Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Efter 2,5 månaders uppehåll var man tillbaka i sadeln. Och vilken förnedring det blev sen då. 3,5 mil modd, asfalten genom Gurra kändes som en månpromenad. Sträckan vid Grisslinge var kunde bara blivit värre om någon lastbilschaffis prejat omkull mig och hällt i mig det brun-gråa vägavträdet med en tratt. Längtar redan till 18-snåret när man får chansen att testa sträckan åt andra hållet.

72 skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter 2,5 månaders uppehåll var man tillbaka i
> sadeln. Och vilken förnedring det blev sen då.
> 3,5 mil modd, asfalten genom Gurra kändes som en
> månpromenad. Sträckan vid Grisslinge var kunde
> bara blivit värre om någon lastbilschaffis
> prejat omkull mig och hällt i mig det brun-gråa
> vägavträdet med en tratt. Längtar redan till
> 18-snåret när man får chansen att testa
> sträckan åt andra hållet.

Starkt jobbat!! Kör sträckan från Gurra med bil själv och ägnar många tankar åt er som fortfarande kör. Tyvärr är egna pendlandet numera bilburet pga dagislämning och nytt jobb. :-(

MickeS skrev:
> Bra pendlingsvecka, av 1,5 jobbade dagar bil alla
> dagar.
> Blä.

Låter som en vanlig MickeS-vecka väl? ;)

Själv är man ju en riktig hardcorependlare, har pendlat alla dagar sen årsskiftet förutom en då cykeln låg nedmonterad för vinterunderhåll. Totalt är det 83 cykelturer.

Hittills 2012 har jag cyklat 597,9km som tagit 41 timmar och 12 minuter. Genomsnittsdistansen har varit 11,3km och den har snittat på 46 minuters cykeltid. Allt genererar en genomsnittshastighet på 14,5km/h,. Snabbaste uppmätta hastighet var 79,27km/h - vilket jag inte tror ett dugg på.

Vad har ni andra för siffror?

Senast ändrad:
Varm luft och kall mark = bløt ninja is.
Hann inte komma till førsta svængen innan framhjulet børjade glida i sidled.
Fick smaka på samma medicin senare.

Dock har jag inte crashat en enda gång den hær vintern, och det ær jag glad før!

Misärpendlaren skrev:
> Låter som en vanlig MickeS-vecka väl?

Kan jag bjuda på, sjuka barn och tandimplantat måste trots allt få gå före morgon-/kvällsmys med favvohojen.

Ska man orka cykelpendla över tid, nu pratar vi decennier, så gör en vecka hit eller dit inte så mycket. Har man bara cykelpendlat drygt ett år, som vissa, så räknas varje dag. Blir spännande och se om Misärpendlaren fortfarande skriver i den här tråden om 5 år...med tanke på hur jobbigt det verkar vara då man läser inläggen...

:)

edit 1
ps. Men kan 11kommanånting kilometer/dag verkligen vara jobbigt?

edit 2
;)

Senast ändrad:
MickeS skrev:
> Blir
> spännande och se om Misärpendlaren fortfarande
> skriver i den här tråden om 5 år...med tanke
> på hur jobbigt det verkar vara då man läser
> inläggen...

Idag fick jag 40tusenmiljarder liter isvatten över mig när en cementbil drog igenom gamla stans största vattensamling. Inte gnällde jag över det inte. :-)

> edit 1
> ps. Men kan 11kommanånting kilometer/dag
> verkligen vara jobbigt?

Det är ju faktiskt över 20km per dag vi snackar om, fast på vintern är det mer intressant att räkna tid. Då pratar vi nästan en o enhalvtimme i sadeln om dagen. Sjukt jobbigt! :)

> edit 2
> ;)

Hela tiden! :)

Segt, blött, svart snö, ny blåtandspulsmätare vägde upp lite men långt ifrån allt.

48st turer fram och tillbaka till jobbet, totalt 551km.
snitthastighet på 16.85km/h.
32timmar och 42minuter i sadeln.
Snabbaste 15km som det är till jobbet är på 45m:48s, lite skillnad mot 30:33 i sommarväglag förra året.
Snabbaste 10km i år är 28:59
Snittpuls är på 149 för i år :)
Maxhastighet måste jag gå igenom alla 48st turer, det får bli senare.

Senast ändrad:
Totalt hittills 620 km.
Verkar inte som det går att få fram totaltider i cardiotrainer i min androidlur (möjligen dags att byta till annan app, förslag? tycker dock den funkar bra).

Faktiskt första vintern jag cyklar i stockholm.

Hustrun hade annars en rolig historia, hon blev omkörd i går på väg ut till Lidingö (Lidingövägen, trafikljuset när man kör över Lidingövägen efter Kungliga tennisshallen) av en som hon uppfattade trikåkille (någon här?). Hon la sig bakom medan han kämpade på för att få en lucka. Väl på Lidingöbron kör hon om honom och han släpper direkt. Han hade missat att hon har elcykel.

Hoho, elcyklar är luriga. Vad för en modell? Funkar bra på vintern? Tänkte köpa en tillmin fru till sommaren när hennes jobb flyttar.

Promovec har hon, och med 7 växlat nav. Enda som hänt är att växelvajern frusit i vinter (5-56 är bra) och att det behöver laddas lite oftare (modd och slöhet drar mer el)

ok, framhjulsdrift, eller hur? Har funderat på om det är bra eller läskigt i halka, vad säget frun i fråga? Är lite sugen på monark som har panasonics vevpartiintegrerade system, samma som posten kör...

Framhjulsdrift - ja. Köpte ordentliga dubbdäck så det är inga problem (tänkte skriva att det går som tåget, men det går ju inte alltid när det snöat så det hade blivit fel).

Misärpendlaren skrev:
> Det är ju faktiskt över 20km per dag vi snackar om
Äsch, jag har ju bara 16km T&R kortaste vägen. Fast det är 'sällan' det blir så kort, 'oftare' 27 eller 'mer sällan' 38km/pendeldag...nu är temperaturerna såpass så man kan börja köra lite längre hem igen.

> Sjukt jobbigt! :)
Passa på och njut. Alla 90 minutrarna. Tänk på de stackars barnen i Afrika som inte har nått snöslask att pendla i.

jäklar vad varmt det var idag! tur nog hade jag mina liner handskar med som jag kunde byta till

hittills i år har det blivit 797km på 38:17 vilket ger 20,8 km/h

staine skrev:
> Svart himmel
> Brun snö
> Vitt samvete

Snyggt & minimalistiskt. Bidrar med en stänk av socialrealism:

Vit skåpbil
Svart asfalt
Rött blod

Surkärring skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svart himmel
> > Brun snö
> > Vitt samvete
>
> Snyggt & minimalistiskt. Bidrar med en stänk av
> socialrealism:
>
> Vit skåpbil
> Svart asfalt
> Rött blod

Ah, hantverkarbilen, alltid hantverkarbilen....

Trevlig Helg!

Bilagor

• 17feb.jpg
    17feb.jpg
    45.4 KB · Besök: 24
Missade hela veckans pendlingar pga Londonresa och ryggskott :-( Led med de stackare som gled omkring i den decimeterdjupa modden här i Norrort... Hoppas ryggen är tillbaka i matchen igen på måndag annars blir jag knäpp utöver smällfet...

Försökte kräma ur kroppen ordentligt och körde en del korta intervaller. Nu mår låren mumma.

Trevlig helg alla pendlare där ute.

Det var onekligen lite mer spännande idag. Jag valde den längre och mindre välplogade cykelbanan för att inte behöva dratta omkull framför nån bil med friktionsdäck. Bitvis ren blankis så dubbdäcken fick jobba lite.

Det kan bli varmt idag så hemresan kan bli riktigt najs.

Fredricos bild var väldigt talande för hur dagens pendling var. Lägg till bromsar som inte funkar pga is på fälgarna och en frusen bakväxeln, ska bli spännande att se om det blir isbana eller moddfest på vägen hem!

Inne i stan var det inga problem däremot sträckan Aspudden-Hornstull som lika gärna kunde varit en del av "crashed ice"-banan i Åre.

myspendling, dubbdäcken bet fint i isen på Norr Mälarstrands cykelbanor. Anade att Federico skulle ha en snygg bild på lut, även idag. Morgonen bjöd på härligt vårvinterväder.

Misärpendlaren skrev:
> 3 minuter snabbare än mediantiden! YAY! Jävligt
> skönt med dubbdäcken idag, blankis metervis i
> körriktningen på många många ställen!
>
>

Vad heter appen?

Tänk om Staden kunde hålla all vägar lika fina som inne i stan. Enskede-Årsta-Vantör vet inte att det går ploga bort slasket innan det fryser till. Halt var dagens tema. Värst var det på hemmagatan som vanligt. Men solen skiner så mysigt in på kontoret. Våren håller på att förberda sig att slå till.
O det är dan före semmeldagen.

Black planet skrev:

> O det är dan före semmeldagen.

Fet tisdagen, Mardi Gras, Carne Vale.

Och därefer;

En hel månads fasta.
Jippiekayey

Min suveräna pendlarcross behöver rejält med TLC - bakväxeln behöver bada i Bräkleen, vajrarna bytas och trissorna är i princip runda. Därför blev det Pompinon men något tungt att köra oväxlat i de isiga uppförsbackarna. Järvafältet var annars riktigt vackert i morse - fantastiskt ljus!

Senast ändrad:
troll skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 3 minuter snabbare än mediantiden! YAY!
> Jävligt
> > skönt med dubbdäcken idag, blankis metervis i
> > körriktningen på många många ställen!
> >
> >
>
>
> Vad heter appen?

Cyclemeter:http://www.abvio.com/cyclemeter/

Härligt att snömodden var borta, visserligen var den bitvis tillfrusen ut mot Årsta men ser fram emot att det smälter bort de närmaste dagarna.

Tillbaka efter en riktigt seg förkylning, möttes av ett stundtals ganska utmanande underlag. Åkte sent, så det var alla varianter av vatten utom möjligen ånga.

Får vell se det positivt, det var torrt nær jag cyklade hit imorse, nu krævs ett mirakel før att det ska sluta regna innan jag ska trampa hem.

Måste skicka ett nytt hatbrev till Järfälla kommun, dom är sämst på att underhålla GC banorna, spårig is är inte kul!. Fram till Järfälla var det däremot glass och ballonger, is som dubbarna kunde jobba mot.

Första pendling på några dagar. Lätt medvind, rena cykelvägar, mys. Till den där sista sträckan då cykelvägen går genom skogen. Blankis.

Får nog dreva upp när våren kommer.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp