Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Vad äter ni på morgonen innan pendlingen?

Jag har svårt att äta alls så kör ett glas mjölk bara vilket är lite lite på mina 37 km, men bättre än sura uppstötningar i 1,5 timme.

Äter sen frukost på jobbet...

Förutom cyklister så slänger jag i mig lite müsli med mjölk, det brukar vara värre på vägen hem då är det viktigare med något i magen, speciellt om man åt en lätt lunch, typ sallad.

Kan tillägga att jag pendlar 2*20km.

Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Men varfan är sibiriska smockan? Det är inte ens
> en finsk bitchslap ute ju!

+10

Möttes av snöKAOS när jag skulle cykla hem.

Bilagor

• snokaos.jpg
    snokaos.jpg
    26.2 KB · Besök: 35
I ett lugnt tempo i söderort blev det. Det var inte mycket med snö idag. Det lär väl komma enligt smhi. Eller som krismyndigheten skriver på twitter: Ni vet att snökanoner inte bara finns i skidbacken? Läs mer om snökanon som naturfenomen hos @SMHI.

Nu blir det dåligt med cykelpendling resten av veckan. Så det blir straffrunda. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1805995

federico skrev:
> Möttes av snöKAOS när jag skulle cykla hem.

Shit. Det blev taxi med cykelhållare va?

Hade hoppats på riktig misär på vägen hem, men det blev en myspendling, straffade kroppen med att smyga in på gymmet på vägen hem, annorlunda att gymma i cykelkläder.

Får man som hardcore cykelpendlare håna dom som sitter på en motionscykel och slöcyklar?

Gårdagens pendling, tog och genade över den lilla sjön. Råkade sladda till i foto ögonblicket.
P1030714.JPG

Med kurs mot den syd västra änden av sjön.
P1030710.JPG

En fin dag för en pendlare.
P1030713.JPG

Lite till på isen.
P1030716.JPG

Snart framme vid strandkanten.
P1030717.JPG

Vassruggen här var det snårigt.
P1030718.JPG

Släpade cykeln genom några alsnår.
P1030719.JPG

Här blev det stig.
P1030721.JPG

Ute på den lilla vägen. Bara 2 kilometer kvar till jobbet.
P1030724.JPG

-17 på lidingö när jag började i morse, men med tillräckligt (egentligen för mycket) kläder var det riktigt mysigt.

Skulle behövt ett extra lager kläder över benen annars lagom klädsel. Finfin morgon, underbart att det numera är ljust större delen av vägen. Flera andra pendlare ute idag med gott om kraft i benen, själv var jag lite småsvag i benen kände jag.

Vart tog alla skribenter i den här tråden vägen?

-23 imorse. Grinade kallnordan över Bergnäsbron, annars fullt njutbart.
Avsaknad av turkiska bakverk: total.

Barnmorskan i eftermiddag, så det är pendling med buss & tub idag :(

Hittade för övrigt den omtalade uteblivna snökanonen, den satt i ventilationssystemet på buss 76. Annars är dagens citat från busschauffören på en annan buss: "Ni får gå av och ta nästa buss, dörren har slutat fungera i kylan".

Shit vad jag saknade den svettiga cyklingen när jag satt som en istapp på bussen ...

Säsongspremiär för Airtrim. De kläder som var lite svala i -10 igår var nästan lite varma i -15 idag, inte så konstigt kanske men intressant hur inandningsluften påverkar.

AAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Får sån ångest när jag ser hur duktiga ni är... måste....börja.....cykla....igen....

Lite orolig för mitt knä dock, verkar ha haft sönder ett ledband eller muskelfäste.

Förutom att jag nog har världens sämsta blodcirkulation i händerna numera var det en fin tur till jobbet imorse. Har jättebra vantar (Hestra Army Leather 3-fingers)samt liners men ändå blir jag rejält frusen om händerna. Lustigt nog blir det aningen bättre efter cirka 20 minuter men inte helt bra.

I alla fall - fin morgon och ingen trängsel på cykelbanorna ;)

Första riktiga pendlingen för i år. Skönt att komma igång igen. Något kallt klädd i början och något varmt klädd i slutet. Måste skaffa en termometer så jag vet hur varmt det är ute. Jobbigt att chansa på om det är -5 eller -15, det ser ju lika dant ut.
Ny pendlingssträcka dessutom, eftersom jag flyttat. Krävs lite optimering, men kan bli bra tror jag.

RN skrev:
> AAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
>
> Får sån ångest när jag ser hur duktiga ni
> är... måste....börja.....cykla....igen....
>
> Lite orolig för mitt knä dock, verkar ha haft
> sönder ett ledband eller muskelfäste.

Skynda på nu med läkningen,snart dax att damma av Snäckanrundorna

Superfettot (fd Fettot) skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > AAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
> >
> > Får sån ångest när jag ser hur duktiga ni
> > är... måste....börja.....cykla....igen....
> >
> > Lite orolig för mitt knä dock, verkar ha haft
> > sönder ett ledband eller muskelfäste.
>
>
> Skynda på nu med läkningen,snart dax att damma
> av Snäckanrundorna

Jag är ju bara med första 20 minuterna på dem ändå :D

De kommer att bli intressant att cykla hem i eftermiddag, inte många ute imorse. Såg Gubbcyklist och berömde hans åk, den där röda Salsan. Min Cycle Pro skämdes lite vid sidan om.

PerryE skrev:
> Förutom att jag nog har världens sämsta blodcirkulation i händerna numera
> var det en fin tur till jobbet imorse. Har jättebra vantar (Hestra Army
> Leather 3-fingers)samt liners men ändå blir jag rejält frusen om händerna.
> Lustigt nog blir det aningen bättre efter cirka 20 minuter men inte helt bra.

Märker av samma sak. Spelar ingen roll om det är -5 eller -15. Ganska exakt efter 20minuter fryser jag så att det känns som om fingrarna skall ramla av. Vid jobbpendlingen är det alltid värst precis vid Kistamässan sedan när jag kommit till Kista Science Tower (500 meter senare) så har det gått över och jag fryser knappt alls.

//j

Känner igen det där med frusenheten. Jag är inte frusen av mig generellt men har alltid kalla fingrar. Har ca 25 min till jobbet vintertid, och det är först under de sista 10 minuterna som fingrarna är ok. Liners under hjälper inte speciellt mkt (eller är det för att jag har för tighta handskar?), dessutom blir man väldigt klumpig om fingrarna med både handskar + liners.

Testade ett par Hestra Powder Goretex (599:-) på Naturkompaniet på lunchen som jag nog ska köpa i eftermiddag. Nån som äger ett par såna och kan säga om de värmer bra? http://hestragloves.com/en/gloves/alpine/gore-tex-powder/

Annars var pendlingen rätt njutbar i morse. Upplyftande att få höra "only real me ride bikes in this kind of weather" på jobbet när man kommit fram med is i skägget. :)

Räknar med större misär när man ska hemåt i mörkret - tänk vad mycket bättre det känns när man cyklar i dagsljus, speciellt solsken.

stef skrev:
> Vad äter ni på morgonen innan pendlingen?

Oftast ingenting då jag har lite att ta av och behöver bli av med ett par kilo. Alltid. Så det blir 32-35km sen dusch, starta upp kontoret och två kokta ägg eller/och en knäckemacka ca en timme efter ankomst.

Såg inte fram emot att cykla till jobbet idag när termometern visade -16 grader imorse... Det löste sig av sig själv dock när min ryggrad gick av när jag böjde mig ned efter någon unges kläder som låg på golvet och skräpade. Fick kämpa mig in till stan och naprapaten kommunalt istället. Gör ont som fxxxn i ryggen och jag är stel som en pinne... Hoppas det ger med sig snarast!

Janek skrev:
> ... Nån som äger ett par såna och kan säga om de värmer bra?
'Behöver' du GTX när det är minusmånga grader? Nej.
Vill du slippa frysa om fingrarna är det vantar som gäller. I lager. Ylle eller fleece under och skinn över. Med ordentligt utrymme. Alternativt pogies.
Antingen lyssnar du eller så köper du de du tänkt och fryser - ditt val.

+1 på tumvantar. Har provat olika skidhandskar som skulle vara skitvarma, men det enda som funkar för mig är när fingrarna värmer varandra. Tummen blir iofs kall i alla fall, men man kan "fälla in" den tillsammans med de övriga fingrarna när det kryper ned mot tvåsiffrigt.

MickeS skrev:
> Janek skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... Nån som äger ett par såna och kan säga
> om de värmer bra?
> 'Behöver' du GTX när det är minusmånga grader?
> Nej.
> Vill du slippa frysa om fingrarna är det vantar
> som gäller. I lager. Ylle eller fleece under och
> skinn över. Med ordentligt utrymme. Alternativt
> pogies.
> Antingen lyssnar du eller så köper du de du
> tänkt och fryser - ditt val.

Mellanlandar mitt i den ryska snökanonen. Det är fredstid på söder. Måste jag stanna på krogen tills det blir krig? Kommer sibiriska smockan innan de drar fram snökanonen? Vem kan svara mig?

Snöande, ja -rysk snökanon, nej... Kommer säkert imorgon och då måste jag tyvärr ta bilen :( Skön tur idag med, aningen kallt om fötterna imorse (-12 gr. Köpte raggsockor på lunchen som jag klippte hål i för SPD klipset och drog skoöverdraget över, varmt och skönt på vägen hem (-12):)
Pendlar Älvsjö - Sundbyberg.

Tillbaka
Topp