Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Åkte lite tidigare hemifrån idag. Blött å skitigt. Mina nya vita benvärmare behöver tvättas ikväll. Fast å andra sidan får man väl skylla sig själv om man drar ut med vita benvärmare en morgon som denna.

Jag hade knappet en halvtimme över innan jag började så det blev en välgjord cappucino på Non Solo Bar. Grym start på dagen å så vackert där vid slussen när man ser solen gå upp, sakta.

Många vägbyggen nu runt centrala stockholm. Svårt att ta sig fram utan att bromsa. Eller ha skönt flow i cyklingen :/

Ser fram emot cyklingen hem i solskenet :)

Ciao!

Bilagor

• n1314669205_1766294_134.jpg
    n1314669205_1766294_134.jpg
    77.3 KB · Besök: 48
Senast redigerad av en moderator:
MC-poliserna (och 1500SEK) har gjort så att jag står och bligar som ett får vid rödljusen... kanske det är det som kallas civiliseringsprocess, kanske det är bra för någonting, som ansvarskännande fri ande skadade jag ingen, nu är allt likadant, men det känns onekligen främmande ibland.

Trevligt med fint väder dock...

===================================
-=O' against you comin´ around 'O=-

Ett dumhuvve i bil låg tätt bakom mig efter ett rödljus, tutade och varvade motorn. Jag har ingen aning vart han ville att jag skulle ta vägen eftersom jag cyklade i samma fart som bilen några meter framför mig.

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett dumhuvve i bil låg tätt bakom mig efter ett
> rödljus, tutade och varvade motorn. Jag har ingen
> aning vart han ville att jag skulle ta vägen
> eftersom jag cyklade i samma fart som bilen några
> meter framför mig.

;) du skulle stannat honom och frågat, han verkade ju angelägen om att få berätta sina tankar.

Jo, han parkerade på de hyrda parkeringsplatserna utanför, så han jobbar nog i huset. Jag övervägde att vänta vid entre'n och fråga vad han höll på med. Men han var inte värd det besväret. Det var alltså över en rödljus-korsning alldeles intill jobbet, och sen in på en tvärgata.

Jag borde stannat mitt i gatan, släppt cykeln framför bilen och gått fram och frågat vad han ville. :)

Börjar komma lite lövhalka här & där, spännande med slicksen. Passerade under några träd som släppt från sig drösvis med nötter/ollon/kastanjer(? såg inte riktigt), knastrade under cykeln som när man trampar på bubbelplast - oväntat.
Chikanen nedanför Slussen kändes ännu tightare än förra veckan, trafiken bredvid känns mer och mer lockande.
Pendlarhojen fick utstå skymfen av att få ett stöd monterat i helgen, så för att kompensera förnedringen stoppade jag dit en kadensmätare också. Var tydligen en bra grej, för cykeldatorn knasade inte ut längs järnvägens luftledningar lika hårt som den brukar - också lite oväntat.

Nu ska jag rejsa hem.

Någon som vill rejsa uppförs Skanstullsbron?

Förresten, någon som komit hem än å kan uppdatera läget med eventuella poliskontroller runt stan nu?

Tråkigt om man skulle få böta för att man saknar ringklockan eller lyse :/

/B

Försökte ha lite framförhållning och smäckte på CX-däck, Racing Raffe, på just CX:en igår ;). Det kändes stabilt o säkert hela vägen till Järfälla inte minst då ngn verkar ha städat cykelbanorna för det var dåligt med löv just där, får väl köra vid sidan av där det finns lite mer vegetation så att man kan testa däckens gränser ;).

På spårviddshindrena för bussar i Nacka är tydligen cyklister lagligt villebråd. Usch vad nära i dag. Taskigt att sikta på folk ändå tycker jag. Vad väger en ledad buss? Mer än mina 90 kg (inkl cykel alltså). Tur man är snabb.

Närkontakt med ordningsmakten. Blev kränkt på S:t Eriksgatan när en polisbuss bestämmde sig för att korsa cykelbanan in på Rörstrandsgatan utan att se sig för eller att använda blinkers. Försökte panikbromsa och köra på vänstersidan istället men krockade istället in bak på Harry Haffa. Smällen blev inte så hård - endast baklyktan (!) pajade när jag tog mark.

Första gången som jag krockat sen jag började cykelpendla. Kommer sluta använda cykelbanorna nu - det känns mycket tryggare om jag är ute i trafiken där man kan ta plats och syns.

Du ringde väl polisen och gjorde en anmälan om smiting?
;-)

/P-M

MarcusS skrev:
> ...krockade med polis

Vad blev efterspelet, eller märkte de inte ens det?

Jo, han stannade, ingen smitning där inte. Han såg lite skamsen ut, undrade om han kunde hjälpa med något. Jag bad att han skulle se sig för bättre framöver. Inga skador på mig eller cykel (förutom biltemalampan a 19:90) - inget efterspel.

Dimma, sköntemp, tog rygg på en gammal Cresentmoppe på Skanstullsbron (37km/h), fick drag hela Götgatan lämnade honom i Götgatsbacken och blev sedan passerad på Skeppsbron (min syntesskjorta andas inte så bra och man vill ju inte svetta ner sig på morgonen). Tydligen var dimman för tät för att hålla slalom pisten öppen idag. fick motvilligt inse tjustningen med att dela bilarnas rymliga körbana.

Finns ingen oaktsamhetsparagraf som MarcusS kunde använda sig av och kanske bli assisterad i finansieringen av en ny lampa. Bra fras ... "är det något jag kan hjälpa dig med". Han skulle kanske kunna börja med att inte otillbörligt kränka ditt körfält.

Det här var ju eg igår men i alla fall, tog en extra liten runda efter jobbet och ut mot Älta fick jag mkt bra draghjälp av en rackarns stark snubbe som höll goda 35 km/h. tack för det :-)
Kanske ngn här?

Trots att det var på nollan i morse så känns det härligt med hösten. Men jag har en känsla av att gubbarna har börjat cykla fortare än förut, blir omcyklad av fler nuförtiden. Eller är det bara jag som bytt arbetstider månne?

Jag är lika förvånad varje gång jag ser dessa, vad jag antar skulle kallas "pendlarsvetton" här, medelålders män som har femtielva lager på överkroppen men korta byxor! Överkroppen brukar jag bli rejält varm i, men ben och armar blir fort kalla på mig, hur hårt jag än cyklar. Därför cyklar jag ofta med långa byxor även en kylig sommardag, trots att jag bara har en tunn cykeltröja med korta ärmar på överkroppen.

Cyklade hem sent igår kväll och testade för första gången fällcykeln. Halvägs hörde jag ett pysljus och två sekunder senare var däcket tomt. Kul att jag beställde extraslangar dagen innan. Hade gäna använt dem igår. Det blev 1.5 timmes promenad i regn med fullastad chromeväska av modell jättestor. Kom hem 23:45 glad och nöjd och inte alls jätteblöt och ont i axeln :)

Läskigt inversionsskikt i dag. Sen var det en jobbig snubbe som körde om mig flera gånger från Sickla och in till stan. Isses vad snabb han var. Sen svängde han av, whew!

En härlig morgon. Dimslöjorna hängde över vattnet när jag cyklade längs Årstaviken. Men en sak var märklig: igår var det fullt av joggare ute på morgonen. Idag var det bara folk på "svetto-promenad". Undrar vad morgondagen har att bjuda på...

Sprockets skrev:
> En härlig morgon. Dimslöjorna hängde över
> vattnet när jag cyklade längs Årstaviken. Men
> en sak var märklig: igår var det fullt av
> joggare ute på morgonen. Idag var det bara folk
> på "svetto-promenad". Undrar vad morgondagen har
> att bjuda på...

Hundar .... eller barnvagnar .....

Frambroms skivan låste sig när det var sisådär 500m kva rinnan jag var hemma på min Peak dirt 024"

Så det blev ju att stå på näsan då jag höll den jättehöga hastigheten av 35km/h.
Gjorde lite ont, och blev av med en bit av skägget jag har(hade) på hakan.
Och hjälmen blev av med solskyddet.

Men ja, resan till skolan var helt okej, men hem var det inte så lyckat :)

Näradöden upplevelse idag.
Flängskalle med röd sportbil genar en vänstersväng och jag får välja mellan hans grill eller refug.
Hade lite för låg fart då jag hade haft vaksamma ögon på honom sista 50 metrarna innan han kom till korsningen så hoppet över refugen blev lite lojt och bakfälgen vek sig.

Blev helt jävla chockad. Han tittar rätt på (igenom?) mig och sedan svänger han..

Just nu känns Mike_Dee som en sanningsägare och jag hatar också ALLA BILAR!

Bodde två nätter på hotell i Norrköping och körde alternativ jobbpendling i form av spinningpass (morgon och kväll) på det lokalal SATS-gymmet.

Första gången jag testade spinning. Var väl rätt OK förutom att jag under det första passet inte hade någon fläkt vilket gjorde att jag satt i en pöl med svett = lite pinsamt. Och så var det lite svårt att strikt följa intstruktörens order. Börjar en låt med "OK nu ska vi uppför en backe och vi kör på lite tyngre motstånd" och sen säger hon att vi ska öka motståndet kanske åtta gånger till (utan att minska någon gång) innan låten är slut!

Joakim Quensel skrev:
> Bodde två nätter på hotell i Norrköping och
> körde alternativ jobbpendling i form av
> spinningpass (morgon och kväll) på det lokalal
> SATS-gymmet.
>
> Första gången jag testade spinning. Var väl
> rätt OK förutom att jag under det första passet
> inte hade någon fläkt vilket gjorde att jag satt
> i en pöl med svett = lite pinsamt. Och så var
> det lite svårt att strikt följa intstruktörens
> order. Börjar en låt med "OK nu ska vi uppför
> en backe och vi kör på lite tyngre motstånd"
> och sen säger hon att vi ska öka motståndet
> kanske åtta gånger till (utan att minska någon
> gång) innan låten är slut!

Jo, det där är lite larvigt. Det känns som om det gått inflation i motståndet på spinning-passen. Instruktören förutsätter att alla kör på jättelätt belastning hela tiden och så sitter man där och dör för att man försöker följa instruktionerna.

Därför föredrar jag att köra puls-spinning där alla har pulsband och så anges belastningen i förhållande till maxpuls, t.ex. nu ska alla ligga på 70-80%.

Rullade på bra hela vägen, körde om ett BOX-bud på Tranebergsbron som inte han i kapp. Vid Slussen/Skepsbron var jag så nära man kan komma att kollidera med någon som tittar åt höger å går rakt ut på övergångsstället.. Han parera så mycket de gick åt vänster men kännde att min arm och min fot snuddade/tog emot honom lätt..
Han blev nog rätt chockad för jag hörde inget skrik eller liknande efter mig. Tror de var lika mycket mitt fel som hans.

I morse blev det cykel som vanligt till jobbet.
Riktig pendling är nog bäst i alla fall!
Tog racern men märkte att slicksen blev väldigt hala på löven.
Så nu åker antingen racern in i förrådet, eller så drar jag på ett par lätt mönstrade Schwalbe Marathon plus (som faktiskt precis får plats).

Mötte föresten Toni "Kitzblitz" på cykelbanan jämte Ågestavägen. Han hade en hisklig fart såg det ut som!

Ja - det var en höjdare att se dig flyga förbi Jocke! Men visst cyklar du inte den vägen så ofta? Annars skulle vi ju träffas varje morgon.

/Toni

kitzblitz skrev:
> Men visst cyklar du inte den vägen så
> ofta? Annars skulle vi ju träffas varje morgon.

Ibland tar jag en omväg via Farsta. Lite bättre cykelväg om man vill stå på lite.

Idag tog jag återigen tag i det. Pendlingen.

Nuförtiden jobbar jag 75% och är hemma med min dotter resterande tid. Arbetsupplägget har gett utrymme till en dag där jag kan justera arbetstiden lite grann. Saknas det timmar jobbar jag ifatt, har jag lagom eller för mycket tar jag lite ledigt i stället. Idag är en sån dag.

Efter att jag lämnade dottern på dagis åkte jag hem och bytte om och gränslade den blå. Jag vill inte ställa cykeln ute så för att dra in så lite skit som möjligt på kontoret på min väg till förrådet körde jag asfalt och en del grusväg i stället för det roligare stigarna. Omkring kl 14 slutar jag för att ge mig av hemåt på en rejäl omväg. I stället för 10km kommer det bli 40-50 i "strålande" sol.

2,3 mil lite drygt i morse. Kul att blända bilister =) Var tvungen att testa mina dummies-lampor. Det var lite fuktigt i Gbg-området i morse, men torrt och fint i luften, och varmt.

lampa1.jpg ht=640

snygg lampa! jag skall oxå ta och bygga ihop en dummylampa asap.

bjorre skrev:
> Dagens pendling var sjuuuukt snabb!

Hur kommer det sig Bjorre?

Dagens pendling gick helt okej idag!

För en gångs skull. ^^

Gick bra ner till Partille C och tillbaka :'D

Heeeeela vägen!, inga problem alls :)

Jilster skrev:
> bjorre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dagens pendling var sjuuuukt snabb!
>
>
> Hur kommer det sig Bjorre?

Kan avslöjja att det är lite kolfiberplast inblandat ;)

Lite trög. Särskilt efter att min långe hjälpryttare punkade på Ringvägen och lämnade mig ensam i utbrytningen. Ett jävla sätt tycker jag. (Skämt åsido - om du hänger här: förlåt att jag inte stannade och kollade om du behövde pump eller nåt! Jag var försenad till ett brf-möte så jag ilade iväg uppför Skanstullsbron. Mötet visade sig förstås vara inställt så jag hade kunnat softa hem, men nu fick jag best of both worlds, en rask pendling och en ledig kväll!)

Härlig pendling med intervalltema i ett daggtungt stockholm. Märkligt hur snabbt man drar på sig mjölksyra kl 05.50 på morgonen.

Hemresan går alltid så mycket snabbare, förutom idag då jag fick hämta sonen och dra honom i cykelvagn de sista 12 km.

så det blev ytterligare 46 km att lägga till i träningsdagboken

hej min tur idag var, riktigt skitig och tung.

det var den vanliga 32km rundan men eftersom jag ej cyklat på över närmare 5V v så har jag tappat mycket och lagt på :(

men astman tar ju den tyngsta smällen

men vad kul det var ska bara tvätta kläderna sedan på´t igen

Resan hem igår var höstens första med vinterskorna och värmesulorna. Vilken komfort! Vilken lycka! Vad gör det att regnet har murat igen glasögonen och att varselvästens vattentäta kvaliteter lyser med sin frånvaro när man fortfarande har känsel i varenda tå när man kommer hem.

Jag fattar inte varför jag envisades så länge med sommarskorna, som om jag trodde att domningar och blånaglar på nåt sätt skulle gör amig till en bättre människa...

Fin och skön men långsam. Prickade in i stort sett varje rödlyse som finns på vägen till jobbet. Jepp, jag stannar för rött...

Och Skeppsbron har blivit bara aningens lättare då cykelbanan är flyttad ut i trafiken så man slipper alla gående och, inte att förglömma, slalomhindren.

Det gick långsamt och slirigt imorse, tre veckors förkylning och lövhalka gör ju sitt ;)
Det är synd om alla cyklister och fotgängare som inte förstår bättre än att röra sig på gatorna innan gryningen utan lampor, *SUCK*!

Blev brutalt omkörd och ifrånåkt av en "gammal" gubbe med stort grått skägg & knall-orange reflexväst, det var extra jobbigt då hans skatben knappt såg ut att bära, men fan vilken fart han hade.

Fin morgon, och fin medvind om man cyklar åt nordost i Stockholmstrakten. Trodde det var pågång att bli höst och vinter, men det känns ju bara varmare och varmare på morgonen.

Blev lite osäker angående trafikreglerna i morse. Vid skeppsbron, nära kungsträdgården, finns det en bussfil som brukar vara populär för cyklister. Anledningen är att dess grönljus är bättre synkat med trafiken (och cykeltrafiken). Därför cyklar man ofta över till cykelfältet. Nu till min fundering, en busschaufför tutade frenetiskt på mig (och på några andra cyklister) för han tyckte väl att vi inte skulle hålla till i bussfilen. Visst har man rätt att cykla i bussfil, om det inte står några tilläggsskyltar specifikt för bussar i linjetrafik? Eller måste man hålla sig på cykelbanor (det finns ju faktiskt sådana där)?

Sen att busschauffören inte kunde lyfta blicken 20 m och se att det var rött och det inte spelade någon roll om det var 1 eller 20 cyklister före honom är ju en annan sak.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp