Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vader skrev:
-------------------------------------------------------
> Samma här. Finns ingen anledning att göra det
> extra tungrullat i onödan. För att inte tala om
> det där hemska ljudet som blir av dubbar mot
> asfalt.

Det är vackert, det är ljudet av benmuskler som byggs upp ; )

Sen på våren när slicksen åker på så är man som Armstrong på syra.

there ought to be a law skrev:
> Är det verkligen nödvändigt att ha dubbat bak?

Om det är blöt svallis så kommer man ju inte så långt utan, men annars tycker iaf jag att det sällan behövs.

Sladd på framhjulet gör ont => dubb är bra
Sladd på bakhjulet är mest kul => dubb är bara trögt och jobbigt

Så brukar jag resonera iaf..

Bang skrev:
> Jilster, jag var ju tvungen att peta mig i näsan.
> hade värsta kråkan som jag var tvuvgen att få
> bort :(

Tyckte jag såg något hängandes där ja ;-)

Azog skrev:

> Om det är blöt svallis så kommer man ju inte
> så långt utan, men annars tycker iaf jag att det
> sällan behövs.
>
> Sladd på framhjulet gör ont => dubb är bra
> Sladd på bakhjulet är mest kul => dubb är bara
> trögt och jobbigt

Jag ser matematiken... svallis - det måste ha varit 1800-talet senast det hände.

Appropå hederligt bakhjulsställ så skimrade hela min lyckliga barndom förbi då jag i lövgriset på valhallavägen medelst bakhjulsställ vek av mot stadion i morse. Hade det varit fler tjejer som hoppat hoppat rep i närheten så hade de blivit såå kära.

Det blir nog lite vemod i dagens hempendling....Någon skall pensioneras.

Jävlar vilken tur jag tog bussen i morse, längsam bogsering gör att vi inte är i hamn förrän vid 18-tiden idag istället för 16 som normalt... Blöt trött och allt annat än cykelsugen nu :-) T

Blött, mörkt, kallt, skitigt. Och då har ändå inte Tisdagsrajden börjat än!

gött att få lite medvind till jobbet för en gång skull. kom tidigt till jobbet oxå (lillgrabben 8 mån bestämde att jag skulle upp tidigt) rätt skönt att cykla i mörkret oxå faktiskt. Fick meddelande om permis från barnpassning på vägen hem så det hanns med att paddlas ett ordentligt pass oxå. skönt att ha fått 50 km cykel och 6*2000m intervaller i kajaken gissar at jag kommer sova gott i natt :)

jag gillar inte att vränga däck och vill inte släpa på för sega grejor i onödan så jag
har köpt ett par extrahjul för vintern och väntar på kasset och dubbdäck till dem. här i malmötrakten är det rätt sällan fruset så jag kör på med mina slicks 25or ett tag till sedan när de sandat lite lär det bli lite grövre och mönstrade däck som standard och dubbat om jag hittar motivation att cykla när det är blixthalka.

Spännande, -3 grader i Stockholms förorter med frost/is på vägen. I kombination med mina smala sommardäck blev det lite läskigt.

Vid en gångbro över E4:an vid Fruängen så kom jag inte över pga all is (bra varningsklocka!). På skeppsbron släppte framdäcket i all hast, dessbättre höll jag mig på två hjul. Tillsist vid KTH så fick jag sladd i en lång nedförsbacke. Hann fundera på om jag skulle försöka sakta in eller bara styra vidare (och öka farten), valde det senare och jag tog mig hel till jobbet.

Ikväll ska dubbdäcken på. Spännande att se hur biltema däcken (622x32) funkar.

En spännande pendling med inte allt för hög fart, tur att ett par 23mm däck ger ett så pass bra grepp.

Skiddade på min Brompton på färden från Östra ner till stan. Fan vad halt det var fläckvis.

Vurpfest! Vurpade först vid Globen. Sen på Vasabron, men där var jag inte ensam. Folk låg som furor. Men undra rhur många som inte vurpade av isen, utan av lsögruset som fungerar utmärkt som kullager mellan asfalt och däck? Ont i knät gör det.

För min del såg det halare ut än det var. Att det är grusväg bland träd stora delar av vägen gör ju saken lite enklare förstås. Där det var öppet "uppåt" var det betydligt mer frost. En nytvättad och nysmord drivlina kändes bra. Passade att spola av pendlaren på när jag sanerade skogshojen igår kväll.

Och som väntat är det bilolyckor pga "blixthalka" också. Att det kan vara is på vägen när man skrapat is från rutorna är ju ett ganska långsökt samband.

Ingen vurpa men väl blöt om låren när jag kom fram, inte var det många som cyklade heller och jag ångrade bittert att jag inte tog mina klara brillor på mig......Snön vräker ner, säkert en decimeter på en timme ända ner till havet och hur det ser ut i marka törs jag inte tänka på.
sn.JPG ht=494

Sprockets skrev:
> Och som väntat är det bilolyckor pga
> "blixthalka" också. Att det kan vara is på
> vägen när man skrapat is från rutorna är ju
> ett ganska långsökt samband.

Oj, blir det vinter iår igen!

Fast vi som cyklar har svårt att se sambandet melaln is på bilrutorna och halt för cykeln ;~)

bruse skrev:
> Oj, blir det vinter iår igen!

Du jobbar fortfarande på Banverket hör jag. ;)

Sprockets skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oj, blir det vinter iår igen!
>
> Du jobbar fortfarande på Banverket hör jag. ;)

När jag började fanns det alltid snöberedskap, och alla anställda kunde vara med på det. Även it-tekniker som jag. Men sen fick vi några ekonomer. De skulle spara pengar. Och oj vad pengar man sparar att växlarna fryser ihop.

En eloge till snubben som vid Fridhemsplan hade slängt ut en massa lådor och fruktkartonger (?) på cykelbanan vid en hal fläck. Han såg lite rolig ut för han var väldigt uppjagad och skrek och sprang omkring där som en påtänd Hötorgsförsäljare "nej, nej, nej, stanna, stanna, ALLA ramlar, det är haaaalt, AKTA AKTA, ALLA RAMLAR!!!" med ganska kraftig brytning. Han såg ut att vara grek, men vad vet jag.

Jag slapp hursomhelst vurpa kanske tack vare dagens hjälte!

Jepp. Halt i Stockholm. Hela vägen fram till Alvik gick bra, jag tappade bara greppet ett par gånger. Över Tranebergsbron var det spännande, ingen aning om underlaget men det verkade halt så jag stod på och det gick bra. Men efter Konradsberg ned under Gjörwellsgatan så tog det stopp i iskanan, höll på att ramla igen eftersom mina klotsar hade halvkass friktion mot isen. Papphammar.

Jag märkte att det var halt först när jag av någon anledning bestämde mig för attt sätta ner foten och testa lite. Innan dess hade jag malt på som vanligt, efter det blev jag försiktig och trodde jag skulle falla hela tiden. Således verkar återigen rädsla för halka vara värre än själva halkan.

skön isskorpa över tranebergsbron och bort mot brommaplan.. sen var det dimma/isskorpa och sen bara blöt dimma.

ganska skoj ändå. :)

Bilagor

• DSC00528.JPG
    DSC00528.JPG
    14.7 KB · Besök: 33
Jag tyckte det var för halt och svidade om till tågpendlaroutfit. Känns lite snopet att inte ha deltagit i kampen i ishelvetet.

Sprockets skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oj, blir det vinter iår igen!
>
> Du jobbar fortfarande på Banverket hör jag. ;)

Ja, man kan ju förstå om man blir miljöskadad om man jobbar där. Eller på SJ. En företagskultur som genomsyras av "Det är nån annans fel", alt "Det är inte mitt fel": http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1959281.svd
Vilken cirkus.

Fint väder - hal väg, enda haveriet bestod i två snopet gestikulerande farbröder vid den lilla brouppfarten Gullmarsplan. Låste artigt bakhjulet för att visa att jag lyssnat på dem - halt.

Börjar tänka långkalsong eller stjärtlapp... åtminstone det senare känns mkt påkallat.

Vilken vitamin-injektion. Har aldrig haft roligare på väg till jobbet någonsin! Ishinna på asfalt är ju grejjen, två riktiga tvåhjuls-sladdar, värsta speedwaystyleen!

Trodde att jag klarat mig, hade bara en km kvar och pang så låg man där. Förädiskt när man inte ser skillnad på våt asfalt och blankisad asfalt!

Jag åkte buss. det var första gången på väldigt länge....Shit vad det suger. Imorgon skal ordningen vara återställd igen.

Atlas skrev:
> Ni som har några års vana, blir det mycket
> halare än såhär?

Det kan bli mkt halare, men då brukar jag ha dubbisar på.

Atlas skrev:
> halare än såhär?

Det kan bli mkt halare, men då brukar jag ha dubbisar på så då märker man inte det förrän man klivit av hojen.

Atlas skrev:
> halare än såhär? Den feldoserade kurvan här:
> http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=<pts><p
> t%20x%3D%221629851%22%20y%3D%226577275%22%20i%3D%2
> 2/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%3C/t%3E%3C/pt%3E%3
> C/pts%3E var lite för taight idag, tvåhjulssladd
> rakt it i spenaten.

Nära slasken fryser till för att sedan tinas så blir det både halt och lite klurigt på sianställen efetrsom det spårar.

Men kör man bara lite med huvudet så har ivf jag klarat mig bra utan tex dubbisar. Jag gissar att det är lite det frågan handlar om.

Atlas skrev:
> halare än såhär? Den feldoserade kurvan här:
> http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=<pts><p
> t%20x%3D%221629851%22%20y%3D%226577275%22%20i%3D%2
> 2/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%3C/t%3E%3C/pt%3E%3
> C/pts%3E var lite för taight idag, tvåhjulssladd
> rakt it i spenaten.

Exakt på samma ställe drog jag omkull...snorhalt var bara förnamnet där.
Börjar bli lite stel i höger skinka som tog smällen...:-(

skaparn skrev:
> Jag märkte att det var halt först när jag av
> någon anledning bestämde mig för attt sätta
> ner foten och testa lite.

Jag har en tradition av att göra årets första vinterhalksförorsakade vurpa när jag kliver av cykeln. Idag gick det dock fint, trots att det bitvis var svårt att starta från rödljusen eftersom bakhjulet mest spann loss.

Ville skrev:
> Nära slasken fryser till för att sedan tinas så
> blir det både halt och lite klurigt på
> sianställen efetrsom det spårar.

Fast det brukar vara mycket lättare än när det är som idag. Då brukar det finnas gott om knölar, isklumpar och grejor man kan få fäste på. Idag såg man inte skillnaden på blankisad asfalt och våt asfalt. Jag felbedömde på ett ställ och hamnade på isen.

> Men kör man bara lite med huvudet så har ivf jag
> klarat mig bra utan tex dubbisar. Jag gissar att
> det är lite det frågan handlar om.

Jo, brukar klara sig ganska bra utan dubbar. Tjejen har kört tre-fyra vintrar igenom utan dubbisar och endast brutit handen en gång. Kör man med dubbar kan man blåsa på och kör man utan måste man ta det försiktigt.

Ville skrev:
> Nära slasken fryser till för att sedan tinas så
> blir det både halt och lite klurigt på
> sianställen efetrsom det spårar.

Fast det brukar vara mycket lättare än när det är som idag. Då brukar det finnas gott om knölar, isklumpar och grejor man kan få fäste på. Idag såg man inte skillnaden på blankisad asfalt och våt asfalt. Jag felbedömde på ett ställ och hamnade på isen.

> Men kör man bara lite med huvudet så har ivf jag
> klarat mig bra utan tex dubbisar. Jag gissar att
> det är lite det frågan handlar om.

Jo, man brukar klara sig ganska bra utan dubbar. Tjejen har kört tre-fyra vintrar igenom utan dubbisar och endast brutit handen en gång. Kör man med dubbar kan man blåsa på och kör man utan måste man ta det försiktigt.

Fyller på: Halt som satan utanför stan. Såg en som ramlade, vid Gullmarsplan ungefär, men han tog sig upp och cyklade vidare.
Jag fick punktering igår kväll på fulfixien, så jag blev tvungen att ta mtb:n imorse, och JÄVLAR vad glad jag var för det när jag märkte hur halt det var, ha ha! Två framhjulssläpp som jag lyckades häva och några medvetna bakhjulssladdar. Ikväll åker nog dubbdäcken på.

mytomspunnen skrev:
> Jo, brukar klara sig ganska bra utan dubbar. Tjejen har kört tre-fyra vintrar igenom utan
> dubbisar och endast brutit handen en gång.

Hur många gånger har hon halkat omkull? Bara en?

Granntanten klarade sig oxå flera vintrar utan dubbdäck, ända tills hon halkade med cykeln och bröt benet. Nu kör hon dubbat...
I min bok är dubbdäck en relativt billig försäkring för att slippa ev veckors onödig konvalecens:(

Värst är ett par centimeter nysnö på blankis.

Cykelintresset fällde mig idag. På nerfarten till Pampas såg jag en fin långfärdscykel som jag tänkte trampa ikapp och kolla närmare på. Landade på armbågen och gled några meter i såpan.

"Du vet att det finns vinterdäck till cyklar?" sa en snäll mopedist som stannade till. "Jag har dubbdäck hemma i sovrummet men jag är dum i huvet" sa jag.

En kollega hade lyckats vurpa på raksträcka och berättade att han rullade förbi en blodig five-bike-pile-up i svängen vid Riddarhuset. Antar att jag klarade mig bra med min blåa armbåge.

Från tågfrönstret såg tre hjältar som gick med cyklarna ned mot skanstull. Och en som inte ramlat än utan rullade sakta sakta. Jag cyklade ungefär 300 meter i Enskede innan jag insåg att 25 km kommer ta för lång tid och vara förenat med risk för åtminstone lem och vände. De där Kojaksen är hala.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp