hela vägen in. Ibland behövs inte mer för att göra en glad.

Cyklar hemifrån 7.10.
15 minuter senare i Hökis och inser, för varmt klädd.
Tar av: munkjackan, långbrallorna.
När jag står där i kallingarna går en tjej förbi.
Jävla klimakteriegubbe.
Glad över att ha blivit sedd trampar jag vidare.
Älta går finfint, inga stulna cyklar i sikte dock.
Inga cyklar alls faktiskt.
Dock svartmuskig taxi som vinkar fram mig vid rondellen i Älta.
Taxi kör oftast bra, bättre än de flesta.
Mer svartmuskiga taxiförare tack.
Alla hatar taxi utom staine.
Hellas, monsterlastbil över hela cykelbanan.
Gubbarna bekymrat hjälpsamma, tittar ikapp efter bilar på stora vägen.
Som gammal BMW-ägare kan man ändå inte stoppa långfingret från att åka upp när bilistj*vel tutar.
Rondellen vis Fredells, cantisarna funkar inte längre, för regnigt.
Glider rakt ut i rondellen bland förvånade bilister.
Låtsas som ingenting, rullar på i bilfilen mot stan.
Möter vid Danvikstull ARTONHUNDRA MINST, LUMEN rätt i nyllet. Onödigt. Sätter upp handen. Killen fattar nog inte.
Kall och blöt men det tog bara en timme.
Ja, så håller det på.

Senast ändrad:
staine skrev:
> Cyklar hemifrån 7.10.
> 15 minuter senare i Hökis och inser, för varmt
> klädd.
> Tar av: munkjackan, långbrallorna.
> När jag står där i kallingarna går en tjej
> förbi.
> Jävla klimakteriegubbe.
> Glad över att ha blivit sedd trampar jag vidare.
> Älta går finfint, inga stulna cyklar i sikte
> dock.
> Inga cyklar alls faktiskt.
> Dock svartmuskig taxi som vinkar fram mig vid
> rondellen i Älta.
> Taxi kör oftast bra, bättre än de flesta.
> Mer svartmuskiga taxiförare tack.
> Alla hatar taxi utom staine.
> Hellas, monsterlastbil över hela cykelbanan.
> Gubbarna bekymrat hjälpsamma, tittar ikapp efter
> bilar på stora vägen.
> Som gammal BMW-ägare kan man ändå inte stoppa
> långfingret från att åka upp när bilistj*vel
> tutar.
> Rondellen vis Fredells, cantisarna funkar inte
> längre, för regnigt.
> Glider rakt ut i rondellen bland förvånade
> bilister.
> Låtsas som ingenting, rullar på i bilfilen mot
> stan.
> Möter vid Danvikstull ARTONHUNDRA MINST, LUMEN
> rätt i nyllet. Onödigt. Sätter upp handen.
> Killen fattar nog inte.
> Kall och blöt men det tog bara en timme.
> Ja, så håller det på.

Underbar läsning, bästa på länge. Fortsätt så! :)

Det var blötare ute än det såg ut. Men det var skönt att komma ut trots att mitt knä börjar irritera mig. Får bli en vända till farbror doktorn och se om det är något de kan amputera.

salle skrev:
> Men hallå, det är ju DÖDSmörkt ute.

Ja, och de helt nersläckta fotisarna syns inte alls i motljuset från en BMW. SÅledes BMWs fel att det är mörkt.

Någon som drar värtavägen mot ö-malm som tycker den är onödigt trafiksäker och upplyst?

Mottrafikant #1: Bilisten som kom rakt emot mig och prompt skulle tränga sig förbi en parkerad bil trots att han hade hindret på sin sida.

Mottrafikant #2: Bilisten som hade parkerat sin bil på cykelbanan så att jag fick cykla på vägen och bilister fick tränga sig förbi hans bil.

Mottrafikant #3: Jag, som skrattade rått när deras backspeglar krokade i varandra med ett högt "klonk".

Hur var det nu, krama varandra i trafiken? :)

Mörkt och blött; misärpendling i ett nötskal. Ingen rygg att ta, inte ens nån att jaga ikapp. Kanske gick långsamt men hade grymt starka ben på slutet så drog upp en mäktig spurt sista 300 meterna innan dagis. Tänkte att jag skulle höra publikens (dagisbarnens) jubel när jag, i mitt huvud, pressade mig förbi Kessiakoff på upploppet av tolfte etappen av Tour de France. Tyvärr hade publiken redan lämnat målområdet, gått in och tagit av sig galonkläderna.

En bra spurt var det i alla fall.

In vid kl 07 och hem vid 18, tur med ingen nederbörd men körde ändå med skoskydd och lär så fortsätta. XXL hade inga dubbdäck igår heller, andra bomkörningen, så det kommer att bli halt strax. Var så säkra.

Punktering i morse. Punktering i em. Hittar ingen skit i däcket eller i fälgen. Maximal otur. Fick plocka slangarna från träningshjulen på racern så imorgon blir det till att åka förbi min LBS och ladda upp till slangfest.

Kan inte minnas att jag nånsin sett (eller snarare inte sett ...) så många ninjor utan cykel, med cykel eller +ANNAT. Cykelbanan längs Gärdet kändes som ett tv-spel där jag sicksackade mig mellan mörka hinder som dök upp 3-4 meter framför. Regn, bländande ljus och mängder av mörklädda är sällan en bra kombination.

Selast skrev:
> Lyckades missa regnet, fick bara enstaka stänk
> på mig. Någon tog min rulle sista biten från
> Bergshamra och in till stan och vägrade släppa
> trots att jag gick på rött. Bra med sådan
> "motivation" när man träningspendlar :-)

Du: vit Ridley, svarta byxor, gul överdel och blå väska.
Jag: svart Stevens, svarta byxor, vit överdel.

Du drog mig in till stan, det var underbart. Ses vi igen?

Skämt å sido, stort tack för dragjobbet! Snabbt och säkert! Ett bra pass :)

Händelöst, mörkt, ninjor, motvind, och lite blött - en helt vanlig pendling.

Brohelvetet vid Hjulsta-Lunda börjar bli mindre kaos men inte riktigt klart än, alltså kvarstår namnet "brohelvetet" ett tag till!

Idag var jag på ett sätt anledningen till, men inte olagligt anledningen till, en liten krock i en cirkulationsplats. No worries, ingen stor smäll. Bilen bakom körde in lite löst i bilen framför.
Som ni säkert vet så ska bilar lämna företräde vid infart eller utfart till en cirkulationsplats om det finns cykelöverfart. Av någon anledning vet de flesta bilister inte om detta. Jag visade tydligt med höger arm att jag skulle över och ser att det kommer en bil i cirkulationsplatsen som kanske är på väg ut där jag ska cykla över. Svårt att avgöra då bilisten inte blinkar. Jag sänker hastigheten och kör ut mot överfarten och föraren får panik och tvärstannar ca 3m innan mig och överfarten. Bilen bakom ligger alldeles för tätt bakom och smäller in i baken på främre bilen.
Jag cyklar över hela överfarten och vänder mig om för att se om de har stannat för att prata med varandra men de har kört vidare, troligtvis för att stanna längre fram.

Jag cyklar vidare och låter bilisterna sköta det hela. Där tvekar jag lite om jag gjorde rätt. Jag hade ju egentligen inte med olyckan att göra. Eller hade jag? Jag gjorde ju inget fel. Jag visade tydligt att jag skulle över, sänkte hastigheten överdrivet till gångfart och min cykel är fullt utrustad med lysen och reflexer. Skulle jag ha cyklat tillbaka för att prata med förarna? Känns som om det bara lett till obefogat tjaffsande om att jag inte har rätt att köra över gatan sådär.

Någon som har hamnat i liknande situation?

Kör man på någon bakifrån så ligger man för nära, punkt. Så är det bara. Hade det sett ut som risk för personskador så hade det varit stiligt att stanna.

Du gjorde inte fel. Man ska inte ligga så nära bakom att man inte hinner bromsa. Däremot så är det du som ska lämna företräde när bilarna är på väg in i cirkulationsplatsen, men så var ju inte fallet nu.

xyz-saft skrev:
> Däremot så är
> det du som ska lämna företräde när bilarna är
> på väg in i cirkulationsplatsen, men så var ju
> inte fallet nu.

Är det så verkligen? Gick en kurs för att få sitta bredvid min sambo när hon övningskör. Trafikskolan som höll kursen ligger 100m från rondellen och tog upp den som exempel. Alltså som bil lämna företräde för cyklar på väg in och ut från cirkulationsplats. Kan de ha fel?

xyz-saft skrev:
> Du gjorde inte fel. Man ska inte ligga så nära
> bakom att man inte hinner bromsa. Däremot så är
> det du som ska lämna företräde när bilarna är
> på väg in i cirkulationsplatsen, men så var ju
> inte fallet nu.

Vad jag förstår kan det även vara så att både bilarna och du skall lämna företräde. Oftast är det en väjningspliktsskylt för detta. Finns dock cirkulationsplatser utan detta, men de flesta jag sett (i Stockholmsområdet) är sådana.

Ok, aldrig sett några sådana i Jönköping, där jag bor.

Kul händelse angående exakt samma överfart för ca ett år sedan. Liknande händelse men den här bilisten ser att jag ska cykla över och stannar i god tid. Men bilosten vevar ner rutan o säger att jag måste gå över. Jag vänder mig om samtidigt som jag nått liknande "Nej, det ska jag inte behöva göra. Det är cykelöverfart här där cyklister har företräde". När jag vänt på huvudet ser jag att det är en polis i en civilpolisbil. Polisen vevar upp rutan o kör vidare.

Kan mycket väl behövas skyltningar för vad som gäller vid den här cirkulationsplatsen...

trött !!
försov mig en kvart så det var järnet från brommaplan till rotebro
för att hinna låsa upp för dom andra på jobbet , kände hur man
kunde råkat ut för tjära och fjädrar annars.
2 grader och konstant motvind och nästan på rekordtid så klarade jag det med 2 minuter till godo.
helt slut , tur man är på jobbet ...
( och det regnade inte , bara en sån sak )

Ovanligt tungt imorse igen, så jag var tvungen att stanna och pumpa lite... dessvärre var det inte lika tomt som igår, så förmodligen är jag bara klen!

Jag längtar så jäkla mycket tills det är kallt, mycket snö och hyffsat plogat så man kan lattja hela vägen till jobbet istället för att som nu bara "rulla fram".

gasbinda skrev:

> 2 grader och konstant motvind och nästan på
> rekordtid så klarade jag det med 2 minuter till
> godo.

+1 från median, i övrigt samma förhållande. Blev lite kall om tårna också, svårklätt när det är runt nollan, måste kanske köpa lite tunnare skoskydd, för mina "heavy duty - Arctic, Northpole, Snowstorm edition" är alldeles för varma nu och sommarskydden är för tunna.

Funderade också på om min låga hastighet i morse berodde på dåligt pumpade däck men kom fram till att det var en kombination av motvind, dubbdäck och host-i-halsen som var boven.
Annars skönt att jag kunde cykla då mina cykeltisdagar har frusit inne av en massa knasiga anledningar hela hösten. Värst var nog när sambon hade bokat frissan och meddelade att hon skulle bli sen hem. Då fick det bli bil för att klara dagishämtningen innan de stängde, grrr.

Halt på riktigt för första gången. Dock värst på gatan utanför huset där det lossnade när jag trampade på, sen även lite slask kring pölarna innan Götaälvbron.

Nog inte många dagar till jag kan köra på crossen med Conti 4-Seasons.

Överväger att slänga Soumi W240-däcken på gammal Biltema-cykel istället för att låta crossen bada i salt i vinter. Om jag har så mycket misärpendlarstamina återstår dock att se...

Blev tunnelbana-buss till Sophiahemmet. Repateollär smärta eller något sådant kallas det visst. En mjuk ledyta bakom knäskålen som egentligen borde vara lika hård som jag.

6 November

Bilagor

• 6nov.jpg
    6nov.jpg
    100.7 KB · Besök: 34
Första pendlingsdagen på nära nog två månader och ryggen höll, positivt. Kallt och lite regn på väg mot Malmö dvs helt händelselöst:-)

federico skrev:
> 6 November

Fint federico! Alltid en kamera och en cykel med dig. Lika imponerad av cyklandet som av bilderna.

Fantastiskt fin morgon - för en gångs skull hade jag inte laptopen i ryggan vilket gjorde cyklingen mycket skönare. I vissa avseenden är den här tiden finast - enda minus är att cykeln blir så skitig.

Federico levererar som vanligt fina bilder men jag är glad över att hålla mig ute i förorterna numera och slippa innerstadscyklingen

Känns som det är fler som tar bilen nu, lite mer köer. Tog räcern, gäller att passa på när det är isfritt.

Ang ingång till rondell med cykelöverfart är det inte högerregel som gäller? Vet inte riktigt själv, jag saknar körkort och brukar alltid sakta in precis som mdubbelw då jag vill kunna stanna fort om någon plötsligt svänger ut ur rondellen.

Tänkte det kunde vara kul att variera vägen till jobbet så jag tog Renstiernas gata och ned mot Slussen. Men jag vet inte...antalet gående som går mot rött utanför McDonalds är ungf lika stor som andelen som går mot grönt. Fick använda ringklockan och knöt näven i fickan.

Tillbaka
Topp