Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> Veloce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Killen som låg i en blodpöl vid brommaplan
> hade
> > inte lika bra morgon. Hur gick det med honom?
>
> Du kanske skulle frågat honom.

Tyckte det var opassande att knuffa undan ambulanspersonalen. Han verkade inte vara vid medvetande heller. Kollade på nätet men kunde inte hitta någon notis om det.

"Cyklist medvetslös efter krock
Stockholm 21 apr 08:17

Två cyklister kolliderade vid Brommaplan på tisdagens morgon.

Enligt Stockholmspolisen inträffade cykelolyckan på Drottningholmsvägen vid 07.25 på morgonen. De båda cyklisterna körde in i varandra och den ena av dem ska ha varit medvetslös efter olyckan. Ambulans förde båda cyklisterna till sjukhus."

Veloce skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Veloce skrev:
> >
>
> > -----
> > > Killen som låg i en blodpöl vid brommaplan
> > hade
> > > inte lika bra morgon. Hur gick det med honom?
> >
> > Du kanske skulle frågat honom.
>
>
> Tyckte det var opassande att knuffa undan
> ambulanspersonalen. Han verkade inte vara vid
> medvetande heller. Kollade på nätet men kunde
> inte hitta någon notis om det.

Oj, var det så allvarligt. Hann du se om det låg någon hjälm någonstans? Slutar aldrig att förvånas över hur få cyklister det är som har hjälm inne i stan. Brukar räkna vid rödljusen ibland och oftast har inte ens hälften av de som står där en hjälm på huvudet.

Det var två budgetlycrasvetton som trampade runt den fallne och lutad mot ett träd stod en gammal oväxlad stålhoj. Han som låg hade jeans och vanlig jacka. Var cykeln hans är chansen stor att han var hjälmlös.

Länk: http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_2770453.svd

Kände efter att hakremmen var ordentligt spänd när jag cyklat förbi.

Senast redigerad av en moderator:
Det måste väl vara okej å cykla upp till folk å säga att dem cyklar dåligt å att dem behöver hjälm.
Det handlar ju faktist om både deras och min säkerhet. I går försökte jag komma föbi en tjej som envisades med att flippla med mobiltelefonen med ena handen. Hon hade ingen hjälm. Sedan två som cyklar brevid varandra samtidigt som dem för en konversation mellan varanadra är ganska svåra och splittra också. Ingen hjälm här heller. Hellre snygg utan hjälm likssom. Tvärnit blir det ofast å har man någon svettopendlare efter en ligger vi båda i backen. Nu pratar jag inte om cykelbanaor i centrala stockholm utan runt närförorterna där det är lite glesare med cyklister...Det är alltid tråkigt med olyckor och det är svårt att cykla korrekt själv när andra inte gör det.

Hoppas på en olycksfri hemresa.

Nu fika!

Tung som f*n med MTB:n idag. Fick ett anfall av WD så nu sitter sista växelörat också inför kvällens tisdagsraid - peppar, peppar.

Racern är så mycket snabbare!

Seg idag. Gjorde en inverterad mollo med halv skruv igår och tog vägen via Ekerö och Huddinge hem från jobbet. Skön tur förutom att jag snackade för länge med en kollega i Sumpan och tvingades långspurta till Kungfusund för att hinna med 17.45-färjan. Alltid extra mysigt att eftersvettas efter maxkörning när det blåser kallt ute på sundet.

Bang skrev:
> Det måste väl vara okej å cykla upp till folk
> å säga att dem cyklar dåligt å att dem
> behöver hjälm.

folk har fått stryk för mindre. Skaffa en vettig ringklocka istället.

Skällde ut en taxichaffis som parkerat på cykelvägen i tunneln söder om Lindökurvan. Tog mig 20min att bli av med adrenalinet. Det är inte värt besväret att reta upp sig i trafiken. Tror jag tom ska sluta banka på bilar som står på övergångsställen.

rikard skrev:
> Bang skrev:
> -----
> > Det måste väl vara okej å cykla upp till
> folk
> > å säga att dem cyklar dåligt å att dem
> > behöver hjälm.
>
> folk har fått stryk för mindre. Skaffa en vettig
> ringklocka istället.

Le och Vinka?
Brukar lägga band på mig när jag ser folk cykla utåt med knäna.

rikard skrev:
> Bang skrev:
> -----
> > Det måste väl vara okej å cykla upp till
> folk
> > å säga att dem cyklar dåligt å att dem
> > behöver hjälm.
>
> folk har fått stryk för mindre. Skaffa en vettig
> ringklocka istället.

Hahaha... Jag skulle nog inte heller cykla upp jämsides med folk för att informera dem om att de är pissiga på att cykla eller att de kan få skallskador med ödesdigra konsekvenser om de råkar ut för en olycka utan hjälm på huvudet. Tycker trots allt att det ligger i folks egna händer att tänka på följderna av sitt handlande.

Helt fantastisk pendling i morse.

1. Första pendlingen på sju veckor
2. Soligt
3. Krispigt i luften
4. Sopat hela vägen till Solna C
5. Benen kändes hyfsat fräscha

Minusssidan är ju alla pendlare som cyklar så sakta att dom knappt har styrfart (att dom inte blir stressade) så det är tur att jag har sagt till mig själv att inte stressa mellan Slussen och Stadshuset.

Trött idag. Trött på bilister som inte använder blinkers, trött på att cykelbanan bredvid Örbyleden inte är sopad, trött på folk som möter en och cyklar i bredd och inte lämnar lite utrymme, trött på folk som vinglar över hela världen både på cykel och till fots, trött på folk som skall tränga sig före för att sedan ställa sig över hela cykelbanan 50m längre fram när de skall över gatan, trött på folk som tränger sig före vid rödlysen och sen knappt kan starta

Men det börjar kännas lite lättare i benen nu iaf :)

Dagens pendling slutade i fronten på en taxibil under Slussen. Han stannade och stod still framför cykelbanan men bestämde sig för att köra när jag passerade hans front. Åkte ordentligt i backen men klarade mig med trasiga kläder och ett snett och skrapat växelreglage på nya crossen. Efter polisrapport blir det till att bråka med försäkringsbolaget. Hur brukar sånt funka?
/S

Veloce skrev:
> Skällde ut en taxichaffis som parkerat på
> cykelvägen i tunneln söder om Lindökurvan.

Hade han hjälm?

salle skrev:
> Efter polisrapport blir det till
> att bråka med försäkringsbolaget. Hur brukar
> sånt funka?
> /S

Beror nog lite på försäkringsbolag men för mig funkade det hyffsat när jag väl fått tag på RÄTT försäkringsbolag och snackat med dem. Taxisnubben skickade såklart inte in någon rapport till dem men de bad mig skicka in en olycksrapport (vilket inte är HELT enkelt att fylla i för cykel). Lite tid tog det och du kommer nog få lämna in cykeln för reparationsanalys hos din cykelhandlare (eller någon annans)

Ingen pendling i dag = usel pendling. Sitter hemma med en näsa som rinner floder. Suck.

skaparn skrev:
> Veloce skrev:
> -----
> > Skällde ut en taxichaffis som parkerat på
> > cykelvägen i tunneln söder om Lindökurvan.
>
> Hade han hjälm?

Nä, jag har för mig att knä och nackskador är vanligast vid bilolyckor. Han hade därför naturligtvis knäskydd och stödkrage. Liknade lite grannen i Beckfilmerna. Han fick sig därför, passande nog, en stänkare från mitt svettiga anlete.

Det där med ringklocka fungerar inte. Det fungerar på vissa. Jag tröttnade och skaffade mig en sådan där fet tuta som låter utav bara helvete. Det fungerade bättre men många cyklister misstolkade ljudet som en bil eller moped å sket i att titta bakåt eller cykla åt sidan. Att skrika fungerar bra men det är ganska jobbigt att skrika högt så dem hör på avstånd. Skriker man nära måste man ändå sakta in.

T, jag racear inte. Jag vill bara a ett flow i cyklingen. Vill någon racea så gör man det på mer öppna ställen å då får man räkna me allt som kan hända. Men att knappt komma på cykeln innan det slår om till rött igen eller tvingas rulla ut på vägen för det vinglas för mycket e inge bra :/

Jag tycker bara att cykelbanorna kunde vara liiite bredare än vad dem är idag.

I eftermiddag ska prova å säga till någon på vägen hem. Återkommer med rapport senare :)

Förvisso gårdagens pendling, men idag blir det inget cyklande (antagligen inte imorgon heller för den delen).

Morgonen gick bra, gick snabbare än vanligt och sträckan är nästintill folktom. Eftermiddagen däremot, gick inte lika bra. Jag skulle till en vän i Bredäng (jag jobbar i Solna). Vid Fridhemsplan, alldeles innan vägen svänger vänster mot bron över Rålambshovsparken och sen vidare till Västerbron, hade gatusoparna varit flitiga. Allt grus låg på ett ställe, som råkade vara en liten bit in i kurvan. Med rätt hög fart och vana att cykla den sträckan gick det som det gick. Cykeln kanade iväg åt sidan och jag drämde ned i backen med knäna först, med två mustiga sår på knäna, trasiga byxor och handskar, trasig bakskärm och härlig svullnad på höger lår strax ovanför knät som följd.

Nåväl, det var i alla fall hjälpsamma och trevliga människor runt omkring.

tack för den heads-uppen konvalj, den vägen skall jag hemmåt idag.

Konvalj skrev:
> Vid Fridhemsplan, alldeles innan vägen svänger

Alltså strax innan man leds in i en tratt av byggstängsel som leder rätt in i gående åt motsatt håll?

> två mustiga sår på knäna [...] och härlig svullnad

Tur i oturen med "bara" sår och lårkaka. Förrförra vårens hopsopade grushög var också strategiskt placerad i en kurva, men då på andra sidan bron över Rålis. Jag åkte in i den och bröt vad- och skenben. Kan skriva under på att området har gott om hjälpsamma människor! :)

Jag tycker ringklocka funkar bra! har en sån liten variant som plingar "snällt" och jag tycker dom flesta reagerar.

Ang. flow i cyklingen, bang, så får du tänka som så att det är ju chansen till en gratis acceleration efter varje inbromsning - helt enkelt gratis träning! ;)

Campa skrev:
> Konvalj skrev:
> -----
> > Vid Fridhemsplan, alldeles innan vägen
> svänger
>
> Alltså strax innan man leds in i en tratt av
> byggstängsel som leder rätt in i gående åt
> motsatt håll?

Ja, precis. Där cykelbanan går längs drottningholmsvägen och sen svänger vänster, strax innan mariebergsgatan. De håller på att bygga ett hus längs cykelvägen och det är trångt när man väl svängt in i tratten.

Råkade ut för ett psyko som cyklade ikapp och betedde sig som om han ville göra upp med nävarna. Cyklister är fan inte kloka.

Rippa skrev:
> Råkade ut för ett psyko som cyklade ikapp och
> betedde sig som om han ville göra upp med
> nävarna. Cyklister är fan inte kloka.

Det kanske bara var en extremt bra människokännnare som snabbt insåg vilken sympatisk, ung man du är.

Efter 7 kalla mil nådde jag Sveavägen där tydligen trafikstörda's riksförbund hade årsmöte...

Mr_Miyagi skrev:
> har en sån liten variant som plingar "snällt"
> Vilken typ är det, sån man snurrar på eller?
> Jag har lite problem med att hitta en ringklocka
> som inte låter "irreterat".

Typ en sån här: (Fast min står det cannondale på)
http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ArtikelNr=48003

Hur ilsket det låter beror väl också på hur hårt man tar i...

Senast redigerad av en moderator:
Trevligt med sommarpendlare istället för vinterdubb, körde om / blev omkörd osv... hann så när ikapp en Kona som stannade vid hunddagiset i vällingby, någon här?

//david

eftersom jag hade morgonmöte cykelpendlade jag för första ggn till nya jobbet. Det blev 44 km istället för de upmätta 30km (enligt viamichelin.de) och 7 min att duscha och byta om. Räknar med PB ikväll.

Tog rekord hem på crossen från jobbet idag (stannade vid samtliga rödlysen som vanligt), men det blev som en lång pendlarkränkfest endå :-) T

Vaknade tidigt och bestämde mig för att cykla i skogen till jobbet. Vid kvart i sex nådde jag en fin singeltrack utmed en å som är ganska teknisk. Brukar inte vara några problem men var nog lite trött för helt plötsligt låg jag med ansiktet i gruset.
TYvärr verkar det som att ngt har hänt med min ena fot, kan knapp gå!! Inte alls kul.

att starta fem minuter tidigt istället för fem minuter sent, gjorde en grym skillnad på trafikmängden.

Sega och tunga ben i morse så jag tog den kortare vägen. Passerade en olycka efter Årstaberg, var det någon här som hade stannat redan och sa att allt var under kontroll? Såg läskigt ut, tur att snubben hade hjälm iaf. Hoppas det ordnar sig för honom.

lite sömnig morgon, blev omkörd på väg ut mot ekerö och tänkte att bra, jag håller min fart.. men ändå så gled jag ikapp. pratade lite och cmj(?) skulle visst köra lite snabbpass på FRA-rundan. crap, mina ben hade inte vaknat.. men han anpassade till min mer sovande fart och så pratade vi ett varv där. trevlig start. hoppas du fick lite mer fart i de andra två varven. :)

vidare mot nordväst och körde tre gånger johannelundstipp/toppen där jocke supertramp harvade 15 gånger.. my god. efter det var iaf benen vakna och resterande tur via barkarby till kista gick lättare. ca 40km till jobbet idag.

Härligt Mattel. Man blir så glad av att läsa sånt där!!

Jag var trött imorse och körde kortvägen, 22 km. Fick ordentlig syra i benen när jag låg på rulle bakom en eu-moppe.
/J

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp