Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Imorse - lite kallare igen, lite mindre slipprigt - bara bra!
Ikväll - dödsmodd, inge kul alls. Åkte ifatt en enhjuling! i början på Huvudstabron på väg mot Brommaplan. Respekt! ropade jag till honom. Någon här? Tja, med ETT hjul spårar de ju inte iväg åt olika håll iallafall, men jag tyckte det såg vääääldigt lurigt ut. På Ulvsundavägen gör en mötande bil plötsligt en u-sväng och åker upp och STANNAR mitt på cykel/gångbanan ett par meter framför där jag kom ångande...ingen plats kvar på sidorna...lyckades undvika att köra in i honom, stannade till och påpekade det "en smula" korkade beteendet. Han menade att det var JAG som var korkad...suck... Å andra sidan hade han ju en poäng, lite galen är man ju som envisas att cykelpendla ;-) Nu hoppas man att snösvängen sköter sitt jobb inatt och skrapar rent till imorron bitti!

Vem cyklade Svartlösa mot Långsjö vid 16.30-tiden da? Värsta tjusiga billyset fram ju. Stort och obländande! Foto?

Korde armvarmare idag och undertroja. Lite for varmt. Skulle nog kort med bara shorts och troja. Klarade mig fran att bli overkord iaf och bara det ser jag som ett plus.

Hörde plogbilen nu, det är lovande för min gata brukar plogas sist i stan så nu är det nog borstad autostrada helst vägen till jobbet. Gör en update senare.

Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Hörde plogbilen nu, det är lovande för min gata
> brukar plogas sist i stan så nu är det nog
> borstad autostrada helst vägen till jobbet. Gör
> en update senare.

Då borde du komma ut hit till Täby... Här anser vi oss ha tur om plogbilen kommer före sopbilen som sopar upp gruset i april-maj.... Var precis ute och pulsade i snön med hunden och begreppet "Untouched virgin powder" som jag läste i någon skidtidning för länge sedan passar bra för att beskriva snöröjningen här i norrort. Lär bli en bra workout in till stan idag :-)

Edit: Gud hör tydligen bön, just som jag skrev detta hörde jag en plogbil slamra förbi utanför, på bilvägen visserligen men ändå!

Senast ändrad:
Kommunen häller leden skärholmen-city öppen i år oxå. Nån som vet om det är fortsättningen på förra årets experiment eller om dom har permanentat bra snöröjning?

Även Stadsgrdsleden var föredömligt snöröjd. Tack för det. Å inge jävla salt heller... (men jag har ju lärt mig att det r för kallt för salt:-)

Övriga gator jag hade nöjet att cykla på var oföredömligt oröjda. Men det görs väl under dagen kanske...

Allt som allt en toppenpendling.

-19 och 8m/s SV - röken från skorstenarna ute vid SSAB ligger platt efter marken.
Riktigt varmt och skönt ändock, tänk att för ett par år sen så hade jag köldgräns på -17, vilken stolle man var då.

Mr.Monkeys sejour som vintercykelpendlare blev lika kortlivad som förväntat. Får vi se dig i sadeln en dag nästa vinter också?
:)

Kenda is back, and he's bad! Bytte tillbaka till mitt gamla goa Kenda Klondike 35mm piggadäck fram, och det skär som en varm kniv genom likaledes varmt smör i modden, istället för Herr Schwalbes metod som går ut på att gräns-(och grepp-)löst flyta ovanpå. Otroligt skönt, jag började nästan tro att jag tappat det på mitt favoritunderlag. En helt oventenskaplig undersökning (utförd med livet som insats) ger följande Near Death Encounter-snitt:

Schwalbe Marathon Winter 35mm: 7,6 NDE per pendlingssträcka
Kenda Klondike 35mm: 1,6 NDE per vinter

Annars var det motvind, och avsevärt mycket fler cyklister än senaste veckan.

Lugn och fin morgonpendling - har en förkylning i kroppen så försöker se till att hålla pulsen så låg som möjligt. Funderar över varför plogbilen aldrig kan ploga cykelbanan på Spångabron - lyckligtvis finns det ju en otroligt fin vägbana att cykla på ;)

Jag kom fram, och har en massa synpunkter eller "gnäll, gnäll, gnäll" som bilåkar-MickeS skulle sagt ( :-) )

* Gungande traktor?
Kör de för fort med plogen om det blir som en puckelpist med 20-30cm mellanrum tvärs cykelbanan. Jag tror det är för att traktorn/plogbladet hoppar/oscillerar. Ett tydligt exempel idag var nynäsvägen norrut vid nya stadion.

* Sista 20cm
På den helt moddfria strandvägen kom det i bilfältet österut en stooor traktor och tryckte bort de sista 25cm snö från vägkanten. Jämför gärna detta med cykelfältet Slottsbron där det är sjukt moddigt.

* Finns det ingen yrkesstolthet?
Den bifogade bilden visar hur, troligtvis, två olika entreprenörer samarbetar - eller då inte samarbetar. Jag har lust att fråga plogbilsföraren varför han plogar, om han förstår vem som är slutanvändare och om det är kul när man gjort ett bra jobb.
tumblr_lz47t35Wdh1r7j7pno1_500.png

Bilden är tagen i cykelbanans riktning.

MickeS skrev:
> -19 och 8m/s SV - röken från skorstenarna ute
> vid SSAB ligger platt efter marken.
> Riktigt varmt och skönt ändock, tänk att för
> ett par år sen så hade jag köldgräns på -17,
> vilken stolle man var då.
>
> Mr.Monkeys sejour som vintercykelpendlare blev
> lika kortlivad som förväntat. Får vi se dig i
> sadeln en dag nästa vinter också?
> :)

F*n att man måste ta bilen för att kunna handla mat efter jobbet i em - hade kunnat bli helmullig pendling annars...

Sådär, bara man är lite arg över att behöva ta bilen så spelar det ingen roll, för jag har ju cykelpendlat sen -08.

*edit* Men jag kan erkänna att min pendelpenis aldrig kommer att bli lika stor som din.

Senast ändrad:
federico skrev:
> 9 Februari

Den bilden samanfattar hela pendlingsupplevelsen, kanske lite för lite modd och sen borde det nog stå en taxibild lite halvt över sista fem centimetrarna vi cyklister har kvar.

federico - otroligt bra illustration till hur det ibland är under vintern. Pricken över i är ju när en bil lyckats "parkera" vid vägkanten.

Om vägen är smalare än så där föredrar jag att ta min plats på vägbanan som en bil eftersom man ändå håller samma tempo som övriga trafiken

Jag hade tänkt gnälla lite på saltsnömodd och oplogade cykelbanor, men jag ser att det redan är gjort. För övrigt får jag ångest av Federicos bild ovan. :-/

Mr. Monkey skrev:
> F*n att man måste ta bilen för att kunna handla mat efter jobbet i em
Riktiga cykelpendlare äter inte.

> ... för jag har ju cykelpendlat sen -08.
Nå nå...

> Men jag kan erkänna att min pendelpenis aldrig kommer att bli lika stor som din.
Men din gnällf*tta är större så de tar ut varann.
=D

MickeS skrev:
> > Men jag kan erkänna att min pendelpenis aldrig
> kommer att bli lika stor som din.
> Men din gnällf*tta är större så de tar ut
> varann.
> =D

Verkar som om ni är gjorda för varann. Bara att boka hotellrum. :-)

Thomas

DT skrev:
> Jag hade tänkt gnälla lite på saltsnömodd och
> oplogade cykelbanor, men jag ser att det redan är
> gjort. För övrigt får jag ångest av Federicos
> bild ovan. :-/

+1

I morse var det centimeter från att en kvinna framför mig fick en lastbils backspegel i huvuded just där.

Poopzilla skrev:
> Verkar som om ni är gjorda för varann. Bara att boka hotellrum. :-)

Been there, done that. Inte nog med att man får dras med Mr.Monkey i arbetet, nu har han hittat hit också...
Bara för att jag lurade på han en ramsned Peugeot för nått år sen så tror han att han är värsta fixiehipstern.
=D

edit: För att klargöra - 3-växlat Nexus från Biltema är INTE fixie.

Senast ändrad:
MickeS skrev:
> Mr. Monkey skrev:
> --------------------------------------------------
> > Men jag kan erkänna att min pendelpenis aldrig
> kommer att bli lika stor som din.
> Men din gnällf*tta är större så de tar ut
> varann.
> =D

Du gnällde ju första året du cyklade skrev du, jag har aldrig gnällt. Har du slutat att frysa om näsan när du cyklar?

MickeS skrev:
> Been there, done that. Inte nog med att man får
> dras med Mr.Monkey i arbetet, nu har han hittat
> hit också...
> Bara för att jag lurade på han en ramsned
> Peugeot för nått år sen så tror han att han
> är värsta fixiehipstern.
> =D

Det enda budskapet jag försöker förmedla är att man inte ska kombinera slumpvis valda kläder under 10år och kalla det cykeldräkt. Man bör klä sig korrekt. Tack för Peugeoten, har du fortfarande ångest över DBS-gaffeln?

> edit: För att klargöra - 3-växlat Nexus från
> Biltema är INTE fixie.

*edit* Bara för att jag lärde dig det i somras behöver du inte nämna det hela tiden, jag har sagt att dom flesta vet om detta. Fixiecyklister är satans avkommor.

Senast ändrad:
Danderyd borde få något pris av någon! Från kommungränsen mot Täby till den mot Solna var det nyplogat och nysandat dvs helt perfekta förhållanden! Täby, Solna och Stockholm kör vidare med snöröjning "by waiting for spring thaw"...

Jättebra pendling idag fram till Hornstull, där vart det fel, cykelbanan fanns inte kvar där längs planket och bilarna åkte 2cm ifrån styret.

glömde ju att jag blev halvt om halvt prejjad av en lastbil på Strömbron. Jag hade på känn att han tänkte skita i att han "genade" över cykelbanan så jag lade mig bakom. Och tur var väl det för mkt riktigt, han lade sig längst till höger...

Nibbe skrev:
> Jättebra pendling idag fram till Hornstull, där
> vart det fel, cykelbanan fanns inte kvar där
> längs planket och bilarna åkte 2cm ifrån
> styret.

Talat med en trevlig dam på Stockholms stad hon lovade se till att snön kommer bort därifrån.
Hon cyklade där själv tydligen.

Mördarmodd i stan blev bättre när man kom någon mil utanför. För övrigt så var det väldigt tomt på cykelbanan!

Bitvis bra plogat, bitvis oplogat... Sträckan Örby Slott-Sundbyberg. Hem i kväll var det bättre plogat, men av och till ganska moddigt -bra träning på hög kadens :)

Odramatisk hempendling som kändes trög. Utmed stadsgårdskajen hade jag en mtb cyklist med högljut frihjul bakom mig. Han verkade vara snabbare så jag släppte förbi honom vid Londonviadukten och han pilade snabbt förbi.

Trivsamt hela vägen: lagom trafik; lagom med snö; hyfsat flyt med rödljusen. Gasade på lite för att få nåt intervalliknande i benen. Det slutade med en raketkränkning av en hyfsat energisk hybridare på krönet av cykelbanan längs E4:an före Västbergarondellen. Hoppas han inte märkte att jag gick på rött...

Kanske 25% röjt av de 16 kilometrarna till/från stan. Tur att temperaturen höll sig en bra bit under 0:an - lite fastare, lite strävare, lite mer grepp.

Efter 864 kcal Polly by Dregen så vart det intervaller hem till Hässelby. Fint plogat till Vällingbyrondellen sen kasst. Precis som vanligt.
Det hände precis inget spännande alls.

/Danne

federico skrev:
> 9 Februari

Den sträckan vid Hornstull var enda läskiga delen av min pendling förra veckan. Har saknat att cykla den här veckan ända tills jag såg din bild, det ser ju om möjligt ännu värre ut.

ghostie skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 9 Februari
>
> Den sträckan vid Hornstull var enda läskiga
> delen av min pendling förra veckan. Har saknat
> att cykla den här veckan ända tills jag såg din
> bild, det ser ju om möjligt ännu värre ut.

Det är värre, förra veckan kunde man cykla på "cykelbanan", nu är det bilfilen som gäller om man inte vill riskera att få sladd ut i en buss eller lastbil...

Idag på vägen hem gick det exakt hälften så fort som en bra sommardag. 100% mer tid. PLUS alla kläder.

Mina Schwalbe Winter 35mm drar gärna iväg åt nått håll... Kanske inte så långt och än har jag inte vurpat i modden men obehagligt är det. Kan jag köpa mig ur spårvilligheten med nya däck, ny cykel +ANNAT. Kanske justera lufttryck etc? Eller gäller klassiska mantrat, som nämnts tidigare i tråden, "slappna av - rulla på" med vetskapen att man inte kommer spåra iväg och få 20 ton SL-buss över sig?

Femtongrader kallt. Jag erbjuder mig att lämna barnen i skolan så slipper jag cykla enligt gängse tradition på forumet.

Attans, jag har ju ingen bil....

Idag hade man sluppit modden ialla fall, det var bitvis för varmt igår på hemvägen, Slirigt och nära bilar men är hemma och Vabbar idag.
Vilket betyder att jag kan ta en öl redan till lunch...

Misär på fingrarna, annars var det kanon, lyckades visst reta upp en skåpbil genom att cykla också, förlåt.

Kallt och tungt av någon anledning, förmodligen för lite öl i benen, hoppas på bättring på vägen hem. Annars var det mest tomt förutom en kränkningsmatch som slutade 1-1.

Tillbaka
Topp