Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Riktigt skönt pendling idag! Nästan helt tomt på cykelvägarna, såg 13 damer och 11 män mellan Fruängen och Stadshuset. Det är ju såhär det ska vara och cykla! Lite vätternrundan-flashback dock.

Najs, nu har man igen att man investerat barnens arv i vatten-rejs-cyklar-kläder.

Det dåliga: Körde över en vattenpöl. Det var ett icke färdigt vägarbete på cykelvägen.
Smällde. Hål i byxorna, blöder. Ännu mindre arv för de små. Åtminstone blev det inget arv den här gången, det var ju bra.

Moi? Är iof inte gubbe eller rando riktigt ännu så det kan inte varit jag :)

Det var lite ångkokt känsla och duggregn, tror jag mötte 6st cyklister och 2st permobiler.

Såå sjukt nöjd med (nu svär jag i kyrkan) mina nymonterade "RaceBlade Long"-skärmar på racern. Sen pendling, och mötte bara en cyklist, som liksom jag sken som en sol i grådasket. Vi njöt båda två av den ensliga cykelbanan, tror jag.

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Brakeless freewheel gör tillvaron spännande...
> J*vla cantisar!

Fixin funkade finfint i morse...

mattel skrev:
> nä nibbe, det var inte du utan den andra niklas
> w. :)
>
> eller var du ute och snurrade i kista idag?

Nopp fel sida av stan :)

Johan A skrev:

>
> Fixin funkade finfint i morse...

Raphajackan funkade finfint i morse. Och i dag.

staine skrev:
----------------------------------------------------
> Raphajackan funkade finfint i morse. Och i dag.

+1 på den. Man vet att det är bra skit när man blir glad för att det regnar.

En ungdom som var ute och promenerade på cykelbanan med hörlurar i öronen fick innehållet i sin kasse mörbultat av cykelstyre när hen helt plötsligt ville promenera på andra sidan cykelvägen. Min undanmanöver som höll på att leda till att jag hamnade i ett byggstaket räddade i alla fall oss båda från personskador. I övrig blött och kallt.

Fint väder, inga olyckor och morgondopp. Bra slut på veckan!
Foto0792.jpg

nikasp skrev:
> Puh, första månaden då jag cyklat alla veckans
> vardagar plus MTB sporadiskt på helgen (men
> ibland orkar jag inte pga att jag aldrig känner
> mig pigg i benen mer). Har 52 ggr 1,8 mil nu sedan
> jag började pendla och försöker trycka på allt
> jag orkar 9 km till jobbet och 9 km hem. Är
> konstant sliten i benen och blir döstressad om
> någon kränker eller försöker kränka. Sen har
> man ju de där som cyklar snäppet långsammare
> och som sedan bjuder upp till dans när man glidit
> förbi. Och sen de riktiga raketerna som man
> spränger sig på vid hot pursuit. Orkar inte med
> en sådan morgon till... I want out! :)

Jag känner igen tröttheten i benen från när jag började cykelpendla i mars (22 km t o r). Felet som jag gjorde var att jag gick ut alldeles för hårt och cyklade veckans alla dagar. I början bör man absolut unna sig ett par vilodagar i veckan. Nu, efter 5 månaders cykling, blir jag inte ens trött i benen hur hårt jag än trycker på...

Efter några dagars trist bilåkande till diverse verkstäder var det skönt att kunna cykla lite tungt på morgonen fast bättre hem. Fick slå på lyset på hemvägen

12-timmarsdag så jag var helt slut i skallen. Skönt med en halvtimme på cykeln i regnet nu på kvällen. Funkar ganska bra med skoskydd, regnbrallor och regnjacka då jag är normal pendlare. Skulle vara nice med några halvtajta regnsäkra brallor som man inte blir blöt innifrån i *och* funkar på vinter också - finns det? Har koll på regnkläder och ullunderställ m.m. för fjällen i alla väder men tar nog ett tag att få till det för tråkig och kall höst och vinter i È Stokolmo.

Egentligen gårdagens, men ändå. Fick med mig trevlig kollega på att cykla från jobbet. 2 respektive 4,5 mil satt fint efter en dag i kolgruvan :)

nikasp skrev:
> Skulle vara nice med några halvtajta
> regnsäkra brallor som man inte blir blöt
> innifrån i *och* funkar på vinter också - finns
> det?

Nej

nikasp skrev:

> . Skulle vara nice med några halvtajta
> regnsäkra brallor som man inte blir blöt
> innifrån i *och* funkar på vinter också - finns
> det?

Jag kommer köra vindtäta och vatteavisande vintertights och ovanpå detta regnshorts. Hoppas att det ska vara en vinnande kombo.

Vurpade idag på vägen hem. Ny asfalt och skarp sväng. Jag hade mkt låg fart men framhjulet bara försvann. Skrapade benet och tyckte inte att det var någonting. Men sen när jag kom hem fick jag rejäl yrsel. Kollade på hjälmen och mycket riktigt har jag fått mig en liten smäll. Yrseln har nästan släppt nu, men det blir en lugn helg.

Kunde hjälpa en punkande cross cyklist med en racerslang vid lidingöbron. Så en händelserik pendling....

Stuvstaix skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> --
> > Raphajackan funkade finfint i morse. Och i dag.
>
>
> +1 på den. Man vet att det är bra skit när man
> blir glad för att det regnar.

Hur pallade ni det idag, med tanke på värmen? För jag har inte fått uppfattningen att åtminstone du Stuvstaix finpendlar i snigeltempo, eller? Jag lägger alltså inte in någon negativ värdering utan är bara nyfiken (inte minst på specifikt Raphas regnjacka).

Själv körde jag kortkort i tunn lycra och hade antagligen blivit ångkokt i ett skal eller blivit nedkyld med mer kläder. Jag har visserligen inga problem med det och tvivlar på att det finns en lösning till mitt idiottempo (exklusive pendla med stil) men man söker ju ändå optimala lösningar till alla väder och situationer :)

Wheer skrev:
> Stuvstaix skrev:
> -----
> > staine skrev:
> >
>
> > --
> > > Raphajackan funkade finfint i morse. Och i
> dag.
> >
> >
> > +1 på den. Man vet att det är bra skit när
> man
> > blir glad för att det regnar.
>
> Hur pallade ni det idag, med tanke på värmen?
> För jag har inte fått uppfattningen att
> åtminstone du Stuvstaix finpendlar i snigeltempo,
> eller? Jag lägger alltså inte in någon negativ
> värdering utan är bara nyfiken (inte minst på
> specifikt Raphas regnjacka).
>
> Själv körde jag kortkort i tunn lycra och hade
> antagligen blivit ångkokt i ett skal eller blivit
> nedkyld med mer kläder. Jag har visserligen inga
> problem med det och tvivlar på att det finns en
> lösning till mitt idiottempo (exklusive pendla
> med stil) men man söker ju ändå optimala
> lösningar till alla väder och situationer :)

Rapha är magisk, verkligen! Regntät utan att man svettas. (fast i spöregn cyklar man iof sällan över snigeltempo i stan en stressig fredag med bromslös cx :))

Igår: Punka efter fartoptimistisk passering av tvärbanespåren vid liljeholmsbron.
Idag: Pacead någon km. av buss på Svartlösavägen. Nästan som att planka.

Thomas

Mötte bara tre andra cyklister på dagens 29km cykelbanependling. Dom såg alla ut att kommar från en misslyckad Gore-Tex-reklam, dränkta.

@Rock: Har du själv nån bra klädsetup att dela med dig av (antar att du inte såg dränkt ut)? Marmot regnbrallor, skoskydd och slimmad GTex jacka håller vätan ute men det blir ju såklart rätt svettigt och varmt på insidan vid belastning. På pendlingen är det inget problem att tom bli blöt, utan regnkläder, då man slipper bli kall pga "dockning" hemma och på jobbet direkt. När man ska ut i skogen så är det ju skönt med lite fika och då blir man snabbt kall även om ull funkar rätt bra fuktigt.

Nja, förr eller senare blir man ju blöt i vilket fall som helst. Jag såg nog dränkt ut också, men kände mig inte som jag tyckte att dom andra såg ut :)

Jag valde att inte köra regnbrallor, det var ju iaf +16 ute, slimmad regnjacka och eftersom jag körde på vinterpendlaren dagen till ära så blev det Gore Tex dojorna. Fötterna är väll egentligen det enda som jag verkligen hatar att bli blöt om, och blöt blir man ju trots att skon i sig är vattentät, det tar sig in efter benet och ner.

JockeP skrev:
> Det byggs rätt mycket nya vägar, rondeller,
> motorvägsunderfarter, industritomter och liknande
> i området och den väg som jag har tänkt cykla
> var brutalt avspärrad.

Tunneln under Tyresövägen från Skrubba Malmväg till Ältabergsvägen är fortfarande avspärrad, men är klart cykelbar nu. Tog den vägen hem efter dagens crossrunda.

Stumpy skrev:
> JockeP skrev:
> -----
> > Det byggs rätt mycket nya vägar, rondeller,
> > motorvägsunderfarter, industritomter och
> liknande
> > i området och den väg som jag har tänkt
> cykla
> > var brutalt avspärrad.
>
> Tunneln under Tyresövägen från Skrubba Malmväg
> till Ältabergsvägen är fortfarande avspärrad,
> men är klart cykelbar nu. Tog den vägen hem
> efter dagens crossrunda.

Bra! Ska provas på tisdagens pendling.

Tomt på vägarna, vart är alla?

Såg en idiot-cykel-pendlare som drog mot rött två gånger, den ena gången gjorde han en vänstersväng med mötande bilar 500m senare drog han över ett övergångsställe vilket tvingade en lastbil att tvärnita. Om man har en sådan dödslängtan varför inte bara hoppa från ett stup?

Skitdåligt, drog ut imorse, började växla upp, kedjan hoppade av. Stanna på gatan och försöka sätta den på plats igen, vilket inte gick så bra. Stressad av att tiden bara går och man måste vara på jobbet snart, så blev beslutet vända hem, byta om och ta t-bana in till stan.
Dagen började bra med andra ord =)
Får se om pojkvännen kan klura ut varför kedjan hoppar av när man växlar på högsta fram...

izar skrev:
> Tomt på vägarna, vart är alla?

Götgatan/Slotskajen var det riktigt tjockt med folk, alla betedde sig dock civiliserat. Ny fälg på bakhjulet, nypumpade däck, har saknat räcerpendlingen.

Senast ändrad:
Mötte en cyklist som inte verkade ha vaknat ordentligt och som skulle genomföra en omkörning utan att ha uppsikt framåt. Ett indignerat "hallååÅ!?" räckte för att denne sömntuta skulle rätta sig i ledet...

Fin pendling idag!

Det var jag som släppte fram folk vid övergångstället på Skeppsbron. Ni andra 100 som cyklade förbi mig när jag stod still gjorde det inte. Jag fick ett vackert soligt leende samt ett mycket äkta "tack" av en som försökte gå över.

Äntligen igång med lite pendling igen.
Skön morgon, var på tok för varmt klädd och fick strippa lite i höjd med sätra. Mycke folk från Liljeholmen in mot S:t Eriksplan men inga dårar. Såg faktiskt inte en rödkörning!!?? eller så var jag bara för trött och missade dom ;)

Senast ändrad:
ÄNTLIGEN är ordet för dagen! Höstens fyra första veckor har spenderats i tuben, men nu jäklar är jag tillbaka på min fultyska aluminiumspringare! Så skönt! Så vackert! Inget som stack ut på vägen heller, annat än att bygget på cb vid Drottningholmsvägen vid Fridhemsplan krånglar till det lite.

Benen var dessutom märkligt pigga trots sex vekors träningsuppehåll, men pulsen gick i taket direkt. Får försöka smyga igång så det inte blir bakslag.

Ny cykel och tillbaka i sadeln efter 2 års frånvaro från stockholms pendlarscen (bott utomlands). Smygstartade redan i fredags med en mycket blöt men underbar pendling. Cyklen känns snabb och kvick trots vikten, bb7:orna har bra bett trots att de är nästan nya. Inga incidenter men det var rätt tomt vid sjutiden imorse. Skönt att cykla igen!

Första dagen efter semester och därmed första pendlingen. Nästan folktomt från Vällingby till Brommaplan men där blev det i stället superfullt. Känns som att Brommaplan ligger liksom på behagligt avstånd för att folk ska ta cykeln när det är fint väder.

Lite ovant att cykla med ryggsäck igen men annars rätt händelselöst.

Pratade teckenspråk med en lastbilschaffis. Vänstersvängande lastbilar har tydligen företräde framför mötande cyklar som ska rakt fram på cykelfartsgator. Då vet man det.

Nu fick du så du teg. "Störst går först" verkar vara det som gäller i alla lägen. Höll på att bli överkörd av en sopbil som kom från en parkering och ut mog mig som kom i 30. Han såg mig kanske inte eller så var det ett riktigt arsle.

LX skrev:
> Pratade teckenspråk med en lastbilschaffis.
> Vänstersvängande lastbilar har tydligen
> företräde framför mötande cyklar som ska rakt
> fram på cykelfartsgator. Då vet man det.

Tillbaka
Topp