Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
OdenXT skrev:
-------------------------------------------------------
> Najjt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Du missade "Cyklat på trottoaren" och "Cyklat
> mot
> > färdriktningen på cykelbanan" (tex på
> > Skeppsbron eller Skanstullsbron)...;-)
>
> Hmm nu måste jag tänka efter, näe ingen
> trottoar men däremot "mot färdriktningen på
> cykelbanan". Finns det förresten en sådan om det
> bara finns cykelväg på ena sidan vägen?
>
> /G

Njae, inte lagmässigt men kanske som idé i alla fall. Tex måste det ju kännas lite skumt att köra söderut på Skeppsbron på vänster sida närmast kajen och möta alla hundratals morgonpendlare.

Men vill man vara obstinat så kan man väl göra det.

Jag tog cykeln till jobbet för första gången i år. Bra väder = bra fart. Problemet var att man blev trött då man kom till jobbet. HUR SKA MAN DÅ ORKA JOBBA?

Bröt mot en grundregel, lyssnade på radio när jag cyklade. Snacka om att stänga ute världen. Men Radio Stockholm sitter och åker på Djurgårdslinjen hela förmiddan, så jag måste ju. ;~)

På västkusten är det regn i skurar, men min väg gick mellan två stora molnsjok och jag lyckades undvika regnet. Tyvärr börjar jag ledsna på att cykla på egen hand :-(

Svalt och ensamnt som vanligt när jag rullade hemifrån 05:35... å andra sidan tog det bara 25 minuter att ta sig till jobbet så 06:05 hade jag svaravat klart distansen till nya pendlarfixen :-) 6:15 hängde den nylackad och klar på jobbet medans jag i lugn och ro tog en kopp kaffe :-) T

Tjohooo! Man är åter från dödsskuggans dal. Av förkylningen återstår bara envis hosta. Kul att sätta sig på hojen igen för lite luuugn jobbpendling, speciellt en sådan här underbar morgon, 25 km kändes för lite. De är lite roliga de där männen i nötta cykelbyxor, fladdrig t-shirt och smutsiga gympaskor. De är väldigt racebenägna. Har inte tänkt på dem så mycket tidigare, men nu när jag tog det lite lugnare så var de överallt med sina hybrider och solbrända fejs.

Dagens pendling var helt kass. Kunde knappt andas pga nåt som är en blandning av förkylning och pollenproblem. Benen var tomma på energi. Men alternativet att sitta i en bil eller åka kommunalt, hade varit ännu mera kasst.

bruse skrev:
> Bröt mot en grundregel, lyssnade på radio när
> jag cyklade. Snacka om att stänga ute världen.
> Men Radio Stockholm sitter och åker på
> Djurgårdslinjen hela förmiddan, så jag måste
> ju. ;~)

Jag lyssnar alltid på radio när jag pendlar.... Nu var det iof. väldigt länge sedan jag cuklade över huvud taget, det är ju inte så farligt ändå.

Håller med Nypan. Är det nåt nytt pollen ute nu? Mådde skit hela vägen. Var tvungen att köra ifrån en hybridpendlare på Tranebergsbron. Kändes som jag andades genom en bandyboll.
/J

bruse skrev:
> Gräs blommar utav helvete:

Aha. Det förklarar det hela. Mina ögon känns helt paj.
/J

Bilister blir nervösa av cyklister som kommer skiddande in mot korsningar och gubbar och gummor travar ut i cykelbanan utan att se sig för.

Började med en snygg liten vurpa när jag svängde i sakta mak samtidigt som vattenflaskan bestämde sig för att hoppa ut och lägga sig under backdäcket.

Sedan kunde de blivit en till när jag skulle svänga i lite högre fart och inte märkt att det var on om luft fram, så det sa mest schlooff, schlooff, schloff, när framdäcket vek sig. Men det redde upp sig utan asfaltsexem.

Trist hemcykling som man blev kall och våt av... Matchade hemresan fint med åskskuren som drog över huvudstaden vid 16-tiden :-( T

Den följde mig från Sollentuna. Fan vad det regnade.

Little Stereo skrev:
> Trist hemcykling som man blev kall och våt av...
> Matchade hemresan fint med åskskuren som drog
> över huvudstaden vid 16-tiden :-( T

Skitstart på dagen, passerade djurgårdsbron på väg till jobbet -skar upp/punkade framdäcket och kasade handlöst omkull på framfälgen... Förutom punkan sopade jag i vänster hand, skulderblad, knä & höft :-( Är det verkligen rimligt att spårvägsrälsen får stick upp nästan 2 cm ur asfalten på en gång och cykelbana, kanten var som sax :-/ T

För första gången har jag snittat över 30 km/h på väg till jobbet - 27.3 km avverkades på 52 minuter, wheee! Medvind är trevligt :)

Jag har upptäckt att med lite våld så kan jag ha mina hörlurar under hjälmen när jag cyklar, så imorse gjorde Dinosaur Jr mig sällskap till jobbet.

"There's a place I'd like to go
When you get there then I'll know
There's a place I know you've been
Here's a wagon, get on it Baby, why don't we?"

Snacka om att jag blev kränkt idag på väg till jobbet!
Precis innan jag skall svänga 90 grader in på en cykelväg med min nya fina räser ser jag att jag möter ett riktigt svetto som ligger i tempoposition och allt. Jag hör att han svänger efter mig in på cykelvägen och jag tänker att det skall bli skönt med lite draghjälp och kul med lite rejs.

Döm av min förvåning när jag blir omblåst med såpass mycket högre hastighet att jag bara blir helt ställd. Det var en snubbe på en asfräsig vit tempohoj (look tror jag... det gick så fort), men han pendlade för han hade en fet rygga på ryggen. Hursom bunnyhoppade han (nästan hela...) diket (med tempohojen!!) ut till bilvägen (kolonnvägen som går förbi frösunda i riktning mot solna). Sedan fräste han iväg säkert 5-10 km/h snabbare än vad jag körde. Han svängde av i rondellen upp solna station och sedan kunde jag fortsätta min lugna pendellunk för mig själv alldeles chockad.

Det var nog första gången på mina 7-8 års pendling som jag inte ens försökt haka eftersom jag insåg att det inte ens fanns skuggan av en chans! Någon här?

Senast redigerad av en moderator:
sååååå ägd. Det är gubbmagen som håller dig tillbaka. =)

rikard skrev:
> sååååå ägd.

Skojaru!! Helt sjukt ägd!

> Det är gubbmagen som håller
> dig tillbaka. =)

Ja, det var magen, jag lovar. Hade jag bara varit i normalt slag hade det inte varit några problem alls... ;-)

SuperApe skrev:
> Den följde mig från Sollentuna. Fan vad det
> regnade.
>
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trist hemcykling som man blev kall och våt
> av...
> > Matchade hemresan fint med åskskuren som drog
> > över huvudstaden vid 16-tiden :-( T

Det fina med den skuren var att det ledde till att man fick cykla Hellas-Handen med en redan 'blötlagd' blöja från start =P

Little Stereo: Spåvagnsräls är satans egna uppfinning. Och så propsar vissa värmlänningar boende i hufvudstaden att de skulle lösa våra trafikproblem. Iofs, fler som stupar på rälsen = mindre trafikanter så det kan funka :P

Den skuren gjorde att jag valde kollektivtrafiken istället. Blev ingen HH för mig alltså. Vill ju inte "smutsa ner" cykeln.

Den var helt ok. Blev utstirrad av två gulliga hundar på tåget. De kanske tyckte hosta var spännande.

Denns sköna lirare såg jag på Sveavägen på dagen pendling, han har tagit på sig cykelbyxorna ut och in!
En riktig "Vacchi"!

DSC00303.JPG ht=544

/E

Ecke skrev:
> cykelbyxorna ut och in!

Shit va smart! Så man slipper man tvätta så ofta alltså. ;-)

Lyckades fixa en stoppie bakom en tant med korg. Svårt att beräkna hastigheter ibland, speciellt dagen efter och att tanter med korg kan cykla såå långsamt. De hade parkerat en pickis på Lidingöbron så det var bara att ligga bakom och vänta.
Annars ganska få cyklister på sträckan Ropsten-Gärdet imorse.

Hahaha... Man slutar aldrig att förundras! Hur lyckas man med att ta på sig cykelbrallorna ut och in!? Haha... Antagligen bara en Happyit som skulle komma på tanken att kasta upp kameran och föreviga ögonblicket.

Min "pendling" var dessvärre inte lika rolig. Höll först på att bli ihjälkörd av en buss som svängde rätt ut på vägen trots att han såg att jag redan befann mig på körbanan. Hann ikapp honom i rondellen vid Sveavägen. Rädslan hade hunnit att övergå i ilska, så mitt primitiva jag sträckte upp långfingret i luften. Fick honom att förstå att jag noterat regnumret på hans buss, och jäklar, hans kaxiga min försvann direkt. Incident nummer två var på Hamngatan när en svart monstertruck körde förbi mig med mindre än en decimeters avstånd. Nästan så att kroppen touchade bilen. Återigen hann jag ikapp föraren i rondellen vid Sveavägen, men när jag såg att föraren var en riktig anabola med tätt mellan ögonbrynen valde jag att ligga lågt. Oftast går det jättebra att cykla inne i stan och med tanke på att det blir några hundra mil om året inne i city, är incidenter som de här idag väldigt sällsynta, tack och lov. Men när de väl händer, så är det inte utan att man undrar vad dessa cykelmarodörer har för människosyn.

Efter att betalat 2300:- till djursjukhuset igår så känns det skönt att cykla ur sig lite vrede (dessutom så har man ju inte råd att åka bil). Snittade 32km/h i sol och lite medvind. Nu gäller det bara att få lite ordning på hundens öron, sen kan det nog inte bli bättre.

Trångt och varmt.
Åkte med 76:an från Ropsten mot stan. Bussen var totalinvaderad av turistande japaner/amerikaner.
Uppsnappat ur sorlet: "The Vasa museum" och "Old Town".

Jorå, det rullades på som vanligt mot Järfälla. Första hojjningen efter Vättern o det var lite segt, fattar inte hur jag kunde köra sub9.5 på vättern egentligen ;)...

Shit! Första pendlarpasset på jag vet inte hur länge. Det var riktigt tungt.

Regn... Blä

Nyinköpt MTB utan skärmar = bara att hänga upp kläderna på tork när man kom till jobbet. Hoppas det inte regnar när jag ska åka hem.

Riktigt härliga 15 kilometer i bra väder och svag medvind. Kan knappast bli bättre. Kanske möjligtvis om man tagit racern istället för fulpendlaren.

Igår kväll kändes det som om man skulle lyfta när man cyklade Torsgatan mot city. Idag var känslan en helt annan. Att lite vind kan göra så mycket. För övrigt så skulle jag inte cykla idag, men när jag såg vädret så kunde jag inte låta bli. Om man passerar city vid niotiden nu, så är det nästan folktomt och det är bara att trampa på. Inga incidenter alls. Avslutningen med halva NICK precis lika trevlig som vanligt. Såg fuktiga spår efter någon annan på hällarna innan Kista. Någon här?

Kolliderade lite lätt med en longboard på vägen hem.
En kille på longboard rullade framför mig nerför Hamngatan. När han vek av mot kungsan tog det tvärstopp mot trottoaren. Killen fick en flygtur och brädan studsade ut på gatan rätt på mitt framhjul. Inga problem för mig och brädan gjorde nån slags ollie tillbaks mot killen.

Fantastiskt, knappt en enda konkurrent i banan på väg hem strax efter 15, har alla loggat ut?
DSC00166.JPG ht=544

Nej vi jobbar fortfarande. Ska bara hämta något ur kylen på jobbet, få klart den här jämrans pluginen och sedan får jag också cykla hem.

bruce skrev:
> Fantastiskt, knappt en enda konkurrent i banan på
> väg hem strax efter 15, har alla loggat ut?
>

Snygg bild, verkligen, ser ut att vara tagen hemma hos mig, är det mellan Åkeshov/Angbyplan månne?

Men dra nu, verktyg - frånvarohanteraren; "ute och cyklar" :D Jag börjar min semester nu :)

mzi skrev:
> Nej vi jobbar fortfarande. Ska bara hämta något
> ur kylen på jobbet, få klart den här jämrans
> pluginen och sedan får jag också cykla hem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp