Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Frisk! Strålande! Vackraste morgonen hittills, det är bara att luta sig tillbaka och vänta på att Federico skall leverera...

Inte den förväntade frysmisären i fingrarna heller trots -17 vid avfärd. Det kan bli en bra fredag!

Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan jag köpa mig ur spårvilligheten med nya
> däck.

Se mitt tidigare gnäll på Schwalbe, och hyllande av Kenda Klondike.

Femtongrader kallt. Jag förbereder ett gnällinlägg om hur förjävligt kallt det är (och hur dåligt snösvängen sköter sitt jobb) enligt gängse tradition på forumet.

Attans, jag tycker ju att 15blå är varmt och behagligt...och 10cm nysnö har ingen dött av. Vad gör jag nu?

=D

MickeS skrev:
> Femtongrader kallt. Jag förbereder ett
> gnällinlägg om hur förjävligt kallt det är
> (och hur dåligt snösvängen sköter sitt jobb)
> enligt gängse tradition på forumet.
>
> Attans, jag tycker ju att 15blå är varmt och
> behagligt...och 10cm nysnö har ingen dött av.
> Vad gör jag nu?
>
> =D

Det enda du kan göra är att vänta på ett inlägg där någon skriver hur dom hellre cyklar i det väder du cyklat i än det väder dom just har cyklat i.

Huvudet på spiken, Herr Primat, huvudet på spiken.

Hur avnjöts Herr Primats pendling denna friska underbara morgon? Via apostlahästar eller sossecontainer?Jag saknade 1 st ramsned Peugeot i det för cykelförvaring avsedda före detta konferensrummet?
Enligt rykten är det det nya nintendospelet "Kingdom of the Lemur" som lockar mer än cyklingen?

10 Februari

Bilagor

• 10feb1.jpg
    10feb1.jpg
    50 KB · Besök: 26
  • 10feb2.jpg
    10feb2.jpg
    71.7 KB · Besök: 23
  • 10feb3.jpg
    10feb3.jpg
    127.9 KB · Besök: 24
  • 10feb4.jpg
    10feb4.jpg
    128 KB · Besök: 33
federico skrev:
> 10 Februari

Där satt den! Precis så vackert var det.

MickeS skrev:
> Huvudet på spiken, Herr Primat, huvudet på
> spiken.
>
> Hur avnjöts Herr Primats pendling denna friska
> underbara morgon? Via apostlahästar eller
> sossecontainer?Jag saknade 1 st ramsned Peugeot i
> det för cykelförvaring avsedda före detta
> konferensrummet?
> Enligt rykten är det det nya nintendospelet
> "Kingdom of the Lemur" som lockar mer än
> cyklingen?

Jag tog bilen enligt tradition. Man fick ju göra det bara man visar hur arg man är.

Du vet mycket väl att jag bara fincyklar med peugeoten som du körde i diket med.
Jag cyklar med min stålcrescent från -70 talet då jag inte behöver utrustning för 39000 för att trotsa det horribla vädret vi har här uppe i norr. Men jag ska ordna fram lite guldstjärnor att fästa på din cykel för varje dag du kämpar tappert igenom den enorma utmaningen du har, går emot alla fysiska lagar och lyckas klä dig enl. vädrets alla regler varje morgon. Det är sannerligen en enorm bedrift att cykla till jobbet 2ggr/veckan. Bara du inte uppvisar samma gnäll på forumet som du gör kring fikabordet så kommer du alltid att ses som en sann pendelhjälte. Hur är det med ryggen, höften, knäna och näsan?

I det enda facket på cykelväskan så har mobilen, nycklarna och annat bös samsats och repats och nycklarna ibland varit krångliga att få tag i med kalla fingrar, men nu så har lokala skomakaren fått sy två specialfack! Lagning av ett hål + specialfack, 100:- och ett 15-årigt problem löst. Ja, jag är lycklig över en så liten sak och väskan köpt på Naturkompaniets rea 1997 är redo för minst 10 år till. Tack till världen bästa skomakare mitt emot gamla Siemenshuset i sumpan. Han tillverkar faktiskt skor från grunden, hur många "skomakare" gör det idag?

Bilagor

• väska.jpg
    väska.jpg
    96.3 KB · Besök: 39
Mr. Monkey skrev:
> ...meningslöst babbel...guldstjärnor...meningslöst babbel...enorma utmaning...meningslöst babbel...
> ...enorm bedrift....meningslöst babbel...sann pendelhjälte...meningslöst babbel.
Sluta. Jag blir ju generad. Så otroligt enormt duktig är jag ju inte. Bara nästan. Och bara 3 dar den här veckan.

> Hur är det med ryggen, höften, knäna och näsan?
Det är ju armen som krånglar idag, måste vara musarm pga allt viktigt forumskrivande. Kommer du över med spensalvan och masserar mig lite?

Isvaksbad med tillhörande bastu igår kväll så cykeln blev kvar på jobbet. Attans oxp, det ser ut som det hade varit trevligt i morse.

Nog var det kallt men kylan har gjort underverk för underlaget. Bra bett mellan Marathon Winter och snön.

Spårvagnar inställda pga vagnfel. Det går bra för västtrafik nu. På måndag hoppas jag att jag är tillbaks i sadeln igen och slipper kollektivtrafiken.

-19 grader i Täby imorse, då jag drar gränsen vid -15 blev det ebolasnöre imorse :-( Nu verkar det lite varmare så det var väl lite tunnt att inte åka imorse...

federico skrev:
> Tack för alla kommentarer om dagens bilder! Det
> var kanske vinterns vackraste morgonpendling.
> Trevlig Helg!

Du är en konstnär! Man blir lika fascinerad varje gång man ser en ny bild från dig. Trevlig helg!

Som BP sade, måndag och sega ben. Men glatt sinne tack vare skådespelet naturen bjöd på över Årstaviken och Riddarfjärden!

Segt efter en veckas förkylning. Alla cykelbanor verkar ha blivit tvättbräden under min frånvaro, jävla vibrerande. Men tempot var lugnt, slapp bli kränkt trots den låga farten, och det var härligt att äntligen få pendla i ljus :)

Helt ok pendlingsmorgon, kallt och fast om än en smula skumpigt. Fick bra draghjälp av en snubbe på cross från Råcksta till Brommaplan vilket mina måndagströtta ben tackar för :-)

kking skrev:
nte annat än Kenda Klondyke (som också finns i
> 35 mm vilket jag vill ha) men verkar vara svåra
> att få tag på för tillfället (tips emottages
> med varm hand). De går som tåget både på hårt
> och i modd, med Schwalbe känner jag mig som rena
> nybörjaren.

Jag som precis tänkte införskaffa mig ett par Marathon Winter till mig och grannen... kanske läge att tänka om.

Är det de här du är ute efter?
http://www.rosebikes.se/artikel/kenda-atb-spike-tyre-klondike-k-1014/
http://www.bike-discount.de/shop/k1043/a39931/klondike-skinny-100-spikes-28-x-14-wire.html

pme skrev:
> Är det de här du är ute efter?
> http://www.rosebikes.se/artikel/kenda-atb-spike-ty
> re-klondike-k-1014/

JA! Perfekt, jag lägger en beställning direkt!

> http://www.bike-discount.de/shop/k1043/a39931/klon
> dike-skinny-100-spikes-28-x-14-wire.html

Nej, dessa är 37 mm, och det är redan tight med 35 i både min och frugans ram.

> Jag som precis tänkte införskaffa mig ett par Marathon Winter till mig och grannen... kanske läge att tänka om.

Jag antar att smaken när det kommer till däck är lika delad som i många andra ämnen, men Kenda passar mitt sätt att angripa modd och knöggel så otroligt mycket bättre. Det letar sig ner till greppet istället för att flyta ovanpå, och om det tappar fästet så återfår det ofta detsamma medan ett släppt Schwalbe är ett släppt Schwalbe...

Bongo skrev:
> Blev omkörd på ett övergångsställe av två
> bilar som körde på fel sida refugen. Elegant!

En gång då jag råkade ut för det så fick den omkörande bilen möte vilket tvingade båda bilarna attt stanna upp och den som körde på fel sida refugen fick backa, hyffsat komiskt att se

Omkörning av cyklist på eller före obevakat övergångställe är ju dessutom lika med indraget körkort. Samma som att köra mot rött.

Hur många bilar med oskrapade rutor ser ni irra omkring en kall klar dag som denna? Jag mötte minst 5 och då kör jag på väldigt lågtrafikerade vägar i västerort. Undrar om det är ett nytt fenomen med stressade/lata/själviska människor eller om det är som alltid. Alternativet är att slå igång motorn och sen gå in och fika klart medans skolbarnen utanför forcerar ett kompakt moln av avgaser. Bara två sådana idag. Snyggt.

Första pendlingen på länge. Fint väder. Jag var alldeles för varmt klädd. Måste skaffa en termometer till lägenheten så jag slipper gissa hur varmt det är.

xyz-saft skrev:
> Första pendlingen på länge. Fint väder. Jag
> var alldeles för varmt klädd. Måste skaffa en
> termometer till lägenheten så jag slipper gissa
> hur varmt det är.

temperatur.nu har en iphone-app. Där har jag lagt till alla sensorer längs min pendlarväg i favoritlistan så att jag får upp dem snabbt och lätt när jag kollar telefonen på morgonen. Rätt smidigt faktiskt.

silverman834 skrev:
> Bongo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blev omkörd på ett övergångsställe av två
> > bilar som körde på fel sida refugen. Elegant!
>
> En gång då jag råkade ut för det så fick den
> omkörande bilen möte vilket tvingade båda
> bilarna attt stanna upp och den som körde på fel
> sida refugen fick backa, hyffsat komiskt att se

En granne till mig har fortfarande känningar av att, i bil, ha blivit påkörd av en sådan omkörare. Hennes lilla Ka blev mos mot ett järnräcke.

rikard skrev:
> xyz-saft skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Första pendlingen på länge. Fint väder. Jag
> > var alldeles för varmt klädd. Måste skaffa
> en
> > termometer till lägenheten så jag slipper
> gissa
> > hur varmt det är.
>
> temperatur.nu har en iphone-app. Där har jag lagt
> till alla sensorer längs min pendlarväg i
> favoritlistan så att jag får upp dem snabbt och
> lätt när jag kollar telefonen på morgonen.
> Rätt smidigt faktiskt.

Onekligen smidigt men nu har jag ju ingen iPhone. Fast det kanske finns nått liknande till Android. Blir nog att komplettera med en termometer hur som helst, då kan man kolla temperaturen när man sitter vid köksbordet och äter frukost.

Pendlingen hem var händelselös. Nån plusgrad och "snö" är ju inte det roligaste. Sträckorna med motvind såg jag inte mycket. Det är illa hur snabbt man blir avhärdad när man inte cyklar på ett tag.

Nej det här går inte!

Fråncyklad av MTBiker på vägen hem från jobbet.
Som alla "cyklister" skyller jag på materialet. Det får bli crossen i fortsättningen;)

Roligt att se en annan cyklist för en gångs skull. Det händer inte varje månad.

En dåre utan dubbdäck försökte kränka mig idag. Bara att bita i styrlindan och växla ner. Han pustade högljutt innan han släppte :)

MTBiker skrev:
> En dåre utan dubbdäck försökte kränka mig
> idag. Bara att bita i styrlindan och växla ner.
> Han pustade högljutt innan han släppte :)

Hybridcykel med W240.

I princip ensam i regnet, förutom 2 mammor med varsin barnvagn och en liten knatte som gick sida vid sida och tog upp hela gång/cykel-banan.
Vid lätta plinganden med ringklockan tittade dom förvirrat omkring sig som om det flugit förbi en fladdermus framför deras näsor, för att sedan återgå till sin konversation utan minsta antydan till att bry sig om mig.

Som tur var tog det inte lång tid innan de svängde av och jag kunde åter igen trampa på och hoppas att inga fler hinder skulle dyka upp.

Nej ingen pendling idag. Men nu har det ju snöat i gbg, så imorgon nästa måste man ju trampa i den mysiga nysnön, även om jag antar vissa sträckor blir nervösa utan dubbdäck.

Tillbaka
Topp