Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som en kossa på grönbete satte jag av imorse, medvind, morgonsol och en massa folka att trampa om på min nyligen ihop skruvade SS. Jäklar vad det gick.

Nu är det bara alla backarna hem som skall avverkas :S

//PeeJay - Bor på toppen av ett berg!

Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> (...)
> Är ni andra lika roade av att trimma era
> pendlingsvägar?

Visst, jag tycker att google earth funkar bäst, började med att dra en linje fågelvägen mellan jobb och hem och sedan byggde jag en path som följde denna så gott det gick. Genom att sedan flytta punkterna kunde jag testa olika vägval för att se om sträckan blev kortare. Fågelvägen var strax över 6km men min cykelväg blev 8.5. Jag brukar dock ta en 12km-väg hem om jag inte har brådis.

Min pendling idag var ganska seg, motvind och helt död i benen efter helgens cykelturer.

Senast redigerad av en moderator:
> Min pendling idag var ganska seg, motvind och helt
> död i benen efter helgens cykelturer.

Jag kunde inte sagt det bätte själv. Ett under att man kom fram överhuvudtaget.

Första pendlingen med GPS. 55 meter höjdskillnad på den tredjedel av min drygt 3 km korta pendlingsväg som är närmast hemmet. Kanske skall använda pulsmätaren imorgon.

Pendlingen funkade alldeles utmärkt. Cyklade över St Eriksplan ned till Vasagatan och svängde av mot Stadshuset och sen bar det av mot Rålis (ja det var en omväg men jag ville passa på att vara ute i det fina vädret) och uppför Västerbron. Ned på Långholmsgatan bort till Hornstull och sen ned mot parken via Bergsundsstrand. Höll dock på att bli klämd mellan två bussar uppe på Långholmsgatan och det kändes ju sådär halvskojigt...

Trampade i god fart längs med vattnet mot Skanstull och körde vidare genom Hammarby Sjöstad och sen bar det av till Hellas för en kort tur på motionsslingan med de överjävliga backarna (en precis vid Hellas och en i slutet av vägen) innan det slutligen bar av hem. Inga fadäser, inget fingerpekande och inga svordomar annat än mot en korkad gångtrafikant som tomtade omkring mitt i cykelbanan.

På det stora hela en skön pendeltur. Nu ska jag bara slösurfa en stund innan det bär av hem till en släkting för att käka och sova.
=)

Pendlingen hem gick via gymmet vid Globen och Scand vid Årsta. Sen såg jag ut så här!

(ser nu att jag behöver spänna kedjan)
DSC00752.JPG ht=480

bruse skrev:
> Sen såg jag ut så här!

Shit bruse, du börjar ser riktigt tajt och vältränad ut!

MickeS skrev:
> KALLT med räcern.
> Nollgradigt och lvg-fart är oskönt.

Sjusovare, jag hade -3 när jag åkte!

I dag var det premiär för räsern, jäddrar vad den går!
Måste nog ta en omväg hem.

/Magnus

Johan A skrev:
> Soligt och snabbt. Kapade nästan tio minuter mha
> den nya utväxlingen.

Den som du förstör dina knän med?

bruse skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Soligt och snabbt. Kapade nästan tio minuter
> mha
> > den nya utväxlingen.
>
> Den som du förstör dina knän med?

Nääää, funkar finfint serru. Jag har ju hyfsat platt till jobbet. Trodde dock att knäna skulle ta stryk men man måste ju testa. Kan Peter Stormare byta ögon på Tom Cruise kan säkert någon byta knän på mig om det behövs.
Däremot lär jag ju inte ta mig uppför Hagabacken med den utväxlingen :oD

Vill passa på att tacka dig, landsvägscyklist i 90-talsgrälla fina träningskläder, som skrek: "Skaffa broms, IDIOT!" till mig vid Hammarbyslussen under hempendlingen i fredags.

Jag gratulerar till din oerhörda observationsförmåga, speciellt med tanke på avståndet vid tillfället, och lovar självklart bättring.

Hah! Jag blev i morse omcyklad av en fixist över Västerbron!!! Disaster!!! När jag kom ikapp honom (självklart!) och frågade vilken utväxling han hade så "visste han inte det" ! Mysteriet tätnar. Tidstypiskt klädd i störtkruka och Kånken var han ändå. Skumt.
Jag rekommenderade torsdagens övning i Haga till honom. Få se om han dyker upp.

tillmann skrev:
> som skrek:
> "Skaffa broms, IDIOT!"

Årets roligaste citat, so far :D :D :D

Körde om en tights-pendlare i morse, andra dagen i rad och den här snubben hade till och med cykelskor. Snart vågar jag nog byta ut mina fladdriga träningsbrallor och gå med i tights-teamet jag med.

såg en kille med punka som kom gåendes vid hagaterminalen. Han hade den typiska MTB-pendlar-svetto-utstyrseln men en sibacykel med felvänd gaffel. väldigt märkligt.

Pendlade igår. Det var svalt på morgonen och svinkallt på kvällen. Kändes bra dock. Det går ju så fort på racern:-)

Du kommer bli besviken. Thighstpendlare är thightspendlarens värsta fiender. :-D

fastforward skrev:
Snart vågar jag nog byta ut mina
> fladdriga träningsbrallor och gå med i
> tights-teamet jag med.

Lumber skrev:
> Sjusovare, jag hade -3 när jag åkte!
Kallas flextid, börja sent och sluta tidigt eller hur det nu var. Så nu jobbar jag bara mellan 0600-2315, 7/52. Nästan.

> I dag var det premiär för räsern, jäddrar vad den går!
NygammBianchin? Bilder krävas omgående.
Är du inte sugen på klungkörning? Jag är då det, less på att harva på själv...

> Måste nog ta en omväg hem.
Omväg? _Kan_ man cykla genaste vägen hem?

MickeS skrev:
> Är du inte sugen på klungkörning? Jag är då
> det, less på att harva på själv...

I norrland är två personer en klunga!

mytomspunnen skrev:

> I norrland är två personer en klunga!

Och ändå har vi svårt att få ihop en klunga.

Ni som cykelpendlar. Hur löser ni det hela? Duschar ni när ni kommer till jobbet? Ni verkar ju ta ut er rätt så bra på vägen till jobbet? Jag är bara nyfiken...

Jag dushar.. Men det beror ju lite på hur doftkänsliga arbetskarater man har

Eller på hur långt man har. Har man under milen känns det ju knappast värt det att hålla på och byta om och duscha och ha sig. Då kan man ju ta det lite lugnare istället och/eller köra med annan tröja än den man har på sig när man jobbar. Typ en underställströja eller cykeltröja eller ngt.

MickeS skrev:
> NygammBianchin? Bilder krävas omgående.

Måste bara gå lös på den med Autosol, den har lite patina :-)

> Är du inte sugen på klungkörning? Jag är då
> det, less på att harva på själv...

Om du har tålamod att hålla mitt låga tempo, så är jag på.
Måste bara få ordning på sittställningen och justera/smörja naven, men det löser jag nog ikväll.

Är ruskigt sugen på att bära fultysken över snödrivorna, vad tror du om en stigklunga på söndag?

> Omväg? _Kan_ man cykla genaste vägen hem?

Ibland måste man, det här med flextid och dagis vetttu :-)

/Magnus

mytomspunnen skrev:
> Eller på hur långt man har. Har man under milen
> känns det ju knappast värt det att hålla på
> och byta om och duscha och ha sig. Då kan man ju
> ta det lite lugnare istället och/eller köra med

Jag blir svettig bara av att ta på mig cykelkläderna så jag duschar alltid på jobbet.

/Magnus

mytomspunnen skrev:
> I norrland är två personer en klunga!
Belgisk kedja på två pers kan rekommenderas...

*micke* skrev:
> Och ändå har vi svårt att få ihop en klunga.
Mmm, ensamt är det. Imorse tappade jag rullen på mig själv. Fick slita länge innan jag hann ikapp mig själv. F*n vad jag är snabb.

Lumber skrev:
> Är ruskigt sugen på att bära fultysken över snödrivorna, vad tror du om en stigklunga på söndag?
Mjoo, fast vi har då en hel del snö kvar hemmavid. Försökte se hur det såg ut i Karlsvik runt MTB-banan där och där tror jag inte det är mycket snö kvar. Vi får höras av närmare helgen:)

MickeS skrev:
> Vi får höras av närmare helgen:)

Jag försöker boka upp söndag förmiddag, så får vi se om det blir belgisk kedja, stigklunga eller temposolo.

Fem grader och regn blir nog ingen omväg idag :-(

/Magnus

ingen som vill racea. jag väntar som vanligt några minuter vid ringvägen/götgatan. Med rödvita kläder å sönderpendlande ben väntar jag :)

Jag är väl där kvart i typ.

/B

Jag pendlar till plugget. Jag ser till att klä mig så att jag fryser lite första kilometern, så kommer jag fram utan att svettas. Jag svettas generellt väldigt lite. Byter man kläder ofta så är det inget problem, tycker jag. Men samtidigt vet jag att det här med svettning skiljer mycket mellan individer. Jag har legat bakom en kille på en runda, och han var sjöblöt av svett, och det flög svett från honom bak på mig, till och med! Själv var jag vid samma tillfälle helt torr. Vi var klädda ungefär lika varmt.

geologen skrev:
> .... Jag svettas generellt väldigt lite.....

Var det inte du som drack en massa i camelback-tråden. Kissar du mycket?

/Magnus

Testade att pendla till nya jobbet i Spånga idag, ca2mil var det från Bandhagen, tog 1 timme prick på morgonen med lite knas vid västerbron hade bara 1 smalt cykel/gångfält. Sen hopp in i duschen på jobbet, sjukt nice. Ska bli kul att se hur snabbt det går med fixien nästa vecka.

Härligt väder och ny rekordtid på vägen hem =)

Till jobbet: 36:48

Snitt 21.9km/h

Hem från jobbet: 31:52

Snitt 25.7km/h

Avstånd (bara uppmätt hemfärd) 1 mil 3.857km

Alla killar man möter oavsett ålder är buttra och alla tjejer oavsett ålder är glada, åt rätt håll iofs men cmon! =) Själv ser jag gissningsvis ut som en glad groda när jag cyklar omkring.. O när man kom hem lagom svetto och färdig så sladdar glassbilen in utanför...ahhh kunde inte motstå! Inte handlat där på 5 år eller mer men nu satt det fint med några isglassar med colasmak =)

2 solar gav mig energi på slutspurten imorse, jäkligt nice:

spegel1.jpg ht=544

spegel2.jpg ht=544

SuperApe skrev:
> Du kommer bli besviken. Thighstpendlare är
> thightspendlarens värsta fiender. :-D
>
> fastforward skrev:
> > Snart vågar jag nog byta ut mina
> > fladdriga träningsbrallor och gå med i
> > tights-teamet jag med.

Hehe, det var inte så jag menade. Jag menade mest att jag vill komma upp lite i hastighet innan jag börjar fightas med tights-pendlarna på deras egen planhalva. Det går ju inte att ha tights och bli omcyklad av en cykelkorgstant precis, då blir man ju utvisad direkt.

Myggfritt... menar folkfritt. Kunde inte somna om, så jag drog till jobbet istället.

Det var tjocka på Älvsborgsbron, så jag var tvungen att sakta ned! Stannade och tittade på blommorna och bilderna som anhöriga satt upp på killen som hoppade förra veckan. Tänkte lite på hur olika våra liv blir. Hade dock en hyfsad tid trots att jag var stel i benen från Söndagens genomkörare. Bastun på jobbet var på, så jag satte mig en stund och passade samtidigt på att stretcha.

Jobbig. Har fått en finne på vänster skinka. Just precis DÄR. The pain was enough to make a shy bald buddhist reflect and plan a mass murder.

Bilen idag å ESDUU ikväll :)

Ingen som vet vilket vevlager jag ska ha till min mtb, 68mm långt å 35mmär innermåttet.

/B

Idag cyklade Filip 4år till dagis för egen maskin. Vi hade spurtpriser vid alla asfaltssprickor, jag förlorade alla. Måste träna mer explosivitet.

/Magnus

Andra dagen som jag pendlar från Vällingby till Söder. Very niiice! 16,4 km enligt eniro. Går på ganska exakt på 35 minuter. Idag kändes det bra i benen så jag trampade på och tog mig in på 30 minuter. Var btw en sur kvinna på Västerbron som började skrika åt mig och en annan cyklist att vi faktist skulle visa hänsyn och gå av cyklarna.. Vi båda krööp fram och blev mycket förvånade över kvinnans reaktion. De människor vi mött innan på den smala ombyggnadsvägen delade glatt på det lilla utrymmet som fans.

Ombyggnationen på västerbron är ett tydligt exempel på hur marginaliserad cyklingen är som trafikslag. Tänk om man gjort samma sak på essingeleden. Helt sonika stänga av alla körfält utom ett halvt och sedan låta 1!!! stackare jobba för att slutföra jobbet. Tycker att han på västerbron har tagit lite väl mycket plats i anspråk. Så här års tycker jag det hade varit lämpligare att stänga av ett bilkörfält och gjort om det till cykelbana under byggnationen.

Sen så hänvisas faktiskt fotgängarna till andra sidan bron. Hälsa det nästa gång du träffar på den skrikande kvinnan!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp