Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nära slasken fryser till för att sedan tinas
> så
> > blir det både halt och lite klurigt på
> > sianställen efetrsom det spårar.
>
> Fast det brukar vara mycket lättare än när det
> är som idag. Då brukar det finnas gott om
> knölar, isklumpar och grejor man kan få fäste
> på. Idag såg man inte skillnaden på blankisad
> asfalt och våt asfalt. Jag felbedömde på ett
> ställ och hamnade på isen.
>

Nu körde jag inte idag men det kan säkert stämma. Men om man funderar på dubbisar elelr itne dubbisar så tyckte jag att iovf det underlaget skal nämnas. Det är då jag ser flest vurpor.

Kan nog bero lite på vart man kör med. Närmre stan är nog inte vägarna på samam sätt som lite längre ut.

> > Men kör man bara lite med huvudet så har ivf
> jag
> > klarat mig bra utan tex dubbisar. Jag gissar
> att
> > det är lite det frågan handlar om.
>
> Jo, brukar klara sig ganska bra utan dubbar.
> Tjejen har kört tre-fyra vintrar igenom utan
> dubbisar och endast brutit handen en gång. Kör
> man med dubbar kan man blåsa på och kör man
> utan måste man ta det försiktigt.

Ja, helt klart så, Skall man blåsa på och ta risker om asfalten råkar vara is eller vara blöt så är ju dubbisar en bra investering. Själv kör jag inte till jobbet på det viset. Har inte så bråttom.

Jag är mer glad om jag slipper byta däck.

Usch låter otäckt med alla vurpor, hoppas ingen slog sig riktigt allvarligt.

Is och snö känns fortfarande långt borta här i södern. Den första isen hoppas jag kommer i februari.....

När det är som idag kan du köra hur nycket med huvudet som helst och ändå dratta omkull om du inte har dubb. Drattade själv omkull i knapp styrfart, vurpa nummer två så jag tog det väldigt försiktigt. Kunde knappt resa mig så halt var det!

Najjt skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
>> Ni som har några års vana, blir det mycket halare

>> tvåhjulssladd
> > rakt it i spenaten.
>
> Exakt på samma ställe drog jag omkull...snorhalt
> var bara förnamnet där.

Jag hade tur. Någon hade parkerat en cykel rakt över cykelbanan precis innan så jag tog det lugnt. Vurpade inte men slirade runt rätt bra ändå. Det var ju något lurigt då kilometrarna innan var blöta så jag hade börjat gasa på.

Enligt min erfarenhet blir det inte värre. Längre fram är det oftast torrare, sandigare, och inbland knaggligare. IOFS har jag kört med dubb de flesta åren så jag kanske bara inbillar mig. Men värre än kurvan där ni drog ner kan det ju inte bli.

Rediga skräckhistorier från er i norr känns det som, börjar krypa under nollan här i Trollhättan också på morgonarna.

Tack o lov att man kunde sova inne o gå upp först när det blivit plusgrader, dock har man problemet att allt vatten på gatan vill leta sig upp i mitt ansikte, måste vara nått märkligt med mitt framdäck.

Grymt spännande pendling idag. Fattade inte att det var halt förrens jag kom ner till korsningen Igeldamsgatan / Kungsholms Strand. Gick rätt fort nerför backen...

Jag fick ett ryck och satte på dubbisarna på crossen efter att ha sett väderrapporten igår, var jag glad för det imorse? Hela norrort var täckt i ett lager svartis och dimman låg tung, men jag klarade mig utan vurpor. Såg dessutom ett råget med två kids kila över vägen vid Djursholms Ekeby i dimman, magiskt!

Atlas skrev:
> Ni som har några års vana, blir det mycket
> halare än såhär? Den feldoserade kurvan här: http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&m...275" i="/images/point.png"><t></t></pt></pts>
> var lite för taight idag, tvåhjulssladd
> rakt it i spenaten.

Exakt där åkte jag i backen i morse... Klarade mig förhållandevis bra eftersom jag tog det så lugnt, men styrlindan var inte speciellt vacker sen...

Är det fortfarande snorhalt i stan? Vågar jag mig ut på sträckan hammarbyhöjden-sveaplan med Kojakdäck?

R skrev:
> Är det fortfarande snorhalt i stan? Vågar jag
> mig ut på sträckan hammarbyhöjden-sveaplan med
> Kojakdäck?

Jag cyklade på slicks genom stan vid 11-tiden. Fanns ingen is. Tog en bra stund innan jag förstod att föregående inlägg handlade om sthlm.

jesperC skrev:
> Helt omöjligt att ta sig fram utan snökedjor.
>
> //j

Det var som jag anade, då...

Tack Upup för lägesrapporten!

Är det någon som nämnt att det var halt imorse? Iaf, det var bitvis snuskigt halt på vägen till Järfälla, fick minst två framhjulssläpp men klarade upp det som tur var. Hade tydligen pyspunka på bakhjulet också, fick stanna och pumpa tre gånger då jag inte orkade byta slang osv.

Vägen till Partille Centurm gick galant.

På vägen tillbaka Så gixck bakdäcket.
Så det va rju bara att plocka av fram & bakdäcket och ta på cykeln på bussen hem :)

saltgurkan skrev:
> Iaf, det var bitvis snuskigt halt på vägen till
> Järfälla, fick minst två framhjulssläpp men
> klarade upp det som tur var. Hade tydligen
> pyspunka på bakhjulet också

Om framhjulet släppte kan du nog tacka ditt punkade bakhjul för att du höll dig rullande! Jag trodde att Racing Ralph 28 med lågt tryck skulle funka fint idag men första och enda rejäla inbromsningen (pga gravt blinkershandikappad bilist som korsade cykelbanan i högersväng) gjorde att jag gled som en såpad curlingsten. Jag orkade inte stanna och fråga var det är rea på körkort utan vrålade bara "IDIOT" rakt ut. Hoppas ingen oskyldig tog åt sig.

Ni som rullar genom stan vid 17-tiden kan väl slänga upp en väglagsrapport så man vet om man ska förvänta sig fler vurpor?

Vid avresan från Täby var det dimmigt i morse men ingen halka men det kom senare. När en kille en bit framför gick på öronen innan Riksmuseet blev man varse att det var is överallt. Sen gick det väldigt lugnt resten av vägen. Dubbisar i morrn!

I morgon är det nog inte halt, utan torrt, som det blivit ute på gatorna nu. Iaf jag förtränger byte till dubbisar genom denna förhoppning.

Hemvägen igår, Arboga - Sjöboviken (mitt emellan örebro o arboga) 23 km, var ofantligt mörk! Trots pannlampa var det som om mörkret åt upp ljuset. Normalt brukar jag se vägen bra, men igår var det lite på känsla! Försov mig imorse, så det blev bilen. Det var nog bra, då mina slicks nog hade kunnat ställa till det i halkan...

Imorgon åker MTB:n fram igen, så då får man väl 10 minter längre till jobbet i ett nafs!

noll halka ute nu. det skall dock bli kallt ett par dar till den här veckan. Om ni sätter på dubbisarna nu så väntar jag tills den riktiga vintern kommer runt lucia.

Dubbdäck får vänta ett tag till men det är nog dax att börja köra med långbyxor.

//j

Blev omcyklad (för första gången i år!) av en racer/cross någonstans efter Danvikstull påväg in mot Slussen. Det var ju svinhalt men jag tänkte att fan heller honom ska jag ikapp men han han knappt mer än tio meter innan han fick sladd och höll på att vurpa. Sen vek han av åt något annat håll och det var nog rätt tur för det var inte optimalt väglag för pendlar-race!

På fre väntas en decimeter snö i sthlm. Kanske värdera att sätta på dubben?

Jag gjorde en vurpa idag, klarade 24 av 25km innan jag låg och sprattlade på vägen.
Man faller snabbt med slick.
Det skall vara 2 kalla nätter sedan blir det varmare. Dubben får vänta 2 vecckor . Då kommer vintern...

Jilster skrev:
> På fre väntas en decimeter snö i sthlm.

har du en bättre väderleksprognos än vad jag har? På mina står det bara +4 och regn, regn, regn.

> Kanske värdera att sätta på dubben?

Nä, fredag är ju dag före helgdag. Har ni inte ledigt då?

Och hemvägen var fuktig och mörk.

Senast redigerad av en moderator:
Cyklade ungefär 300 m innan jag hade en nära-asfalt-upplevelse som jag lyckades avvärja på ngt sätt. Hände precis när jag cyklade om en gående kvinna.

30 sekunder innan denna upplevelse träffade jag på en grannne som lastade dottern på barnsadeln, hon frågade mig om det var halt? Jag svarade, - nej det tror jag inte! Hoppas de klarade sig.

Racercykling idag igen, 59 km i Stockholm.
Allt gick bra inga vurpor. Men, när cyklat klart och ledde!! cykeln nedför
en trätrappa tappade jag fotfästet och slog mig i baken.

Vart till och åka bil idag.. för mörkt och halt på stora vägarna! Jag som var såå laddad :(

Det blev garanterat ett rekord till jobbet idag!..Fusk fusk fusk.

Kallt idag! -6,5 när jag stack hemifrån. Det kanske blir vinter i år också?

Jag hade feeel och det var ju halt i 08-land idag med, men cyklingen gick bra trots nåt litet framhjulssläpp här och där. Upplevde att det var rätt lite cyklister ute i morse.

Första dagen på hösten då jag ser snö på Jura-bergen på väg till jobbet. Wohoo, snart är det vinter! Inte speciellt blött heller, finfin start på dagen.

Det var lika halt om inte halar norr om Stockholm imorse. Hela Täby-Danderyd var täckt av svart is. Klarade mig OK dock tack vare Hakka W106 och en hel del "utfegning" i kurvor och knixiga partier.

Fegade ur och monterade dubbdäck igår kväll, naturligtvis inte så mycket som en isfläck idag. Bara blött och tungtrampat, typiskt!

JLarsson skrev:
> Benke gillar inte pendlare. Vilken happyit har han
> råkat ut för månne? Brakeless fixie?
> http://www.pastan.nu/bloggen/#cat=12&

Benke verkar vara en idiot. Det blir de första och sista raderna av honom jag läser.

Atlas skrev:

> Benke verkar vara en idiot. Det blir de första
> och sista raderna av honom jag läser.

Au contraire - Benke är en hjälte.

Nollkoll, sista biten på Götgatan ned mot Hornsgatan är inte gågata. Så vad har han där att göra?

JLarsson skrev:
> Benke gillar inte pendlare. Vilken happyit har han
> råkat ut för månne? Brakeless fixie?
> http://www.pastan.nu/bloggen/#cat=12&

Lustig filur. Men han borde hålla sig till en sak i taget. Eller är det bara jag siom tycker att det finns en motsättning här:

"Jag kommer på mig själv med att längta efter den tid när Götgatsbacken var bilgata. När man fick trängas på trottoarerna och lastbilar gjorde idiotiska dubbelparkeringar utanför mataffären i t-baneuppgången och det kom en 59:a stånkande uppför backen."

"Det var så det blev, och Nina Björk sitter nere i Lund och piper enstaka invändningar om att alla säger att konsumtionen är en privatsak och att man således inte ska kunna ha några åsikter om att alla hänger sig åt och dyrkar en livsstil som gör att just mina barn och barnbarn inte kommer att ha någonstans att ta vägen och ingen luft att andas och inga hav att bada i."

Jaja. Jag slapp halka idag också. Men rått och kallt var det. Och lär så förbli det närmaste halvåret. Regnkläder är med inför hemresan, och imorgon skall jag sitta hemma, äta bullar och titta ut på det förväntade snökaoset.

Benke skriver sköna krönikor. Inget är så underhållande som griniga gamla gubbar. Det kallas "ijjenkännighetshumor".

Satte också på dubbdäck igår på min enpetare.
Men satan i gatan vad tungtrampat och tråkigt det blev att cykla med det....normalt cyklar jag till jobbet (aspudden-täby) klart under en timme. Och i morse tog det betydligt längre. Men framför allt att det är så otroligt trist att cykla med dubb. Vet inte om mina Nokian Hakkapeliitta W240 är ovanligt tungtrampade men av skall dem! Hellre några vurpor i halkan än att plågas varje tramptag.
Tar gärna emot tips på smidigare dubbdäck/däck lämpliga för vinter.

Med W240 på pendlarn tar 25km en sådär 5 min extra för mig. Tycker de rullar förvånansvärt bra, men tunga är de ju. I med mer luft och dröm om våren!

Benke verkar inte gilla någon och livet verkar inte gilla Benke. Tror Lundell har gjort en låt om honom:

"Vem skall rädda dig Benke,
från tillvaron hundar?
Så att de aldrig mer
så att de aldrig mer
- får hugga dig."

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp