Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fantastisk morgon; blå himmel, 8-9 grader och rester av lite dimma, nästan lite Fylke-känsla. Som inte förmedlas speciellt bra av mobilkameran:
DSC03574.JPG ht=544

Edit: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Det var kanon, bara 9-10 pers på linnégatan som gick mitt i cykelbanan men lite goa höftrörelser och lite skönt bakbromsskrik fick dem snabbt i andra tankar.

xc-mankan, grymt härlig bild. Det är såna morgnar som gör det värt att cykla i regn och piss.

Det är verkligen intressant trafikplanering på Skeppsbron nu förtiden.

Så, pendlingen har blivit spännande de senaste dagarna.

Jävla bajs förkylning gör att jag inte får en chans att hinna undan mina 39 år av samlad ångest. Det får bli att köra ännu snabbare när snorgeggan lagt sig.

Första gången jag pendlar till nya jobbet. Ganska svalt, men jag fick upp temperaturen efter ett tag. Fingrarna hade önskat sig långa handskar, men det är ju fortfarande september. Jag blev ifrånkörd av en frustande pendlare på ett gammalt ök vid varje acceleration, men han höll inte så hög topphastighet så jag hämtade in honom efter en bit. Sånär som på ryggan, så var jag nog rätt lik pendlaren på DN-bilden. Dock har jag bara 40 år av samlad ångest att bära, så den fick plats i ryggfickorna.

Najjt skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är verkligen intressant trafikplanering på
> Skeppsbron nu förtiden.
>
> Så, pendlingen har blivit spännande de senaste
> dagarna.

Det kan man säga. Första gången är alltid lite speciell.

Ångesten hann i fatt mig på Västerbron i morse. Arrgh, Västerbron, so much to answer for.
Mr13077.jpg ht=544

Av alla rödljus i Stockholms innerstad måste ändå Stallgatans höra till ett av dem mest kränkande att bli bötfälld på.

Alla trafikanter står och tittar på en röd låtsaslastbil som försöker vända tjugo - trettio meter in på Blaiseholmsgatan. Efter att ha spenderat ett getöga på detta spektakel väljer jag att forcera det envisa rödljuset.

Jag förstod verkligen anledningen till varför man ALLTID skall stanna för rött - efteråt.

Skoöverdrag hade varit skönt idag. En eller ett par grader under 5:an runt 7-tiden imorse, med fartfind kändes det efteråt som lättare frysskador på utsatta partier... Men jag lever och längtar redan tills jag får cykla hem igen.

SuperApe skrev:
> ingen nedbrytande cykeltur i helgen= raket i dag!

Samma här. Tog racern till jobbet efter en helg med mycket vila och god mat och det kändes som man flög fram genom Stockholmstrafiken! :-)

there ought to be a law skrev:
> ...tittar på en röd
> låtsaslastbil som försöker vända tjugo -
> trettio meter in på Blaiseholmsgatan. ...

Var det polisen som använde lastbilen som "bete"?
I så fall ett solklart fall av otillbörlig brottsprovokation.

+ 3 på morgonen, lite klädselångest. Såg ju ut att bli soligt, så de vindtäta kläderna fick stanna hemma idag också. Fast de goa, varma knäskydden åkte på utanpå de tunna tightsen.
Premiärtur med nya hjälmen, konstaterade att butikens 40 sekundersprovning inte riktigt gav samma intryck som en entimmestur. Nåja, man kanske vänjer sig.
Mötte en med korta tights i Huddinge, såg lite kallt ut.
Den skarpa, låga höstsolen skänker nån slags hyperrealism åt miljön man cyklar igenom. Vore jag kamerafreak hade jag antagligen känt mig tvingad att stanna för att försöka "fånga ljuset".
Gott om mötande cykeltrafik, men det tog ända in till årstafältet för den första omkörningen.
Blev lite kränkt av en tjej på citybike uppför backen. Tog det inte så hårt utan skyllde fortfarande på blodgivningen förra veckan, och pulsklockan höll med.
Tjejen verkade ha sin egen tolkning av begreppet single-speed, EN hastighet oavsett vägens lutning, så väl uppe på platten var jag snabbt ikapp och förbi.
Spännande grävarbeten längs Skeppsbron, blev nästan lite street mitt i pendlandet.
Realtidsklockan sade att det tagit en halv evighet in till jobbet, men cykeldatorn sade 1.05 - hmmm.

Äntligen får man gränsla stålhästen för en andra tur idag :) underbart!

Aaaaarrrghhhhh... farlig pendling i dag. Det blir ofta så när man har bråttom.
Hann inte vänta på grönt vid sergel och vips som ett brev på posten kommer en blå folkabuss från Hamngatan och gasar på och siktar på mig, (för att skrämmas bara hoppas jag). Dumt av mig och dummare av bilisten.
Man ska inte försöka läxa upp sina medtrafikanter på det sättet. eller för den delen på andra sätt, t.ex. genom att cykla mycket nära eller nästan köra på fotgängare. Plinga som tusan i stället, det är liksom festligare.
Uppfostringsfascism borde utrotas. Det är lägre än glocalnet.

Svalt och fint i morse, under oföränderlig nersvettning krymper åktiderna med temperaturen.

Men det här med rödljus är dock hemskt löjeväckande i vissa situationer. Lagen borde säga att "... cyklist du betalar med dina egna skador, uppkommer fysisk skada hos någon annan eller annans materiel (fysiskt) så släpper ordningsmän ut luften ur ditt framdäck. Åsamkande av bryderier hos känsliga tittare ersätts inte."

ordet är KALLT.
stack hemifrån 10 över 5 i morse och det var kallt.
helt plötsligt får man några flashbacks till förra vintern
med kyla ,slask och frusna kroppsdelar men som magnus uggla sa "man håller ju ut så länge man kan"
sen är det ju så att det bara är 6-7 månader till våren TJOHO !!!

SKIIIIIIIIIIIIIIIIIITkallt!

Nu ska det också regna i eftermiddag :/

Annars e det tip top.

Första frostmorgonen, klart och strålande sol - firade med en liten senväg.

Bang skrev:
> Nu ska det också regna i eftermiddag :/

Hurra! Då var inte gårdagens övertid helt bortkastad.

stnkskydd.JPG ht=483

Bang skrev:
> Nu ska det också regna i eftermiddag :/

Det gjorde det också. Katter och hundar föll från skyn under transporten hem.
Fullständigt genomsur, men det gick fort däremot....

/E

Ska man inte kunna cykla till jobbet i minst tio år innan man får punka?

Jag är inte ens uppe i sex år av varjedagbspendlande när jag nu fick min första punka. Jälla skit fan.

Tur att SL säljer sms-biljetter då plånboken dessutom lös med sin frånvaro i morse...

Väntar på kedjespännare från tysklandet så jag kan bygga klart vinterpendlaren, vart sms-biljett här med.

Hur bra som helst. Var är evighetslånga skogsturer och subgrupper hitådit mot lite vardagspendlande i svinottan? Nada. Zipp. Nuthin.
(Nästan.)

Buhuuuu, bilkö idag igen. Alvik var en enda stor parkeringsplats. Jag satt och såg längtansfullt ut genom fönstret på alla snabba cyklister som svischade förbi. Sabla uppdrag att ligga långt bort...

Jag har varit lugn och sansad i trafiken det senaste året. Försöker att inte reta upp mig på medtrafikanter. I morse cyklade jag i allsköns ro, inte en bil i sikte. Plötsligt går en kvinna rakt ut i vägen utan att se sig för, jag hinner precis väja. Blir så förbannad att jag försöker plinga skiten ur henne, tar i så hårt att fjädern till ringklockan gick sönder...

Jättelugn och skön pendlingsmorgon, tur man bor i norrort och slipper den värsta trängseln. Igår kunde jag bara ta hojen till Mörby pga möten o annat men idag blev det hela vägen. Hade inte trott på sol, men det blev ju en extrabonus. De här klara höstmornarna är fantastiska! Blir lite småhög och undrar om det finns cykelmunkar, det borde det göra.

Hehe. Minns när jag försökte plinga mig fram genom en stor flock fulla bajare. Hade knappt rullfart och plingade och plingade så själva plingklockan till slut flög av till deras stora jubel och råa glädje. Fick höra ett och annat om män i tajts när jag kröp och letade plinga.

Pesch skrev:
Blir så förbannad att
> jag försöker plinga skiten ur henne, tar i så
> hårt att fjädern till ringklockan gick
> sönder...

I måndags klädde på mig cykelbyxor, värmetights, underställströja och den långa happy-tröjan. Hoppade på fixien och gasade på från Vällingby in mot söder. Var riktigt kallt om armarna =S
Idag blev det bil från Västerås, tjejen bor där. Cykel igen i morn =)

Guame, jaha då är det dig jag sett 2 gånger efter Tranebergsbron på din Leaderfixie. Stannar du alltid där uppe efter backen :)

Åh vad det var mysigt i morse! blött på marken men inget regn, kallt med blåsfritt. Vad mes kan man önska?

Nibbe skrev:
-------------------------------------------------------------------
> Guame, jaha då är det dig jag sett 2 gånger efter Tranebergsbron på din Leaderfixie. Stannar du
> alltid där uppe efter backen :)

Haha! Har sett dig de båda gångerna också faktiskt! Kände igen ditt röda styre. Kul att de var exakt på samma plats båda gångerna =p
Första gången ringde chefen andra gången var jag tvungen att ta första påfyllningen av vatten =)

Gordao skrev:
> Mörkt, blött, blåsigt => Göteborg...

Jupp, here we go! Nu är det 0-4 plusgrader och horisontalt regnpisk i 7 månader, sen är vi ute på andra sidan igen. Joy and happiness.

Fast det är ju karaktärsdanande, och gör att man njuter (nästan) varje minut under våren och sommaren sen.

varför VARFÖR monterade jag inte de nyinköpta skärmarna på pendlarhärket i går? Motvind är det visst också. ¤&/(%#/&

Isses vad det regnar! Det skall bli härligt att trotsa elementen inom kort...

SuperApe skrev:
> varför VARFÖR monterade jag inte de nyinköpta
> skärmarna på pendlarhärket i går? Motvind är
> det visst också. ¤&/(%#/&

Det gjorde jag. Fungerade klockrent, med betoning på rent.

Aaahh.... Motvind o regn = härligt - äntligen känner man att man lever!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp