Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Blev ingen pendling idag :( insåg när jag stod med cykelbrallorna på att jag skall till käftis i eftermiddag så det var bara att byta om och vänta in tunnelbanan. Halvvägs till anställningsplatsen kom jag att tänka på att jag kunde cyklat, tunnelbanant till käftis och tillbaka och cyklat hem....

VARFÖR KAN JAG INTE TÄNKA PÅ MORNARNA!!!!!???

(tunnelbanan var iofs lite underhållande med ett par fjortisar som fixade till frisyrerna var 35:e sekund ungefär, ja jag blev tvungen att klocka dem)

Resan in fick ske under stor behärskning, kassetten börjar bli för sliten och kedjan rappar ur på favoritväxlarna varje gång jag går ur sadeln. Att bakväxeln tack vare slitage och ett par vurpor har ungefär samma vinkel mot lodlinjen som jordaxeln gör antagligen inte saken bättre.

Fast å andra sidan så är ljudet av en rappande kedja ett otroligt effektivt sätt att rensa framför sig när det blir trångt med andra cyklister och fotgängare, t.o.m. bättre än min morgonskrikiga frambroms. "olycksljuden" spelar i en helt annan division är ringlkockan tyvärr.
Synd bara att en rappande kedja också gör det så förbaskat svårt att utnyttja luckan den skapar.

Kollade precis med SMHI. Observationerna från Bromma flygplats anger växlande vindar V och NV hela morgonen. Innan dess var det vindstilla.

Jag är en så stor messerschmitt. :)

Malmöit kränker med respekt!

Imorse berättade en av receptionisterna på mitt jobb att hon blivit kränkt på cykelvägen till jobbet av en man som inte bara kränkte henne utan även stirrade på henne under kränkningen. Mycket ohyffsat kan tyckas, dock efter ett tiotal meter bromsade mannen in och sa: "Vad härligt att se en så vacker kvinna på cykel tidigt på morgonen"!

Snacka om kränkning med respekt! lite galet men med respekt!

/Jerka

Underbar pendling, gick upp 4:00, skippade frukosten, och trampade iväg ut i morgondiset. Dimmorna steg upp från ängarna ute på Mälaröarna och rådjuren skuttade bredvid mig. 14 mil senare är det skönt att sätta tänderna i en smörgås när man bara cyklat på vatten.

Härligtt sätt att börja dagen på när det är helt vindstilla och sommarvarmt.

Startade västlig och prognosen är Nordostlig

Prognos.png ht=560

Senast redigerad av en moderator:
Nice flow.
Efter en hård helg i Riga var jag förvånad över hur lätt det gick. Benen var ganska tunga men jag pinnade på bra.

nu börjar färgen komma också på armarna :) drar man på lite olja på benn och armarna får man najsigare färg :)

snart lunch.

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Varmt. Och vid mitt enda rödljus är det en
> jävla cyklistidiot som kör mot rött.

appappapp inte den tonen det kan ha varit jag! Jag kan känna mig kränkt!

Att ni pendlare inte blir galna. Idag "pendlade" jag till jobbet. Det är verkligen kaos bland cyklisterna, och det redan vid 7-tiden. Kan tänka mig hur det är vid 8-tiden. Och fort ska det gå, de första 10 m efter ett rödljus trampas det för kung och fosterland, men sen tar det stopp för majoriteten. Tyvärr triggar deras hets fram gringubben i mig, så då trampar jag också som en galning, så jag är inte mycket bättre.

Det som dock glädjer mig är när jag i mina blåkläder lämnar Nishiki-svetton:a bakom mig och min cykelkorg.

Trampa snabbt eller dö. Det är det vi ställs inför varje dag :) Trampar man inte blir man överkörd av alla Sofo-tjejer, lycra-gubs, handväsk-bitches och surf & turf-indiekillar som ska stila...

Idag var det varmt. Passade på att köra 55km på vägen till jobber och lyckades trots lite småseg att hålla ett snitt på +30km/h. Planen är att köra 35km på vägen hem och jobba lite på min cykelbränna :)

Bubblan skrev:
> Att ni pendlare inte blir galna. Idag "pendlade"
> jag till jobbet. Det är verkligen kaos bland
> cyklisterna, och det redan vid 7-tiden. Kan tänka
> mig hur det är vid 8-tiden. Och fort ska det gå,
> de första 10 m efter ett rödljus trampas det
> för kung och fosterland, men sen tar det stopp
> för majoriteten. Tyvärr triggar deras hets fram
> gringubben i mig, så då trampar jag också som
> en galning, så jag är inte mycket bättre.
>
> Det som dock glädjer mig är när jag i mina
> blåkläder lämnar Nishiki-svetton:a bakom mig
> och min cykelkorg.

Oj, jättegalen.[obs ironi] sätt dig i bilen istället och åk från en valfri söderförort längs e4:an in till centrala stockholm vid ungefär samma tidpunkt. Galen är bara förnamnet, gröna prickar i stjärten efternamnet.

Varianter på den där har man ju hört om från kollegor och dyl.

Koll: "Cyklade om en sån som dig."
Jag: "Kul för dig!(verkar det som.) Men vad är en sån då?"
Koll."Jaa, en sån där i tajts och med bockstyre du vet."
Jag: "Jaha, jag trodde du menade en cynisk gubbjävel."

Bubblan skrev:

> Det som dock glädjer mig är när jag i mina
> blåkläder lämnar Nishiki-svetton:a bakom mig
> och min cykelkorg.

Bagis - Södertälje - Bagis. 9,6 mil. Soligt och vindstilla på morgonen. Skön tur. Började blåsa nordost på eftermiddagen så det blev lite motvind på hemvägen.

På hemvägen såg jag en cyklist som krockat med en bil innan klaffbron i Södertälje. Såg inte så allvarligt ut för hon kunde gå själv, men hon blödde ur näsa och mun. Det är inte helt ofarligt att cykla bland bilar.
Renklämman och bananen jag satte i mig innan avfärd från jobbet kickade in vid Vårby backe. Efter det gick det som en dans.

~K

Körde hem via Vuelta de Älta. Hade fullt sjå att köra ifrån en lång kille på en surly long haul trucker med sidoväskor.

Varmt och gott och min första tur utan knävärmare (lite känsliga knän). Hemvägen bjöd på kränkarfest. Vanligtvis brukar det bara vara en massa barnsadlar att cykla om men idag på hemvägen körde jag om en massa lycra (nåja, fem stycken). Fick avsluta med att kränka en hybrid i backen upp mot Dalby. 1,2 mil på 22 min inkl stadsböket i båda ändar av vägen.

Kan vara så att jag är enda pendlaren som skriver i den här tråden som inte är sthlmare (eller ja, det är jag ju men jag bor i Skåne).

SuperApe skrev:
> Varianter på den där har man ju hört om från
> kollegor och dyl.
>
> Koll: "Cyklade om en sån som dig."
> Jag:

-Oj, hade han stannat vid ett rödlyse?
-Oj, hade han fått punka?
-Oj, då tar du Vättern på under 8 timmar alltså! Grattis!
Eller helt enkelt:
-Oj då var du snabbare än han.

På vägen hem igår drog jag förbi 17 (ja, det är sant) i motlutet på Skanstullsbron. Slog gamla personbästa med tre.
Ingen kränkning kanske, eftersom jag hade racern, men lite lustigt var det.

Idag blir det bil. Usch. Fast då kan man lyssna på hårdrock på hög volym...

Eftersom det vankas regn får den nya räsern inte följa med till jobbet, utan det fick bli crossen idag. Fick häng av en farbror(/gubbe/man/herre) vid Brommaplan eller Abra som berömde det cleana utseendet. Tack! Jag bjöd tillbaka genom att ha honom på min rulle över Traneberg också, sedan försvann han ett tag i nedförsbacken för att komma tillbaks starkt över krönet i Konradsberg där jag slog av på farten eftersom det var på tok för mycket barnvagnar, psyklister och hundar.

Ja, över bron fick vi även häng av en kille från Stockholm speedskaters. Satan vilket tryck de har i benen. Jag gillar inte riktigt den smala cykelbanan vid Norr mälarstrand så jag tog honon (för de kan väl inte vara två samma dag? Riktigt snabbt nedför backarna i så fall!) på rulle fram till ombyggnaden vid Shellmacken (han tackade!)

Strax före stadshuset kom jag ikapp farbrorn som berömde mig och vi snackade lite innan jag drog vidare till jobbet.

Perfekt pendeldag! Bra temperatur! Regn på hemvägen! Allt blir roligare med utropstecken!

Gårdagens pendling hem från norvelo till g-dal var en mardröm. Jag mötte inte mindre än tre cyklister som cyklade åt fel håll på smala cykelbanor. Vad tänker de med? Blev 2 riktigt obehagliga incidenter där den ena kommer skymd i en tunnel (bygget precis innan stigningen från stora till lilla essingen) och den störtar ut från trottoaren för att sedan cykla mot riktningen på cykelbanan.

Men! morgonens pendling var fantastisk då regnstänken gjorde att jag svidade om i full lycra å hoppade på peugeoten med tanke att svettas lite, det blev en skön och snabb pendling bland hänsynsfulla & duktiga cyklister till jobbet. Riktigt kul & +1 på behaglig temperatur

Med tanke på det utlovade regnet tog jag det av skärmar omgärdade pendlarliket. Småsegt i den lätta motvinden. Låt det regna hela dagen nu då. Sluta regna 16.40 tack.

zapiens skrev:
> Underbar pendling, gick upp 4:00, skippade
> frukosten, och trampade iväg ut i morgondiset.
> Dimmorna steg upp från ängarna ute på
> Mälaröarna och rådjuren skuttade bredvid mig.
> 14 mil senare är det skönt att sätta tänderna
> i en smörgås när man bara cyklat på vatten.
>
> Härligtt sätt att börja dagen på när det är
> helt vindstilla och sommarvarmt.

Herregud. 14 mil på bara vatten? Cool, vackert och inte så lite tokigt. Hur lång tid tog det? Jag ska cykla halvvättern till helgen, och bara tanken på att göra det på bara vatten får mig att vilja grina. Jag får sockerdarr efter bara en timme.

Min pendling var fin (med ett ynka litet tillägg på 2 mil) i svalkan.

Lola skrev:
> zapiens skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Underbar pendling, gick upp 4:00, skippade
> > frukosten, och trampade iväg ut i morgondiset.
> > Dimmorna steg upp från ängarna ute på
> > Mälaröarna och rådjuren skuttade bredvid
> mig.
> > 14 mil senare är det skönt att sätta
> tänderna
> > i en smörgås när man bara cyklat på vatten.
> >
> > Härligtt sätt att börja dagen på när det
> är
> > helt vindstilla och sommarvarmt.
>
> Herregud. 14 mil på bara vatten? Cool, vackert
> och inte så lite tokigt. Hur lång tid tog det?
> Jag ska cykla halvvättern till helgen, och bara
> tanken på att göra det på bara vatten får mig
> att vilja grina. Jag får sockerdarr efter bara en
> timme.
>
> Min pendling var fin (med ett ynka litet tillägg
> på 2 mil) i svalkan.

zapiens är "in the zone". Han kan spurta ikapp snabbklungor och köra Vättern på regnvatten.

Jobba hemma --> problem eliminerat.

evo skrev:
> Fan, det regnar. Hur ska jag nu ta mig till
> jobbet?

Börjar man vid rätt tid kan man köra fram till Hjo på morgondagg. Sedan kör man på svetten.

Skönt med lite svalare väder som omväxling. Igår åkte jag bil till brommaplan vid ca 1830. Mötte då en massa snabba cyklister. Strax innan hade jag själv cyklat samma väg och inte sett en enda. Jag smyger runt vid fel tid och det är därför jag hittills varit okränkt är min arbetshypotes nu.

Vidrig morgon. Det blev crossen idag. Punka på framhjulet lagom när jag skulle börja rulla ut...
Fram med träningshjulet, pumpa å pinna iväg 25 minuter sen. Inget flyt med rödljusen, mopedister på cykelbanan i motsatt riktning och flera MTB-pendlare efter mig på rulle.

I går hade jag två kisar efter mig på rulle från Kungsan till trångsund, dem sa inte ens tack efteråt :/ Killarna idag sa inte tack heller efter att jag hade gjort grovgörat i drygt 30kmh från Farsta - city.

Jag tror jag ska börja småkränka snubbar som ligger på rulle. öka tempot så dem blir avhängda, vänta in å kränka igen för att sedan dra ifrån i en backe eller något...

Sedan var det kallt. Jag pälsade på mig med höstkläder och packade ner regnjacka , skoöverdrag samt bytte linser i glasögonen. Vindjackan åkte av vid Länna och sedan fortsatte den varma resan mot jobbet.

En bra sak var att alla Sofo-brudar, latte-mammor, handväskgummor, indie-hippies hade lämnat cykklarna hemma. Flytet var bra inne i stan förutom alla ljusen då...

Jag har 15 mil till denna vecka som MÅSTE avverkas. Jag får visserligen 3.5 mil i eftermiddag men resterande mil Är inte så kul att jaga när man ser på vädret. Pjuh och pjäh nu gr jag och äter en macka.

/B

SuperApe skrev:
> Jobba hemma --> problem eliminerat.
>
> evo skrev:
> -----
> > Fan, det regnar. Hur ska jag nu ta mig till
> > jobbet?

Har redan förbrukat en sådan dag. Snart kommer chefen att säga: "Hädanefter får du jobba hemma hur mycket du vill"...

Veloce skrev:
> Skönt med lite svalare väder som omväxling.

Nej, det är det inte. Jag föredrar det enformiga, tråkiga varma vädret framför det spännande, omväxlande vädret vi har.

zapiens skrev:
> Underbar pendling, gick upp 4:00, skippade
> frukosten, och trampade iväg ut i morgondiset.
> Dimmorna steg upp från ängarna ute på
> Mälaröarna och rådjuren skuttade bredvid mig.
> 14 mil senare är det skönt att sätta tänderna
> i en smörgås när man bara cyklat på vatten.
>
> Härligtt sätt att börja dagen på när det är
> helt vindstilla och sommarvarmt.

Jesus! Cykla på vatten! Fantastiskt!
/G

Fick ett mail från personalavdelningen på morgonen som sa att jag inte kommer få förmånen att jobba hemma i fortsättningen utan tvingas pendla med alla andra som vanligt. Nu vet jag inte om jag ska vara glad eller inte..

Bang >> Se det som en fråga om säkerhet och att du gör det för deras skull. Det kan faktiskt vara farligt att ligga så nära en annan cyklist. Du gör dem alltså en tjänst om du långsamt höjer tempot så att deras puls går upp till kräksnivå innan du skapar en lagom lucka för säkert cyklande. Flera gånger. :)

Episk!
Sladdade in på "fem svåra" klockan 05.50.
Såg ett rådjur med Kid 05.55!

Sitter på jobbet och flinar!

orm skrev:
> Gårdagens pendling hem från norvelo till g-dal
> var en mardröm.

Ah, var det din gaffel vi borrade upp?

lätt motvind, lite svalare, grön våg och lite tunga men starka ben. fick första regndropparna på mig när jag drog passerkortet till garaget. :)

nu undrar jag när morgonens flyt ska slå tillbaka.

lol

Värdelöst träningspass på morgonen, och regn som smutsade ner min nytvättade cykel avslutat med en punktering orsakat av den största glasbit jag någonsin sett lyckas fastna på en 23 mm bred yta.

Frågan är inte om jag kommer att i vredesmod döda någon kollega idag, utan vem, och när.

Drog extra tidigt hemifrån för att slippa regnet. Trevlig cykling och solen sken ännu. Kom till jobbet och insåg att jag inte hade passerkortet på mig. Fick sätta mig utanför och jobba analogt (dvs med penna och papper) en halvtimme innan första snubben dök upp och kunde släppa in mig. Men jag klarade mig från regnet åtminstone ;)

mzi skrev:
> orm skrev:
> -----
> > Gårdagens pendling hem från norvelo till
> g-dal
> > var en mardröm.
>
> Ah, var det din gaffel vi borrade upp?

Nej, det var mig ni tog hutlöst betalt av för ett par skärmar, och tidigare tagit hutlöst betalt för att gänga mina vevar från fransk till standard-gänga för pedaler ;)

Kanonrolig tråd. Måste börja rapportera här med.

Försöker hålla mig lugn på väg till jobbet, men i morse brann det till mellan Hornstull och västerbron. 4 cyklister kör i bredd i snigelfart och tar upp hela bussfilen, jag plingar och svär och kör om. Märkligt att alla måste köra i bredd i samma fart.... Adrenalinstinn kränkte jag sedan ett tiotal uppför västerbron.

bra pendling hem idag. en volvo som inte uppskattade att bli omcyklad i kö som tutade lite, passerade nära och sedan försökte blockera vid ett rödljus där jag ville köra mellan bilarna. jag skrattade åt honom.

sedan mötte jag en självutnämnd bypolis/byfåne i alvik vid 17:30 som låg som nr två av tre och ville markera något genom att 'vingla' till mot mig när jag mötte dem. hänger du här så kan du ju förklara din hjärndöda reaktion. pm om du inte vågar stå upp för vad du gör.

annars skönt väder och lagom varmt med armvärmare och vindväst. :)

blött inifrån, utifrån, uppifrån och nedifrån. borde fixa skärmar men varje gång jag tänkt köpa har det varit sol och fint väder så det får bli en annan gång. osv...

Cyklade hemifrån straxt för 5 i morse, tog bilen hem straxt efter 18 efter en lååång dag på jobbet med regn nog för i år... :-( T

Vallentuna - Liljeholmen
Drog iväg lite sent idag (06:19) tänkte ta det lugnt.
Märkte efter cirka 2 mil att det gick väldigt snabbt och bra så bestämde mig för att försöka slå mitt pendlarrekord.
Cykelbanorna var relativt tomma och för en gångs skulle en mild medvind i ryggen.
Sagt och gjort, rekordet slaget med 3 minuter :)

Liljeholmen - Vallentuna
Pendlingen hem var raka motsatsen, kallt, blött, många psyklister, två bilister som tutade i örat på mig (en för att han körde om och en för att han tyckte att jag låg ivägen när jag låg på huvudleden och han skulle svänga in på "hans" bilväg?).
En tant höll på att vingla in i mig på en tvåfilig bilväg (!) där jag körde om i vänster körfält till och med.
Nåja, ingen bilist som sprutade spolarvätska på mig idag i alla fall :)
Såg heller inte någon psyklist som pratade i mobiltelefon på Västerbron (för att det regnade kanske?).
Just ja, kränkte en bilist också som inte visste var dennes bil var och inte heller var gaspedalen var någonstans.

Såg både på vägen till och från jobbet folk som cyklade mot rött, snälla sluta med det, så jobbigt att köra om er igen sedan på smala cykelvägar ;)

Little Stereo skrev:
> Cyklade hemifrån straxt för 5 i morse, tog bilen
> hem straxt efter 18 efter en lååång dag på
> jobbet med regn nog för i år... :-( T

Ja, vi kan väl komma överens om att nu kan det sluta regna. Potatisen har fått sig en blöta, skörderna är tryggade, Ursvik kommer inte vara torrt på flera veckor och myggen ha kunnat kläckas.

skaparn skrev:
> Ja, vi kan väl komma överens om att nu kan det
> sluta regna. Potatisen har fått sig en blöta,
> skörderna är tryggade, Ursvik kommer inte vara
> torrt på flera veckor och myggen ha kunnat
> kläckas.

+1 Dags för omväxling igen. Hörde du det Evo. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp