Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Campa skrev:
-------------------------------------------------------
> Mzi har helt rätt. Men har man i god ordning
> cyklat snabbare än 18600 svetton i helgen så har
> man lite pluspoäng att ta av!
>
> Ruskigt imponerande kört av alla sub-cyklister
> oavsett timsiffra. Jag lovar att släppa styret
> och applådera varje gång jag ser en finaxtröja
> eller smileyprydd hjälm längs min pendlingsväg
> - om jag så på kuppen ska tappa kontrollen och
> krascha in i närmaste nishikigubbe.

Redan som medioker sub10-cyklist (med prinsesskronereflex på hjälmen) har man lite att ta av under resten av året. Med en sluttid på 9:41 hade jag enligt resultatjakt kränkt 5465 svetton och bara blivit kränkt av 571 storslagna atleter.

Hehe, tur att du noterade det feta framnavet där johnny, kunde ha slutat med en personlig kris så det heter duga! ;)

Mycketvillhamer skrev:
> Redan som medioker sub10-cyklist (med
> prinsesskronereflex på hjälmen) har man lite att
> ta av under resten av året. Med en sluttid på
> 9:41 hade jag enligt resultatjakt kränkt 5465
> svetton och bara blivit kränkt av 571 storslagna
> atleter.

Räknas det som man kränkt de som kört på en långsammare tid i ett motionslopp? Det står väl i förordningen att man ska ha kört om för att det ska vara en fullbordad kränkning. Sub8 gänget måste ha skaffat sig ett antal tusen kränkpoäng genom alla omkörningar.

Jag antar att Supertramp hade kampanjloggan på sadelstolpen under VR. :)

Veloce skrev:
> Det står väl
> i förordningen att man ska ha kört om för att
> det ska vara en fullbordad kränkning. Sub8
> gänget måste ha skaffat sig ett antal tusen
> kränkpoäng genom alla omkörningar.
>

Det blev bara 8500 riktiga omkörningar dvs, där offret passerades i realtid, och bara kränkta av 0, noll, stycken. Finns lite att ta av mao. ;-)

Sätt en Finaxklibba på sadelstolpen så kommer ingen "in-the-know" våga kränka dig. Finax är respekt!

vermox skrev:
> Filosoferar lite...är det ok att köra över
> kopplet som förbinder hundägaren med sin lilla
> älskling när de lallar på varsin sida av
> cykelbanan? Alltså förutsatt att höjden på
> kopplet befinner sig under hjulcentrum...Eller
> får man bara göra det vid var femte eller tionde
> tillfälle? hmmm

Det funkar inte. Husse/matte kommer att i ren panik försöka dra åt sig promenadlimpan, och sedan blir de bara upprörda om man föreslår att det finns skonsammare avlivningsmetoder.

/s-o

s-o skrev:
> vermox skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Filosoferar lite...är det ok att köra över
> > kopplet som förbinder hundägaren med sin
> lilla
> > älskling när de lallar på varsin sida av
> > cykelbanan? Alltså förutsatt att höjden på
> > kopplet befinner sig under hjulcentrum...Eller
> > får man bara göra det vid var femte eller
> tionde
> > tillfälle? hmmm
>
> Det funkar inte. Husse/matte kommer att i ren
> panik försöka dra åt sig promenadlimpan, och
> sedan blir de bara upprörda om man föreslår att
> det finns skonsammare avlivningsmetoder.
>

Ett bunnyhop över deras lilla älskling skulle nog få dem att ta en dressyrkurs så Fido lär sig att gå bredvid husse/matte.
> /s-o

Veloce skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> > Redan som medioker sub10-cyklist (med
> > prinsesskronereflex på hjälmen) har man lite
> att
> > ta av under resten av året. Med en sluttid på
> > 9:41 hade jag enligt resultatjakt kränkt 5465
> > svetton och bara blivit kränkt av 571
> storslagna
> > atleter.
>
>
> Räknas det som man kränkt de som kört på en
> långsammare tid i ett motionslopp? Det står väl
> i förordningen att man ska ha kört om för att
> det ska vara en fullbordad kränkning. Sub8
> gänget måste ha skaffat sig ett antal tusen
> kränkpoäng genom alla omkörningar.
>
> Jag antar att Supertramp hade kampanjloggan på
> sadelstolpen under VR. :)

Resultatjakt skriver ut hur många man faktiskt har passerat och hur många som faktiskt har passerat, inte hur många som körde långsammare. Med 9:41 kom jag in på runt 1600:e plats av 15000 startande.

Transwave skrev:
> Hehe, tur att du noterade det feta framnavet där
> johnny, kunde ha slutat med en personlig kris så
> det heter duga! ;)

Ja, inte nog med att man lever fel, man ska påminnas om det på en sånt sätt, jag menar, come on!!!!!!!!! tur dock att det inte var på väg TILL jobbet. sista biten (från bergsgatan till företagsbyn i sundsvall) a' 1,4km går i rätt hyfsat uppåtlut, så hade det hänt där hade jag gråtit:D

mycket prat om dessa kränkar regler. men ej sett några. finns det uppskrivet någonstanns eller bara hittar ni på vartefter???

Rätt långsam pendling idag. Sommarvikarietjejen kände av ett knä så det gick omväxlande sakta (och lite snabbare då jag knuffade på henne). Men hon kämpar på.

Körde ca 20km snabb XC till jobbet, riktigt kul när vädret är så fint som idag.

BFS skrev:
> Rätt långsam pendling idag. Sommarvikarietjejen
> kände av ett knä så det gick omväxlande sakta
> (och lite snabbare då jag knuffade på henne).
> Men hon kämpar på.

Men det var ju skönt att det gick till slut för er i alla fall. :P

Det är bra att hon kämpar på för gör man rätt är det härligt.

Jag kränkte en bilist som ville köra på fel sida om en refug. Två bilar innan honom hade kört mot körriktningen (för att spara några meter), men jag tyckte det var bättre att cykla mitt i körfältet (i färdriktningen) än att försöka hålla åt sidan och ge plats åt nån som vill köra mot körriktningen (cykel+bil hade blivit obehagligt trångt). Värsta chickenracet.

BFS skrev:
> Rätt långsam pendling idag. Sommarvikarietjejen
> kände av ett knä så det gick omväxlande sakta
> (och lite snabbare då jag knuffade på henne).
> Men hon kämpar på.

Här blir man ju lite nyfiken. Vad gjorde "sommarvikarietjejen" där, hade hon spenderat natten hos dig efter årets sommarfest på jobbet? Eller är det du och din sambo som leker att hon är "sommarvikarietjejen" i nån slags erotisk fantasi? =P

Man undrar ju...
Vad är det som gör att en fotgängare på cykelbanan, helt oprovocerat när man kommer rejsande på en bred, rak cykelbana. Soligt. God sikt. Fotgängaren och hans fru(?) kommer emot en. De ser en på långt håll. De vägrar flytta på sig. Jag ligger i 40. Just när jag passerar gör han ett utfall mot mig med knytnäven. För att skrämmas, javisst. Men varför? Har han blivit skrämd av ett gäng MTB:er i Hellas och vill hämnas eller är han bara avundsjuk? Eller sjuk på nåt annat sätt?
Eller kanske inte ens det?
Man undrar ju. Och det är inte första gången det händer.
Ja, sån är inställningen till cyklister i Sverige. Trist.

Förra veckan 0 pendling. Räsern trasig så den här veckan pendlas det med XC-monster. Går bra ändå!

Trippelkränkte äldre herre utan respekt för rödljus. Men det absolut bästa som hänt hittils i min pendlarkarriär hände imorrse, jag kränkte en moped, en sån som åker å pruttar tvåtaktsavgaser på cykelbanorna. Visserligen i nerförsbacke på västerbron men ändå! :D

6.3km visade cykeldatorn, 21km/h snitt, max 42.3km/h. 17:33m. Under halva tiden mot att använda SL.

Skön promenad från Bromma till Humlegården. Fick sitta i solen i tio minuter innan koddosan behagade klicka igång klockan sex också. Börjar bli lite sömnig nu :-)

Klämde in ett kundmöte på morgonen så jag fick en alternativ väg till jobbet, och så blev jag svettkränkt av samtliga eftersom jag var tvungen att trotsa tyngdlagen och cykla tappabalansensakta för att inte svetta upp mig på väg till kund.

Men ett stort lol till en person som efter mötet frågade om jag cyklade, och efter mitt jakande svar utbrast: "Vad duktig du är!". Jag kunde inte hålla mig och förklarade att den stora uppoffringen görs av de som inte cyklar till jobbet. I synnerhet när det är varmt och soligt utomhus.

Skön pendling idag tyvärr nordlig motvind mycket cyklister från Gröndal till Alvik.

Senast redigerad av en moderator:
Veloce skrev:

> Men det var ju skönt att det gick till slut för
> er i alla fall. :P

Höhö. :)

> Det är bra att hon kämpar på för gör man
> rätt är det härligt.

Jo, det blir ju mindre jobbigt sen när man kommit i form. Och jag misstänker att hon kommer att göra det snabbt. Hon gör fartökningar i uppförsbackar för "att det går så sakta". Spontanintervaller! Om man hade haft såna böjelser hade man varit snabbare...

garpa skrev:

> Här blir man ju lite nyfiken. Vad gjorde "sommarvikarietjejen" där, hade hon spenderat natten hos > dig efter årets sommarfest på jobbet? Eller är det du och din sambo som leker att hon
> är "sommarvikarietjejen" i nån slags erotisk fantasi? =P

Haha, faktiskt är det en sommarvikarietjej. :) Hon frestade mig med lantchips och blåbär/limesaft men våra vägar skildes. Nån måtta får det ju vara...Jag är ju nästan dubbelt så gammal!

Min fru har åkt iväg med barnen några dagar. Jag skulle också behöva en sommarvikarietjej. :)

Attan, glömde att min fru också läser forumet..

Idag hände det! Gick omkull rejält i säkert 40-45km/h efter nerförsbacken essingebron. i tunneln sen äre jättekort att styra upp på cykelbanan där den fortsätter uppe på trottoaren.

Min max-hastighet nerförs idag var 48.1, svänger runt efter busskuren och vips mitt i vägen där ja ska svänga upp på cykelnbanan går en dam i maklig takt. Kommer aldrig att komma förbi henne utan att köra in i henne för där är för trångt i den hastigheten, hinner inte bromsa till stillastående utan velar, bromsar in lite och svänger upp för sent så det har blivit trottoarkant istället för påkörningsramp & smack!

DRUMROLL! Första vurpan i SPD :D

Gick bra, har skrapsår nå innihelvete på sidorna på båda vaderna. Nike-tihtsen är hela men Haglöfs-ryggan gillade inte att jag låg å gled på den några dec. Blir nog ett par blåmärken känner jag med.

Fun Fact: Jag hadde ett kokt ägg i ryggan, det är helt :)

Note to self: ta det lite lugnare.

orm skrev:
> Idag hände det! Gick omkull rejält i säkert
> 40-45km/h efter nerförsbacken essingebron.

Ouch! Skönt att ägget och damen klarade sig. :). Min pendling var betydligt lugnare. Tidigt iväg så det var lite folk. Älskar när Skeppsbron är avspärrad. Inga rödljus fram till Strandvägen är najs.
/S

Cyklade om en Fredrikshofare med hjälmen hängandes på styret.
Borde man inte föregå med gott exempel när man är iförd klubbkläderna?!

Kränkte varenda jävel jag såg idag. Ville ge igen för killen som hann ikapp med med sin CX igår. Men jävlar vad han måste ha fått slita. Jag kom loss vid Fridhemsplan, han var ifatt i Västberga. Vi samcyklade/-språkade lite (hela tiden i kränkartempo), sedan var jag tvungen att svänga av. Tur det, slapp bli kränkt.

bjorre skrev:
> Cyklade om en Fredrikshofare med hjälmen
> hängandes på styret.
> Borde man inte föregå med gott exempel när man
> är iförd klubbkläderna?!

Jag cyklade också om en hovare på morgonen, och då hade jag ingen hjälm, och jag var iförd klubbkläder. Jag funderade lite på ifall han skulle kunna börja moralisera nästa gång han träffar sina klubbkamrater eller på något forum, och inser nu att svaret är ja; det finns risk att folk moraliserar.

Alltså bjorre, var det du som hade hjälmen hängandes på styret och cyklade om en Fredrikshovare i klubbkläder, eller var det Fredrikshofaren som hade hjälmen hängande på styret? Det är viktiga detaljer det här.

Hade det inte varit för ett rödljus och ett vägarbete hade det blivit nytt personligt till jobbet idag. 19:57 blev dagens tid på mina 12,1 km, rekordet är 19:48.

skaparn skrev:
> ...det finns risk att folk moraliserar.

Moralen och den goda smakens väktare sover aldrig!

evo skrev:
> Det är viktiga detaljer det här.

Amen asså, det var ju han.. inte jag jö'

Alltså ett litet tips bara: Om ni kommer cyklande på en cykelbana/gångbana, utan en enda fotgängare i sikte och möter en kille som just blir omcyklad av två cyklister, som i sin tur blir omcyklade av en jävla tok som vägrar sänka farten för det är så satans jobbigt att få upp den igen (det var staine det) så är det inte alls förbjudet att glida in på fotgängaravdelningen några decimeter, och därmed ÖKA SÄKERHETEN!!! och SÄRSKILT! som det inte fanns EN ENDA!!! satans fotgängare SÅ LÅNGT ÖGAT NÅDDE!!!! OK??? OK!

Grymt pigga ben imorse, återhämtning efter Vätternrundan verkar vara avslutad. Körde en omväg för att få möjlighet att kränka extra mycket. Snitt på 34 med både med och´motvind är nytt rekord till jobbet.

Mycketvillhamer skrev:
> Hade det inte varit för ett rödljus och ett
> vägarbete hade det blivit nytt personligt till
> jobbet idag.

Hade det inte varit för att jag lät cykeln stå och tog pendeltåget i morse hade det inte bara blivit nytt personligt till jobbet idag utan jag hade lätt slagit Andrej Sosenkas entimmesrekord, 49,7 km. Hoppas UCI läser den här tråden.

Började bra idag, efter 30 sekunder börjar något låta konstigt med en frekvens på ungefär samma som ventilerna på hjulet. "Fan har jag lyckats få bakhjulet skevt" tänkte jag, men nej, punka. Ridå. Bara att traska hem och byta slang (när det ändå var så nära så var det skönt med en riktig pump)
Tackar till den cyklist i svettokläder som undrade om jag behövde hjälp på Liljeholmsbron vid 7.26 imorse, kanske var någon här.

Bra omen för eftermiddagens trip till Öregrund

YESSSSSSSS!!!

Första pendlingen på strax över 9 månader, kändes naaaajs. Cykelväskan blev lite överfull bara eftersom jag inte hade handduk osv på jobbet och jag packade ner regnkläderna också (ser ut som om det ska regna i em).

Orsaken till varför det blivit snålt med pendling är att jag sitter på uppdrag i Södertälje och det är lite för långt när det inte finns dusch där. Men idag är jag i Kista istället.

Wow det scenariot hade jag inte tänkt mig. Jag kommer i god fart på en cykel/gångabana när jag ser två barn i 9-12 årsåldern cykla mot mig. De vinglar som barn gör fram och tillbaka över hela banan. Jag plingar så att de ser att jag kommer, sen svänger jag långt ut i gräset åt sidan. Jag kör mins 10 meter ut i gräset för att ta en vid loop runt dem. Den ena killen stirrar på mig och svänger rakt ut i gräset rakt mot mig så jag får svänga ännu mer bort för att inte kollidera.

Hmm, blir gravitationen eller suget så stort att mindre cyklister dras till en? Är det det en krökning i rummet eller.....

Campa skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> > Hade det inte varit för ett rödljus och ett
> > vägarbete hade det blivit nytt personligt till
> > jobbet idag.
>
> Hade det inte varit för att jag lät cykeln stå
> och tog pendeltåget i morse hade det inte bara
> blivit nytt personligt till jobbet idag utan jag
> hade lätt slagit Andrej Sosenkas entimmesrekord,
> 49,7 km. Hoppas UCI läser den här tråden.

App app app, nu ska vi inte sitta och vara ironiska. Notera att det bara skiljer 9 sekunder mellan dagens tid och mitt personbästa. Rödljuset tog säkert 20 sekunder och vägarbetet 100 m från mitt jobb består av en vallgrav på 20 m full av dödsgrus. Denna försökte jag ta mig över i full fart i måndags med mina GP4000S. Slutade med att jag fick stå och byta slang på andra sidan - inte tidseffektivt. Alltså fick jag sakta in och vingla fram mellan de sylvassa stenarna och lösgrusen för att sedan försöka få upp lite ny fart på andra sidan. Tappade säkert 20 sekunder där med. Så det så...

För övrigt ser det ut om att jag ska få rekordmedvind på hemvägen med idag.

Behaglig temperatur i shorts å jersey. Solen sken så man vart glad. Stålräserna har fått nytt tubdäck bak så jag slapp cykla mtb till jobbet och kunde istället fokusera på att njuta av turen.

Tips till cyklande tjejen på cykelbanan korsningen rörstrandsgatan/sankt eriksgatan: Titta upp ibland så ser du mötande trafik.

Får nog citera Lars Winnerbäck. "Med solen i ögonen"

Så underbart att cykla tidigt på morgonen. Det är livskvalité!

MTBiker skrev:
> Får nog citera Lars Winnerbäck. "Med solen i
> ögonen"
>

"och spilld mjölk överallt här stinker av gammalt gråll" Yes! åkte bil i morse :-(

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp