Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hemförsäkring, motpartens trafikförsäkring, till/från arbetet försäkring från arbetsplatsen.

there ought to be a law skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket folk som åker hem efter halvåtta, belv
> kränkt av en cyklocross på skanstullsbron. Kan
> bara tacka att hans bakhjul skvätte upp så
> mycket gyttigt vatten att jag raitionaliserade
> fram en "giltig" åsikt att inte hålla rygg. Puh.
>
>
> I denna tid av tillbud undrar jag; hur är man
> försäkrad som cyklist givet att man nu själv
> mot all förmodan skulle stå som orsakande?

Bilister har väl nåt som kallas strikt skadeståndsansvar, vilket innebär att de alltid räknas som vållande i en sån situation?

Geologen - jag tänker snarare ett annat senario som till exempel där en bilist bromsar på grund av rött ljus, en tänkt cyklist kommer med hög kadens på grund ungomlig glöd. Det framstår plötsligt klart att cyklisten måste bromsa detta får till följd att farten in i bilen blir något, men långt ifrån tillräckligt reducerad. Skadan uppstår i form av låt säga en spräckt plastdetalj, alternativt blinkersglas, bagagelucksemblem eller annat värdefullt.

Folk hamnar i större klister än man kan tro på grund av sådant. I fallet ovan skulle motpartens trafikförsäkring täcka det mesta men säg att stänkskärmen på hans bil kostar 5000 och självrisken du åker på som vållande är 3000. Ofta så sammanfaller de som inte anser sig ha råd med en hemförsäkring (som skulle sänkt din självrisk till dryga 1000-lappen eller 300 med otur/drulle) med de som inte klarar en oförutsedd utgift på det större beloppet. Men det kan bli dyrare än så om du tillexempel kör på någon på ett övergångställe.

Har svårt att tänka mig att hemförsäkringen täcker nåt som sker utanför hemmet. DEt är väl bara stöld, brand och sånt som hemförsäkringen är till för?

Jo, extra reseförsäkring har jag hört, och också stöld av cykel (t ex) även utanför hemmet (men ersättningen är ju bedrövlig ändå, så det kan kvitta). Men resten, det har jag aldrig sett nåt om.

Och en försäkring som betalar böter låter ju utomordentligt korkat. Är det ens lagligt???

Senast redigerad av en moderator:
Kollade du ens på länken? Och en som betalar böter kallas rättsskydd. Det är däremot extraförsäkring, det är såklart en återbetalningsskyldighet i allmänhet i den men det gör ju med budget så du kan klara ekonomin även om du eller någom i din familj skulle göra något som var brottsligt. Det gäller ju såklart inte för vad som helst. Det finns mycket som är brottsligt som inte sker med uppsåt.

och extra reseförsäkring är ju bra men ett skydd för de första 45 dagarnas resa finns i hemförsäkringen. Fast du vill ju tillexempel inte föda barn eller opereras utan extraförsäkring. Kan bli dyrt.

Ja, det de räknar upp på sidan är ju ungefär det jag skrev. Står inget om böter, olyckor eller annat sånt. Jaja, jag tror inte min försäkring täcker sånt i alla fall. Jag har ändå läst igenom försäkringsbrevet en gång i forntiden, och jag kan inte minnas nåt sånt.

Rättsskyddet trodde jag var att försäkringen betalade viss ersättning för juristhjälp om man hamnar inför rätta i ett civilmål.

geologen skrev:
> Har svårt att tänka mig att hemförsäkringen
> täcker nåt som sker utanför hemmet. DEt är
> väl bara stöld, brand och sånt som
> hemförsäkringen är till för?

det är vad du skrev... inte riktigt samma som:

"Hemförsäkringen ger dig bl.a:

-skydd för alla saker du äger privat samt hyr eller lånar
-reseskydd för hela familjen som gäller de första 45 dagarna för resor över hela världen
-ett personligt skydd om du t.ex. blir ansvarig för skada på andra personer eller deras egendom. "

det är IF:s grund-försäkring ovan, det finns säkert bättre eller sämre, jag har inget med dem att göra. Men på frågan om vad som sker om man är skyldig till en olycka kan det vara bra att veta att man har ett skydd i hemförsäkringen mot det.

Och du menar att det finns i alla hemförsäkringar? Jag har min genom facket, så de har säkert snålat in på det mesta för att klämma in det i fackavgiften.

3000 hit eller dit, då kanske det inte är ngn idé med hemförsäkring iallafall. Får kika lite närmare på det där. Säg att jag slantar en 70 SEK i månaden då (om det nu är en rimlig slant), pratar vi 840 SEK per år, mer än 2,5 år per förseelse så kvittar det lika.

Jag skulle ju garanterat kolla försäkringsbrevet om jag vore som du men jag vet att samma saker ingår i fackets försäkring. Det är säkert helt ok. Hur stort lösöre och med vilka friskrivningar har jag dock ingen aning om. Och sedan beror det ju på vilket fack med förståss.
- jag som gillar att vara försäkrad och heller aldrig har förlorat på det (och inte heller har dåliga försäkringserfarenheter) är bara med i a-kassa och sköter resten själv. Men det är min privata uppfattning om hur det skall skötas och verkligen inte en diskussion jag tänker ge mig in i.

geologen skrev:
> Jag har aldrig i hela mitt liv utnyttjat nån som
> helst försäkring.

Inte jag heller (fast jag har hemförsäkring, man får väl inte ens bo i BRF utan?), var nära en gång att utnyttja den när min macbook blev stulen, men då en laptop visst var en "högriskprodukt" så blev det ingen ersättning alls. Tack för den LF!

Med Mp3spelaren på kvar på jobb över natten så blev det bara jag, andningen och knakande grenar att lyssna på i skogen. Den förväntade halkan kom av sig då det molnade på sig över natten.

Funderar på att köpa en beg. 32 tums tjockTV på hemvägen idag. Undrar om jag får ner den i flaskstället? Annars får jag väl ta den i en plastpåse på styret.

Bang skrev:
> Så här gick det idag efter jobbet...
> Påkörd av en taxi som gjorde u-sväng över
> heldraget.

Oj oj oj!
Berätta mer, pratade du med chaffeuren?
Har/ska du göra en polisanmälan?
Eller blir det automatiskt en polisutredning när man anmäler skadan till försäkringsbolaget?

/ Jocke

EDIT: Missade ditt svar längre ner. Tycker absolut du ska polisanmäla Taxichaffisen!

Angenäm morgonpendling. Första dagen på länge utan större skurar eller stormvindar.

Däremot såg jag tråkigt nog vid skeppsbron efterspelet av en cykelolycka. Stackars medvetslös (?) cyklist på backen och fullt pådrag av ambulans och poliser. Usch och fy, hoppas det ordnar sig för honom.

Svårt att inte tänka sig att det kunde vara jag.

Edit: hittade visst länk: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=850751&rss=1400
Den som orsakade olyckan smet!

"Stockholm: Påkörd cyklist
Strax före halv åtta på onsdagsmorgonen blev en cyklist påkörd av en lastbil på Skeppsbron i Stockholm. Det är okänt om cyklisten har skadats allvarligt."

Låter ju mindre bra, hoppas det ordnar sig som sagt.

Atlas skrev:
> Kollade du ens på länken? Och en som betalar
> böter kallas rättsskydd.

Rättskyddet betalar väl rättegångs- och advokatkostnader, inte böter. Sånt finns det speciella försäkringar. (fortkörning, plankning). Nej, jag har inte kollat länken. ;)

Blött och skitigt idag. och stänkskärmsförlängningen fram var suboptimal, måste korrigera den.

JQ.

Jag ska ringa honom idag. Han verkar vara reko. Trafikförsäkringen hans i detta fall täcker förhoppningsvis mina skador på cykel och kläder. Börjar han tjafsa så polisanmäler jag honom vilket jag tror jag måste göra i allafall när det är personskador inblandade (även av lindig sort).

Så idag tog jag bilen och är skitstel på vänster sida. <Det var ju ingen liten bil heller. Han hade en folkavan å hans backspegel jag drog av var lite mindre än ett a4 ark. Fick nämligen med mig ramen från hans backspegel.

Jag hade reflexjacka dubbel frambelysning, bakljus, reflex på cykeln fram & bak samt ringklocka. MAO en godkänd cykel för stadstrafik så jag hoppas att det inte blir trassel kring det :/

Men man blir lite skakad men det var tur att det gick som det gick. Jag hade ju tre meter till buss 55s motorhuv som fick tvärnita när jag flög över till motsatta filen.

Shit Happens likssom. Undra hur det hade varit om jag körde Fixed...

Så här såg bilen ut.

Bilagor

• 57428_volkswagen_california_van.jpg
    57428_volkswagen_california_van.jpg
    22 KB · Besök: 40
Jag drog på mig regnbyxorna idag, det var lite väl varmt och mysigt ;) Tur träningskläderna var med så att jag kunde byta till frisk t-shirt.

Jag va lite slarvig, ni har så rätt allihopa. Rättsskyddet en sak och det som gör att f-säk bolag betalar tex skadestånd något annat. Men jag är inte f-säk kille så jag släpper det nu innan jag har snärjt in mig helt ;)

Bang skrev:
> Jag hade reflexjacka dubbel frambelysning,
> bakljus, reflex på cykeln fram & bak samt
> ringklocka. MAO en godkänd cykel för stadstrafik
> så jag hoppas att det inte blir trassel kring det

Gör han en U-sväng över heldraget hade du kunnat varit klädd som en ninja och det hade fortfarande 100% varit han som är skyldig. Polisanmäl honom, inte för att jag tror det kommer att hända nåt, men då har han det i sitt register nästa gång han gör något lika vårdslöst.

Migrän, så ingen pendling alls i dag. Får meka lite i stället när det känns bättre i skallen.

Härlig pendling, ösregn och regnbåge. Skönt med torkskåp på jobbet :-)

Bilagor

• Morgon.jpg
    Morgon.jpg
    130.4 KB · Besök: 36
Bang skrev:

> Men man blir lite skakad men det var tur att det
> gick som det gick. Jag hade ju tre meter till buss
> 55s motorhuv som fick tvärnita när jag flög
> över till motsatta filen.

Försökte han göra en u-sväng in framför bussen???

Japp! Fast då var bussen ca 20 m från oss då han såg sin chans. Hade bussen varit längre bort hade jag kanske förutsett det som skulle komma. Men Pang-boom så svängde han ut å jag flög i backen.

man slutar aldrig att förvånas.

Jag råkade ut för en liknande sak, men med lindrigare konsekvenser en gång. Jag kom från humlegården ner mot stureplan och låg bakom en postbil. Han körde in på en busshållplats och jag han precis tänka "där får du ju inte parkera" när han gjorde en u-sväng över dubbelt heldraget. Han kom dock inte runt utan blev ståendes tvärs över vägen och jag torpederade honom i sidan. Det enda som hände var dock att jag blev sur så jag cyklade vidare. Jag hade lite bråttom och orkade inte bråka.

försov mig och fick uppleva en lugn pendling. Underbart att få cykla om samma personer två ggr på grund av att man lärt sig följa trafiklagen att stanna för rött. Götgatan har rätt underbara rödljus som nästan regelmässigt gynnar dem cyklister som antingen följer lagen eller konsekvent bryter mot den, vilket är svårt vid iallafall ett av de fyra - fem ljus som finns mellan Skanstull och götgatsbacken.

Skånetrafikens busschaufförer, kör dom sämst i Sverige? I går blev jag återigen prejad av en av deras bussar. På Nobelvägen i Malmö. Så här brukar det gå till: Busschauffören ser en cykel och tänker "den måste jag köra om". Cyklisten håller samma hastighet som övrig trafik. När busschauffören inser att omkörningen inte kommer att lyckas går han brutalt in till höger. Trots att bussen fortfarande ligger jämsides med cyklisten. Igår blev det så trångt att jag nästan klämdes mellan bussen på vänstersidan och de parkerade bilarna på högersidan. Jackan och ryggsäcken skrapade emot bussen.

there ought to be a law skrev:
> > Underbart att få cykla om samma personer två ggr
> på grund av att man lärt sig följa trafiklagen
> att stanna för rött.

Minst tio gånger på vägen till jobbet - varje dag.
Jag fattar inte hur man kan ha så bråttom vid rödljusen och sedan cykla så långsamt.

Tog bilen till besikning idag, den gick igenom. Men det spelar inte så stor roll, nu blir det cykelpendling resten av vintern och biljäveln får stå förutom de gånger jag ska till ikea för då måste man ju ha bil ;).

tillmann skrev:
> Minst tio gånger på vägen till jobbet - varje
> dag.
> Jag fattar inte hur man kan ha så bråttom vid
> rödljusen och sedan cykla så långsamt.

+1
Detta är verkligen ett av livets stora mysterium... Händer mig dagligen också, jag är den enda som stannar för rött i hela norra Stor Stockholm känns det som.

npn skrev:
> Skånetrafikens busschaufförer, kör dom sämst i
> Sverige? I går blev jag återigen prejad av en av
> deras bussar. På Nobelvägen i Malmö. Så här
> brukar det gå till: Busschauffören ser en cykel
> och tänker "den måste jag köra om". Cyklisten
> håller samma hastighet som övrig trafik. När
> busschauffören inser att omkörningen inte kommer
> att lyckas går han brutalt in till höger. Trots
> att bussen fortfarande ligger jämsides med
> cyklisten. Igår blev det så trångt att jag
> nästan klämdes mellan bussen på vänstersidan
> och de parkerade bilarna på högersidan. Jackan
> och ryggsäcken skrapade emot bussen.

Läskigt! Är det mötande trafik som gör att bussen svänger in till höger? I så fall kan det väl hjälpa att cykla mitt i körfältet så att bussen inte kommer om, om du håller samma hastighet som framförvarande bilar vill säga? Har du testat att ringa och klaga till bussbolaget? Eller kanske ta ett vittne och polisanmäla händelsen?

J Quensel >> det där är min standardväg ner mot Sickla, men jag är ju så mesig att jag oftast håller mig på cykelbanan och därför naturligt tar vänster efter bron.

Bang >> krya och stå på dig! Polisanmäl så du har det gjort för ev framtida försäkringsbråk.

Apropå försäkringar så är det mycket riktigt arbetsgivarens försäkring som täcker jobbpendling (vad jag förstod förutsatt att man cyklar en någorlunda rimlig väg till och från jobbet, dvs inte om man tar en happyrajd efter jobbet). Jag fick ersättning för vård, mediciner och kläder plus några tusenlappar i sveda & värk mm när jag pendlade av benet förra våren. Nu väntar jag på beslut om "invaliditetsersättning" för de procent av mitt bens funktion som aldrig kommer hämta sig. Förhoppningsvis räcker de pengarna till att bygga en brakeless med suicide setup eller nåt annat hälsosamt.

Fick fö köra halvdubbat idag i vårvädret, prestaventilen kom flygande ur crossdäcket som en projektil när jag skulle pumpa det imorse. Hade två byteshjul att välja mellan, dubb eller 23 mm slicks och jag fegade ur...

Campa, alla pendlar inte till och från jobb. Vissa av oss pluggar. Då finns inget försäkringsskydd.

saltgurkan skrev:
> Tog bilen till besikning idag, den gick igenom.
> Men det spelar inte så stor roll, nu blir det
> cykelpendling resten av vintern och biljäveln
> får stå förutom de gånger jag ska till ikea
> för då måste man ju ha bil ;).

Jag trodde jag behövde min bil och behöll den just för såna saker. Vilken lättnad både ekonomiskt och stressmässigt att göra sig av med skiten. Bensin, skatt, f-säk, reparationer, vinter/sommar däck, besiktning, parkeringsplatser, p-böter, inbrottsrisk, inbrott, risken att man kör bakis utan att veta om det, upplåst kapital som bara förvinner - allt sådant och mycket mera bara vips, puts väck!

en klar rekommendation ;)

geologen skrev:
> Vissa av oss pluggar. Då finns inget försäkringsskydd.

Studier är alltid ett risktagande! Jag tror ändå studenter är hyfsat lyckligt lottade, med kårförhandlade rabatter på hemförsäkringar osv. Jämför med den växande grupp cyklister som har sin huvudsakliga inkomst från att ligga med gubbar, de har ett riktigt uselt försäkringsskydd vid pendling.

http://www.google.com/search?hl=sv&q=ligg+med+gubbar&btnG=Sök&lr=

Campa skrev:
> Studier är alltid ett risktagande! Jag tror
> ändå studenter är hyfsat lyckligt lottade, med
> kårförhandlade rabatter på hemförsäkringar
> osv.

Jag har nån form av olycksfallsförsäkring genom facket, så för min egen del är det nog ordnat.

En annan sak att tänka på är att man inte får uträtta ärenden på väg hem om jobbförsäkringen ska gälla. Var ett rättsfall för inte så länge sen där detta fastslogs. Kvinnan hade nekats ersättning eftersom hon hade stannat på väg hem för att uträtta ett ärende (minns inte vad), och det räckte för att det inte skulle anses vara transport hem från jobbet längre.

Bang skrev:
> Så här såg bilen ut.

file=79518

Cool taxi!
Ger ju helt nya möjligheter till taxi-hångel på väg hem från krogen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp