Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hansm skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst har man rätt att
> cykla i bussfil

Svårt det där, är bussfilen till för cyklar och cykelfältet för bussar eller var det tvärt om? ;-)

(Man har för övrigt inga rättigheter i trafiken, bara skydigheter.)

Tog tunnelbanan imorse. Snett emot satt en tant som såg ut som vilken 50-årig högstadielärare som helst, vid en första anblick välvårdad och proper.
Tills hon visade sitt rätta jag: hon nös flera gånger i sina handflator, varpå hon med ett brett flin gned in det utnysta gegget på sina byxor. Sedan började hon klia fram sånt där geggigt pulver som frodas bakom örat (svett, kvalster, mjäll?), höll upp naglarna och studerade noga vad som fastnat i dem.
Bredvid satt en snubbe som med skräck i ögonen försökte morfa sig själv in i fönstret, eftersom hon omvartannat böjde sig över hans axel och flinade.
Jag var otroligt nära att kräkas.

Och varje gång jag tar tuben (typ två gånger i månaden) inser jag vilken fröjd det är att cykla!
ENSAM och ute i friska luften! Fotgängare, vingelputtar, taxibilar, budbilar, bussar, street-tricks-banor på Skeppsbron och i Frihamnen, Östermalmstraktorer, rödljus, hål i gatan som lagas vilket år som helst, det svenska klimatet osv. kan inte ändra på det. Jag föredrar ändå att cykla.

vader skrev:
...
> Och varje gång jag tar tuben (typ två gånger i
> månaden) inser jag vilken fröjd det är att
> cykla!
> ENSAM och ute i friska luften! Fotgängare,
> vingelputtar, taxibilar, budbilar, bussar,
> street-tricks-banor på Skeppsbron och i
> Frihamnen, Östermalmstraktorer, rödljus, hål i
> gatan som lagas vilket år som helst, det svenska
> klimatet osv. kan inte ändra på det. Jag
> föredrar ändå att cykla.

Väl talat! Instämmer till fullo!

Kedjan på mitt Biltema Svullo hade visst hoppat av igår, utan att jag ens använt cykeln. Så idag fick jag ta Skogsdjuret till skolan. Hade förhoppning om att jag för en gångs skull skulle komma fram utan att vara genomsvettig, speciellt som jag för en gångs skull var ute i god tid. Biltema Svullot brukar nämligen inte vara så lättrullad i den oändliga uppförsbacken som denna Lundastad erbjuder. Men ack vad jag bedrog mig. Man blir så himla "trixig" på skogsdjuret. Pumpade på fullt ös, går liksom inte att hålla igen. Fick lite dåligt samvete när jag upptäckte hur folk stod och vobblade när jag pumpade lite slalom i full fart bland folket som befann sig i rusningstrafik utanför föreläsningssalarna. Nä ska nog fixa den där kedjan nu. Skogsdjuret hör nog hemma i skogen...bäst att den får leka där...it's a free spirit.

Blev återigen kränkt på hemvägen igår av två cyklister som körde om på cykelvägen söderut vid Tallkrogen. En på en Kona och en med slitna Fredrikshovsbyxor. Båda på räcrigare hoj än jag på min mtb.

Till mitt försvar kan jag säga att jag har hängt med samma killar (tror jag) en gång i en uppförsbacke men så fort det blir platt har jag ingen chans...

Senast redigerad av en moderator:
Pendlingen var trevlig, trots att en glassbil gjorde sitt bästa för att förhindra min framfart. När man kom fram till jobbet möttes man däremot av brandkår och ett igångsatt sprinklersystem i garaget. Halva garaget var en insjö och man fick en uppfriskande dusch på vägen in. Och jag som inte tagit med mig regnkläder.

Vilken härlig morgon, drog hemifrån straxt efter kl: 5 i morse och tog ett extra varv ute på Djurgården där jag körde intervaller på crossen på väg till jobbet :-)
Hem blir det en brutal startintervall och sen lite sand/lösgrus körningoch några springbackar på Djurgården på hemvägen :-) T

Segskön. Åkte lite tidigare till jobbet. Stan är ju som i dvala vid strax innan 6. (Jmf med en timme senare alltså, inte med Malmköping.) Ååå, tänk om man var den morgonpigga sorten.

Japp, klev in här på jobbet kl 8.45 ;) livet e gott!
-jag har pykelpendlat varje dag från 18aug nu, inte en missad dag. Det bästa jag gjort hittills. Ser nåstan fram emot surväder... för att kolla om man kan köra varje dag vintern igenom.

geologen skrev:
> Jag är lika förvånad varje gång jag ser ... femtielva lager på överkroppen men korta byxor!
> Överkroppen brukar jag bli rejält varm i, men ben och armar blir fort kalla på mig

Jag är inte medelålders, men för mig är det tvärtom. Jag fryser sällan om benen så länge man ser till att hålla knäna varma. Kan bero på att jag är en räka upptil men har feta ben, vad vet jag? :) Se'n kanske man inte har femtioelva lager på överkroppen - gårdagens t-shirt och en vindväst och tunna armvärmare duger fint ett tag till. Och så ett par freerajdarliknande kortbyxor till det!

saltgurkan skrev:
> Försökte ha lite framförhållning och smäckte på CX-däck, Racing Raffe, på just CX:en igår
> dåligt med löv ... får väl köra vid sidan av där det finns lite mer vegetation så att man kan
> testa däckens gränser ;).

Jag drog fint på arslet med mina RR förra veckan. Ett brunnslock insåpat rejält med blöta löv. Sladd på framhjulet är fint :p

RR är grymt hala på vätan mes sjukt bra när det är torrt/fuktigt.

Geo, det är ett utmärkt sätt att klä sig. Man hållar alla vitala organ vid rätt temperatur och gör det enkelt för kroppen att själv reglera överskottstemperatur.

OK, den här krabaten har varit med länge på fältet men i morse var det rackarns Yippie Kieah vått och Die Hard hänsynslöst där ute. Ambitionen att vissla lungt och städat till sin arbetsplats sprack då jag blev triggad in i forceringsmode av en fasadrenoverande kran som blockerade min körbana i Bandhagen.

Därför går min ursäkt ut till alla dem som vinglat till då de häpna mött ngn som hållit påbjuden riktning - jag är glad att jag kunde välja dikesgräset så att ni inte åsmkats några skador vilka förhindrar ert fortsatta störande av trafiksituationen. Jag hoppas även att alla ni bilister och lastbilsförar som parkeringskåta under morgonen inte dragit er från att bryskt och resolut inkräkta på mitt körfält utan hänsyn till att mitt förmodat regelrätta passerande av edert fordon, är lika glada som jag att inga försäkringsbolag behövt inblandadas.

Och vilken tid det blev, 35 minuter - tack alla medverkande, och i fortsättningen tar vi det filbuke i trafiken - för det är ju ingen lek.

~oO*Oo- againnst you coming around -oO*Oo~

Blött. Letade fram skoöverdragen.
Mörkt. Lampor på.

På gång/cykelbanan längs Årstavikens södra sida mötte jag en cyklande dam med gul reflexväst. Den smälte väldigt bra in bland de gula löven, så hon syntes riktigt dåligt.

Tur att jag inte åkte senare, för nu regnar det ännu mer. Fast det var hyfsat varmt.

Bilen till verkstad i morse så jag slapp det miserabla pissregnet. På ngt sätt är jag ändå missnöjd.

Regnet var rätt ymnigt när jag gav mig iväg, men redan vid Liljeholmen vräkte det ned och de utlovade vattentäta regnbyxorna visade sig vara ej vattentäta regnbyxor strax där efter. Ändå skön cykling på något vis!

Lite misskalkulering i morse. Det såg lite fuktigt och mulet ut men det regnade inte utanför sovrumsfönstert. Det gjorde det 250 meter bort... Så de där regnbyxorna jag hade i handen skulle nog satt på benen istället :) Så det var ordentligt blött.

Dagens behållning var en man på kronancykel och uppfällt golfparally i handen lättsamt cyklade över skanstullsbron. Strongt.

Det var fasiken fuktigt i morse som en del redan kostaterat. En dam i regnponscho på västerbron såg ut som värsta bredaxlade amerikanska fotbolss-spelaren i den fartvind hon uppbringade.

Bromsverkan var klart sämre än vanligt för att inte tala om sikten.

Något känns fel när handduken är torrare efter att man duschat än kläderna man hade på sig när man cyklade...

oxr skrev:
> blött

Helt klart. Kommer ta ett bra tag innan mina skor torkat.
Dax att höstkita skärmarna med förlängda stänkskydd.

//j

Blöta fötter trots ett par Specialized "Defroster" med BBB neopren överdrag utanpå. Tror att det rinner in uppifrån. Ska testa med mina klättermusen damasker nästa gång den tokregnar. Jag har inte heller några bra stänkskärmar än. Måste fixas! Målet är att komma fram till jobbet med snustorra fötter och med skor som kan klickas fast i spd pedalerna...

Tro det eller ej, men jag fick inte en vattendroppe på mig till jobbet idag. Jag måste haft en hel del tur va?

Blev mest blöt i baken denna morgon, jobbigt att vara van vid att ha stänkskärm. Några bra tips på cykeljackor som täcker hela vägen ner förbi ländrygg och bak så jag slipper bli genomvåt i häcken?
Annars är de mysigt nu när de börjar bli mörkt om mornarna dock tycker jag inte om alla löv som ligger och lurar på alla cykelbanor, väntar på höstens första lövvurpa.

Regn hela vägen. Blött och härligt i 40 minuter.
Kanon med bra regnjacka, men mindre kul med skoöverdrag som verkar ha passerat bäst-före-datum :-0

royo: Jag köpte ett par Endura Stealth tights och de tycks än så länge vara så gott som vattentäta. Jag har iaf inte blivit blöt i dem än. Kör även med Shimano MW-80-vinterskon som tycks skydda rätt bra mot regn.

Endu-stelth_1150.jpg

Saxat från Cykelcitys hemsida:
Varma och helt vattentäta tights med svetsade och tejpade sömmar som inte släpper in en droppe regn men låter din svett försvinna ut i ovädret som ånga. Ett par breda hängslen
fördelar trycket på en större yta och värmer lite extra. Praktiska dragkedjor vid benslut
underlättar på och avtagning utan att försämra passformen. Massor med reflexer hjälper dig att synas i vintermörkret.

Det kanske kan vara nåt att satsa på för den som inte vill bli genomsur? Jag ska förresten till jobbet snart så jag kan inte uttala mig om dagens pendling än.

Senast redigerad av en moderator:
Det var blött som sagt, tyckte inte heller att det regnade utanför fönstret men tydligen så gjorde det när jag väl kom ut. Inget tungt regn men efter att tajmat då en lastbil körde genom en vattenspöl/sjö på Ulvsundavägen och därmed stänkte ner hela cykelbanan bredvid så var jag genomvåt ;).

Ngt annat som man blir lika förvånad över varje gång det regnar är att cantileverbromsarna tar väldigt dåligt vilket jag blev varse om då jag skulle bromsa in för en BMW som otåligt stod på ett övergångsställe och väntade på att få svänga ut på en större väg. Cykelbanan korsar detta övergångsställe och jag tänkte att bilen kanske hinner flyttar på sig och att jag hinner bakom, men när jag närmar mig så märker jag att så absolut inte är fallet och jag kan inte smita bakom/framför så jag börjar bromsa..dock lite sent och märker att bromsarna inte tar ngt vidare..nästan inget alls faktiskt ;). Bromsar hårdare, till slut allt vad jag har, och får till slut lås på bakhjulet vilket ledde till en bromssladd som slutade en knapp decimeter från BMW:ns ena sidodörr..puh ;).

Kan tillägga att föraren iaf tittade ut och frågade om allt gick bra, antar att det kanske såg lite dramatiskt ut ;).

Jag cyklade som vanligt genom stan och uppför Torsgatan där det är en massa byggen sen en tid tillbaka. Det står bilar precis överallt och då bör man väl som bilist sänka hastigheten märkbart?

Framför mig rullade en lastbil i maklig takt och bakom mig låg en vanlig bilist och surade. Så fort han fick möjlighet gasade han järnet, körde ut i vänster körbana (d.v.s mötande trafikanters körbana) och drog järnet. Han tålde inte att sitta i "kö" bakom en lastbil och en cyklist. Jag kudne nämligen inte ta mig någonstans eftersom cykelbanan upptogs av ett flertal fordon och byggnadsarbetare som kilade fram och tillbaka.

I vanlig ordning blev det ett högljutt "jävla idiotjävel" till bilisten som inte tog hänsyn till sin omgivning. Jag skiter fullkomligt i om han kör ihjäl sig men han var nära att köra på mig och andra runtomkring och det är inte okej bara för att han anser sig ha bråttom. Det är ett jävla sätt att bete sig så och han är inte ensam. Många bilister tycks ha ett temperament som en tjackad pitbull och lika lite tålamod som jag har när det gäller felande apparater (ja jag har ett djävulskt temperament och inget tålamod med teknik som inte funkar)...

I övrigt var pendlingen finfin. Eller nåt.

Mörk och lite kall i början, men skapade sug efter en efter-jobbet-runda. Och en vettig pendlarhoj. Och en CX.

Bra kläder är verkligen en höjdare!

Becksvart, motvind, två grader och snöblandat regn. Allt man kan önska sig för en skön cykeltur till jobbet :-/

Mötte en räv imorse, annars är det mest rådjur jag ser. Höstmysigt med alla löv och prasslet från löven. Hundägarna blir allt färre då det blir allt mörkare på mornarna.

Skönt att vara igång igen efter en veckas förkylning. Måste tillstå att jag har vant av mig med
att åka pendeln och jag saknar den inte.

Hundägare, ja...
Hade lite ärenden i morse så jag kom iväg mot jobbet först vid 9-tiden. På en smal slingrig gång-/cykelväg blir jag tvungen att stanna. Anledning: en tjej på en apgammal mtb vinglar fram och tillbaks över hela (ja, hela) vägbanan, pratar i mobiltelefon och har tre stora hundar lösa som irrar runt på vägabanan och i dikeskanten och nosar.
Jag frågade om hon var helt dum i huvudet som hade tre hundar lösa och hennes "JA..?" bekräftade väl min uppfattning om att hennes IQ matchade hennes hastighet.

Lyckades vurpa med cyjkeln direkt när jag kom utanför dörren, så jag sket i den och tog bsusen idag <.<

vader skrev:
...Jag frågade om hon var helt dum i huvudet som
hade tre hundar lösa och hennes "JA..?"
bekräftade väl min uppfattning om att hennes IQ
matchade hennes hastighet....

haha underbart! den här tråden förgyller min morgon :)

Skall man ha hund skall man ha många och ordnade i ett spann, gläfsande bestar slingrandes som en bred anakonda längs skeppsbron. I trafiken skall allt vara tillåtet. Anarkins sista samhälleliga fäste skall man vara rädd om så man inte står där en dag med bara en massa regler. Blindhund för cykelburna, kan man få statligt bidrag för det? Blinda är faktiskt också cyklister, - ja det är just vad de är...

-~oOI ... against you comin´ around ... IOo~-

Morgonturen gick undan för att överhuvudtaget hålla värmen. Vad har jag lärt mig: Is på bilens ruta - ta på mer kläder.

Vintern har nått Göteborg. Ja, så kändes det i alla fall i morse, med bara nån grad över fryspunkten. Sved rejält i luftvägarna av den iskalla luften, och jag blev en kvart försenad eftersom jag var tvungen att leta upp andra handskar, en hjälmmössa och en väst.

På hemvägen var det 12 plusgrader igen och strålande solsken, så det var lite trevligare...

jag stötte på en såndär idiotbilist i hammarby sjöstad imorse. han tutade och varvade motorn och körde sen om mig på höger sida i den enfiliga rondellen. needless to say så körde jag om honom 20 meter senare och sen försvann han snart i horisonten bakåt. hammarby sjöstad är ganska bra om man undviker cykelfälten så mycket man kan (jag blev prejad av bilar i cykelfält två ggr häromdagen)

Idag var första dagen då jag tog det lugnt till jobbet. Blev omkörd av två pendelsvetton, kunde med lätthet prata med polaren hela vägen in och tappade ungefär tre minuter i totaltid. Mycket lugnare och mer sansat, det blir en fortsättning på det här under vintern!

Annars var det ganska "varmt" ute idag, men det kom lite fukt från marken och de har fortfarande inte sanerat cykelbanan från Abrahamsberg till Stora mossen från alla sönderkörda löv och lera från bygget.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp