Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
zapiens skrev:
-------------------------------------------------------
> ser ut att vara tagen hemma hos mig, är det mellan Åkeshov/Angbyplan månne?

Jag bor ju mellan Brommaplan, Åkeshov och Drottningholm, och där är det inte. Men visst ser det ut som Bergslagsvägen.

bruce skrev:
> Men dra nu, verktyg - frånvarohanteraren; "ute och cyklar" :D Jag börjar min semester nu :)

Strax klar. Ska bara lite.

Fan vad skarpsynta ni är! Bergslagsvägen är det, jag tog ngr foton och snackade lite emellanåt så jag minns inte exakt var.. Men vill minnas att det faktiskt var mellan Åkeshov - Ängbyplan.

Förresten, sittter ni och happyerar på jobbet? :D

mzi skrev:
> Jag bor ju mellan Brommaplan, Åkeshov och
> Drottningholm, och där är det inte. Men visst
> ser det ut som Bergslagsvägen.

Om det inte är Bergslagsvägen vad är det då? kanske får starta en tråd gissa var bilden är tagen.

Ha bruce var snabb - och jag hada RÄTT!

*sjunger* fy faan vad jag är bra, fy faan vad jag är bra ......

Helt OK!

Har kört lite olika svängar på Järvafältet för att se var det brann förra veckan utan att hitta något.

Är det någon som vet var?

Helvete mina byxor hasade ner ock större delen av kallingarna syntes bakifrån. Hade dessutom skitig kassett. Tur ingen fotograf var i närheten.

staine skrev:
> Helvete mina byxor hasade ner ock större delen av
> kallingarna syntes bakifrån. Hade dessutom skitig
> kassett. Tur ingen fotograf var i närheten.

Dom tog dig med satelliten istället :D (de=kineserna nu? eller är det ryssarna fortfarande?)

Såg en tant som pendlade med stora orangea hörlurar med inbyggd radio, såg lite spejsat ut, men hon såg glad ut.

För min del var det en bra pendlardag, ovanligt lite folk på eftermiddan.

Efter Vättern var det nu dags att börja pendla till jobbet. Då jag är lite lätt naiv drog jag med min kära arbetskamrat att rulla till jobbet med mig. Vi kan säga att utfallet blev inte så gott som jag hade hoppats. För det första var kondisen hos henne inte den bästa, men det må vara hänt, jag har inte bråttom. För det andra så hände det som inte fick hända - hon fick punka. Lagom till Bromma flygplats, när det är 8 km kvar så är det slut på hennes bakdäck. Jag hade ingen slang till henne och jag stod lite lätt och svor för mig själv. Det blev istället att leda cykeln till Pedalogerna och sedan leda henne till tvärbanan i Alvik. I eftermiddag är det jag som får möta henne vid cykeln och byta slang.
Jag har dock inte gett upp hoppet om att få en henne att cykla till jobbet, men jag ska nog ligga lite lågt den närmaste tiden. Tror att hon känner sig lite kränkt av mig och hela cykelvärlden just nu.

Idag var det ingen höjdar dag att pendla i götet, hårda vindar och regn. En riktig svensk sommardag alltså.

Jaha då har man provat brakeless freewheel också. Ett bromsbelägg på cx:en lossnat fram o bakbromsen urusel. Det blev en spännande tur.

Sen tänkte jag ett steg till och funderade på vad som skulle hända om jag parkerade hojen på gatan och den då såklart blev stulen. Tjuven skulle dra nerför Tegnérgatsbacken i full fart och efter att i vild panik försökt bromsa helt enkelt mosas under 52:an på Sveavägen. På bårhuset skulle man komma på att be polisen undersöka cykeln och då skulle det komma fram att det var staines och att den var fullkomligt livsfarlig. Förbjuden m.a.o.
Frågan är hur långt straff skulle jag få för det? Och varför är allt den drabbades fel?

Äntligen igång igen efter penicillin och elände. Härligt!

Trots morgonens mörka moln, stod en solstråle mitt i Götgatan på en refug med en kaffe i handen. Jag blev glad.

Imorse blev jag kränkt av en pendlar-kittad Focus uppför Tranebergsbron. Jag hakade på en bit, men släppte innan vi nått toppen. Någon här? Jag - svarta kläder, blå/svart ryggsäck, vit Specialized Roubaix, och jag cyklade där runt 8.40. Det förgyllde hur som helst morgonens pendling :)

Hörde en hög jävla smäll från gatan igår kväll och tänkte att det var ungar som lekte med smällare eller liknande. Satan vad högt det smällde. Kom ut imorse och ser att mitt bakdäck är sprängt och det var antagligen det som smällde igår kväll. Ingen pendlig i dag med andra ord.

Skum morgon.
Kollade fel på klockan och trodde jag försovit mig. Slängde mig iväg på ss-mtb:n (ordnarie pendlarcykeln stod på jobbet eftersom jag fick skjuts hem igår). 34/18 är en riktigt kass utväxling när man har bråttom på asfalt.

Efter någon kilometer inser jag att klockan är tio över sju - inte tio över åtta - och att jag inte kommer in på jobbet.
Funderar på att vända men struntar i det och åker och cyklar lite stig istället.

En alldeles utmärkt start på dagen alltså :)

/Johan

Svintung med motvind och uppförsbacke. Desutom så var det lite svalare än jag trodde, så jag frös lite. till råga på allt så blev jag kränk och borttrollad av en valhallcyklist som fick det att se ut som att jag backade. En helt vanlig toppenmorgon i solgasset alltså!

Drack en öl igår kväll, blev äckligt trött, slocknade strax efter nio, vaknade sju i morse, utvilad, skön medvind första två tredjedelarna, spontan liten klunga, bra tempo... helt okej alltså.

(fascinerad över hur vissa lyckas täcka upp i stort sett hela cykelbanan, dubbel-pendlare?)

Tog träningsräsern till jobbet idag. Tänkte nämligen logga ut extra tidigt och ta en förlängd hemväg via Skålhamra-Brottby-Garnsvikenrunt-Arninge. Typ.

Bytte kedja på pendlarcykeln igår (lyxade till det med en 39-kronors från Jula), växlingen gick som smör idag, okynnes-växlade några gånger helt i onödan bara för att det gick så lätt :) Nästan ingen vind heller, till skillnad från de två senaste dagarna.

Lyckades få 3 punkor imorse. Som tur var hade jag 3 slangar med mig. Men det var jävligt nära att jag sprängdes av ilska.

Av ren revanschlusta tryckte jag på sista 15km hem med 41,5 km/h i snitt. Känns bättre nu..

Jag envisades idag med att vara klädd för storm och regn trots sol och värme... kom hem blöt fastän det inte hade regnat... ;)

Morgonpass är inte min grej... Pulsen hög, flåsigt och kraftlöst = långsamt!
Men när jag kollade klockan så hade jag satt nytt PB på sträckan! 27,8km på 51:53
En bra start på dagen hur som helst!

Vindstilla...
Tomt på cykelvägarna, flyt med trafiklysen/korsningar.

Kort sagt: Härligt!

/G

Blött på vägbanan, inget regn eller medtrafikanter. Utmärkt väder för att skidda hela vägen till jobbet. En underbar start på dagen helt enkelt :)

Motvind hela j*vla vägen.
Har inte cyklat på närmare två veckor pga fothelvetet och känningarna i ljumsken kom efter ca sju minuter. Satan vad vältränad man är...

Semesterlunken har nått Stockholm som bara den. Dagen då inte en enda cyklist cyklar mot rött var endast en budcyklist från att inträffa. Och då cyklade jag rakt genom Stockholm, från Söder till Norr, förvisso lite senare än normalt, men ändå! Soft. Yah, maahn. Fred. Lega...

Idag var det väldigt väldigt blött i Kalix, glad att min sträcka till jobbet inte är allt för många km..

Idag måste jag skriva av mig lite, hände vid norrtull (jobbar precis på andra sidan wenner-gren center) och kommer från cykloteket-hållet.

norrtull01.JPG ht=343

efter denna korsning så finns det en cykelbana till höger och det är den jag tar. längre fram där det går en väg in till höger så slutar cykelbanan tvärt (förstås varför inte) och som cyklist så måste man cykla ut i trafiken. Det extra fina är förstås att det alltid står parkerade bilar (svarta prickar) och då måste man svänga ut extra mycket :)

I vilket fall så kommer jag där i lagom tempo och ser/hör att en bil hade extra bråttom bort från rödljusen, kommer mot norrtull i den vänstra filen (finns 2 filer). Han märker att det är rött i nästa korsning, samt lite bilar, så vad gör han... jupp... utan att blinka, i högsta fart, utan att se sig för gör han en tvär sväng till höger över den andra körbanan och in på vägen upp till höger:

norrtull02.JPG ht=343

jag får panikbromsa för att inte smälla in i sidan på han (lämnade en hel del gummi på den trottoaren) och blir så in i helvete förbannad...
cyklar efter honom och kommer ikapp i korsningen norrtullsgatan/yngligagatan, kör ut framför honom och blockerar hans väg och börjar förklara i hög och upprörd röst vad han just gjorde (utan att svära), killen såg lite vissen ut, bekräftade att han inte kollade, inte blinkade och inte såg mig, bad om ursäkt och körde iväg.

Nära var det, annars var det en härlig tur :)

//Piotr

Du skulle ha brottat ner honom och bajsat i munnen på honom Piotr.
Skönt att du klarade dig bra i alla fall. Och visst känns det skönt när man kommer ifatt och får skrika av sig lite.
/J

bigmollo skrev:
> Du skulle ha brottat ner honom och bajsat i munnen
> på honom Piotr.
> Skönt att du klarade dig bra i alla fall. Och
> visst känns det skönt när man kommer ifatt och
> får skrika av sig lite.
> /J

Gissar att du hade kränkt bilisten genom att visa din jättebula.

Nu skall jag njuta av 3-milen hem till Floda efter ett 34 timmars arbetspass utan sömn.

Hej hopp.....

/Janne

bigmollo skrev:
> på honom Piotr.
> Skönt att du klarade dig bra i alla fall. Och
> visst känns det skönt när man kommer ifatt och
> får skrika av sig lite.
> /J

Jupp, kändes skönt att få ut det ur systemet, istället för att bara rulla vidare och gå hela dagen och vara förbannad.
Dom är inte så kaksiga av sig när man får stopp på dom och dom rullar ner rutan ;)

//P

Senast redigerad av en moderator:
bigmollo skrev:
> på honom Piotr.
> /J

Nu har du sett för mycket Oz.

Skön pendling idag och tack vare att kroppen superkompenserat Vätternrundan och en nyfunnen genväg så blev det ett nytt pers trots ryggsäck och lite väntan vid rödljus, en tidig morgon nästa vecka utan ryggsäck...då j-vlar!

Det lät som en ettrig geting hela Götgatan fram där jag hade vinden i ryggen. Vid Folkungagatan gled en Vespa upp brevid och jag frågade garvande: "Ligger du på rulle?" Han flinade tillbaka med "ja, det är ju mindre luftmotstånd, men det gick ju bara i 30". Vi skrattade båda två och jag replikerade "jag får väl ta i lite så du blir avhängd". När det slog om till grönt svängde han dock vänster istället.

Track standade av en eker på framhjulet på cx:en på vägen hem från jobbet igår kväll, vid Statoil (Lövstavägen), hrmpf... Men räsern funkar ju bra att cykla på också så ännu en skön tur i sol och mestadels medvind.

Det känns som att semestrarna har kommit igång för på sträckan slussen - cerafen, det enda ställe det faktiskt brukar vara lite cyklar var det knappt en cykel att trängas med, superskönt.

Grön våg hela vägen. Har visserligen bara ett trafikljus på vägen till jobbet men där var det grönt.
Men satan i gatan vad lätt det är att skidda med clipplesspedaler om man jämför med korgar, nu var det ju inte ens problem att (lite halvtaskigt) skidda med vänsterfoten bak, störtlöjligt.... Mina smarty var ett bra inköp.

Tycker synd om er som stångas på Götgatan, era stackare :oD

Johan A skrev:
> Men satan i gatan vad lätt det är att skidda med
> clipplesspedaler om man jämför med korgar, nu
> var det ju inte ens problem att (lite halvtaskigt)
> skidda med vänsterfoten bak, störtlöjligt....
> Mina smarty var ett bra inköp.

Sa ju det! Crank Brothers på fixie is da shit!

> Tycker synd om er som stångas på Götgatan, era
> stackare :oD

På morgonen funkar det, då är det inte några söderpundare ute å vinglar. Bara förortsvinglare ;~)

bruse skrev:
> På morgonen funkar det, då är det inte några
> söderpundare ute å vinglar. Bara
> förortsvinglare ;~)

Söderpundarna är de bästa pundarna ty de hejar på Bajen...

Med anledning av sommarlovets inträde har i den välbärgade stockholmsförorten de gängse trafikfarorna i form av seniga brunbrända 48-åriga herrar i reflexväst, Nishikicykel och lurviga ben, alternativt familjefäderna med begynnade övervikt, vit skjorta, mörkblå tjänste-Audi och dåligt med tid, ersatts av taniga men ack så välmående 8-12-åriga pojkar med alldeles för stora och dyra fullgungare ouppmärksamt vinglande på väg till någon badplats eller fotbollsplan. Att det aldrig är lugnt.

MangeJL skrev:
> Track standade av en eker på framhjulet på cx:en
> på vägen hem från jobbet igår kväll, vid
> Statoil (Lövstavägen), hrmpf...
...

Hur track stand:ar man av en eker?

Underbart pendlingsväder! Svalt och skönt, långa byxor och kort ärm räcker och lite blött på cykelbanan men inte så att det drar upp något. Så här kan det få vara resten av sommaren!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp