Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Hajade till när det var polisavspärrning på väg ner i garaget. Det första jag såg var två "människor" som låg med huvet nedåt under filtar (trodde jag). Några busar som var sugna på Canada Goose kl 05:21 tydligen. Fick krypa under plastbanden för att komma ner i garaget. OK, cykling men väldigt sliten pga innebandy igår. Få se om man slipper dubb även nästa vecka.

_DSC8495.jpg

Punka halvvägs hem och reservslangen hemma på köksbänken. Dålig kombination.

Blev en långpromenad för att straffa mig själv. Tack ändå till de två cyklister som stannade och frågade om jag behövde hjälp.

Borde nog byta till mindre punkabenägna däck.

Äntligen lite pendling efter 2-3veckors uppehåll pga av cykelhaveri och också premiär för nya vintercykeln. En on-one pompino i SSCX utförande. Den hämtades igår så fortfarande lite småfix och lite justeringar kvar men känns riktigt skön!

Förvånade att det inte kändes tyngre och kommer nog vilja köra betydligt mer SS i framtiden!

Tack också till dig som jag kunde ta rygg på från Norrtull (typ) ända till Täby, hjälp seg benen att komma igång lite och boostade självförtroendet när man orkade hänga på din växel disc cross. Var jag som tackade i Täby!

Firade dagen med pizza på kvällen och passade då på att ta en bild på besten.

Nu skall jag bara hitta "blinkmongon +ANNAT" tråden och skriva/gnälla av mig lite. Visserligen är storstads djungeln läskig men DX-lampor vid Stureplan?

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    299.3 KB · Besök: 41
En person som var djupt förskjunken i sin mobil cyklade långsamt förbi ett rödljus just då en karavan med bilar skulle passera. Jag skrek till. Bilisterna körde långsamt och stannade i tid. Efter korsningen tittar cyklisten upp och ser väldigt förvånat på mig och såg ut att undra vad jag skrek till för.

Senast ändrad:
silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> En person som var djupt förskjunken i sin mobil
> cyklade långsamt förbi ett rödljus just då en
> karavan med bilar skulle passera. Jag skrek till.
> Bilisterna körde långsamt och stannade i tid.
> Efter korsningen tittar cyklisten upp och ser
> väldigt förvånat på mig och såg ut att undra
> vad jag skrek till för.

Jag bara väntar på att bli vittne till att någon blir mosad av en spårvagn när de gör så. Ser liknande nästan varje dag.

ipv6 skrev:
> Punka halvvägs hem och reservslangen hemma på
> köksbänken. Dålig kombination.
>
> Borde nog byta till mindre punkabenägna däck.

Kollade slangen nu, fyra hål. Det är andra gången det blir fyra hål samtidigt i en slang med de här däcken. Fast sist var det nog bak.

ipv6 skrev:
> Kollade slangen nu, fyra hål. Det är andra
> gången det blir fyra hål samtidigt i en slang
> med de här däcken. Fast sist var det nog bak.

Fyra hål?! Vad sjutton beror det på? Två hål har man ju sett ibland, men jag har då aldrig hört talas om fyra hålspunkor

silverman834 skrev:
>
> Fyra hål?! Vad sjutton beror det på? Två hål
> har man ju sett ibland, men jag har då aldrig
> hört talas om fyra hålspunkor

En snakebite och två hål, precis som sist. Jag kan köpa att det blir ett hål och sen en snakebite när tillräckligt med luft pyst ut, men det fjärde hålet känns ungefär lika osannolikt som att det händer två gånger, såvida man inte råkar köra över en spikmatta eller nåt.

Mer och mer desperata försök att variera pendlingsvägen. Igår tog jag alla 5 bilfria broarna över E4an mellan Masmo och Midsommarkransen...

Efter några dagar med slask och polerad blåis så blev det fluff och julstämning idag. Rätt molnigt men lättade under vägen och framme på jobb så kikade nästan solen fram.

snow1.jpg

snow2.jpg

snow3.jpg

Så allt i allt en fin tur till jobbet. Lagom temp med -6 grader och ingen vind. Fick snö i bakväxeln så den kärvade lite på vägen hem.

Efter att ha kört dubbdäck ända sedan lilla istiden för flera veckor sedan tröttnade jag igår kväll och satte på mina vanliga cyclocrossdäck. Idag var första dagen på länge som jag verkligen behövt dubbdäck. Aj!

.gus! Kul att se vinterlandskapet. Känns ganska avlägset här i Stockholm.

.gus skrev:
> Efter några dagar med slask och polerad blåis
> så blev det fluff och julstämning idag. Rätt
> molnigt men lättade under vägen och framme på
> jobb så kikade nästan solen fram.
> Så allt i allt en fin tur till jobbet. Lagom temp
> med -6 grader och ingen vind. Fick snö i
> bakväxeln så den kärvade lite på vägen hem.

Avundsjuk...

Här vare fin blötslaskig pendling. VARMT. Denna vecka är det bara cykeln som har dålig inställning. Och mottrafikanterna med blink fram.

Abrubt slut på pendling 300m hemmifrån. La ner axeln i backen men som tur var tog växelörat största smällen... Mystiskt att det var fruset trots att det var flera grader varmt. Efter denna incident åker min "Tom Slick" av nästa gång cykeln rullar.

Nu behöver jag ett växelöra till en Cannondale m500 98. Finns det i Stockholm nånstans? Cykloteket?

Bitvis frost och halt på övergångsställena, lugn och fin och småtråkig pendling på räcern, en hel del andra cyklister.

Lägsta temperaturen inatt var 2.44 grader enligt min termometer. Ändå var det fläckvis riktigt på en del ställen. T ex där en bilist inte såg ut att ha för avsikt att stanna trots väjningsplikt.

Två blåmärken och en trasig baklampa.

alla dessa vurpor, ser ni inte frostrosorna på asfalten? Några plusgrader och klar himmel under natten=underkyld mark, ok?

Marken kyls på 3 sätt. Termisk nedkylning, avdunstning och utstrålning. Därför kan det frysa trots att det är plusgrader.

Alldeles utmärkt - blev inte nermejad, prejad, kränkt eller bländad en enda gång :) Såg lite halt ut på en del ställen men svårt att avgöra om det verkligen var det. Sedan vurpan förra veckan vägrar feghjärnan köra snabbt i kurvorna, så det gick bra i vilket fall.

Bortsett från mycket stående vatten så nästan perfekt. Sol, kallt nog att inte svettas för mycket men ingen frost.
Hittade nytt ställe att låsa fast cykeln i garaget som inte innebär att jag måste brottas med att låsa fast cykelb i ett överskitigt fjärrvärmerör också, hoppas bara det är lika säkert.

Inga frostrosor men alla vita beläggningar var dödshala. Dom kanske fryser tidigare än den svarta asfalten? Fegkörde alla kurvor.

Eftersom jag monterade en fin ny framskärm igårkväll till min Pompino ville jag såklart ha den idag. Kändes inte supersmart men eftersom jag fegkörde rejält vid alla kurvor var det inga större problem trots släta sommardäck. Sedan såg jag en kille i Kista som körde på en tallbike och hade svart skinnjacka - jämfört med honom hade jag det ju jättelätt idag

Annars var det ju en kanonfin morgon - vackert ljus!

Fegkörde inte med crossen idag. Vurpade utav bara helvete i vänstersvängen mellan Enköpingsvägen/Norrviksvägen i Järfälla mitt framför en bil. Svartis eller var det det vita på övergångsstället som var dödshalt? Fegkörde efter det ... Aj!

Efter lämning av barn klev jag in i garaget och upptäckte att bakdäcket punkterat sig självt över natten... Första slangen jag satte in var en lagad racedäcksslang som exploderade när jag kommit halvvägs i upppumpningen (Däcket är ett Racing Ralph CX däck). Fick rota runt i garaget innan jag hittade en annan större slang som tyvärr hade en Dunlop ventil och således inte kommer att gå att pumpa upp med min minipump jag har i väskan, living on the edge med andra ord. Blir en tur till Jarla på lunchen för slangköp tror jag. För övrigt halt och lömskt väglag som dock inte ställde till med något.

johan44 skrev:
> alla dessa vurpor, ser ni inte frostrosorna på
> asfalten? Några plusgrader och klar himmel under
> natten=underkyld mark, ok?

Man blev ju lite misstänksam när man såg hjulspår i frosten och bakhjulet släppte när nan tog i lite :)

Nu tror jag inte dubb hade hjälpt mot just min vurpa, men hur är det generellt, har de öht någon effekt på den här typen av underlag?

Tittade på termometern och valde räsern i morse. Efter 200 meter och 2 bakhjulsläpp vände jag hemåt och bytte till dubbdäckscrossen.

Fortfarande bara dubbat fram och 28mm slicks bak, fick lite släpp bak när jag testbromsade men sen var det lungt. Jag startade iofs inte förrens vid halv nio och då hade solen hunnit värma upp lite.

Senast ändrad:
dubb gör väl att det inte går lika blixtsnabbt om/när det släpper. Släpper gör det nog ändå om man slarvar till det.

ipv6 skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > alla dessa vurpor, ser ni inte frostrosorna på
> > asfalten? Några plusgrader och klar himmel
> under
> > natten=underkyld mark, ok?
>
> Man blev ju lite misstänksam när man såg
> hjulspår i frosten och bakhjulet släppte när
> nan tog i lite :)
>
> Nu tror jag inte dubb hade hjälpt mot just min
> vurpa, men hur är det generellt, har de öht
> någon effekt på den här typen av underlag?

Jag tycker dubb hjälper i det här väglaget. Vände i morse när jag hade svårt att gå på gatan och bytte till dubb.

Skippade att åka med Vespan idag eftersom det var DÖDSIS, så det blev att ta cykeln.
Klarade DÖDSISEN galant som vanligt, men kom efter några kilometer på att jag glömt Mac:en hemma.
5 kilometer extra cykling!

Crispigt fruset här&var men de grova däcken på MTB:n fäster riktigt bra. Benen desto mer o-crispiga efter söndagsmorgonens tröskelintervall på spinningcyklen följt av backträning framåt kvällen.

Helgens kränkning i form av maginfluensa gjorde dagens pendling till en lugn historia, tur var väl det då det var småhalt lite överallt.

En hybridsnubbe hängde på mitt hjul upp för Solnavägen, tog i lite när det lutade lite, visst fick jag en lucka men kroppen tok-kränkte tillbaks på en gång.

Premiärpendling till nya jobbet. Kändes mycket fint att få cykla istället för att sitta på bussen. Ganska exakt lika lång restid på cykel som med kollektivtrafiken mina 15km genom Göteborg.

Relativt tomt på cykelbanorna vid 07-tiden och jag mötte endast ett blinkande framlyse!

En vinglig medcyklist fick problem bakom mig när jag stannade för rött. Tydligen en lite oväntad manöver..

Ser redan fram emot hemvägen.

Ishalka redan på min uppfart gjorde att beslutet föll på en cykel med dubbdäck. Ett bra beslut. En herrans massa isfläckar på vägen till Eriksdalsbadet. Lite mindre sedan. I övrigt en riktigt händelselös pendling.

När man bor uppe på ett berg och har en lång jäkla backe ned är det inte kul att få bakhjulssläpp ganska högt uppe, hitta balansen igen, men kunna konstatera att farten ökar oroväckande mycket mot kurvan nere vid botten. Hittade en fläck som såg torr ut och satsade allt på ett kort med nästan fullt bromspåslag både fram och bak.

Det visade sig vara isfritt, men man hade rätt lite blod kvar i adrenalinomloppet efter det...

Stackars junior vurpade igen, isigt som f-n i M-höjden. Gråt och tandagnisslan. Trösta och klappa. Då såg vi två ungar till som seglade omkull, krasch bom, i sina gula reflexvästar. Mitt i en korsning.
Det gav inte nån skadeglädje alls, dock en känsla av samhörighet, det ÄR svårt att cykla på is!

Man kan väl säga att jag pendlade till grannstaden igår. Turens höjdpunkt var när jag kränkte en epatraktor i svagt motlut. Jag undrar hur tongångarna gick inne bland doftgranarna.

Märklig kommentar när jag sakta rullade upp bakom en dam som stod och väntade på grön gubbe framför cykelöverfarten och tydligen skrämde halvt ihjäl henne:

"Ni ska ha dubbar så man hör när ni kommer!"

Vad svarar man på det?

eiskall skrev:
> Man kan väl säga att jag pendlade till
> grannstaden igår. Turens höjdpunkt var när jag
> kränkte en epatraktor i svagt motlut. Jag undrar
> hur tongångarna gick inne bland doftgranarna.

Det gjorde jag också i förra veckan. Låg bakom en liten stund tills det bar fritt i mötande körfält sen var det bara att kränka!

eiskall skrev:
> Man kan väl säga att jag pendlade till
> grannstaden igår. Turens höjdpunkt var när jag
> kränkte en epatraktor i svagt motlut. Jag undrar
> hur tongångarna gick inne bland doftgranarna.

En gång körde jag om en epatraktor som var helt fylld med ungdomar, de mer eller mindre hängde ut genom rutorna för att heja på mig, kul kontrast mot hur mina fördomar om epatraktorpersoner är :-)

Idag tog jag en träningsrunda efter jobbet och då jag kom av kornhallsfärjan så stoppade en bilist mig och frågade om jag hade vatten. Tydligen var han nära att svimma bakom ratten då han stod på färjan. Så han fick vatten och druvsocker av mig tills han piggnade till från blodtrycksfallet, läskigt.

Tillbaka
Topp