Hållbarhet fälgbromsade anodiserade fälgar

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Har en svag tanke på att kanske kosta på min landsvägscykel ett par nya hjul.
Ett alternativt som skänker en viss fröjd för ögat är svartanodiserade fälgar där även bromsytan är svart. Det hetaste alternativet anger ”dubbelanodiserade” vad det nu innebär. Ä

Men hur hur länge får man njuta av svarta bromsytor? Är det 10, 100 eller 1000 mil? (Förutsatt solskenscykling)
Någon som har erfarenhet av detta?

IMG_0175.webp

Räkna med att det försvinner rätt fort. Om ytan är hård anodiserad håller det nog lite längre men obetydligt.

Har en svag tanke på att kanske kosta på min landsvägscykel ett par nya hjul.
Ett alternativt som skänker en viss fröjd för ögat är svartanodiserade fälgar där även bromsytan är svart. Det hetaste alternativet anger ”dubbelanodiserade” vad det nu innebär. Ä

Men hur hur länge får man njuta av svarta bromsytor? Är det 10, 100 eller 1000 mil? (Förutsatt solskenscykling)
Någon som har erfarenhet av detta?

Visa bilaga 752523
Borde väl framgå av tillverkarens faktablad e.d. Annars är det väl lämpligt att fråga densamma vilka garantier som gäller?
Alternativet är kolfiberfälg. Fast det har sina sidor..

Enligt all data jag kan hitta har anodiserad aluminium en lägre friktionskoefficient än "naken" aluminium (alltså aluminiumoxid). Har inte hittat någon data specifikt för gummi, men det känns ju troligt att det reducerar friktionen även där. Det låter ju ... obra.

Någon som har en idé om vad dubbelanodisering kan innebära? Anodiserat upprepat skulle väl inte ge ett tjockare skikt? Kollade ett test av just de hjulen jag kikat på, och där får bromsverkan betyget att det är betydligt mycket bättre än obehandlad/normala aluytor.

Varför alu? Finns ju kolfälgar för fälgbroms som bromsar rätt bra numera.Garanterat svart :)

DT har ju något slags keramisk ytbehandling som kallas Oxic som jag antar ska hålla sig svart. Ingen egen erfarenhet av den på fälgbromsar men har haft skivbromshjul med ytbehandlingen och de höll sig fina.

Jag har ett par svarta Fulcrum racing zero. Dom är fortfarande helt svarta efter 6-7 år. Använde dom mycket första 2 åren, sen inte så mkt. 100% solskenscyklist. :)
Med blöt vägbana blir det sandpapperseffekt med fälgbromsat, då slits det nog bort ganska snabbt.
Men skall du ha högprofil blir det tungt och tråkigt med alu.

Senast ändrad:
Jag har ett par svarta Fulcrum racing zero. Dom är fortfarande helt svarta efter 6-7 år. Använde dom mycket första 2 åren, sen inte så mkt. 100% solskenscyklist. :)
Med blöt vägbana blir det sandpapperseffekt med fälgbromsat, då slits det nog bort ganska snabbt.

Men då har du väl en "Nite" version. Den har någon oxiderings skikt enligt Fulcrum, inte vanlig oxidering.

De enda (andra) svarta alu-hjul jag känner till som bromsar bra och där färgen håller är DT OXiC som har ett keramiskt skikt isf vanlig anordning.

Senast ändrad:
Enligt all data jag kan hitta har anodiserad aluminium en lägre friktionskoefficient än "naken" aluminium (alltså aluminiumoxid). Har inte hittat någon data specifikt för gummi, men det känns ju troligt att det reducerar friktionen även där. Det låter ju ... obra.
anodisering innebär väl att man påför aluminiumet ett tjockare lager oxid. och aluminiumoxid är hårt och motståndskraftigt, används bland annat till slipstift och sandpapper.

aluminium i luft får spontant ett oxidskikt, men det är tunt.

för vad det kan vara värt i frågan som ts ställer hade jag problem med slitage från fälgbromsar på min vinterbrompton, som har 305-fälgar, alltså något mindre än original. detta för att ge plats för vinterdugligare däck. hade svårt hitta 28-håls sådana. kom över några till en minicykel från watski, icke anodiserade. problemet var att jag slet igenom dem på två vintrar.

hittade sedan några andra i asien. de har en yta för bromsarna som liknar den randiga blanka svarvade som syns på bilden i första inlägget. bara att de inte är svarta. jag har förmodat att de är anodiserade. iaf efter nu två år är de opåverkade i ytan.

bromsarna tar bra, snarast bättre än på fälgarna med naket alu. använder kool stop salmon.

Varför alu? Finns ju kolfälgar för fälgbroms som bromsar rätt bra numera.Garanterat svart :)

DT har ju något slags keramisk ytbehandling som kallas Oxic som jag antar ska hålla sig svart. Ingen egen erfarenhet av den på fälgbromsar men har haft skivbromshjul med ytbehandlingen och de höll sig fina.
Nja, utan att fördjupa mig och krångla in mig i detaljer så har jag någon inre övertygelse om att det i långa loppet är att föredra bromsyta alu istf laminerade ytor. Ja, jag har även kikat på DT:s som ett alternativ, det var väl det att Tune-hjulen överlag känns mer lockande. (Pris, vikt, funktion osv sammantaget).

35-profilen jag har kikat på väger ju i princip samma som Fulcrum racing zero. Kanske ligger det fördelat lite mer vikt i fälgen istf navet jmf Fulcrum, men läser man recensionen jag länkat till ovan så är det hyggligt lätt i själva fälg-delen ändå?

35-profilen jag har kikat på väger ju i princip samma som Fulcrum racing zero. Kanske ligger det fördelat lite mer vikt i fälgen istf navet jmf Fulcrum, men läser man recensionen jag länkat till ovan så är det hyggligt lätt i själva fälg-delen ändå?

Jämförbar fälginnerbredd? Ofta är alufälgar betydligt smalare invändigt för att hålla nere vikten.

Jämförbar fälginnerbredd? Ofta är alufälgar betydligt smalare invändigt för att hålla nere vikten.
Vad jag har förstått så har Tune-fälgarna bredare innermått (19,9 mm) jmf med Fulcrum-fälgarna (17 mm).

Vad jag har förstått så har Tune-fälgarna bredare innermått (19,9 mm) jmf med Fulcrum-fälgarna (17 mm).
Ja, dom var ju inte tunga. Inte ovanligt att sådana hjul väger 18-1900g. Eller ännu mer.
Lär ju bromsa betydligt bättre än kolfibehjul. Mina fulcrum bromsar lika bra som skivbromsar med blå campa-belägg.

Nja, utan att fördjupa mig och krångla in mig i detaljer så har jag någon inre övertygelse om att det i långa loppet är att föredra bromsyta alu istf laminerade ytor. Ja, jag har även kikat på DT:s som ett alternativ, det var väl det att Tune-hjulen överlag känns mer lockande. (Pris, vikt, funktion osv sammantaget).
Ja, visst slits de, men vad jag kan minnas så har jag bara slitit ner fälgar till kassation på Brompton (små hjul) under mina över 40 år med fälgbromsade cyklar.

Så visst, de sliter, men är sällan något verkligt problem.

Antar du har läst:

Antar du har läst:
Ja, om du hade orkat läsa tidigare inlägg i tråden så hade du sett där jag la in exakt samma länk. :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp