Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

kalis skrev:

> Kom med era bästa tips för att hålla saker
> hyffsat rena/hela under vintern!

Trädgårdsslangen på garageuppfarten när man kommer hem! Spraya med lite olja, ställ in cykeln torrt.

Så får den klara sig tills den börjar gnissla!

Jag bor i lägenhet och har tyvärr små om inte obefintliga möjligheter till tvätt utomhus eller i tvättrum etc. Det blir så förbannat tungtrampat när kedjan knappt böjer sig i länkarna längre, annars hade jag ju gärna skitit i att rengöra. Hittills har jag slängt på ny kedja nån gång i månaden sådär, men det börjar tära på matkontot att hålla på så!

federico är kung

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> En av fyra personer har reflexväst (till höger i
> bild) vem syns bäst?

Om du inte har möjligheten att tvätta hojen hemma, sväng in på närmsta mack med GDS-hall och blås av hojen med deras högtryck. Smörj på kedjan.

kalis skrev:
> Hej pendlarvänner!
>
> Hur har ni det med hygienen? Ja, hur sköter ni
> tvagningen? Det blir ju så förbannat skitigt
> där nere och jag orkar inte hålla rent! Hur gör
> ni?
>
> Körde min fullkomligt värdelösa kedjetvätt i
> 5min idag, gnussade lite drev med avfettning...
> men fan, det var lika skitigt fortfarande och
> snabbt gick det sedan förra tvagningen av
> drivdelarna.
>

kalis skrev:
> Jag bor i lägenhet och har tyvärr små om inte
> obefintliga möjligheter till tvätt utomhus eller
> i tvättrum etc. Det blir så förbannat
> tungtrampat när kedjan knappt böjer sig i
> länkarna längre, annars hade jag ju gärna
> skitit i att rengöra. Hittills har jag slängt
> på ny kedja nån gång i månaden sådär, men
> det börjar tära på matkontot att hålla på
> så!

Låter som att du helt enkelt smörjer för dåligt/med för dålig olja. Att det blir grisigt kommer du inte undan på vintern men håller du det bara välsmort kommer det att funka bra ändå. Torka av den värsta geggan efter att du har smörjt så får du dels bort lite skit och det fastnar inte lika lätt ny om det inte är massa olja kvar på utsidan av kedjan.

Åh va skönt med lite snack om smuts, kedjor och olja efter så många sidor av trygghetsnarkomaner och rödljuskränkta. Själv vräker jag på olja eller vax utan större omsorg. Det är både billigare och lökigare än att köpa nya grejer, tvätta och pyssla. Cyklarna är naturligtvis extremt skitiga men funkar mycket bra ändå! När det gnisslar är det dags för mer smörj. Nån gång om året drar jag av kedjan med en trasa.

Imorse var det prima grepp med slicks i det lätta regnet. Men jag har nu beställt lite prylar till vinterbastarden inför vintern, man vill ju vara redo när det är dags.

Senast ändrad:
Åter i pendlingssvängen efter ebolaanfall o lathet. Så var har alla cyklister tagit vägen?
Det är väl dags att slänga på skärmar o dubb på extra hjul paret. O var är mina höst/vinter skor?

Skyddar mot smuts bättre än ngt annat. Egolappen
image11.jpg

I övrigt så drar jag av kedjan med en trasa då och då. LÄgger på nytt smörj. Viktigt att inte har för kladdigt/blött smörj. Finishline grön funkar bra. Finns andra likvärdiga och några bättre. Finns flera trådar med oljediskussioner.

Senast ändrad:
kalis skrev:
> Hej pendlarvänner!
>
> Hur har ni det med hygienen? Ja, hur sköter ni
> tvagningen? Det blir ju så förbannat skitigt
> där nere och jag orkar inte hålla rent! Hur gör
> ni?
>
> Körde min fullkomligt värdelösa kedjetvätt i
> 5min idag, gnussade lite drev med avfettning...
> men fan, det var lika skitigt fortfarande och
> snabbt gick det sedan förra tvagningen av
> drivdelarna.
>

Jag tar in cykeln efter varje tur och torkar den varsamt med frugans hårtork. Sedan ställer jag den i badkaret och penslar den med varsamt uppvärmt petroleumbaserat avfettningsmedel (43 grader) och går sedan över den noggrant med en mjuk tandborste, för att slutligen skölja av den med duschslangen, låta den lufttorka, smörja in samtliga rörliga delar med för ändamålet avsedd olja och vaxa all synlig metall/kolfiber.

Eller... nä. Jag sköljer av den med trädgårdsslangen någon gång i veckan och smörjer kedjan när gnisslandet blir alltför jobbigt. Förlåt.

Halvkallt, snålblåst och piskande regn! Fucking bring the blizzard's already! Kommer inte den jävla snön och stormarna snart?

Spenderade hela vägen in med att försöka komma fram till om jag var sjuk eller inte. Benen tyckte att det var alldeles för lätt så jag antar att jag iaf inte är döende. Men jag mår lite illa så det kanske är något annat DÖDSVIRUS.

Inte alls trevligt i morse. Blött å dj*vligt. Medcyklisterna rev upp moln av grusgegga. Jag med. Nytvättade kläder fullskitiga. Grusknaster mellan tänderna. Lite vinter på det, tack.

Rackarns råruggigt. Blev snyggt omblåst av Mr Orange? vid Åkeshov vilket satte min karaktär på prov. Har lovat mig själv att hålla vilodagstempo idag nämligen. Det ryckte lite i race-genen men jag lyckades hålla mitt löfte riktigt bra och såg den orangea jackan försvinna bort i duggregnet.

Dubbdäck, Helly Hansen, kevlarställ, dubbellysen och reflexrygga. Dock glömt simdyna.
Funderar över evig gåta: huvan över eller under hjälmen? Förbannat knöligt i v f.

Mörkt och på slutet blött när det böjrade regna. Testkörde min nya Craft underställströja med påtryckt "sixpack". Grymt skön och det värmde extra mycket när 8 åringen hemma utbrast: "Pappa du har ju sixpack som jag nu!"

Seerinmian skrev:
> Rackarns råruggigt. Blev snyggt omblåst av Mr
> Orange? vid Åkeshov vilket satte min karaktär
> på prov. Har lovat mig själv att hålla
> vilodagstempo idag nämligen. Det ryckte lite i
> race-genen men jag lyckades hålla mitt löfte
> riktigt bra och såg den orangea jackan försvinna
> bort i duggregnet.
>
Kul att bli spottad :) Cyklar på en svart Focus CX med orange styrlinda och Mavic Vision jacka. Var det du med den fina Philipslampan?

Vettefan vad jag höll på med i morse, märkte när jag kom till jobbet att inte hade hjälm på mig, hoppas den ligger kvar hemma så jag inte tappat den på vägen :)

Vill även tacka killen på vit Focus cross som drog min bakfulla kropp hela vägen från Vällingby till Rålis utan den motivationen hade jag nog lagt mig och grinat, ett under att jag ens tog mig upp ur sängen i morse.

Dödsförkylningen sitter kvar i kroppen, hostade mig in idag. SMHI sa att det skulle vara motvind och torrt, kändes inte så.

Rejält med regn. Men skoöverdrag, tunn överdragsjacka och cykelkeps fixade biffen.
Raphas softshellbyxor funkar.

Blir rejält blött imorrn och 10-12m/s i Sthlm, grisväder med andra ord för er tappra pendlingscyklister

Bilagor

• Bild 2.png
    Bild 2.png
    43.8 KB · Besök: 36
federico skrev:
> En av fyra personer har reflexväst (till höger i
> bild) vem syns bäst?

Fyra? Jag ser åtminstone sju personer på bildens högra halva trots att alla utom en saknar reflexväst, men jag ser din poäng såklart...

Kjell F skrev:
> Blir rejält blött imorrn och 10-12m/s i Sthlm,
> grisväder med andra ord för er tappra
> pendlingscyklister
Det låter som en tunnelbannedag för min del.. Bara för kunna köra fulcx på kvällen i total misär..

zodah skrev:
> Skyddar mot smuts bättre än ngt annat.
> Egolappen
>

Precis, Egolapp ända ner i backen är grejjen :-)

Två kedjor med kedjelås, plastbunke med avfettningsmedel där kedjan får ligga ett par timmar med omrörning, sköljes i hett vatten, torkas på element, ny olja. Passa på att skrapa bort guckan som samlas på de små kugghjulen i bakväxeln när du byter kedja, annars blir den snabbare skitig igen. Bike-polish på cykeln gör att smutsen dryper av. Behöver dock förnyas med regelbundenhet, vilket inses när hojen är som skitigast och behöver rengöras.

Att lägga kedjan i lösningsmedel låter som ett idiotsäkert sätt att helt få bort allt fett som tillverkaren tryckt in mellan rullarna.

Årets sannolikt sista pendling med sommardäck avslutades stilfullt med punktering strax utanför cykelbutiken vid glashotellet i Kista!

Körde kedjan i kedjerengöraren igår. Vilken grym skillnad med helt ren och nyoljad kedja. Har varit slö med den saken. Var INTE kul att stå ut med vattenslangen igår. Sen sprayade jag nåt cykellösningsmedel kring skivorna också = bad idea. Hade nästan ingen bromsverkan i början av cyklingen. Såpass dåligt att jag klurade på att åka hem och gå loss med Bräkleen.

Misärpendling idag

* Motvind - check
* Regn - check
* Snuvig - check
* Pyspunka - check

Har dessutom slarvat bort lurarna till mobilen så jag fick lyssna på dubbarnas retliga smattrande hela vägen

Gick till jobbet i morse, 7,5km i iakallt regn på flinten var väl inte roligaste sättet att starta veckan på. Nytt PB på sträckan muntrade upp i misären :-) T

johan44 skrev:
> el-bullit á 40 000:- kanske?

Det finns en 800W-bullit i Hässelby, men jag kommer inte ihåg färgen på den. Kan ha varit vit.

Någon hade roat sig med att krossa glaset i en busskur på Solnavägen i helgen och noggrant placera ut alla skärvorna på cykelbanan. Trodde jag klarat mig - men ett punkterat bakhjul mötte mig när jag skulle åka hem på eftermiddagen. Tänkte först sätta på en sån där självhäftande laglapp - men satte i reservslangen istället - som tydligen inte var så hel som den borde varit. Efter en bit - genomslag. Sen blev det stopp vid varje bensinmack på vägen hem för påfyllning... Två slangar lagade nu och när jag ändå höll på gav jag mig på min alltför lilla och fula egolapp av silvertejp. Den nya blev precis lika ful, men större - så den skall nog klara sin uppgift iallfall :-)

Mr Orange skrev:
> Seerinmian skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rackarns råruggigt. Blev snyggt omblåst av Mr
> > Orange? vid Åkeshov vilket satte min karaktär
> > på prov. Har lovat mig själv att hålla
> > vilodagstempo idag nämligen. Det ryckte lite i
> > race-genen men jag lyckades hålla mitt löfte
> > riktigt bra och såg den orangea jackan
> försvinna
> > bort i duggregnet.
> >
> Kul att bli spottad :) Cyklar på en svart Focus
> CX med orange styrlinda och Mavic Vision jacka.
> Var det du med den fina Philipslampan?

Tyvärr inte - de verkar vara slut på alla tyska web-shoppar :-) Körde imorse "pendlarhärket" en svart Merida hybrid med fjuttdiodlyse (sparade sista krämen i Magicshinebatteriet till hemfärden) och stans garanterat fulaste kompislapp - egenhändigt ihopsmäckad av silvertejp :-)

Seerinmian skrev:
> Tyvärr inte - de verkar vara slut på alla tyska
> web-shoppar :-) Körde imorse "pendlarhärket" en
> svart Merida hybrid med fjuttdiodlyse (sparade
> sista krämen i Magicshinebatteriet till
> hemfärden) och stans garanterat fulaste
> kompislapp - egenhändigt ihopsmäckad av
> silvertejp :-)
>
Ahhh, den kompislappen var tjusig. I morse cyklade jag om 1 kompislapp samt 1 Philipslampa på min pendlingsväg, båda detaljer som utmärker en sann happyit. Mao fina poäng till mig :)

Seerinmian skrev:
> Någon hade roat sig med att krossa glaset i en
> busskur på Solnavägen i helgen och noggrant
> placera ut alla skärvorna på cykelbanan. Trodde
> jag klarat mig - men ett punkterat bakhjul mötte
> mig när jag skulle åka hem på eftermiddagen.

Trist! Jag passerade samma busskur 2 ggr idag, visst var det den vid Shurgard? På vägen hem fick jag möte av en annan cyklist där och hann inte svänga runt glaskrosset, men jag lyckades visst komma hem ändå utan punka. Det visar sig väl imorrn... :/

Sånt där härdat glas brukar ju inte gå sönder i speciellt vassa skärvor, det blir ju snarare nån sorts grus.

Ganska fin morgon med hårda kastvindar och regn! Bring the fucking blizzard up on me NOW!
Mina Feltema skärmar gillar inte vinterdäck ett dugg, de halkar snett och gnider mot däcken mest hela tiden... *SUCK*

Tillbaka
Topp