Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Enligt yr igår kväll så skulle jag ha 13m/s motvind i morse. Detta ger två alternativ.
1. Jag är helt plötsligt i mitt livs form
2. Yr hade fel igen.

För övrigt är cykelbanorna på lidingö exemplariskt plogade. Det enda är vatten/snö/slasksamlingar på sina ställen.

Tillfruset slask som blivit knöglig spårig "dödsis" bitvis från hagsätra till årsta.
Vore trevligt om man skapat bort detta igår medan det var tinat, men möter en traktor i morse
som tydligen trodde att det skulle gå att hyvla av det idag när det är fruset.....

5:23 snabbare än median i år! Tänk nästa vecka när jag pumpar däcken!

Hade en LGF och sprutmonglo längs med skeppsbron. Om man nu inte orkar hålla fart kanske man kan haka på en skärm?

Senast ändrad:
Lite utmanande när till utseendet liknanade underlag går mellan slush och stenhårt fruset slask från meter till meter, men ändock en trevlig morgon på pendlartraden.

Dödsisen i Järfälla härjar men efter det så var det fint, gick att arbeta upp en bra puls om man så ville. Körde om en cyclocross på Rinkebyfältet han tog min rulle men det var inte riktigt läge att öka, pendlingen känns tidvis som överlevnad numera!

första pendlingen där jag faktiskt önskade mig en egolapp. av ngn anledning drog framhjulet upp extra kaskader av blöt skit som alldeles nödvändigt ville in i ögonen alternativt munnen. omysigt värre.

Vackert väder, isen nästan borta. Två taxibilar parkerade på tvären över cykelbanan, effektivt blockerande såväl bil som cykeltrafik i alla riktningar. Försökte använda Rösten åt dem, men lät bara så jävla trött. Lyckades skrämma några barn ändå.

Vuältan knappt farbar. Cykelbanan som gud möjligen skapade men sen i så fall glömde: den mellan Älta och Skarpnäck.

Varför tog jag bilen idag? Varför är E4an en stor parkeringsplats? En halvtimma för att ta sig från Kista till Smedstorp - suck

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Vuältan knappt farbar. Cykelbanan som gud
> möjligen skapade men sen i så fall glömde: den
> mellan Älta och Skarpnäck.
Då skippar jag den delen idag. Ska nu bli kränkt av en monarkknarkande Stizze runt drevviken.
Undrar vad folk tänker när de drar om en cyklist när det är småbarn på båda sidorna om cykelbanan? Har de så bråttom? Framför allt när de har barnstol på sin hoj?

Har tyvärr bara lyckats pendla 15 dgr hittills i år, 13,1 km enkel resa:

Totalt tid: 1129 min / 18:48:38
Total sträcka: 394,85 km
Antal träningspass: 30
Antal dagar med träning: 15
Snitthastighet: 20,99 km/h
2:52 min/km

Just nu ofrivillig bilpendling till dess att förkylningen släppt från halsen...

21 Februari

Bilagor

• 21feb.jpg
    21feb.jpg
    74.6 KB · Besök: 35
Ett litet varningens ord bara, jag åkte bil från årsta till stuvsta nyss, Huddingevägen och på lite småvägar. Av 28 omkörda/mötta bilister var det 3 (tre) som höll ögonen på vägbanan. Övriga - ja ni kan själva gissa, tittade ner på mobil, fingrade på mobil, pratade mobil, en hade hund i knät. Dom körde också därefter. Lite rattfyllevarning över det hela.
Så se upp där ute när ni cyklar, ville bara förmedla detta nu när det är halt och skrämselcykling är riskablare än vanligt.

Och kul att inlägget ramades in av ett par bilfria tjusiga bilder :-)

Senast ändrad:
jtnxtt.jpg

Sunkig mobilbild på den inte fullt lika sunkiga lite extra långa hempendlingen i låg eftermiddagssol. Mys.

garpa skrev:
> Är det våren som kommer nu?! :)

Självklart! Nu kommer våren, nästa vecka sopar de vägarna och sen kör vi slickas på solvarm asfalt hela vägen fram till december! Jag ser verkligen fram emot detta!

PS. Disclaimer: äsch. DS

Edit1: inte slicka utan slicks
Edit2: Ingen strike-through
Edit3: Somnar med happy och vaknar med happy. Morgonens pendling gick snabbt som fan. Inte årsbästa men över 6 min snabbare än årets median.

Senast ändrad:
Går ut. Ramlar på kökstrappan. Triceps mosad mot trappkanten. Halkar vidare mot garaget. Slår nästan en bakåtvolt. Svär. Dj-la sk*tväder! Trampar iväg. Uppför Tranebergsbron ok, nerför ok. Dödsismodden slår till. Mötande cyklist, fotgängare, annan cyklist försöker tränga ihop sig i mitten av cykelbanan där den enda sandade strängen av friktion finns. Nästan omkullkörning. Kör förbi och ifrån. Ensam på Norr Mälarstrand. Duggregn. Framme. Dagen har börjat fint. Armen säger nej.

Dubbelvurpa efter att ha kassera dubbdäck där dubben inverterat sig(!) - 6 punkor på lika många dagar. Smarta Sam var inte så smart på blankisen. Nu köttfärsknä och in the market för nytt dubbdäck.

Hehe, jag verkar ha dragit vinstlotten idag. Rullade übersnabbt genom tom stad runt 06.30 med fågelkvitter, finfint underlag och ännu finare rosa soluppgång. Efter duschen hade regn- och halkkaoset slagit till utanför fönstret ;)

Wheer skrev:
> Hehe, jag verkar ha dragit vinstlotten idag.
> Rullade übersnabbt genom tom stad runt 06.30 med
> fågelkvitter, finfint underlag och ännu finare
> rosa soluppgång. Efter duschen hade regn- och
> halkkaoset slagit till utanför fönstret ;)

Samma vinstlott för mig. Det är inte ofta man tackar sin lyckliga för att man fått gå upp mitt i natten! Sen höll jag på att gå på arschlet när jag slank ut till fots för att köpa en frukostmacka.

Härligt att vara tillbaka i pendlingsträsket efter 3 dagars uppehåll. Fint väglag, mest asfalt, vid 7 imorse. Bara några ställen där det gällde att vara alert pga halvfrusna spåriga vattenpölar. Snabbaste tiden på länge :-) Våren är "på G"... Yippie!!!

Började fint men sen kom regnet.

MI:
10 - Dödshalka, vurpade två gånger inom 500m. 106*2 dubbar räckte inte denna gång.
10 - Styrlinda söndertrasad på båda sidorna
1 - Lagom varmt klädd
7 - Byxorna trasiga, de hade lite hål sen tidigare
10 - Ont som f-n i höften.

Det ska bli mysigt att cykla hem i trasiga byxor, ömmande höft och dödshalka.

W106-däck och Pompino var väl inte helt optimalt imorse - i synnerhet inte över Järvafältet. I tungt motlut hoppade jag av cykeln men då började jag glida baklänges ... Idag var nog värsta dagen den här vintern - hade jag bara haft pendlarcrossen med W240 hade det varit mycket lättare. 106 dubbar var definitivt för lite! Var dessutom lite sen i morse så det regnade en del

Nu kan det bara bli bättre!

Murrkt o blutt - 30 knyc, kolsvart och plötsigt 15 cm djupt vatten orsakade lite skrämselhicka... Väldigt lite is kvar nu framåt kvällen - I like!

Mr Orange skrev:
> Med ett par WXC300 var man kung i stan idag.

Håller med.
Funkar fortfarande fint trots väldigt många nedslitna/saknade dubbar efter fyra vintrars användning. När de var nya var det ju larvigt bra grepp. Nu får man ta det lite lugnare om det är blöt blankis men man tar sig fram utan problem och släpper det så sker det ändå med lite kontroll vilket känns bra.

//j

staine skrev:
> Is och svart
> Lyset sönder
> Skräck på Vuältan
Hmm någon sa att man inte behöver stark lampa på VuÄltan. Minns nog fel ;)
Själv var det bara en sådan hempendling som jag vill bara glömma. Det blir säkert bättre imorgon.

Ny fräsch drivlina monterad. Skönt att vara tillbaka i pendlingssvängen igen. Ensamt mellan västerort och City vid 7-snåret. När jag bytt om och var klar kom regnet, tydligen lite slirigt efter det!?
3 veckors avhållsamhet (semester + t-bana) har satt sina spår - går helt enkelt lite tyngre...

Vad ni håller på och baktalar Vuältan. Körde den både idag och igår. Det är ju kalasfint jämfört med förra året. Då var det spännande eftersom man aldrig visste om det var en liten pöl eller ett hav med lurande isberg inunder som man skulle ge sig i kast med. Förbi Flaten håller jag mig dock på bilvägen tills isen är borta. Har tröttnat på att underhållet inte existerar där. Skall nog lyxa till det med en Vuälta i morgon också. :-)

Black planet skrev:
> Motvind, snöblandat och sega ben. Så varför
> cyklade jag idag?

Samma här. Man skulle haft en båt idag.

Andra pendlingen efter 11 månaders pappaledighet. Krampkänning i låren och hoppad kedja. Motvind och snöblandat. Det börjar bra. Skönt att vara igång igen.

Black planet skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Is och svart
> > Lyset sönder
> > Skräck på Vuältan
> Hmm någon sa att man inte behöver stark lampa

joo man borde väl hålla käft lite oftare ;-)
Dagens pendling? Jotack brakeless cx gick finfint. Hemligheten är ju god planering och en effektiv skobroms.

Ordentligt blött med decimeterdjupa pölar mellan Årsta och Gullmarsplan men det får bli stänkskärmar först när jag byter däck. Ordentlig motvind och ingen frukost sänkte hastigheten något. Hoppas det fortsätter att vara varmt.

Tillbaka
Topp