Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Usch, väldigt trött efter firmafest igår. Lite resorb och cykel in så jag blev lite piggare. Skönt väder och mycket torrare. Bara slask sista två km. Hann bara 500 meter och märker att vajern till bakbromsen kärvat fast helt. Fick dra så den inte låg emot och sen var den oanvändbar. Mina W240-däck gick jättefint i det här vädret. Gick superbra även där det är spårigt pga mycket dubb.

Fråga: läge att byta både vajer och vajerhölje när det kärvat såhär? Bytte bara vajer fram efter den gick av förra veckan och den löper fint.

>
> Fråga: läge att byta både vajer och vajerhölje
> när det kärvat såhär? Bytte bara vajer fram
> efter den gick av förra veckan och den löper
> fint.

Jag byter alltid både vajer och hölje. Tror att jag i snitt under vintern byter bromsvajer +hölje fram och bak 1 gång/månad. Växlar är inte lika kinkigt på pendlarn tycker jag. Jag kör tills det rapplar och byter sedan ~1 gång/år.

Skogshojjen, där jag är beroende av precisa växlingar byter jag på 4-5 gånger under sommaren.

Hur mkt längre tid (procentuellt) tog det för er andra i snöovädret de senaste dagarna?

Jag har ca 6.5-7 km till jobbet, ca hälften i västerort med bra cykelbanor och mkt få trafikljus, resten i vasastan. Som snabbast med racern (med slicks) går det på 19-20 minuter. Igår och idag tog det 25-26 min med MTB:n med grovmönstrade dubbdäck. Dels för att det är tyngre men främst för att det var slirigt och halt.

Men 30% längre tid är rätt stor skillnad. Snitthastigheten har alltså sjunkit från ca 20-22 km/h till 15-16 km/h.

Har 14 km. Snabbast med racer på 27 min, hybrid med släta däck runt 32 min, hybrid med dubbdäck i snöfritt underlag runt 35 min, idag 48 min.

jag var tvungen att gräva bivack halvvägs idag för att överleva i den extrema snöstormen, där åt jag medhavd pizza, snickers och drack ett par cola (ölen sparar jag till hemresan om jag inte är insnöad på jobbet).

sån jävla misär.

Ni luttrade & professionella vinterpendlare, hur ser era cyklar ut efter en säsongs pendlande i slask och vägsalt (i Stockholm tycks man älska salt...)

Kör ni med "engångscyklar" per säsong eller går det att få stil på grejorna utan ett totalt/omfattande komponentbyte till våren?

Känner mig tveksam till att vinterpendla regelbundet med fin-MTB:n av plast.

anco skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> > Fråga: läge att byta både vajer och
> vajerhölje
> > när det kärvat såhär? Bytte bara vajer fram
> > efter den gick av förra veckan och den löper
> > fint.
>
> Jag byter alltid både vajer och hölje. Tror att
> jag i snitt under vintern byter bromsvajer +hölje
> fram och bak 1 gång/månad. Växlar är inte lika
> kinkigt på pendlarn tycker jag. Jag kör tills
> det rapplar och byter sedan ~1 gång/år.
>
> Skogshojjen, där jag är beroende av precisa
> växlingar byter jag på 4-5 gånger under
> sommaren.

Jösses.

min pendlare har nu gått fyra vintrar och det är fortfarande samma vevparti/lager, bakhjulet är bytt eftersom fälgen bromsades ner, bytt klinga fram en gång och möjligen en kedja också men i övrigt är det samma komponenter som från rullat hela tiden.

sätt på skärmar samt ego- och kompislapp.

grejerna håller mycket längre än vad som påstås här på happy.

LilleNo skrev:
> Ni luttrade & professionella vinterpendlare, hur
> ser era cyklar ut efter en säsongs pendlande i
> slask och vägsalt (i Stockholm tycks man älska
> salt...)
>
> Kör ni med "engångscyklar" per säsong eller
> går det att få stil på grejorna utan ett
> totalt/omfattande komponentbyte till våren?
>
> Känner mig tveksam till att vinterpendla
> regelbundet med fin-MTB:n av plast.

Proffesionell vet jag inte. Jag byter drivlina varannat år, det funkar om man inte är för känslig. Underhåll består av: torka av kedja + fetta in på nytt. Som jag skrev ovan byter jag vajrar ganska ofta. Har en cannondale mtb från 98 som jag pendlar med. Under sommaren vår och höst rullar jag med racerdäck på vintern dubbat fram och grovmönstrat bak. Jag har åretruntpendlat sedan januari 2009, enbart enstaka dagar med SL.

mattel skrev:
> jag var tvungen att gräva bivack halvvägs idag
> för att överleva i den extrema snöstormen, där
> åt jag medhavd pizza, snickers och drack ett par
> cola (ölen sparar jag till hemresan om jag inte
> är insnöad på jobbet).
>
> sån jävla misär.

Jo, bivackspade, nödproviant och vindsäck är obligatorisk utrustning på vinterpendlaren. Glöm inte att sätta upp en tydlig markering där ni gräver ner er. Fäst, till exempel, reflexvästen på en pinne så att eventuella plogbilsförare eller räddningsexpeditioner kan lokalisera er.

//j

mattel skrev:
> min pendlare har nu gått fyra vintrar och det är
> fortfarande samma vevparti/lager,....
>
> grejerna håller mycket längre än vad som
> påstås här på happy.

Ja, men du kör ju runt på gamla vrak också.

mattel skrev:
> jag var tvungen att gräva bivack halvvägs idag
> för att överleva i den extrema snöstormen, där
> åt jag medhavd pizza, snickers och drack ett par
> cola (ölen sparar jag till hemresan om jag inte
> är insnöad på jobbet).
>
> sån jävla misär.

Jag var också och införskaffade nödproviant till hemresan.

Det gick att cykla utan ombyte och dubbdäck idag också, men det var lite väl spännande att stanna med fotbroms. Man lär sig att planera sin cykling.

Tille skrev:
> Ja, men du kör ju runt på gamla vrak också.

det var bättre förr.. ;)

nikasp skrev:
> Hann bara 500 meter och märker att
> vajern till bakbromsen kärvat fast helt. Fick dra
> så den inte låg emot och sen var den
> oanvändbar.

Sedan jag buntbandade fast ett litet gummiskydd som skyddar bakbromsen från slask så fryser inte vajern fast längre

För Tille

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    73.2 KB · Besök: 51
Bakbromsjäkel... Funkade fint i garaget och jag tänkte att om jag gnuggar lite med handtaget då och då så kanske det inte hinner frysa. Jojo, efter två km lät jag den vara i 30 sekunder så var det klippt. Som nån hällt epoxi i höljet. Vände och stack till cykloteket och köpte hölje så man slipper bli less nästa vecka.

Annars var det riktigt fint men spårigt, kör mest cykelväg och det är nog dags för plogen nu. Lite julstämning och klart tyngre för benen. Körde urklickat mest pga att jag bara hade frambroms. Nu har jag kört mycket med SPD och även i skogen men hur är det på vintern. Risk att det fryser fast i värsta fall? Lite worried att man sitter som gjuten i pedalerna när man verkligen behöver komma loss :)

nikasp skrev:
> Bakbromsjäkel... Funkade fint i garaget och jag
> tänkte att om jag gnuggar lite med handtaget då
> och då så kanske det inte hinner frysa. Jojo,
> efter två km lät jag den vara i 30 sekunder så
> var det klippt. Som nån hällt epoxi i höljet.
> Vände och stack till cykloteket och köpte hölje
> så man slipper bli less nästa vecka.
>
> Annars var det riktigt fint men spårigt, kör
> mest cykelväg och det är nog dags för plogen
> nu. Lite julstämning och klart tyngre för benen.
> Körde urklickat mest pga att jag bara hade
> frambroms. Nu har jag kört mycket med SPD och
> även i skogen men hur är det på vintern. Risk
> att det fryser fast i värsta fall? Lite worried
> att man sitter som gjuten i pedalerna när man
> verkligen behöver komma loss :)

Risken är nog större att de sätter igen och du inte kommer i snarare än att inte komma ur.

Inte en enda cyklist på Västerbron på hemvägen, helskumt, för det var riktigt kul att cykla idag. Såg inte en cyklist förrän vid Årstaberg.

Tille skrev:
> Besvikelsen. En snöbild? Ska jag behöva kolla
> FB, Twitter och Instagram, eller?

I sånt här väder vill man verkligen inte ta av sig vantarna i onödan...

Visste inte om jag skulle bli irriterad över, eller tycka synd om, de 100-tals frusna, planlöst irrande fotgängarna på g/c-banan halvmilen från Åkeshov till Vällingby. T-bananen hade tydligen frusit ihop. Bestämde mig för att det var synd om stackarna - trots att de gick både här och där, hit och dit, i bredd över hela g/c-banan, med luva+mössa+hörlurar, dvs HELT döva för omvärldens alla ljud... Stackars er, hoppas ni kom hem allihop! Cykelalternativet för turen till/från stan ägde verkligen idag - oxå :-)

Skanstullsbron hem var sjukt tråkig, det var som att välja mellan pest eller kolera, spårigt och jävligt i vänsterfil och skumpigt och upptrampat i högerfil, jag valde det minst jävliga dvs koleran och det upptrampade högerfältet!

Det var fortfarande INTE plogat nånstans på cykelbanor och gångvägar efter skanstullsbron... hoppas de inte betalar någon för att göra, då borde de få bättre betalt så att de faktiskt gör det!

Janek skrev:
> Hur mkt längre tid (procentuellt) tog det för er
> andra i snöovädret de senaste dagarna?

Jag har inte tagit tid, men igår snittade jag 24,9 km/h t o r och idag 24,6. Med torrt väglag och många plusgrader ligger det runt 29-30. 2x1 mil.

kalis skrev:
> Skanstullsbron hem var sjukt tråkig, det var som
> att välja mellan pest eller kolera, spårigt och
> jävligt i vänsterfil och skumpigt och upptrampat
> i högerfil, jag valde det minst jävliga dvs
> koleran och det upptrampade högerfältet!

Ja, det var drygt. Valde också höger sida när det var tomt på gångare.

alla dessa idioter som ska visa att de köpt nya fina super-lampor.
full patte - 1200 strobe blinkande lumen rakt i ansiktet på alla mötande.

Lite snö, men det är inget min fina hard rocx från tidigt 90-tal (utan dubbat) inte klarar av

RasmusOlofsson skrev:
> alla dessa idioter som ska visa att de köpt nya
> fina super-lampor.
> full patte - 1200 strobe blinkande lumen rakt i
> ansiktet på alla mötande.

I Norge eller i Sverige?

Provade googles med inbyggd fläkt. Fungerade sjukt bra och sikten kalas trots snöblask och snöfall från alla tänkbara håll. Ska fortsätta med tror jag i vinter. Skönt för ögonen också som fick lite lä.

Globalistic skrev:
> Provade googles med inbyggd fläkt. Fungerade
> sjukt bra och sikten kalas trots snöblask och
> snöfall från alla tänkbara håll. Ska
> fortsätta med tror jag i vinter. Skönt för
> ögonen också som fick lite lä.

Så klart.

Jag känner mig så fruktansvärt vek när jag tittar i den här tråden. Det händer allt för ofta att jag tar bilen till jobbet, och då har jag ändå bara 2,82km med cykeln. Sist när jag testade att trampa på ordentligt så såg det ut såhär:
DISTANCE
2.82 km
DURATION
7m:23s
AVG. SPEED
23.0 km/h
MAX. SPEED
36.4 km/h

Under 10 minuter, ifall man inte räknar med ombyte till och från cykelkläder, även om jag tar det lugnt är ju ingenting. Tar längre tid att skrapa rutorna på bilen.

Jag får fan skärpa mig.

Gårdagens cykling mellan mina arbetsplatser resulterade i en punktering och en fantastisk vurpa. Vilket idag märks genom att höger axel tamefan är orörlig och framhjulet är platt. I övrigt (innan eländet började) gick det finemang!

mattel skrev:
> Varför byta om för 2,8km cykel?

Mest för kylans skull. Behöver ju inte blöja direkt, men använder mina fodrade cykeltights. Känns dumt att skita ner jeansen då jag inte har kedjeskydd fram. Och jag använder spd-skorna för att vänja mig vid dom, har bara cyklat spd i några månader.

Det var fan ingen "superapokalyschockkyla" som Aftonbladets rubrik basunerade ut, det var mer "mysigt". Det blev lite kallt om de ställen som låg dikt an mot byxorna, t.ex höfterna/julskinkan!

Förvånades över att jag såg flertalet andra "vanliga" cyklister även idag, starkt jobbat!

Jo tack, frisk och fin! Det är bara att vänta på att Federico skall göra sitt med ljuset och diset och allt det vackra.

Det var en del som inte läst domedagskylelöpen: på Upplandsgatan korsades min väg av en friskus i jeans på Jula-cykel, med varken mössa eller vantar. Och där åkte jag och pep lite om att det började bli svalt om fingrarna i mina superfunktionshandskar...

Vilken härlig måndag! Fint väder, nya dubb som var som natt och dag jämfört med gamla dubben, perfekt klädd/tempererad eftersom jag varken blev kall eller svettig osv.

Enda smolket i bägaren var en SUV som medvetet prejade mig farligt mot staketet på Stallgatan, precis efter korsningen med Blasieholmsgatan. Skulle ha öppnat bakdörren och skällt ut fanskapet, men i mitt cykelmode kom jag mig bara för att banka på bilen för uppmärksamhet (noll resultat, eftersom chauffören redan visste att jag var där) och hade fullt sjå att hålla mig upprätt.

Imorse var det fint, lite kallt om händerna visst men jämfört med slaskmisären i fredags eftermiddag tar jag kyla any f...king day! Att ensam rulla fram i mörkret med knarrandet från hjulen på en nyplogad cykelväg är något visst! Det lär tydligen ha blivit riktigt halt när dimman rullade in.

Mysig pendling på ödsliga cykelbanor idag. Lite kallt om högerhanden första halvtimman innan jag fått upp flåset och värmen spritt sig ut till fingerspetsarna. Ingen dramatik förutom ett litet framhjulssläpp på en isig villagata i enskede. Snön gjorde dock att det tog 10% längre tid än förra veckan.

mattel skrev:
> Varför byta om för 2,8km cykel?

Var går gränsen egentligen? Själv svidade jag om ordentligt idag för 5 km. Tänker såhär: har massa fina cykelkläder, blir alltid svettig (oavsett ansträngning/kläder) och ibland nedstänkt. Varför inte använda dem?

Kunde dock konstatera att mina Vaude vintertights inte riktigt räckte i 10 minus längs vattnet. Ej heller mina handskar, glad jag köpte lite för stora så jag kan trycka i en tunn under.

f.ö Första dagen med dubbdäck, och första dagen i sadeln på en månad efter vurpa, galet vackert och det känns helt rätt att jag körde SL under första gegg-månaden.

Ahh, nu kan man sätta sig nöjd med en kopp. Nya Suomi 240 fram levererade fast och säkert grepp, förra årets Marathon Wwinther bak var ypperligt.
Nog var det kallt, frös en del första 10 min men det blev bättre.
15 km blev det.
Föredömligt plogat i stort sett överallt. Tack Gatukontoret/kommunen(?) !

Tillbaka
Topp