Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> kokodrill skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ligga på.....
>
> Vafasen. Är det inte du som brukade vara ett
> XC-svetto med en Giant NRS och bodde i typ LKPG?

Jopp det stämmer. Galet vilken koll du har =). Hade en NRS men som uppgraderades till Anthem som nu är såld.Flyttade hit i höstas och ägnar mig nu bara åt racer även om det lutar åt en heldämpad 29" när pappa staten ger mig en massa pengar tillbaka.

Jag är fortfarande ett svetto =)

Var kommer alla muppar ifrån? Ni vet vad jag menar... för liten damcykel med skeva hjul och barnstol. Mobilen i handen, varför vet jag inte för dom är helt döva när man plingar att få komma förbi, noll koll vad som händer runt omkring dom och vinglandes över hela cykelbanan. Nästan alltid utan hjälm för säkerhets skull. Sen har djävlarna mage att bli förbannade när man blåser förbi i 35 km/h. Mitt eget "möttes idiot" rekord slogs idag när jag strax efter Stocksundsbron mötte en snubbe som cyklade med hörselskydd modell kåpa! Varför det??? Är det jobbigt med vindbruset eller? Snubben tycker säkert att det var en lugn och tyst tur imorse... Förutom detta är det livskvalitet att pendla nu jmfrt. med vinterpendlingen.

kokodrill skrev:
> Ligga på som fanken framför tvärbanan från
> gröndal till liljeholmen.
> Över västerbron och upp st:eriks.
> Förbi hagaparken och upp förbi begshamra.
> Vidare susandes förbi danderyd, mörby c och
> eneby.
> Sväng höger och kör till näsbypark
> Slut
>
> Samma rutt 5 dagar i veckan. Ca 4.6 mil varje dag.
> Medelhastighet mellan 29-31 km/h. Börjar bli lite
> tråkigt nu.

Då kan du ju roa dig med att fila lite på sträckningen. Det blir kortarer om du kör på andra sidan om Brunnsviken (men det är ibland lite stökigt med vägarbeten dock) och från Danderyds Sjukhus finns det kortare väg till Näsby Park genom Djursan (och så får du lite variation :-)

Har pendlat Danderyd-Liljeholmen under några år, men just nu jobbar jag i Sumpan.

Körde om recumbrenten (Sthlms enda??) vid sjöstaden. Dom verkar vara lite långsamma dom där. Eller är alla ute o finåker? Kanske har nåt med balansen att göra.
Det ser ju lite coolt ut iaf även om dom inte är nåt som det skrivs om öht på Happy! Och då har dom säkert någon brist eller hur?

Selast skrev:
> Mitt eget "möttes
> idiot" rekord slogs idag när jag strax efter
> Stocksundsbron mötte en snubbe som cyklade med
> hörselskydd modell kåpa! Varför det???

honom möter jag ofta. jag tycker det ser ut som om han cyklar med radio i lurarna. har sett värre.

lösingen på idiotproblemet är annars att sakta ner och låtsas att det är bilkö. Man _måste_ inte köra om direkt.

kokodrill skrev:
> det lutar åt en
> heldämpad 29" när pappa staten ger mig en massa
> pengar tillbaka.

Härligt!! Välkommen ut i Hellas underbara sköte då. Erik Herou säljer ju en heldämpad 29" ram. Köp den så kan du hänga med ut i helgen :oD

Selast skrev:
> Var kommer alla muppar ifrån? Ni vet vad jag
> menar... för liten damcykel med skeva hjul och
> barnstol. Mobilen i handen, varför vet jag inte
> för dom är helt döva när man plingar att få
> komma förbi, noll koll vad som händer runt
> omkring dom och vinglandes över hela cykelbanan.
> Nästan alltid utan hjälm för säkerhets skull.
> Sen har djävlarna mage att bli förbannade när
> man blåser förbi i 35 km/h. Mitt eget "möttes
> idiot" rekord slogs idag när jag strax efter
> Stocksundsbron mötte en snubbe som cyklade med
> hörselskydd modell kåpa! Varför det??? Är
> det jobbigt med vindbruset eller? Snubben tycker
> säkert att det var en lugn och tyst tur imorse...
> Förutom detta är det livskvalitet att pendla nu
> jmfrt. med vinterpendlingen.

det är vanliga sossesvenskar som är ute och cyklar, såna som inte har cykel/cykling som intresse. tänk på det..

lite stressig pendling för mig imorse, dock finfint väder som gjorde mig piggare. :)

Usch! Körde på en kvinna på tanthoj i morse. Jag skulle cykla om henne på cykelvägen vid sveaplan. Hon låg fint völplacerad långt ute till höger men så precis när jag når upp till hennes vevparti med framhjulet svänger hon tvärt vänster, rakt över hela cykelbanan, utan att ge något som helst tecken och utan den minsta antydan att titta sig om. Grejen var den att det inte heller fanns någon avfartsväg eller nåt som hon skulle kunna svänga av på/till, bara en trottoar och ett byggstängsel. Som tur var gick det hela bra, kvinnan fick bara små skrubbisar på handflatorna men blev ganska chockad. Jag klarade mig utan några som helst skador på mig eller min cykel, så när som på en vriden styrstam som var lätt att vrida tillbaks. Vi lovade varandra att jag skulle ta det lite lugnare och att hon skulle visa tecken och/eller titta innan hon svängde... Jag ville inte där och då komma och berätta för henne att jag faktiskt tog det lungt. Cyklade väl 20km/h och hon 10km/h...

Note to self: Plinga ALLTID vid omkörning, även på de ställen där de framförvarande OMÖJLIGT kan tänka sig svänga!

Läskigt Mytomspunnen. Tur att det gick såpass bra.

Själv hade jag en uppfriskande batalj på väg till jobbet i morse. En bit fram på cykelbanan uppenbarar sig en kille i kostymbyxor och skjorta som håller på att kicka igång en gammal moppe typ Crescent eller Husqvarna. Han får igång den strax innan jag susar förbi och jag hör att han plågar den ganska hårt innan han växlar till tvåan. Till min förvåning kommer han ikapp och förbi trots att jag ligger strax över tretti. Det går dock inte snabbare än att jag kan lägga mig på rulle ganska behagligt i ca 37 knyck enligt cykeldatorn och åka med en bit.
Vet inte om han var överförsiktig men innan en svag böj lättade han ordentligt på gasen så jag kunde trampa förbi igen. sista biten innan våra vägar skildes var det lite medlut som tydligen hjälpte mig mer än moppen för det var ordentlig lucka innan jag vek av.
Eller så var han bara försiktig och ville inte hetsa :)

/Johan

Bra pendlardag, fick 2st juicepaket, ett efter liljeholmsbron och ett efter tranebergsbron, lönar sig att pendla över alla broar :)

Såg flera imorse som cyklade med vinterjacka, galna människor, svettades ihjäl med shorts o t-shirt.

Bra fart idag, det kändes som att många "jobbar hemma" idag eftersom trafiken på Skeppsbron kändes gles och helt utan hets. Men det blev i alla fall en minnesvärd händelse. Vid Grand mot Strandvägen är det rött, det händer inte så ofta men ibland. Killen framför mig trampar på och tocuhar/kör in i man som går över gatan.

Fotgängaren påpekar mycket riktigt att cyklisten har rött och borde stanna, och cyklisten hävdar på fullt allvar att trafikljusen bara gäller motortrafik. Sedan trampade han vidare med ett "ha en bra dag" till fotgängaren, fast tonfallet gjorde att det mer lät som en förolämpning.

En lite roligare händelse var utanför Sportson på Katarina Bangata i förrgår. Jag hade precis kommit ut från butiken när jag möter en småbarnsfamilj.
Ungen, på pappas axlar, ser cykelbutiken och säger CYKLAR!!
Pappan är inte sen att haka på, ja, ska vi gå in där, det vore väl kul?!
Mamman, rakt av, ska vi verkligen det? (Tonfallet indikerar: nej, det ska vi verkligen inte)
Pappan, med en utvecklad förmåga om vart vinden blåser, säger till lille Axel: nej Axel, det har vi inte tid med, en annan gång kanske.
Och sen levde de lyckliga i alla sina dagar...

Tog SX Trailen och en omväg i skogen för att få avsluta med en adrenalininducerande utförskörning i dag. Perfekt start på en halvdag på jobbet :-)

Spotting eller pendling men jag språkade med en äkta alien på stadsgården.
Ja han måste ha varit det eftersom han 1. på huvudet hade en illgrön teletubbiesluva i ett hårt material, 2. lyckades framföra och även bromsa in sin farkost med hyfsad säkerhet utan minsta tillstymmelse till bromsanordning! Han var säkert olaglig på nåt sätt. Fast plinga det hade han.

Och själv samtalade jag med en gammal skäggig gubbe som mest drygade sig mot andra cyklister. Tror han var full..

Kommer helrören i olika storlekar?

Jag drack en belpils till middag igår och det hjälpte mig till jobbet i morse (hängde till och med av ett par räsercyklister). Väl på jobbet visade det sig att min kollega blev lite krängt igår på vår Sigtunarunda och kommer in sent idag.

Jag märkte inte riktigt av att det var lungt idag. Efter Tranebergsbron var det lika stökigt som vanligt. Jag vågar inte längre stå på där.

Det var nog lugnt idag eftersom jag inte ens kommer ihåg passagen rakt genom stan. Var dock lite sliten när jag gav min in på NICK-spåret, men det släppte en bit in i skogen. Hade nog legat på lite mycket när det inte var några stopp i stan. Min "nya" Epic svarade fint på ojämnheterna i skogen.

Vindstilla, tur med korsningar/lysen men Västerbron var ombyggd och mycket brantare än vanligt...

(mzi>> Vad betyder "krängt")

/G

Höll på att köra på en man imorse som jag mötte på cykelbanan vid Solna. Jag hade nedförsbacke och han uppförsbacke. Trots att vägen var spikrak och ca 100 meter lång så har han tydligen inte sett mig och med ca 15 meter kvar till möte så ställer han sig upp, trampar och böjer samtidigt ner huvet gloendes i marken för att orka. Detta gjorde att han gled in på min sida och hade jag inte kastat mig ut i vänsterbanan hade vi garran smällt.Han skämdes, bad jättemycket om ursäkt och cyklade vidare. Jag var arg men det försvann snabbt.

kokodrill skrev:
> Höll på att köra på en man imorse som jag
> mötte på cykelbanan vid Solna. Jag hade
> nedförsbacke och han uppförsbacke. Trots att
> vägen var spikrak och ca 100 meter lång så har
> han tydligen inte sett mig och med ca 15 meter
> kvar till möte så ställer han sig upp, trampar
> och böjer samtidigt ner huvet gloendes i marken
> för att orka. Detta gjorde att han gled in på
> min sida och hade jag inte kastat mig ut i
> vänsterbanan hade vi garran smällt.Han skämdes,
> bad jättemycket om ursäkt och cyklade vidare.
> Jag var arg men det försvann snabbt.

Du använde väl ringklockan för att göra honom uppmärksam?

OdenXT skrev:
> kokodrill skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Höll på att köra på en man imorse som jag
> > mötte på cykelbanan vid Solna. Jag hade
> > nedförsbacke och han uppförsbacke. Trots att
> > vägen var spikrak och ca 100 meter lång så
> har
> > han tydligen inte sett mig och med ca 15 meter
> > kvar till möte så ställer han sig upp,
> trampar
> > och böjer samtidigt ner huvet gloendes i
> marken
> > för att orka. Detta gjorde att han gled in på
> > min sida och hade jag inte kastat mig ut i
> > vänsterbanan hade vi garran smällt.Han
> skämdes,
> > bad jättemycket om ursäkt och cyklade vidare.
> > Jag var arg men det försvann snabbt.
>
>
> Du använde väl ringklockan för att göra honom
> uppmärksam?

Har tyvärr ingen ringklocka på racern.. borde skaffa.

Gårdagens pendling efter jobbet var jättetrevlig ända till jag kom ut till Smedslätten och fick punka. Inga problem för den som har pump och ny slang med tillhörande adapter men eftersom det är prestaventil på slangen och jag är helt rudis på sånt (har aldrig bytt slang på nya cykeln tidigare. Den gamla hojens slangar har bilventil) gick det inget vidare när jag skulle pumpa i luft.. Korkad som man är trodde jag att det var nåt knas med pumpen istället för att ta en ordentlig titt på hur ventieln är konstruerad. Det blev till att bära cykeln.

Som tur var stötte jag ihop med en trevlig lirare som själv är cyklist. Han skulle från jobbet hem till Kungsholmen och skjutsade mig till macken vid Thorildsplan för att testa om deras pump funkade bättre (det var för sent att hinna till någon cykelbutik för eventuellt nyinköp av slang). Den var förstås ur funktion och han hade lite tight med tid så jag knatade bort till macken på norr mälarstrand. Tungt som (=/%/&"%%¤ att bära cykeln på ena axeln men det gick an. efter en halv evighet kom jag fram och testade pumpen där med samma resultat. Som tur var stötte jag ihop med ännu en bilburen cyklist som är van vid prestaventiler och han förklarade hur de fungerar. På´t igen och sen bar det av hem.

Fy fan för att få punka mitt ute i ingenstans utan rätt kunskaper. Jag ska nog se till att borra upp fälgen så att jag kan använda bilventil istället. De tycks fungera mycket bättre och det krävs ingen fånig adapter som går sönder eller försvinner.

Appapp, riktiga cyklister kör med Presta... ;-)
Skaffa en modern liten pump som fixar reizerventil ist.

OdenXT skrev:
> (mzi>> Vad betyder "krängt")

Krängt är när man känner sig vad som förr kallades "besviken" eller "upprörd". För det har inte med att bli "sorgsen", "bedrövad" eller "smärtad" i alla fall, som är synonymer till kränkt.

Ex. "Jag kände mig krängt i morse för tjejen i kassan sade inte godmorgon".

Hade själv en rätt lugn cykeltur från Danderyd till Sumpan idag. Mer händelserikt var det för min fru, som nog borde fundera på en dirthoj, för hon satte en fin ”nose wheelie into bonnet slide” bara så där, mitt i backen ned mot Danderyds sjukhus från Mörby imorse...

Det hela började med en vänstersvängande bilist korsandes en cykelbana och slutade med ett stort blåmärke på höften, en skärrad bilist och en skärrad cyklist, men för övrigt gick det efter omständigheterna bra. Jag såg över hennes cykel när jag passerade Danderyds sjukhus en timme senare, där hon ställt den för att kedjan hade hoppat av (och för att hon antagligen var lite knäsvag också). Otroligt nog verkade cykeln ha klarat sig rätt bra den med. Den nybytta gaffeln (ett par veckor sedan den gamla blev påbackad när den var parkerad i stan...) verkade fortfarande rak. Det fanns dock tydliga spår av att gaffeln gått i botten, men konstigt vore det annars.

Kom ungefär en kilometer på väg hem innan jag hör det bekanta ljudet från en bakhjulspunka.
Inga problem tänker jag och tar några tramptag till för att komma fram till en lämplig plats i solen där det ska bli lite cykelmekande.
Bryter upp hojen i brygga och konstaterar att det åter har blivit en hyfsad reva i däckssidan (hände förra veckan oxså) och funderar på att göra en liten fusklagning med silvertejp utan att skruva av hjulet.
Silvertejpen rullade jag upp några meter av på pumpen för att ha i just sådana här fall efter att cyklat hem med en rejäl bula putandes ut ur däcket förra veckan.
När jag nu öppnar väskan för att börja jobba i solskenet blir jag bryskt påmind om att pumpen fortfarande ligger kvar i kamelbaken efter helgens Hellastur.

Så det blev en liten promenad på knappa nio kilometer.
Men jag hade i alla fall tur med vädret:)

Härligt väder :)

Låg på rulle-->
DSC00442.JPG ht=544

Sedan raceade jag med en Fixie--->
DSC00443.JPG ht=544

När jag skulle pusta ut vid rödljuset upptäckte jag det här på bilen framför...
DSC00448.JPG ht=544

grrrrrymt väder hela veckan :) Imorgon blir det Luma.

/B

som vanligt en kort tur genom uppsala till gränby. Den här gången hade jag dock med mig ett lätt men otympligt paket från Poison som UPS levererat till jobbet. Krångligt men kul

Lite svag medvind. 16grader. Finns det något bättre sätt att ta sig fram en sådan här dag?
Man blir glad att det är 19km till jobbet, så man hinner njuta lite i alla fall.

Jag hade en skön tur men fick min beskärda del av morgonpendlare som varken kan kolla bakåt eller har koll på hur snabbt de själva cyklar. Finns det någon väg in i Stockholm som inte är helt igenkorkad av cyklister på morgonen? Nu när det är så fina och ljusa kvällar så vill jag inte vara på jobbet före sju...

mzi skrev:
------------------------------------------------
> Finns det någon väg in i Stockholm som inte är
> helt igenkorkad av cyklister på morgonen?

Nix. Det är bara att förlika sig med tanken att Stockholmstrafiken inte är den lämpligaste platsen att motionera på :-)

Johan T skrev:
> mzi skrev:
> ------------------------------------------------
> > Finns det någon väg in i Stockholm som inte
> är
> > helt igenkorkad av cyklister på morgonen?

cykelbanan längs essingeleden, under solnabron, bort till stallmästaregården. Där är det alltid väldigt lite folk. Jag brukar kunna cykla från huvudsta till teknis utan incidenter. I morse mötte jag iofs en vespa på cykelbanan. vespa/moped-förare verkar vilja bete sig som cyklister rätt ofta. Det är nog något freudianskt.

Mötte en riktig pessimist i morse - hon cyklade med dubbdäck fortfarande...

Annars var det premiär för cykling till nya uppdraget, så nu har jag två mil enkel resa istället för en. Men det funkade bra trots jävulsk motvind (notera att jag inte skriver något om någon förhoppning att få medvind på hemvägen - för det får jag naturligtvis inte :D)

fastforward skrev:(notera att jag inte skriver
> något om någon förhoppning att få medvind på
> hemvägen - för det får jag naturligtvis inte
> :D)

Fast idag kan det nog faktist ligga kvar på nordväst hela kvällen :-)

Cyklade förbi en kille med hjälmen hängande på styret. Jag kunde inte låta bli att klistra på mitt bredaste leende och vänaste röst och påpeka att om jag var han skulle jag ha hjälmen på huvudet. Man vet aldrig i den här täta trafiken. Och det vore ju trist om det skulle hända nåt. Etc. Fast jag skulle kanske inte lägga mig i det...
Och tamejtusan om han inte sken upp och ursäktade sig med att han bara skulle åka en kort bit. Men hjälmen (en snygg met f.ö.) spände han lydigt på sig och vi skildes som de bästa vänner!
Det kallar jag en seger!

anilson skrev:
> fastforward skrev:(notera att jag inte skriver
> > något om någon förhoppning att få medvind
> på
> > hemvägen - för det får jag naturligtvis inte
> > :D)
>
> Fast idag kan det nog faktist ligga kvar på
> nordväst hela kvällen :-)
Ssssshhh, (jo jag vet men jag vill inte jinxa mig själv :))

staine skrev:
> Cyklade förbi en kille med hjälmen hängande på
> styret. Jag kunde inte låta bli att klistra på
> mitt bredaste leende och vänaste röst och
> påpeka att om jag var han skulle jag ha hjälmen
> på huvudet. Man vet aldrig i den här täta
> trafiken. Och det vore ju trist om det skulle
> hända nåt. Etc. Fast jag skulle kanske inte
> lägga mig i det...
> Och tamejtusan om han inte sken upp och ursäktade
> sig med att han bara skulle åka en kort bit. Men
> hjälmen (en snygg met f.ö.) spände han lydigt
> på sig och vi skildes som de bästa vänner!
> Det kallar jag en seger!

Jag brukar fråga ironiskt, "hur ska du hinna ta på den där när du flyger genom luften"...

Jag fick den cykelvante som jag glömde i Skogås i förrgår levrerad till Kungsholmen idag, och väg hem så korsas min väg av någon på räser vid Lindhagesplan. Han tar vägen över övergångsstället och jag drar genom rondellen och sedan in på cykelvägen (bra smitväg!) och kommer först. Sedan ligger han på mitt bakhjul hela vägen hem, det rasslar lite hemtrevligt som det gör från frihjul (varför är mitt deore så knäpptyst?) men annars hade vi ingen kontakt. Mycket trevligt med lite sällskap sådär på kvällskvisten och kul att någon hänger på trots att jag kör så ryckigt. Vi hälsade och sa hejdå vid Brommaplan då jag skulle av och han skulle vidare endera ut mot Öarna eller mot Hässelby (kollade inte så noga). Någon happyit?

Kom på att jag skulle på kurs idag och tog bussen för att slippa sitta på kursen i cykelkläder... Nu när det regnar är jag rätt nöjd med beslutet :-) T

Tidig repa i morse. Startade kl 05.30 och det märktes att man inte behövde göra några stopp eller inbromsningar på vägen mellan Huddinge och Sundbyberg. Ville hinna innan regnet började så jag stog på rätt bra hela vägen vilket visade i ett nytt personbästa på 32.29 på 15,7 km. Ett snitt på 29 km/h är jag verkligen nöjd med.
Hoppas jag orkar hem också...

Nya stänkisar på. Det föregående paret blev stulna!!! vid förra monsunen.
Funkade finfint.

/E

Regn, storm (typ), halt men vad gör det när det är Sverige mot Grekland ikväll :)
Grym match igår mellan Nederländerna - Italien. Sånt värmer i morgon kylan *ler*

25-dagar kvar till TDF :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp