Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
På vägen hem i går kom jag ikapp en jeppe på ett gammalt svart stålmonster, herrcykel m/Ä. Bakhjulet var skevare än nåt jag nånsin sett tidigare. Jag överdriver inte när jag säger att det rörde sig 4-5 cm i sidled per varv. Det tog också i ramen där det buktade som mest. (För övrigt hade hjulet det största baknav jag nånsin sett. Säkert 15-16 cm i diameter. Trumbroms?)

Jag låg kvar bakom några sekunder och sa "Du vet om att ditt bakhjul inte är så friskt, va?", och han svarade glatt "Ja! Du vet ju hur det är!". Jag sa inget mer och körde om honom strax därefter, men undrade vad han menade med det. Trodde han att det är normalt att cykla runt med bakhjul som imiterar Ullevis läktartak?

Stisse skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> > Men vägrenen är ju enormt bred och även
> > körfältet bredvid. Så tycker jag att alla
> > vägar skulle vara utformade, med tanke på
> > cyklister! Norrleden/Hisingsleden tillhör mina
> > favoritvägar att cykla på i
> Göteborgsområdet.
>
> Jo, den är fin att cykla på. Men OM något
> händer så blir det jobbigt resultat. Att bli
> tacklad av en bil i 90 blås innebär med stor
> sannolikhet kylfack på Sahlgrenska som väntar.

Inte bara kylfack på Sahlgrenska. Sedan blir det kylfack på rättsmedicin också...

Jag har haft rejäl tur senaste dagarna. Det har blivit tillfälligt uppehåll strax före jag ska iväg och så har det börjat igen en stund senare. Detta har nu hänt både morgon och eftermiddag två dagar i följd! :)

Införskaffade tåskydd. Helt perfekt så här innan vinterdojorna åker fram.
/E
DSC00338.JPG ht=544

Jag körde över en självmordsbenägen duva. Jag tvärnitade, först touchade den framhjulet, sen fortsatte den att gå in i bakhjulet en gång till fast jag nästan stod stilla, helt puckad.
Den flög iväg i ett moln av fjädrar så den klarade sig nog hyffsat.

Hmm, jorå bra pendling som vanligt, lite småkyligt om fossingarna då jag inte har sådant där tåskydd på. Vi får se hur länge det dröjer nu innan vinterdojjorna plockas fram ;).

Svalt, fint och efter rusningen.

Helt underbart initiativ att bygga en slalombana av cementfyllda lasbilsdäck ner mot skeppsbron. Svårighetsgraden skulle kunna vara lite högre, men antar jag att den var helt lagom runt 08:30 då det var lite mer trafik.

there ought to be a law skrev:
> Helt underbart initiativ att bygga en slalombana
> av cementfyllda lasbilsdäck ner mot skeppsbron.
> Svårighetsgraden skulle kunna vara lite högre,
> men antar jag att den var helt lagom runt 08:30
> då det var lite mer trafik.

Jodå, då var det lite skiercross/boardercross-känsla över det hela. För lite extra krydda rekommendar jag att åket görs med cykelväskor monterade, de där extra 25 centimetrarnas bredd över bakaxeln vet man inte alltid var man har...

Det börjar bli kyligt på mornarna nu.

Idag låg jag bakom en cykelkorgspendlare på cykelbanan bredvid s:t eriksgatan i dryga 20. Ett par byggjobbare var på väg att kliva rakt ut i cykelbanan utan att se sig för och när tjejen framför mig susade förbi så kläcker den ena ur sig "jaha, här blir man nästa överkörd av en cykel, de borde kanske köra lite långsammare". Att se sig för är rätt överskattat dock.

På Helgarögränd (Älvsjö) har det ett par dagar stått en förmodligen stulen Volvo 850 utan nummerskylt. I morse när jag passerade stod två grabbar i 30års-åldern och helt ogenerat demonterade delar från bilen. Eftersom dom parkerat sin egen bil (hantverkarbil med stora firma-loggor) precis brevid så tog jag registreringsnummret och ringde jag polisen. Eller vad skulle ni gjort? En övergiven bil (som såg rätt så fin ut förutom att det började saknas delar lite här och där) är väl inte var mans egendom?

^^ tjuvpack skall anmälas tycker jag. Men inget lär hända tyvärr.

Hur långt pendlar ni varje dag?. Ska börja knega i platta Malmö. 6,9 till arbete. Hoppas man kan dra om den lite så det blir lite längre. Någon som har erfarenhet av Malmö?. Bra platser att hojja på?

jag har 6km, helt perfekt! Dagar man bara vill fram fort tar det 15min ungefär och dagar man vill sträcka ut lite cyklar man omvägar som passar dagsformen. Underbart!
-Längtar faktiskt efter busväder och hemskheter.

Har ganska exakt 10 km vilket tar mig mellan 17-20 minuter beroende på vind och dagsform.

Försov mig idag.. Fattar inte att jag inte vaknade av väckarklockan!? Har aldrig hänt förut..
Vaknar, h-vete.. 10 min senare.. Sitter på tuben in.
Har 18 km in till jobbet. Är perfekt distans faktist. Tar min 25-30 min att ta mig från dörr till dörr.

Trampar 15 önskar oftast att det vore 20 - åtminstone denna årstid. Hinner antingen svetta ner sig på 39, eller komma fram rosig om kind på 45.

Långpendling hem idag. Marievik - Älvsjömässan (drällde på mässa) - Årsta. Tur att det var bra väder. Stötte på en mindre begåvad skyltning där cyklar skulle ta en lite annan väg. Fast den vände och gick åt andra hållet.

Jag har dryga 25 km enkel. I morse var det trevligt men segt på nåt sätt. Men inte lika segt som på T-perrongen. :-D Jag cykelpendlar 3 ggr i veckan. Lindhagensgatan bjuder på en uppiggande näradödenupplevelse nästan varje morgon.

Sprang till jobbet igen imorse, börjar kännas som en fredagsrutin.
Gick lätt för en gångs skull, avskyr annars att springa före 13.57 på dagarna, kvällsmänska som man är.
Sprang i keps, underställströja, kortfillingar, cykelstrumpor och långa tights och var varm och go hela vägen trots kallnordan och +1. Alla andra pendlare som gick eller cyklade såg ut som om de frös!?!?

MickeS skrev:
> Alla andra
> pendlare som gick eller cyklade såg ut som om de
> frös!?!?

Här i Tjockhult var det sex varma grader och det såg mest ut som vanligt, speciellt kaoset på Skeppsbron. Fantastiskt vackra höstfärger och solen värmde gott. Men Conti SportContact är inte helt optimalt för de där småblöta löviga stigarna som kan bli en fin avslutning på pendlingen ibland.

Bra morgon, kunde svettat ner sig aningens mindre trots att vädret gav hyfsade förutsättnignar. När infaller kaoset på Skeppsbron? Känns inte så tjyvtjockt som det gjorde för en månad sedan.

Bilagor

• Skeppsbron700.jpg
    Skeppsbron700.jpg
    82.3 KB · Besök: 38
Stopp i tunnelbanan, så det var lämmeltåg på CG-banorna från Sofielundsplan-Skanstullsbron-Skanstull. aldrig använd den ändamålsenliga plingan så mycket. Men härligt var det, att vara fri, inte behöva gå, inte vänta på nån sketen ersättningsbuss, inte vänta på inställda tåg, inte sitta i bilkö. Bara swischa förbi allting! Härlig morgon!

Morgonpendlingen har jag redan glömt bort. Försov mig en timme och var inte på jobbet förrän halv åtta och då är det fler knaspellar ute.

Turen hem från Kista igår efter ett möte var dock roligare. Först letade jag mig fram genom skogen med bara min "jag syns"-lampa till jag hittade elljusspåret i Ursvik. Då gick det mycket snabbare! Sedan trixade jag mig fram genom Rissne till Sumpan och sedan till Brommaplan. Fint med dimma över alla fält!

Det höll på att bli en jättevurpa i 40 knyck när jag skulle bunnyjumpa lite snett upp på en trottoarkant vid Ålkistan. Bakhjulet kom inte upp utan gled åt sidan innan jag på något underligt sätt fick upp det precis innan jag trodde jag skulle hamna glidandas mot asvalten. Bakhjulet blev dock jätteskevt - får kila in till LBS vid jobbet på lunchen och se om det kan fixa det.

Fetdimma utmed Edsviken i morse. Saknade verkligen en mistlur. Härlig morgon!

Kallt. Ingen känsel i fötterna när jag kom fram och jag lessnade på att vänta på att de skulle tina i duschen. Annars var det rätt fint, framförallt efter att jag fått på mig helfingershandskar. Blev frånåkt i uppförsbacken i hellas mot stan men kom ikapp till hammarby. Var det månne någon här?

Det har ju sagts förut men slalombanan på skeppsbron är ju spännande. De blygsamma betongpinnarna välte två damer framför näsan på mig, första ekipaget fastnade i sidoväskan och nästa följde med av bara farten. Ser verkligen fram emot kommande 20personershög som kommer ligga som ett plockepinn där. Helfestligt säger jag och fortsätter cykla på vägen tills de slutar skämta med mig innan morgonkaffet.

Trixet på Skeppsbron är väl ändå att ta bussfilen. På den tiden jag jobbade där tog jag alltid bussfilen. Bara att blåsa på utan att behöva kryssa mellan damekipage, ryska turister mm.

Det måste gå att göra svårare, var är fantasin - släpp ut lite griskultingar, nånting...

Bilagor

• Skeppsbroslalom700.jpg
    Skeppsbroslalom700.jpg
    136.5 KB · Besök: 36
Tycker skeppsbron är spännande.
Det är lite som ett sånt där "duck hunt" spel. Nya hinder som ploppar upp när man misnt anar det, eller byter position på hinder från dag till dag.
Alltid en överraskning som håller en alert och skärpt.

/E

Slalombanan på Skeppsbron skördade ännu ett offer i morse. Sidoväskan skrapades av på killen framför med följd att det blev totalstopp för alla cyklande och lite glada tillrop bakifrån kön :-)

Verkar som om slalombanan på skeppsbron blir kvar ett tag
Fick detta svar från Trafikkontoret

Arbetet med cykelbanan på Skeppsbron beräknas vara klart 2008-11-19

Hmmmm.. stan tycks verkligen krylla av idioter, dumhuven, kärringar och puckon. Tur kanske ändå att man bor i ett land som i stort sett präglas av ordning och reda samt en hyfsat allomfattande laglydighets-mentalitet. För söder om Malmö, där börjar, för de flesta tycks det, det stora kaoset. Och vem orkar med det så jobbigt som det är att cykla redan i Sverige?

staine skrev:
> För söder om Malmö,
> där börjar, för de flesta tycks det, det stora kaoset.

Jag tyckte det var Ordnung i Tyskland.

Sprockets skrev:

>
> Jag tyckte det var Ordnung i Tyskland.

Jojo men nu pratar vi Indien, Rom och Aten liksom!

Morgonens misslyckade trottoarklättring resulterade i ett nytt bakhjul. Det gamla blev utdömt så nu får jag åka hem med ett nytt. Undrar om det kommer gå fortare?

Sprockets skrev:
> Jaså, söder om Alperna och utanför Europa. Men
> säg det då.

Iofs Köpenhamn med...

Tanken med inlägget var väl liksom den att vill man stå ut med att bo i storstad får man kanske tåla att alla inte ser en alltid!

en ovanlig vacker och skön måndagsmorgon! Inte ens hobbypolisen med tutan och pekfingret som strök förbi med 15 cm:s "marginal" sabbade feelingen.

SuperApe skrev:
> en ovanlig vacker och skön måndagsmorgon! Inte
> ens hobbypolisen med tutan och pekfingret som
> strök förbi med 15 cm:s "marginal" sabbade
> feelingen.

Instämmer till fullo! Riktigt fint med tanke på söndagens väder...

Den bästa medicinen mot hobbypoliser är att avfyra ett brett leende men insämmer att ibland kommer de åt en riktigt hårt :-)

Mycket trevlig pendling idag ,börjar dock bli lite halt med fuktiga löv.

Blir nog riktigt nice att pendla hem idag.

Stod en mc-polis mitt på hornsgatan efter liljeholmsbron och dividerade med en cyklist.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp