Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> "Det jobbiga med att cykla till arbetet är att 99
> procent av alla de andra man samsas med på
> cykelbanorna är kompletta idioter."

Ganska insiktsfull liten artikel. Tittar man på artikelkommentarerna så dryper det inte direkt av insikt däremot. Bäst är vägra-verkligheten-vresgubben som vet att Cyklisterna bildat klubb med Forskarna och Politikerna och tillsammans hittat på "koldioxidbluffen" för att jävlas med vresgubben och hans naturgivna rätt att köra bil.

Det jobbiga med att finnas till är att 99 procent av alla de andra man samsas med på planeten är kompletta idioter.

orm (fd danode) skrev:
> trist regaman :(
>
> men vilken dag för oss andra va? strålande sol
> å t-shirt-väder :) :)

Handledsjäveln gör ont, men det tristaste är att inte kunna hoja en sådan dag!
Ha det kul ni andra cykelpendlare och akta er för alla idioter på cykelbanorna.

Supertramp skrev:
> men det är nog för att jag inte
> skriver så ofta om min cykelpendling
> (brukar få så mycket skäll här då...)

Nä då, nu är nog happy redo för dina pendlarstories;-)

Tycker att cykelkläder på pendlare blir allt vanligare. Det såg man inte så ofta för något år sen. Nästa år kanske folk kan lära sig att klä sig lagom varmt också - på hemvägen såg jag flera med jackor tom i windstopper i 20 graders värme!!?

Senast redigerad av en moderator:
Som någon/några skrev: Det var helt sjukt mycket cyklister ute på cykelbanorna idag, såväl tidigt på morgonen som på eftermiddagen. Och att vissa rejsade kors och tvärs på trottoarer mm.
På hemvägen var det så tjockt på Skeppsbron (södergående) att jag helt sonika la mig ute i bilkörfältet och bara pressade på. Vems jävla idé var det att 1) göra cykelbanan precis så bred att det INTE går att köra om i den och 2) markera cykelbanan med en decimeter höga vita fyrkanter? Ibland känns det fan som man behöver FS för att komma fram.
Fast innerst inne gillar jag ju att fler cyklar. Nån gång måste de styrande märka att vi blir fler och behöver mer plats, liksom fler måste inse att det går att lämna bilen i alla fall de dagar då det är fint väder.
Det blev en skön kränkning också: Efter att ha korsat Hornsgatan och precis nåt Götgatsbackens fot och precis ha tricksat mig förbi alla stannade jag vid övergångsstället och släppte förbi några gående. Jag var den enda som gjorde detta, de andra cyklisterna sicksackade mellan de gående. När det sedan blev fritt fram tog jag Götgatsbacken sittande med ett leende och tog mig förbi samma cyklister ännu en gång.

Dagens pendling var inte dum alls. Årets första pendling på racern firades med en omväg förbi Sigtuna på vägen hem. Känns att det mest blivit cyklande med platformspedaler på sistone, skapligt trött i muskler man glömt bort att man hade.

//j

Sen uppdatering av måndagens pendling... ny väg 300 m längre men sjukt mycket bättre cykelmässigt än att åka genom Majorna och bli permakränkt. Volvo Lundby Hisingen till Billdal via Grimmered. Nabbdäck Conti Vertical bredaste modellen ger ca 15% sämre snitt än slicks men jag hade draghjälp i motvinden av en racerkille mellan Järnbrott o Askimsbadet vilket satt bra, han körde rätt sakta (26-28km/h).

Idag var det kanonväder men jag åkte bil och tittade längtansfullt på alla sportklädda cyklister på Älvsborgsbron (utom en som lagade racerhojs(?)punka vid raffet, såg måttligt kul ut (6 filer motortrafikled på ena sidan och olja, olja olja på andra).

regaman skrev:
> Jag bestämde mig för att ta en roligare väg
> till jobbet idag, genom Grimstaskogen och Judarn.
> Tänkte att någon halvtimmes stigcykling skulle
> var en perfekt start på dagen och såg fram emot
> duschen, kaffet och en lugn arbetsdag.
>
> Det slutade med 6 timmar på akuten och en bruten
> handled.
>

Shit vad trist!

Krya på dig.

Tips till alla som ondgör sig över alla jobbiga cyklister som dräller just på "sin" cykelbana där man vill trycka på ordentligt:
Gå upp tidigare, ta en ordentlig omväg förbi "problemområdena" och kör skiten ur dig för att sedan med ett lätt överlägset tokflin glida med i trängseln på slutet. Duscha - jobba. Dröm om hemvägen...
Funkar otroligt bra, har själv bara 9 km kortaste vägen, men ibland kan den öka till 50 km (men då gäller det att gå upp rätt tidigt...)

bsod, man blir ju fortfarande tokig på folk som beter sig som idioter på cykelbanan sista biten :)

Nu blir det affärsresa med bilen i 3dagar, fick grym ångest imorse när jag insåg att jag inte kan cykla på hela veckan!

Kände mig genast lite fetare.
Fack!

Ny hjälm och högsommarvärme, ovanligt mycket cyklister med hjälmar idag. Mötte 3st på under en minut som hade hjälm när jag var påväg hem vid kl18~.

bsod skrev:
> Tips till alla som ondgör sig över alla jobbiga
> cyklister som dräller just på "sin" cykelbana
> där man vill trycka på ordentligt:

Mellan Slussen och Serafen har jag aldrig bråttom, fan vågar ju hålla tempo där med alla som man ska trängas med. Man möter ju vissa som gör helt galna omkörningar och verkar tycka att de mötande nog flyttar på sig.

Annars var pendlingen härlig idag och nu märker man att folket har dragit fram sina cyklar för nu är det knökfullt på cykelbanorna inne i stan.

En liten flicka i barnstol vände sig och gjorde fula miner åt mig! hur ska man reagera då?

Började dagen uppför Hammarbybacken (bakvägen) tätt följt av nerför Hammarbybacken (barnbacken). Tog mig sen genom Sjöstan via Danvisktull, Skeppsbron, Strandvägen, runt hela Djurgården vidare till Frihamnen och slutligen Lidingö. Världens omväg men ack så ljuvlig!
Det var nästan folktomt längst ut på Djurgårn (döh), solen sken och båtarna guppade vid sina bryggor. Så här borde man göra varje morgon! Nu är det hög tid för kaffe!

06:50 och det borde vara tomt på cykelvägarna, men icke. Det måste alltså vara fler än jag som har stämpelklocka på jobbet.
Trötta ben.
/S

Alltså. Nu när jag använder korgpedaler inser jag vilken skillnad olika sneakers gör för komforten. Air Max är inte OK. Stan Smith är teh shiznit.

Tack till pendlarsvettot som tog några gedigna förningar, som jag då varken tackade för, eller bjöd tillbaka.

Jag hade den kanske mest misslyckade pendlingsmorgonen på länge. Skulle precis köra kränkarolympiaden på Vasagatan när:

DSC00257.JPG ht=544

Det blev till att gå sista biten. Undrar om det går att byta ut på något vis.. Lite ledsamt måste jag säga, min favvohoj.

garpa skrev:
> Jag hade den kanske mest misslyckade
> pendlingsmorgonen på länge. Skulle precis köra
> kränkarolympiaden på Vasagatan när:
>
>
>
> Det blev till att gå sista biten. Undrar om det
> går att byta ut på något vis.. Lite ledsamt
> måste jag säga, min favvohoj.

Ouch! Du får sluta utveckla MacEwen-watt när du kränker folk. En mer jämn Petacchi-belastning skulle nog varit bättre för dina vevar.

"Oj vilket skönt väder, idag ska jag glida mina 25 km till jobbet", tänkte jag.
Men då körde jag om en kille på en citybike som valde att lägga sig på min rulle...detta ledde till en 15 km lång intervall med killen klistrad på mitt bakhjul tills han släppte i en backe.
Det blev iaf bra träning...

Fyra av fem dagar är jag inne i stan ombytt och duschad vid sju. De dagarna är det alltid lungt både på cykelbanorna och i trafiken. Idag blev det tunnelbana.

Trevligt att pendla lite senare genom stan i lugn takt. Färre morgonhetsiga svetton, fler morgonstressade budcyklister. Jag stannade för gångtrafikanter och bilarna släppte fram mig. Allmän harmoni.

Drog hemifrån sjöstan som vanligt 05:30, idag var det klart mera normalt på gatorna mot igår och jag såg bara 2 cyklister på hela vägen till frihamnen som jag kunde köra om... :-) T

Finväder och sen tog jag lite shortcuts genom skogen(tidsförlust men roligasere) eftre 2mil var dock soppan slut(ingen frukost och ingen redig middag igår) så sista milen gick inte snabbt
Käkade upp en kollegas tårta då jag kom fram;) så nu är blodsockret skyhigh

ee, angående svettighet: När jag jobbpendlade utan tillgång till dusch funkade det alldeles utmärkt att gå in på toaletten och slabba av sig på de värsta ställena (under armarna och ev. skrevet). Torka med pappershandduk eller medtagen liten handduk, och på med deo och en fräsch t-shirt så är det inga problem. Tar 5 min på sin höjd.

Halvkrasslig och öm i kroppen begav jag mig ut. Den nya sadeln gjorde underverk med min röv och jag pinnade på. Vid Götgatan/Ringvägen skulle jag lite snyggt bromsa in och gjorde som Di Luca gjorde på tempo etappen i förrgår. Det vill säga satte röven bakom sadeln å sedan bromsade jag. Allt gick bra tills jag skulle sätta mig upp igen när mina tights fastnade i sadel på väg frammåt.

Jag var fast i den där aerodynamiska positionen ett bra tag innan jag kunde hålla mig fast i träd och långsamt lirka mig ur denna position. PINSAMT! Sedan pinnade jag vidare :/

Nu ska jag äta en bulle.

Premiärpendling i kläderna jag köpte på Craft-outleten i torsdags, jag kände mig grymt stark i dem! :)

En fjortistjej på moped försökte preja in mig i buskarna vid Alvik, men lämnade iaf ett par decimeter av cykelbanan åt mig att cykla på. Tio sekunder senare körde hon mot rött över ett övergångsställe till lagom irritation för bilisten som nitade och tutade.

Underbar morgon, solen värmde cyklade i kortbyxor och kortärmat för första gången till jobbet i år. Som grädde på moset så satt Näktergalarna i kvittrade i buskagen på järvafältet.

Härligt att cykla!

Innerstadskränkning tycker jag vi kan avskriva som fusk redan innan begreppet myntats. Där kommer man i sin finaste lycrastass och finaste finräsern och då ska ju svenne cyklist bryta sig ur lämmeltåget och till varje pris komma om, riskerande livhanken för att nästan bli ihjälklämd mellan två bussar, för att i nästa ögonblick ändå bli omcyklad. Ja det är väl sånt som ger spänning i livet, det lilla som finns kvar hos vissa.

Magisk inledning av pendlingen imorse, jag och äldsta grabben (7 år) på våra nästan nya Specialized hojjar i lagom takt till skolan i det underbara försommarvädret. Grabben som förstått att han har en viss fördel med sina 6 växlar jmfrt. med pappas SS försökte kränka mig i en liten uppförsbacke, lät honm göra det då jag tänkte att jag kan ta igen det på något annat pendlarsvetto efter lämningen. Riktig cykelpropaganda i alla fall. Resten av pendlingen rätt så händelselös, ont om kränkningsoffer idag av ngn anledning. Ser fram emot hemfärden redan dock.

staine skrev:
> Innerstadskränkning tycker jag vi kan avskriva
> som fusk redan innan begreppet myntats. Där
> kommer man i sin finaste lycrastass och finaste
> finräsern och då ska ju svenne cyklist bryta sig
> ur lämmeltåget och till varje pris komma om,
> riskerande livhanken för att nästan bli
> ihjälklämd mellan två bussar, för att i nästa
> ögonblick ändå bli omcyklad. Ja det är väl
> sånt som ger spänning i livet, det lilla som
> finns kvar hos vissa.

+1. Kan inte happy nå konsensus i detta? så slipper jag cykla fort i stan. Kanske byta till en pendlare med upprätt sittställning. Och korg att ha matlådan i.

staine skrev:
> Innerstadskränkning tycker jag vi kan avskriva
> som fusk redan innan begreppet myntats. Där
> kommer man i sin finaste lycrastass och finaste
> finräsern och då ska ju svenne cyklist bryta sig
> ur lämmeltåget och till varje pris komma om,
> riskerande livhanken för att nästan bli
> ihjälklämd mellan två bussar, för att i nästa
> ögonblick ändå bli omcyklad. Ja det är väl
> sånt som ger spänning i livet, det lilla som
> finns kvar hos vissa.

+1

Men dock med vissa undantag, backar där inte bilarna stör bör vara godkända för kränkning.
För några veckor sedan blev jag kränkt i backen från Skeppsbron i södergående riktning upp mot Hornsgatan, och där kunde jag inte skylla på någonting...

dålig luft, några galna omkörningar, trångt mellan bilarna och ett nära dödenläge med en buss.. på 15 minuters taxiresa i rostov, ryssland. :)

Skeppsbron var mer trång än vanligt idag, annars var det fint och varmt. Värmen gör dock att resan förbi Älta blir lite vansklig eftersom alla skolbarn börjat gå och cykla istället för att bli skjutsade (eller hur de tog sig till skolan för tre veckor sedan)

RN skrev:
> Skeppsbron var mer trång än vanligt idag

Bussfilen funkar fint (i båda riktningarna på Skeppsbron). Så slipper man de vinglande och mobilpratande cykelflanörerna. Stor sannolikhet att man kan få kränka en blå buss också.
/S

Vidrigt obefintlig, liksom i går. Har dock idag pendlat betydligt mindre mellan sängen-spyhinken-toan än i går. Matförgiftning eller kräksjuk? Fan vet, och han säger som bekant inget.

salle skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skeppsbron var mer trång än vanligt idag
>
> Bussfilen funkar fint (i båda riktningarna på
> Skeppsbron). Så slipper man de vinglande och
> mobilpratande cykelflanörerna. Stor sannolikhet
> att man kan få kränka en blå buss också.
> /S

Precis! På den där skeppsbron är det bussfilen som gäller.

Fast det kanske man inte skall hojta högt om här. Nästa gång man är tvungen att ta skeppsbron är väl bussfilen full av medelålders gubbar iklädda tempostrutar och andra attribut som prompt måste kränka allt och alla ;-))

Senast redigerad av en moderator:
Selast skrev:
> Magisk inledning av pendlingen imorse, jag och
> äldsta grabben (7 år) på våra nästan nya
> Specialized hojjar i lagom takt till skolan i det
> underbara försommarvädret. Grabben som
> förstått att han har en viss fördel med sina 6
> växlar jmfrt. med pappas SS försökte kränka
> mig i en liten uppförsbacke, lät honm göra det
> då jag tänkte att jag kan ta igen det på något
> annat pendlarsvetto efter lämningen. Riktig
> cykelpropaganda i alla fall. Resten av pendlingen
> rätt så händelselös, ont om kränkningsoffer
> idag av ngn anledning. Ser fram emot hemfärden
> redan dock.

Du blev kränkt men försöker slingra dig. Det går inte!

Ställningen är nu: Son 1 - Pappa 0

Grabben borde snarast få ett kränkarmärke att pryda cykeln med. :)

Sommarvärme och allmänt trevligt i pendlingsskogen. Jag kan inte klaga :-)

DSC00217.JPG ht=725

Veloce skrev:
> Du blev kränkt men försöker slingra dig. Det
> går inte!
>
> Ställningen är nu: Son 1 - Pappa 0
>
> Grabben borde snarast få ett kränkarmärke att
> pryda cykeln med. :)

Sanningen svider men så är det... Dock ett pris jag är villig att betala så att grabben lär sig från början hur det ska cyklas... Han kan få en av mina namnklibbor och sätta på cykeln uppochned som en trofé

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp