Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Idag drog innebandyn igång på jobbet. Cykla 35min för att sedan köra stenhårt innebandy 1h mellan 8-9. Borde inte de ge nåt?

Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Idag drog innebandyn igång på jobbet. Cykla
> 35min för att sedan köra stenhårt innebandy 1h
> mellan 8-9. Borde inte de ge nåt?

Träningsverk?

Ännu en dum taxichaffis, denna gång vilt viftandes då han trodde att jag cyklade mot rött och han hade grönt. Taxichaffisen såg att det var röd gubbe men missade att det även fanns ett trafikljus för cyklar och den lyste grön.

Annars lugn cykling, man ser att många har ställt cykeln nu när morgontemperaturen är under 10 grader.

träningsverk

Bilagor

• träningsverk.jpg
    träningsverk.jpg
    85.4 KB · Besök: 44
Freud skrev:
> Helvete fan jävla skit
< punka!
> punka
< punkan
< punka.

köp pump och slang och byt när det händer så slipper du springa i cykelskor?

långpendling idag igen: taxi - flyg - tåg - t-bana.

Joakim Quensel skrev:
> Cyklade omvägen Björkhagen Flaten - Hellas -
> Sickla - City i morse för att få pressa lite
> landsväg. Ett par bilar som genom tutningar
> förösker upplysa en om cykelbanornas existens
> hör ju inte till ovanligheterna men jag mötte
> även en cyklist som ivrigt ringande med sin
> ringklocka sträckte fram sin hand i en inbjudande
> gest och ropade "cykelbana!".

Generös cyklist! Just där längs "Vuelta d'Älta" tycker jag att cykelbanan är helt ok och brukar vara hyfsat fri från turister och barnvagnspendlare. Väljer alltid den framför att slåss ute på vägen. Värre är tex Gudöbroleden söderut, där man ställs inför valet att ligga i högerfil och bli lynchad av varannan bilist eller att kasta sig fram och tillbaks över vägen till det halvuselt markerade cykelfältet på vänstersidan.

Jag längtar till alla tomtar försvinner! Mobiltelefonpratare som ställt bilen och nu vinglar fram med luren på örat och vägrar låta sig köras om, gångare som tvunget måste vandra mitt i cykelbanan, hantverkare som måste parkera/lasta/blockera cykelbanan, osv. Imorse var det "pucko-fest" på vägen in till stan (Täby-Stockholm), har aldrig varit med om så mycket strul på vägen som imorse! Om några veckor har alla "sommarpendlare" tagit bilen och cykelbanorna är härligt öde.... jag längtar!

Kl. 6 på morgonen var det någon trött bilist som tyckte att jag gjorde stora fel, jag dundra förbi en korsning i 40 och hade gult hela vägen. Ändå tyckte han att det var HELT galet av mig och var tvungen och tuta enormt mycket! Som om jag inte var vaken redan. Kan ju bara säga det att kl 6 i utkanten av Upplandsväsby var det bara han och jag i korsningen.. galning! ..såja nu fick jag ut det med!! Tack.

Igår höll jag på att krocka med en cykel i korsningen vid Tegelbacken.
Jag höll på högerregeln och tänkte att han får väl bromsa men han körde ju fixed så det blev ju ingen tvärbroms direkt men det gick bra i alla fall han missade mig med någon cm.

Fast sen blev jag lite osäker på om högerregeln gäller även om den som kommer från höger kommer från ett övergångsställe (med cykelöverfart och grönt ljus naturligtvis). Det borde väl vara så eller?

Så här alltså (jag=röd pil, fixie=blå):

Tegelbacken.JPG ht=366

om cyklisten fortsatte rakt fram så har nog du vejningsplikt, för det är du som svänger. lite som att svänga vänster in på en huvudled. Men det är ju inte uppenbart.

Fixie utan bromsar har väl automatiskt förkörsrätt? Ungefär som finlandsfärjorna i skärgårn - kan man inte bromsa så slipper man liksom.

Finlandsfärja vs. oljetanker då?

Campa (fd campa-fultysken) skrev:
> Fixie utan bromsar har väl automatiskt
> förkörsrätt? Ungefär som finlandsfärjorna i
> skärgårn - kan man inte bromsa så slipper man
> liksom.

rikard skrev:
> om cyklisten fortsatte rakt fram så har nog du
> vejningsplikt, för det är du som svänger. lite
> som att svänga vänster in på en huvudled. Men
> det är ju inte uppenbart.

Öh vadå cykelväg är väl inte = huvudled heller?

Joakim Quensel skrev:

> Öh vadå cykelväg är väl inte = huvudled
> heller?

Hade du varit en bil som korsar en cykelbana efter en korsning hade du haft väjningsplikt mot cyklister som kör rakt fram. Jag är inte alls säkert på att det är tillämpbart på det här fallet dock. Trafikreglerna är inte alls uppenbara, men ett bra grundantagande i en tveksam situation är att anta att manhar väjningsplikt. =)

Första turen i långbyxor, aaahrg! 5 grader imorse och där går min kort/lång-byxegräns, går så hårt åt knäna annars. Så nu är hösten här på allvar. Mörkt börjar det bli också, har baklampan tänd på Norrleden. Snart vinter. Jippii...

Det där är en j.a skitkorsning! Av någon anledning måste nästan alla som ska svänga höger över vägen först svänga vänster (ungefär som om de har släp och måste ta ut svängen...) vilket innebär att de täpper till cykelbanan för alla som inte ska svänga. Många småkrockar blir det. Jag som alltid kör rakt fram i kosrningen håller på att blå pil har företräde.

Rimligen har blå väjningsplikt mot trafik som kommer från höger. Att trafiken från höger svänger är oväsentligt. Jämför med högerregeln i en gatukorsning, det spelar ingen roll om fordonet från höger skal svänga åt höger eller vänster eller köra rakt fram - den som kommer "från vänster" har ändå väjningsplikt.

Fast mitt resonemang förutsätter att folk både känner till och tillämpar trafikregler.

Själv var jag sen idag, så det var mycket fotgängare. Om det nu beror på tidpunkten. Det var nog uppemot ett dussin människor. :D

Varning för dragspelsbussar! De har en förmåga att knocka en bakifrån. Hände mig i förrgår i korsningen Vasagatan/Kungsgatan. Åkte mot centralen och i korsningen är det två filer. Den vänstra går rakt fram, den högra svänger höger(doh!). Det är ett vägarbete där så den här bussen som skulle höger la sig liksom mitt i vägen, över båda filerna. Jag skulle rakt fram och cyklade i den vänstra filen och ställde mig lite framför bussen i den här cykelboxen för att visa föraren att jag vad där. Men sen slog det om till grönt för bussen, inte för mig som skulle rakt fram, och då försökte han "smyga" runt mig och det gick bra ända tills bakdelen på bussen kom och knockade mig så att jag nästan, nästan ramlade av cykeln. Som tur var klarade sig både jag och cykeln och föraren är förmodligen lyckligt ovetandes, men det var verkligen nära.

Bjuder här på en bild på min pendlarhoj, se upp i backen! :)
Pendlarhojen.JPG ht=544

garpa skrev:
> Bjuder här på en bild på min pendlarhoj

Har du märkt att cykeln börjat rosta en del här och där?

Det är priset man får betala när man vill ha aerodynamisk perfektion..

Cyklade på en tjej som talade i telefon och vände sig rätt ut i cykelvägen, det hela gick dock bra. 2 minuter senare blev jag sparkad av en fotgängare som lackat ur på världen och inte riktigt förståt det hela med övergångsställen... =Malmö

som ett barn på julafton........ första pendlingen efter skadan, riktigt gött att komma på benen igen.

Lyckades nästan klippa någon gammal tants sidospegel på bilen (Hon körde lite konstigt), hon steg ur bilen, skällde ut MIG (Som cyklade på cykelbanan) och gav mig sedan 50 kronor som ursäkt.

Annars så avr det helt okej, lera i skivbromsarna efter Tisdagens lek genom skog vid Härlanda TJärn, gbg.

Vägen hem var inte lika kul då jag nästan körde på en gammal gubbe med rullator :/

Tung, jag har planer på att bygga en singlespeed som vinterprojekt och håller på och provar vilken utväxling jag skall ha så jag växlar inte på pendlaren just nu. Södertälje är backigt och man är ganska mör i benen efter simträningen men 38x15 verkar kunna fungera. Det blir lite hög kadens när man kör snabbare än 33 km/h men jag måste ju komma upp för backarna också.

Idag var det förjävligt. Har dragit på mig en förkylning så resan till jobbet tog jag det lugnt med lättare huvudvärk som exploderade i alla uppförsbackar...

Hemresan blev låååångsam med dunkande huvudvärk iförd regnjacka!? utanpå windstoppern för att jag frös (hade bara 37.5 när jag kom hem iofs) trots att det var runt 12-15 grader ute... När jag kom hem spenderade jag 10 minuter i duschen med kokhett vatten....

Vad gör man inte för miljön, ekonomin, bilköerna, hälsan (okej.. hälsan gynnades nog inte av att cykla idag... var nog t.o.m. dumt även om jag cyklade riktigt lugnt).... ;)

Imorgon överväger jag att ta bussen om jag inte kan cykla.. har gett mig fan på att inte ta bilen till jobbet överhuvudtaget oavsett väder eller andra dåliga ursäkter innan jag går på pappaledighet i november!

Moget att spotta på bilar?

Lämnade Linnégatan igår efter jobbet, svänger ner på Narvavägen och ser en man i 45-årsåldern och illgul jacka nästan köra över en kille på övergångsstället. Intressant och omotiverat hetsigt tänker jag när vi rullar ner mot Strandvägen, jag strax bakom honom.

Lite mer oväntat, i korsningen Banérgatan/Riddargatan hör jag hur han harklar sig från djupet och sedan lägger av en praktfull loska på rutan på en svart BMW. Jag blir helt förbluffad, bilen stod stilla, inga u-svängar, inga plötsligt öppnade dörrar och var kort och gott helt oskyldig.

Så jag kan inte hålla mig: Varför spottar du på bilen, säger jag, två meter bakom honom.

Jag ser hur han rycker till, förmodligen eftersom han trodde han var ensam men han säger inget, skäms lite kanske. När jag kommer upp jämsides säger jag att det var väldigt moget gjort av honom men får fortfarande ingen reaktion. Sedan är jag nervös för att få en loska i ansiktet hela vägen till St Paulsgatan då han svänger av.

Atlas skrev:
> Äntligen dags att kliva på stålet igen ;)

+1, fast i mitt fall aluminium, skönt att cykla igen efter två veckor i bilträsket.
Två veckors sjukdom har dock inte gjort flåset bättre.

/Magnus

Tog racern för att se om växeljusteringarna blev ok. Jepp, det blev de. Sen punkade jag på västerbron. Sen kärvade växlarna igen.

Tog en lite längre väg till anställningsplatsen idag. Hornstull-Östra Station via Älta. Gick rätt bra fram till kungsan, tog förmodligen inte den smidigaste vägen där. Var helt tjockt från Norrmalmstorg till Stureplan. Fick en följeslagare från Hellas till Stadsgården typ, hade lite problem då eftersom jag var i vansinnigt behov av att snyta mig men det kändes lite taskigt med en på rulle. Finns det något internationellt gångbart tecken för "klart bakåt" när man behöver snyta sig? :)

F.ö. typiskt att solen tittar ut mellan molnen när man nästan är framme

Senast redigerad av en moderator:
Riktigt bra tryck i benen trots en timmas (lugn iofs) jogging innan jag åkte. Drog på som aldrig förr över göta älv-bron. Kul helt enkelt! Soligt och småkyligt gjorde också sitt till för upplevelsen.

SuperApe skrev:
> Tog racern för att se om växeljusteringarna blev
> ok. Jepp, det blev de. Sen punkade jag på
> västerbron. Sen kärvade växlarna igen.

Se för guds skull att de är i ordning till på Söndag. Själv ska jag jaga patroner.

Lite öde faktiskt, bara 3 möten och en omkörning under de första 20 minuterna(Huddinge-Älvsjö ungefär) Hade det inte varit för pulsklockans uppmuntrande pipande hade jag nog känt mig lite ensam.

Lååångsamt glid i 3km på gammelTreken....i solsken och vackra höstfärger....eller är det bara efterdyning från whiskymässan igår? Köra bil idag? Nä, tror inte det va...

Don't worry, tänkte skruva på nån skruv sen. Men att växeln blir omjusterad bara för att man monterar av och på hjulet är kränkande.

Förbannade mig för att jag inte patron med mig i morse. stå och gymma med en mikropump i svinottan kändes subotpimalt. Dubbelkränkt.

evosmos skrev:

> jävla sopa, se för guds skull att de är i ordning till på
> Söndag. Själv ska jag jaga patroner.

Dagens pendling var kylig. Måste nog börja klä på mig mer...

Denna käcka fixie såg jag på cykelparkeringen utanför GVC. Nån som känner igen den?

rfggvcza8.jpg

Igår i Jönköping vid Max mötte jag en lustig grabb på en sån där rolig liggcykel! Du såg ut att var en happy! Ska ropa hej nästa gång!

granted skrev:
> Igår i Jönköping vid Max mötte jag en lustig
> grabb på en sån där rolig liggcykel! Du såg
> ut att var en happy! Ska ropa hej nästa gång!

Inte så troligt.

Liggcykel och happy verkar vara två repellerande krafter. Samma laddning liksom...

Menmenmen det var ju fortfarande natt i morse! Det blev ljusare fort dock. Segt var det också, tills jag fick häng av nån annan pendlare på kolonnvägen, då var jag ju tvungen att skaka av han.

Idel kränkningar :) Jag är helt kär i min pendlare. När nya vevlagret kommer på är allt perfekt :)

Första gången på någon månad då jag pendlar samma tid som alla andra, eftersom jag glömt passerkortet på jobbet och var tvungen att komma när recepetionen var bemannad.

Helt otroligt.

Nu förstår jag vad ni andra pratar om med kaos. Började lungt med ganska sansade cyklister fram till Alvik. Över Tranebergsbron var det kö (jag förstår inte riktigt fenomenet, men cyklister uppför verkar klumpa ihop sig) och mycket vingel nedför och korsande trafik från två håll utan koll innan Konradsberg. Mälarstranden var också fullbelagd och långa köer, ingen koll bakåt, inga tecken och mycket vingel över cykelbanan.

Nä, i morgon blir det start vid sex igen, det här går ju inte för sig.

Glömde ta på mig spd-skorna, fan vad segt det kändes i igångdraget på SS'en. Kom igång efter ett tag, och fick en kille på en gammal mtb på rulle mellan göta älv-bron och Lindholmen. Jag tryckte på, men han hängde med. Ovan känsla, de flesta cyklar så segt här i GBG tycker jag, även de som seriösa ut. Kränkte flera med clipless och fina cyklar med min singlifierade 80-talsräser och jympadojor.

Skön pendling ser fram emot att testa den hemma meckade "happy lampan" på hemvägen idag.
Mötte en happyit med happytröja vid Huddingevägen/Glömstavägen på väg mot Huddinge sjkuhus?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp