Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Buss och T-bana idag, efter mitt traditionella vår/höst-misslyckande med att få dit växelvajern till Nexus-navet på rätt sätt. Tycker jag borde lärt mig vid det här laget.

Att ha blinkande ljus gör det svårare för andra att bedöma avstånd. Och inte blir det enklare av att det blinkande röda ljuset satt på styret riktat framåt. Bakåt var det kolsvart. T-O-M-T-E

Blev oväntat väldigt skön cykling. Fuktade precis igenom på armarna genom vindjackan men mina nya softshellvintertights höll lagom undan för vätan. Plus också att det bara var att torka av med supertrasa så var all sand m.m. borta. Blev inte ens surblöt om skorna som vanligt trots att skoskydden var hemma. Nice! Fast nu måste jag beställa den där Philipslampan ikväll. Dåligt lyse och regndroppar på glasögonen gör att sikten var tveksam.

29 Oktober

Bilagor

• 29okt.jpg
    29okt.jpg
    78.4 KB · Besök: 42
Bra dag, medvind både till jobbet och hem! Nackdelen är att det blev tidig vinter i år. Dubbdäcken sitter på och det var fem cm nysnö på väg hem. Skithalt på den gamla isen blev det iaf. Men om sex månader är det dags att ta av dubbisarna...

Var bor du? Ingen snö uppe i Luleå igår i alla fall enligt uppgift. Jag sitter och drömmer om snö då jag har skidspår alldeles runt knuten men bor tyvärr i Sthlm - inte alltid det blir vinter här.

sweet-o skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra dag, medvind både till jobbet och hem!
> Nackdelen är att det blev tidig vinter i år.
> Dubbdäcken sitter på och det var fem cm nysnö
> på väg hem. Skithalt på den gamla isen blev det
> iaf. Men om sex månader är det dags att ta av
> dubbisarna...

Var bor du? Ingen snö uppe i Luleå igår i alla fall enligt uppgift. Jag sitter och drömmer om snö då jag har skidspår alldeles runt knuten men bor tyvärr i Sthlm - inte alltid det blir vinter här.

Östersund. Snön kom förra tisdagen.

Bra pendling, härlig morgon i princip vindstilla. Hempendlingen var lite fuktig men vad gör det när man har medvind!

Fascinerande hur mycket av framljuset som sväljs av mörkret och den svarta asfalten, ninjorna är extra svåra att spotta!

Fostrande pendling i Göteborg. Regningt och motvind påväg bort och medvind påväg hem.

Jag har tydliga drag för att bli en självplågande misärpendlare.

Satan vad det blåste hem, högprofilsfälgar är INTE optimalt vid starka kastbindar från sidan. Dubbdäck med typ 30psi i var rätt tungrullat också, som tur var hade jag bara dubbat fram!

Trots kraftig motvind och regn var det ändå inte så illa när jag väl börjat rulla. Nya activeshell-jackan funkade kanon - tacksam för den typen av produktutveckling. Skönt att slippa trängas på cykelbanan

Höll på att blåsa av Tranebergsbron, vinglade rätt bra i kastvindarna. Ni som inte har keps när det regnar gör fel.

bruce skrev:
> Helvete, två dar hann man nyttja potentialen hos
> dubbdäcken innan det började regna igen.

Av just denna anledning är jag extremt nöjd att ha två pendlare, en med dubbisar och en med bra höstdäck.

Idag var vädrets makter emot en hela vägen hem. Cyklade hem från jobbet i Sumpan till Haninge = regn och motvind hela vägen. det hela toppades med den första punkan för säsongen, på Götgatan! Nice, att ha reservslang med sig!
Kläderna höll nästan tätt, men fick genomslag på softshell jackan och byxorna. Men ändå supernöjd då de höll värmen ändå.

Varför gnälls det redan? Vill man köra säkert har man antagligen redan monterat dubben och borde därmed vara nöjd, även om temperaturen pendlar (höhö!). Om man däremot skyr dubb tills det verkligen är nödvändigt ger man väl inte efter för ett par morgnar med frost? :P
Cykla avslappnat och mjukt så är det ju inga problem med lite isiga morgnar.

Rock skrev:
> Skrattfest på hemvägen. Regnkläderna låg kvar hemma,

Gissar att det, trots avsaknad av regnkläder, var roligare att cykla åt ditt håll. Stundtals rätt ordentlig motvind på väg in mot stan.

Rätt spännande kastvindarna som Victoria- och Kista Science-Tower drar ner. Man ligger och lutar mot en sidvind som plötsligt byter riktning och kommer från andra hållet.
Att ena körfältet där alltid används som parkeringsplats för taxi och budbilar så att man samtidigt tvingas stångas med blåbussar och annan eftermiddagsrusning på utrymmet som blir över gör ju även sitt till.

//j

jesperC skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skrattfest på hemvägen. Regnkläderna låg
> kvar hemma,
>
> Gissar att det, trots avsaknad av regnkläder, var
> roligare att cykla åt ditt håll. Stundtals rätt
> ordentlig motvind på väg in mot stan.

Japp, jag hade skön medvind mellan Bromma och Kallhäll, sen blev det lite kämpigare sista biten.

Äventyrligaste pendlingen hittills. I backen på cykelvägen parallellt med E4 strax efter Ulriksdals golfbana möter jag en herre på väg upp som ropar något om fallna träd. Precis efter backen skulle jag köra om en medpendlare och pang! Där ligger ett träd rätt över cykelbanan vilket gör att jag får tokveja in framför honom och lyckas på så sätt köra över trädet på ett smalt ställe. Oerhört tacksam för förvarningen och för att jag dagen till ära körde utan musik i öronen. Blött, mörkt och mötande motorvägstrafik med blöta glasögon gör sikten minst sagt begränsad. Ska bli kul att se om trädet ligger kvar imorgon...

Körde över en dagmask i går vilket tydligen gav min karma en hård smäll och straffet lät inte vänta på sig- Ska ha "kvalitetsdag" på jobbet idag, dvs åtta timmars Dilbert-lajv. Åhhhhh vad jag ser fram mot det!!!

Idag hade de parkerat en kranbil rakt över både gång och cykelbanan mellan Vågmästarplatsen och Backaplan, utan skyltning som hänvisade till andra sidan Hjalmar Brantingsgatan.
Resultatet blev att alla gående och cyklister fick gå ut i körbanan (en av det mest tättrafikerade i Göteborg).
Ropade lite åt gubbarna på lastbilen och möttes av ett fejkat "Vaaa?!" och skratt.
En annan cyklist stannade och fotograferade.

Nu anmält till gatukontoret...

I övrigt finfin pendling i bra temperatur mellan solglimtar och blöta löv.

Blött och härligt och relativt folktomt! Snart är det nya dubbdäcket inkört också, då kan man byta tillbaka till slicks ;-)

Den sköna medvinden hem igår blåste vidare rakt i nyllet på väg in till jobbet imorse. Detta i kombination av trögrullande vinterdäck gjorde morgonens inpendling karaktärsdanande...

På väg hem igen slet jag mig ikapp en elcykel och lyckades pressa mig förbi precis på toppen av en lång uppförsbacke. Med blodsmak och tunnelseende sluddrade jag fram ett "hej" till tjejen på elcykeln och förberedde mig för att kränka om henne. Då körde jag ned i ett potthål och min framskärm halkade ner och började skava i dubbarna fram. Först tänkte jag skita i det fruktansvärda ljudet och bara cykla vidare men efter några sekunder gav jag upp och stannade för att justera skärmen. Tjejen cyklade om mig igen och sa "Det där lät inte så bra, tyvärr har jag inga verktyg med mig". Snacka om att bli ägd/kränkt/förnedrad!!!

Äntligen pendling igen efter ett par veckors uppehåll pga en envis förkylning. Skönt att vara igång även om det är segt att inte köra på racern. Blött och blåsigt men flera gånger bättre än ebola expressen.

Skitväder på vägen hem igår, blöt överallt föutom om fötterna. Rutten förare i lika rutten Volvo körde förbi så där riktigt fort och nära som är så obehagligt för att visa sin harm över att han förlorat några sekunder.

Stödpendling på kollektivtrafiken imorse med flickvän med brutet vadben, hoppas isen håller sig borta i en månad, vore inte kul med is och kryckor.
En tjej med någon form av utvecklingsstörnng blev ledsen och upprörd när hon missade att gå av vid Gamla stan men en snäll dam tog hand om henne och hjälpte henne att komma tillbaka till Gamla Stan, folk är rätt snälla ändå.

Lite regn på väg in för två timmar sen. Perfekt klädd, tunn Icebreakertröja, tunn fleece och vindjacka. Jackan blir blöt men det går inte igenom. Så skönt att cykla utan att bli ångkokt. Nya brallorna har inbyggda gaiters som går över skoskydden så bye bye blöta fötter. Träffade en granne som också siktar på att cykla vintern igenom.

23mm slicks är mycket trevligare än 37mm dubb! Fördelen med att ha fler cyklar att välja på. Annars var det väl mest regnmisär. Undrar dessutom när någon kommer att uppfinna ett par skoöverdrag som är hela i mer än ett par rundor. Men det kanske är lite för mycket begärt.

Dam på EU moppe kör mot enkelriktat, i slutet av vägen bränner hon över övergångställe där det är grönt för mig (jag bromsar) för att sedan vika in och fortsätta på cykelbanan. Avslutar med en uppriktigt oförstående min när jag skriker åt henne..
Annars var det toppen!

kalis skrev:
> Blött och härligt och relativt folktomt! Snart
> är det nya dubbdäcket inkört också, då kan
> man byta tillbaka till slicks ;-)

23mm och fastnav funkade super i morse.

Dom byggde ett cyclocross-sandhinder på cykelbanan vid Hellasgården igår!
En extra krydda i pendlingen.

boombastic skrev:
> Körde sönder kedjan på trainern imorse innan
> jag skulle ge mig ut i regnet. Ingen reserverv ->
> bilpendling...

Vilket sammanträffande, jag körde också sönder en kedja på en trainer idag. Fast inte på pendlaren, men jag tog bilen av andra skäl :)

Har du provat att cykla under lilla Rålambshovsbron och vidare in på Lindhagensgatan, direkt höger efter ICA Maxi, ner till Hornsbergs strand, över gamla Solnabron och vidaret till Arken? Det funkar kanon för mig, har samma slutmål som du:-)

Jag fick sällskap sista hundra meterna med en herre som gillade min hoj. Kul! Jag kanske borde ta hand om den lite mer... Annars var det härlig skymningspendling, behöver dock skaffa ett baklyse har jag kommit på. Och kanske lite fler reflexer. Annars kanske någon misstar mig för en lömsk ninja.

Lät konstigt om bakskärmen när jag kom till Alvik, visade att det satt en lång ståltråd i bakdäcket. Tur att Alviks cykelaffär låg nära, 65kr fattigare så var man på väg igen. Hann ända till Älvsjö så tappade framhjulet luften också, blev att gå sista biten hem. Tror gårdagens pendling i regnet var bättre.

Har två dagar i rad mött ett cykelbud som är ett blinkmonglo. Känns annars som majoriteten julgranar är pendlarsvettohaverister eller Svenssons på damtrallor. Viftade lite åt U-svängande taxibilar och parerade ett par svetton som försökte utmana. En helt medelmåttig pendling idag med andra ord.

Jag orkar inte vara gubbig och störa mig på blink men idag blev jag faktiskt bländad i en gångtunnel. Kolsvart och fick blinket rätt i nyllet. Snart börjar jag ropa "du har råkat få på blinket!" till alla blinkmuppar.

izar skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Helvete, två dar hann man nyttja potentialen
> hos
> > dubbdäcken innan det började regna igen.
>
>
> Av just denna anledning är jag extremt nöjd att
> ha två pendlare, en med dubbisar och en med bra
> höstdäck.

Jo alltså, jag har totalt 4 hjulpar men hade inte riktigt orkat klämma på höstpendlarsulor på ngt par. Fixade dock till ett par hjul med rågummisulor när jag kom hem idag, sen såg jag att det skall frysa på framår natten igen. Verkar vara Revenge of the vinterdäck som gäller nu.

@Johan A: bra där, kör på lättrullade räsersulor så du tappar lite sting i benen, du är lite för rapp tycker jag.

Var precis ute och drog åt ett löst styre ( det höll på att gå illa idag) och höll på att trilla två gånger. Efter ett par regniga dagar är det nu minusgrader (sthlm). Får se om det hinner smälta lite innan man sticker imorgon, annars kan det bli kntressant även med dubbisar.

Tillbaka
Topp