Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
pean skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > pean skrev:
> >
>
> > -----
> > > Idag är Bike2work-day i USA. Det borde vara
> > > internationellt. Jag cyklade iallafall till
> > jobbet
> > > idag (som alltid) men jag har skitnära så
> det
> > > räknas inte.
> >
> >
> > Varför skriver du i den här tråden då? ;~)
>
> Åh nej.. jag gick ifrån ämnet på tråden,
> hoppas jag inte blir bannad!

Gick du från ämnet, det är väl fullt normalt på detta forum. Kan du hitta en enda tråd där samtliga inlägg håller sig till ämnet?

bruse skrev:
> pean skrev:
> -----
> > bruse skrev:
> >
>
> > -----
> > > pean skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Idag är Bike2work-day i USA. Det borde
> vara
> > > > internationellt. Jag cyklade iallafall till
> > > jobbet
> > > > idag (som alltid) men jag har skitnära så
> > det
> > > > räknas inte.
> > >
> > >
> > > Varför skriver du i den här tråden då?
> ;~)
> >
> > Åh nej.. jag gick ifrån ämnet på tråden,
> > hoppas jag inte blir bannad!
>
> Gick du från ämnet, det är väl fullt normalt
> på detta forum. Kan du hitta en enda tråd där
> samtliga inlägg håller sig till ämnet?

Finns ju några trådar som ingen svarat på... så de då kanske..

Kanske inte räknas som pendling, men cyklade till Kungens kurva och tillbaka. Enkel resan tog 45 minuter i maklig fixietakt. Cyklade inte exakt som Eniro föreslog med 16,1 km, men nästan: http://kartor.eniro.se/query?&what=...&calculationMode=shortest&nohiway=1&noferry=1

Hade jag rest med SL hade det tagit mig 53 minuter. Med andra ord sparade jag 16 minuter och 40 kronor. Fast jag blev blöt om rumpan ;~)

Ta tunnelbanans gröna linje 17 från Kärrtorp mot Odenplan.
Den går från Kärrtorp 10:00
och kommer till Slussen 10:11.

Vid Slussen byter du till tunnelbanans röda linje 14 mot Fruängen.
Den går från Slussen 10:24
och kommer till Fruängen 10:39.

Vid Fruängen (på Fruängsgatan) byter du till blåbuss 173 mot Skärholmen.
Den går från Fruängen (på Fruängsgatan) 10:44.
Du är framme vid IKEA ca 10:53.

Restid 53 minuter.

Vaknade ohemult tidigt idag - 03:30.
För att trösta mig lite grand över den förstörda morgonsömnen bestämde jag mig för att ta en liten extra runda innan jobbet.
04:10 Cyklade söder ut och rundade Bornsjön innan jag satte kurs norrut mot Älvsjö och jobbet.
Sval luft och fågelkvitter möte mig när jag styrde söderut förbi Sturehof alltmedans solen steg i öster.
Strax efter att jag passerat Vällinge såg jag en gris med kultingar alldeles bredvid vägen. Jag bromsade in och närmade mig sakta den lilla vildsvinsflocken. Grisen tittade på mig och jag tittade på henne. När jag hade 50 meter kvar vände hon på klacken och travade in i skogen tätt följd av 4 st yra kultingar. När jag var 10 meter från där grisen stått parvlade sig en en femte kullting iväg efter de andra - MAGISKT - opps ursäkta jag blev lite exalterad:-)

Det lät mulligt Jerry. Vädret var ju helt perfekt idag. Men det blev ganska varmt på slutet. Det var 3+ när jag stack hemifrån och säkert 10+ när jag kom till jobbet. Nån borde göra nåt.
/J

*Lumber*

Stackare er som har snön kvar :) Idag körde jag med SHORTS :)

Hade pumpat upp däcken till 4 Bar (max 4.5) å rullade förbi många lycrasvettos på Skanstullsbron.

Bromsarna hugger som bara den och vevlagret gör sitt, tyst å smidigt. Hade även min nya hjälm. En SOC-hjälm från Stadium för 199:- Den sitter perfekt på Min skalle och är väldigt luftig för den pengen. Plus att den är ganska enkel å snygg.

077356_001.jpg

Vilodag i Girot idag så jag kan pendla hem i lugn å ro :)

Bang skrev:
> *Lumber*
>
> Stackare er som har snön kvar :) Idag körde jag
> med SHORTS :)

Que? Även om det snöade i helgen så har vi nästan slut snö på marken.
Men med 4 grader och regn var shorts inte aktuellt :-)

> En SOC-hjälm från Stadium för 199:-

Snygg! Måste nog besöka Stadium, barnen har slitit ut all stoppning från min hjälm.

> Vilodag i Girot idag så jag kan pendla hem i lugn
> å ro :)

Hårddiskinspelare är guds gåva till girofantasten.

/Magnus

Tyckte det var kallt som f-n idag, knappt över nollan när jag drog från ön. Lite värme när man kom in till stan så då åkte jacka, pannband och handskar av, lite lätt motvind hela tiden och vinden kommer väl att vrida så att man har motvind hem oxå

Jerry skrev:
> Sval luft och fågelkvitter möte mig när jag
> styrde söderut förbi Sturehof alltmedans solen
> steg i öster.

Såg du solen så tidigt på Birgerjarlsgatan? Sturehof ligger ju i sydöst och har typ aldrig sol utom en tid på eftermiddagen.

Sturehofs slott i Botkyrka;-)

Sväng av vid Tumba avfarten och fortsätt på G:a Södertäljevägen några km. Sväng HÖ in på vägen mot Vällinge vid G:a Norsborg. Forsätt några km till och du är framme.

mzi skrev:
> Jerry skrev:
> > Sval luft och fågelkvitter möte mig när jag
> > styrde söderut förbi Sturehof alltmedans
> solen
> > steg i öster.
>
> Såg du solen så tidigt på Birgerjarlsgatan?
> Sturehof ligger ju i sydöst och har typ aldrig
> sol utom en tid på eftermiddagen.

Underbar morgon. Solsken och bara lite för kallt att ha jackan i ryggsäcken (svettigt till/på dagis).

Träffade på en icke-happyit som troligen blir happyit snart. Kul att småprata lite innan det blev för trång runt stora mossen och framåt.

Mindre kul var den skelögda (hon måste haft fel på synen på något sätt iaf) damen vi mötte vid Råcksta-rondellen. Hon tittade snett bakåt och svängde sakta vänster (hennes vänster) över cyklebanan. När jag hojtade på henne hörde hon först inte och väjde (återigen hennes) VÄNSTER och prejade ut mig i diket... tur att hon inte körde bil i alla fall ;-)

/P-M

Underbar!

Vidrig träningsverkt från lördagens volleybollturnering som varade i sex timmar!
Sex timmar med volleyboll och fotboll tar f*n hårt på kroppen.

Det blev bättre när jag närmade mig Farsta (som vanligt). Medvind och sooooool! Pälsade på mig lite mycket idag. Men det är svårt när det är fyra grader hemma och runt tio när man närmare sig stan.

Testade mina nya coversocks :) funkar fin fint! Det kändes jäkligt aero likssom.

/B

Nypremiär,

Cyklar ibland från Vallentuna till City och idag hände det. Fick punktering i Visinge. En vass sten var orsaken. Fick därför ett utmärkt tillfälle att testa min nya "airspray". Funkade klockrent.
Faktiskt första gången jag fått punktering på kanske 600 mils cykling.

Trevlig pendling i övrigt
/Jari

Snittade väl 10km/h för att inte pricka ner mina nya coversocks,benvärmare, väst å bibbisar...å jag lyckades INTE!

Hoppas hoopas prickarna går bort i tvätten. Satte igång en maskin så fort jag kom hem. Nu ska jag grilla. Väntar med spänning för att se resultatet :)

/B

Ganska bra dag. Blev glatt överraskad idag när jag för första gången såg en cyklist som gav tecken när hon skulle svänga så jag slapp köra in i henne. Det tar sig. Sen hade jag en gestikulerande dispyt med en taxichaffis som först stod parkerad i cykelbanan och sen tutade på mig för att jag inte cyklade på cykelbanan. Funderar på att ha en knölpåk på ramen :o)
44/15 funkar helt galet bra som pendlarutväxling. Sen att man kanske inte klarar något Götgatsbackstest (vem fan kom på den korkade iden som måtstock?) kan jag överleva. Skönt att kunna ligga i dryga 35 och trampa trampa i medvinden.

Blötaste turen i år till jobbet, satan vad det regande! =) Kom ikapp en stackare på mtb utan stänkskydd, han stannade i en gångtunnel när jag plaska förbi o vråla:

"Underbart väder!"

Stänkskärm eller ej spelade väl mindre roll iofs jag var genomvåt ändå men man slapp iaf bli nedskitad. Dom garva ganska hårt åt mig när jag kom till jobbet som en blöt handuk, hade nog pansarpung i 3 timmar efter ;)

Hemturen ikväll var trevlig, lagom svalt och torrt väglag. Prövade en annan väg som gick bra förutom en seg uppförsbacke och framlampan som började glappa så jag höll på att fladdra över en refug på sluttampen.

MVH

Mycket korta kjolar nu på morgonen ;P

Låg på rulle bakom en tjej med glansiga jeans å en "Svansk Klassiker"-ryggsäck på paketh¨ållaren.
Söt, och luktade gott dessutom :)

Idag var det fantastiskt. Tog en extrasväng på Ekerö och såg hur solen trängde genom dimman. Sista biten genom stan var det solsken. Blev 5 mil innan jobbet idag. Härligt.
/J

Tillbakablick till igår.

Det är ett brett startfält vid halv fem på eftermiddagen som väntar på att få köra över Hornsgatan mot Götgatan. En medelålders pendlare som absolut vill stå längst fram blockerar högersvängen för dem som ska mot Hornsgatan. Tilltaget förärar honom ett "flytta på dig din jävla idiot" av äldre pendlare med frigolithjälm. Den senare blir faktiskt så kränkt att han försöker sig på att stirra ut den medelålders (som nu är en bit upp på Götgatan) så intensivt att han kör in i en trottoarkant och tappar balansen.

Det sista jag ser av honom är hur han fortsätter blänga upp mot Götgatan och jag är imponerad/skrämd över ilskan i hans ögon.

Turen till jobbet idag fick dock utan hets och irritation. Kanske lite frustrerad dock över bristen på bra frukostmackor längs min färdväg. Någon som har tips på mackställen mellan Hammarby, Götgatan, Skeppsbron och Östermalm?

ruslan skrev:
> Någon som har tips på mackställen
> mellan Hammarby, Götgatan, Skeppsbron och
> Östermalm?

Ehh. Skulle tro att du har minst 100 ställen efter det stråket. Prova att flytta ut på landet får du se...

Kanske lite frustrerad dock över
> bristen på bra frukostmackor längs min
> färdväg. Någon som har tips på mackställen
> Östermalm?

Jag vet ett Okej ställe utanför mitt kontor. Helt perfekt likssom!
Butiken ligger nere vid Tekniska Högskolan uppgång Valhallavägen/Odengatan. Det är bara att cykla ner där köpa sin macka å köra upp igen :) Inga trappor eller dylikt.

Tjejen där har ost/skinkmacka för 10spänn med sallad å nyttigt bröd. Sedan har hon matigare mackor också men inte för en tia. Kör du Fixie å blir stammis behöver du nog inte ens kliva av cykeln utan bara ropar "Ciao bella, uno skink/ostmacka" sedan lägger du en tia på bordet å pinnar iväg :)

Vill du ha blbärssoppa så har du en liten livsmedelsnutik brevid, fast då måste du kliva av cykeln :(

/B

Jo, jag har lagt märke till några stycken men eftersom det tar för lång tid att prova en macka på varje ställe tänkte jag ta en genväg och kolla om jag kan gå direkt på dom bra mackorna. Därav frågan om ställen för bra frukostmackor, inte om ställen som säljer mackor.

Bra mackor e fan en bristvara i dessa dagar. Bara bröd, bröd å lite fyllning :( Eller så jäkla mycket fyllning så man måste ha tallrik å bestik för att bemästra mackan.
Alla ställen e samma lika. Det finns säkert någon tant i någon smutsig lokal på Norrmalm som gör världens grymmaste mackor, men där har inte jag varit än.

macka.jpg

Jag ska prova alla ställen i stan, sedan återkommer jag ;)

Igår tog jag en skön väg hem (från Fridhemsplan till Huddinge). Jag försökte följa mälaren i så stor utsräckning som möjligt. Fina backar neråt Vårberg. Går ju inte heller att följa stranden nedanför Häggsta. Men en fin hemväg blev det!

ruslan skrev:
> Turen till jobbet idag fick dock utan hets och
> irritation. Kanske lite frustrerad dock över
> bristen på bra frukostmackor längs min
> färdväg. Någon som har tips på mackställen
> Östermalm?

På Götgatan, strax innan biografen, står det en skylt "Cykelfrukost" på trottoaren nära cykelbanan.
Kan ta kort å adress imorrn så får du se.

En mackbas vore alldeles klockrent, lätt att hitta bra mackor i varje stad och stadsdel.

Så här långt:
7-11 Hammarbyhöjden och Nybroplan: Köttbullsmackorna var bättre förr, nu är köttbullarna mindre än körsbärstomatet. Plus dock för halvliters Yoggi i olika smaker

7-11 Götgatsbacken: som ovan men minus för avsaknad av halvliters Yoggi

Gunnarssons (Götgatan): små frallor som dock såg goda ut idag. Större blir de dock inte fick jag veta.

Kiosken på Götgatan som annonserar "Cykelfrukost": trevlig personal och fräscht med färskpressad juice. Mackan som ingår i frukostpåsen är dock lite liten och för 45 kr är macka, liten youghurt och juice inte helt prisvärt.

Billströms (Folkungagatan): fräscha men förhållandevis små mackor. 22 kr är relativt billigt, med innerstadsfiksmått mätt.

Caféet i Södra Station: rätt så prisvärt faktiskt och förhållandevis stora mackor, klart tillräckligt tillsammans med juice och Yoggi

Kiosken i Garnisonen (Karlavägen): frukostpåsar dyker upp allt som oftast i kontorslandskapet. påstås vara prisvärda men stort minus för läget (om man vill äta frukost vid vattnet, på en bänk vid Strandvägen)

Bästa lösningen är förmodligen att köpa en ciabatta, parma, tomat, basilika och lämplig ost och förbereda dagen innan, åtminstone i väntan på Bangs inventering av Stockholms mackutbud...

Idag såg jag ett flagrant exempel på puckad cyklist som borde spärras in.
På väg förbi liljeholmen upp på liljeholmsbron finns det ju ett övergångsställe för folk som kommer från T-banan/Tvärbanan och ska ned till Marievik och jobba. Där kan det ibland vara ett lämmeltåg av fotgängare man behöver stanna för innan man kan passera. Så var det imorse, men då kom puckot på damcykel och plingade så att fotgängarna på övergångstället skulle flytta på sig för att hon ville fram! Folk hoppade i panik åt sidan. Borde inte sånt ge fängelse?

ruslan skrev:
> En mackbas vore alldeles klockrent, lätt att
> hitta bra mackor i varje stad och stadsdel.

Hötorgets tunnelbanan har massor med mackställen vid alla uppgångar. De i mitten är bäst för där är det störst konkurrens, och bäst av dem är den som ligger vid uppgången till Konserthuset. Där kostar frallorna 10 spänn och kan fås på tre fyra sorters bröd. Finns i olika smaker; Salami och brie, kalkon, skinka och ost, skinka, ägg och ibland lite andra. Ligger lite avigt till, men men ska man ändå stanna är det ganska okej.

På min korta cykelpendling finns inga mackställen alls, om ingen har ett förslag på något mellan Brommaplan och Gallerian. Om man då inte tar en fyra-minuters-omväg förbi Hötorget då.

Appel skrev:
> Borde inte sånt ge fängelse?

det är nog minst 1500 i böter iaf. Samma sak med bil är samma straff som rödljuskörning.

ruslan skrev:
> En mackbas vore alldeles klockrent, lätt att
> hitta bra mackor i varje stad och stadsdel.

Jag såg idag att det står en "fikavagn" vid Skogskyrkogården ut mot Nynäsvägen.
Sortiment och priser hann jag inte uppfatta.

Grymt najs idag! Tog en svängom förbi Ekerö med några :) på hemvägen.
Solen sken å vi slapp regnet. Motvind dock på vägen hem.

Passade även på att ligga på rulle efter en persikoluktande kvinna med en söt klänning :)
Höll på att köra in i träd då jag tänkte mig henne i en CSC-tempodrökt :D
DSC00389.JPG ht=544

Bang skrev:
> Grymt najs idag! Tog en svängom förbi Ekerö med
> några :) på hemvägen.
> Solen sken å vi slapp regnet. Motvind dock på
> vägen hem.
>
> Passade även på att ligga på rulle efter en
> persikoluktande kvinna med en söt klänning :)
> Höll på att köra in i träd då jag tänkte mig
> henne i en CSC-tempodrökt :D
>
Är det Birger Jarlsgatan?
Bang, det lutar åt att jag hänger på på söndag. :o)
Låter som en kanontrevlig tur du har fått ihop.

Smiley: Kul! Jag tror det kan bli najs.
Hoppas hon kommer iförd tempodräkt :) också :D

Bang skrev:
> Smiley: Kul! Jag tror det kan bli najs.
> Hoppas hon kommer iförd tempodräkt :) också :D

Ja, vad annars? Är inte det ett krav för att få hänga med?

Kände mig pigg imorse så jag la in en extra knix istället för vanliga stambanevägen/svartlösavägen. Blev några extra små höjdmetrar. Kul!

Bilagor

• knix.JPG
    knix.JPG
    108.8 KB · Besök: 51
Sol, behaglig temperatur och lite vind!
Har monterat en cykeldator på gammelräsern, så nu har jag som mål att hålla 30 km/h i snitt(12,5 km). Hade 28 idag så det är inom räckhåll.

/Magnus

Händelserik pendling i dag. Ringklockan kom väl till pass då antalet cyklister vida översteg antalet decimetrar som cykelbanan var bred. Sen blev jag utskälld av en bilist för jag körde i det där supersmala cykelfältet precis mitt i gatan. "Du ska köra till höger" röt han. Jag svarade kaxigt "Ja det var ju jättedumt av mig!"

Sen var det enorma avspärrningar, polismotorcyklar och blålampor som blinkade runt Tegelbacken. Statsbesök nu igen tänkte jag. Nordkorea eller kanske Kuba? Nä tametusan om det inte var avspärrat för att släppa fram ett gäng kvinnliga bilkårister!!??!!??

Förresten, jag lyckades dessutom ta Götgatsbacken sittande med min ss 53/18! Det ni!

Appel skrev:
> Kände mig pigg imorse så jag la in en extra knix
> istället för vanliga
> stambanevägen/svartlösavägen. Blev några extra
> små höjdmetrar. Kul!

Både Storskiftesbacken och Korkskruven, starkt!

staine skrev:
> Förresten, jag lyckades dessutom ta
> Götgatsbacken sittande med min ss 53/18! Det ni!

Starkt.
Själv såg jag knappt en cykel på vägen till jobbet så turen kändes säkrare än normalt.

Sneddade genom Hellas utkanter på lite stig och grusväg. Det var finfint. Körde sedan rakt genom stan och hade tidvis en svans av cyklister som ville ha draghjälp. Pendlingssträckan avslutades med halva NICK-spåret. Där var det helt annorlunda jämfört med Hellasstigarna. På många ställen var det gosig geggamoja, så cykeln gled kors och tvärs. När jag kom in på jobbet med cykeln, så lämnade jag ett vackert spår av lerklumpar efter mig.

Rejsade i omvägar till jobbet på fixien och njöt av att värmen kommit tillbaka igen, världens flow vid korsningen och trafikljus. Upplevde på lite för nära håll en för mig ny fara när man cyklar på gatan - bussar om kör om (hur gick det till?) underskattar min hastighet och svänger in tillbaka till alldeles för snabbt så man blir klämd mot trottoaren. Det gick bra den här gången men jag ska se upp lite extra framöver...

Cykla fixie är så barnsligt roligt, I love it!

OdenXT skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Kände mig pigg imorse så jag la in en extra
> knix
> > istället för vanliga
> > stambanevägen/svartlösavägen. Blev några
> extra
> > små höjdmetrar. Kul!
>
>
> Både Storskiftesbacken och Korkskruven, starkt!

He he, skönt att cykla av sig lite innan man kommer in till köerna uppför liljeholmsbron och västerbron!

(fast så kollar man in http://www.cyclingnews.com/road/2008/giro08/?id=stages/giro0816 och genast blir storskiftesbacken en liten fjärt)

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp