Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Tråkig..

+1

Kom iväg sent idag också och var tvungen att hävda mig mot ett par halvsnabba motcyklare i trafikstockningarna. Jag som skulle fincykla p.g.a. förkylningskänning. Den där trafiknerven alltså ...

Tjoho, idag var det kul. Gick ganska bra till kneget och ingen halka. Trampade Hötorget-Frescati för en timme innebandy och sen hem nyss. Inte samma feeeling nu som när det är varmt och torrt men fortfarande helt OK att pendla. Mina nya W240 med dubb åker tyvärr på om någon dag, vågar inte vänta längre nu.

Nya Philipslampan rockar fett! Den bländar inte men *alla* bilar och fotgängare ser när man kommer. Folk som yrat runt på cyklebanan på Sveavägen ser mig nu på långt håll så man får helt fri väg. Förut var det bara att hänga på bromsen. Dessutom är ljuset helt super även på helt mörka partier, brett flodljus och lagom långt fast min är helt o-moddad. Känns som att köra i en tunnel i skog och tunnlar då lite ljusstrimmor, säkert helt enligt design, sprids åt sidorna så man får lite "ambient" ljus också. Kommer snart att bli mobbad som HåkanC men den är verkligen ett av de köp jag är mest nöjd med på länge!

Hmmm... väntar nog ett tag med dubb ändå.
vdret.JPG

Senast ändrad:
Regnigt, men inget ovanligt i november. Den typiska möra torsdagskänslan infinner sig. Blir att bita i imorgon och köra extra hårt :)

härlig morgontur .
det var torrt , några minusgrader och ytterst små inslag av dödshalka.
snälla nån nånstans , låt det vara så här ett tag nu ....

Lyckades med konstsycket att sabba ena innerslangen igår när jag skulle kränga på vinterdäcken, så dagens pendling var varmare än vanligt. Sladdade till jobbet med gammelsaaben :)

Andra dan på cykel efter ett lååångt uppehåll pga luftrörsproblem. Har nog dessutom blivit med astma tyvärr...
Klart, -10 och njutbart med Ventoline. I går utan doping trodde jag att jag skulle döden dö 2x30 minuter.

Solna: torrt och -3°C men ändå halt på sina ställen. Kränger kanske på dubb i helgen ändå för att ta ner körglädjen :) Stortårna var som isbitar då mina Specialized är ganska luftiga. Adderade en till Buff så jag inte blir så kall om hals och haka. Skön morgon!

Dubbdäckscykel - urk, nåväl får väl trösta mig med att det är bra träning trots att det känns som att trampa på en traktor.

Pga BVC besök var det tomt på gatorna vid 9 tiden. Dubb är tungt men nödvändigt vissa partier. Borde man inte sopa snart?

Måste varit full igår för när jag skulle cykla i morse så hade cykeln helt plötsligt dubb bak också. Sänkte ju glädjen ett snäpp kan man säga.

racer igen - inga problem med halka. Växlarna litet frusna i början. Och nästa vecka skall det vara torrt och plusgrader, ingen halka = mera racer!

Gött.

Dubbdäcken åker på när snön kommer, eller när det är grusat precis överallt. (det är snart det...)

Magisk morgon. -6 i Nacka, -3 väl framme i Akalla. Dubb på, behövdes på en hel del cykelbanor där mina Kojak hade gjort livet väl spännande. Mina nyköpta Terry Lobster gjorde underverk med mina händer, var nästa lite varma. Perfekt klädd. Medelhastigheten gick ned drastiskt med 8 km/h, dels beroende på mina inte så hårt pumpade W106, dels för att man tog det väldigt piano på cykelbanan.

Bild över Brunnsviken

Morning2.jpg

En vacker morgon med svartis på sina ställen. Perfekt dag att köra med cruxen ;) Var o hjälpte till lite på ett annat kontor på morgonen. Så all cykling skedde på arbetstid. Inte helt fel med andra ord.

Vacker morron men kallt om fötterna. Krängde på dubbdäcken igår, klantigt nog petade jag hål på en slang, men hade en i reserv. Däcken Schwalbe Marathon Winter 35mm, gick givetvis trögare än släta 32 mm "sommardäck" men inte så trögt som jag befarade. Pumpade iofs ganska hårt. Men det är lurigt att svänga, känns som däcken försöker räta upp cykeln.

Känner en växande förkylning i halsen blir lugnt hemåt, fast det är jäkligt svårt att ta det lugnt när man ser en rygg föröver som måste kränkas...

Skön vecka, svalt men hade inga problem med 23 mm slicks någon av morgnarna. Relativt tomt och lugnt också så det gick att hålla hög fart. Hade jag bara oljat kedjan så hade veckan haft toppbetyg ;)

För varmt och eländigt, inget folk vilket var skönt, trötta ben och lite rosslig men med ett hoppfullt hjärta och ett lätt sinne kom jag fram ändå!

Fortförande ganska tjockt med folk om man tar vägen över Götgatan i rusning, lugn o fin pendling utan incidenter.

Skittrött på att tanka bilen så nu ska jag cykelpendla till jobbet alla dagar jag kan. Har ca 34 km tor. Kan duscha på jobbet , har inte så mycket trafik att ta hänsyn till och dessutom ligger tågstn nära om jag skulle ruttna ihop, så jag har inga ursäkter. Har börjat pendla på min nya mtb med grova däck men håller på att bygga om min gammelhoj till fulpendlare. Nu klarar jag till jobb på ca 50 min och hem på 40 min om jag inte tar i så jag kräks. Bör kunna putsa den tiden med träning och bättre anpassad hoj till ca 40 och 30 minuter. Pendlingen idag var smärtsam efter träningen igår. Misstänker att det kommer bli värre innan det blir bättre.

Fortfarande höstförkyld som jag är nästan hela tiden. Men det var en skön pendling till jobbet. Men någon borde byta mina bromsbelägg nu.

Punka. En sådan där liten ståltrådsbit rakt in i Kojaks kala hjässa. Man undrar vem som sprider ut sådana där ståltrådsbitar. Det var i varje fall varmt och soligt(!) vid slangbytet i det gröna gräset vid Djursholms golfklubb. Rena vårkänslan.

Senast ändrad:
Kunde varit i april. Riktigt trevligt, torrt och soligt. Fick mig en rejäl dos i benen då ryggsäcken dagen till ära var fylld med kläder, dator, div verktyg och slang och skor(!). Jisses va jobbigt.

Är visst meningen att jag ska cykla på dubbdäck från och med nu då jag fått så jäkla många punkteringar på sistone på vanliga pendlarcykeln. Vintercykel it is...

Jag var tvungen att stanna och dubbelkolla på mobilen att klockan inte gick fel, det kändes alldeles för ljust för att vara halv åtta.

Härlig morgon, varmt och nästan torrt ute. Fick göra 1:a "tillbakakränkningen" med nya 29:ern. En röd cx? blåste om vid Brommaplan men gick strax därefter ner i tempo. Jag pinglade lite försynt och gick om. Grön våg upp mot Huvudstabron och bra tryck på pedalerna. Han tog rygg länge och väl men uppe på Huvudstabrons topp fanns det bara tomrum kvar bakom cyklen. Och min puls var oxå på topp vid det laget ;-) Tack för sporren okände medcyklist :-)"Spontanintervall" är underskattat :-)

JKolmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Punka. En sådan där liten ståltrådsbit rakt in
> i Kojaks kala hjässa. Man undrar vem som sprider
> ut sådana där ståltrådsbitar. Det var i varje
> fall varmt och soligt(!) vid slangbytet i det
> gröna gräset vid Djursholms golfklubb. Rena
> vårkänslan.

Har inbillat mig att dom där små platta stålbitarna kommer från borstarna som dom anvnänder när dom sopar upp sand och sånt på vägarna. Har sett några sopbilar ute i norrort på sistone som verkar sopa bort löven.

Min pendling blev betydligt försenad av ett läkarbesök så jag fick förmånen att cykla i fullt dagsljus och tomma cykelbanor. Orkan sidovind gjorde det jobbigt bitvis men på det hela taget en behaglig pendling efter en helg utan någon cykling alls.

Ha, grön våg hela vägen till jobbet gjorde att jag kapade tre minuter mot snittiden på mina 15 minuter till kontoret:) Röd våg på vägen tillbaka.

Hej knickers, hej slicks och hej medvind - igen! En bra höstdag helt enkelt. Har inget att klaga på. Utom möjligtvis Simons avstängning, men det var inte här va?

Har känts segt och förkylt i flera veckor nu. Nåja, trevlig cykeldag idag. Nån jäkla fixielirare cyklade om och körde på såna rödljus där jag väljer att stanna. En bil gjorde en hastig flytt i sida och höll på att trycka ut mig i andra körfältet. Såklart ingen blink eller koll i backspegeln.

Suverän pendling från S-malm till Kista avbröts vid Tegelbacken av praktvurpa över styret. De nyjusterade skivbromsarna tar bra! Ingen skada skedd förutom lite sårad stolthet till glädje för de som såg kullerbyttan med cykel inklusive den bilist som fick tvärnita då jag låg som en skalbagge i ytterfilen. Annars är det som flera skrivit vårkänsla i luften inte minst beroende på de från löv nysopade/-blåsta cykelbanorna. Helt fantastisk cykling med odubbade slicks! Det ska bli spännande att inviga från Rose inköpta Sigma lightstern på hemvägen.

Tillbaka
Topp