Håller på att bli tokig.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Behöver tips på hardtail. Surfat runt på nätet i månader och kollat in diverse tester etc.
Kommer cykla mest på svensk mark. Mest i Göteborg. Mest i Delsjöområdet.
Har fastnat för stålcyklar typ Switchback9er, Cotic SolarisMax, Pace, Curtis, Btr, Chromag rootdown mm.

Problemet är att jag inte riktigt kan motivera mig själv att lägga så mycket pengar på nåt som kanske inte är värt det eller är overkill.
Har även tittat på ett lite billigare stålsegment typ Ribble, Ragley och aluminium hojar som Bird, Orbea Laufey h-ltd, whyte 909, sonder mm.
Mycket av det sistnämnda är slut i lager. Har även tittat här på köp och sälj men inget som jag fastnat för.

Geometritabeller ger mig ont i huvudet och fattar nada för den delen. Long low and slack? 29 eller 27.5+ eller båda? Mullet?
Jag vill ha en hardtail som gör mig glad och som jag kan utmana terrängen med. Ej kol.

Cyklar idag på en Fs Reign med några år på nacken. Gillar att cykla utför med den men så faceplanta jag och det blev en dyr tandläkarräkning.
Den känns inte så allround. Dessutom kände jag att det kanske vore dax att gå back to basics.

Är en alu Bird bra eller en whyte?
Kommer aluminiumramen skaka sönder en gubbkropp? Ska jag då gå på stål istället?
förrförra veckan sneglade jag på whyte 909. Förra veckan på Laufey. Igår på rootdown och idag på stanton.
vad ska jag ha? Mest Bang for buck?
Jag tar tacksamt emot förslag på hoj och vad jag ska tänka på.
Så snälla bomba mig förslag.

tack för mig.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Min budget är 20-40 papp men jag vill helst ligga i det lägre spannet. Tänderna kostar. Drömmen vore ju om det dök upp en stål bling hoj på köp och sälj. Har sett nån cotic eller så ibland men då har det alltid varit fel storlek eller löjliga priser.

Makten

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
Köp nån välspecad hoj där det är komponenterna du är ute efter, så slipper du försöka hitta nåt där allt är perfekt. Sen köper du en Ragley Big Wig-ram och vaskar den andra ramen. Borde lätt gå att hålla kring eller under 20 papp. Förmodligen mycket billigare än att köpa lösa delar.

Makten

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
Du menar alltså en beggad hoj med fina grejer?
Jag menade ny, men begagnad är kanske lika vettigt det. Särskilt med tanke på att det finns en del fina grejer med omodern ramgeometri. Dock får du se upp med navstandarder, vevlagerinfästning och sadelstolpdiameter! Numera har nästan alla ramar "boost" (110 mm fram och 148 bak) medan de för några år sen hade smalare nav (100 mm fram och 142 bak).

Edit: Fast fram ger sig ju självt om man köper en komplett hoj med hjul och gaffel, kom jag på. Så då är det bak man får se till att det är boost. Eller om man hittar en ny ram utan, vilket fortfarande finns.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Boost har jag koll på men tack för att du påminner mig. Slx, xt, bra bromsar och hjul är viktigt. Funderade förut på att köpa ihop till en cykel på köp och sälj här på happy, men är inte så mycket för att swisha iväg stålar till höger och vänster runt om i landet. Verkar som att folk blir blåsta lite nu och då? Rätta mig om jag har fel

Makten

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
Har du nåt tips på välspecad ny hoj som skulle vara värd att slakta?
Egentligen inte, men du skulle kunna kolla på exempelvis tyska postordercyklar. Så länge gaffeln inte är för klen så kan det gå att höja den för att passa annan geometri på ramen.

I första hand är det nog smartast att hitta en cykel som funkar som den är. Jag tänkte mest att om du råkar se nåt som nääääästan rätt men har nåt jäkla mått som skaver, så är det inte superdyrt att köpa en annan ram löst.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
En annan idé kan ju vara att köpa en finare Rolling chassi och köpa resten beg. Då hamnar man nog i de lägre prisspannet 20+. Vad menar du med vevlagerinfästningar? Är det boost du syftar på eller är det en jävla djungel med pressfit och tusen olika gängade lager?

Makten

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
En annan idé kan ju vara att köpa en finare Rolling chassi och köpa resten beg. Då hamnar man nog i de lägre prisspannet 20+. Vad menar du med vevlagerinfästningar? Är det boost du syftar på eller är det en jävla djungel med pressfit och tusen olika gängade lager?
Eller en beggad hoj i fel storlek som kanske är svårsåld, typ small eller XL.

Det finns två vanliga vevlagerinfästningar (BSA och PF) men också olika vevaxellängder och diametrar. Det mesta går att lösa men inte vilka kombinationer som helst.

jonte987

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
Jag vet i fan. Tvekar på att det funkar om man vill ha high end prylar. Ska det bara rulla, ja. Ramen i en aggro al representerar bara 2000-3000 av priset och man kan nog sälja den för 1500-2000. Så vill man ha stål i en prisklass som inte finns så går det bra att byta ram.

Begagnat...kanske svårt att få allt att passa om det är äldre än 2018 och mer än 50% att det är pf.
Stanton har dropouts för både boost och 142mm så ska man verkligen snika high end så är det smartaste.

Men blir svårt att montera en 3x xtr på en stål aggro?

glitch

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
Jag har haft stål HT, jag har haft alu - det är mer avgörande hur ramen är byggd och vad du har för prylar på i övrigt som däck, grepp, sadel osv. för hur komforten blir än rammaterialet. Så nojja inte över det där.

Allebike MB31 ser fin ut.
Sonder Transmitter har jag haft och var förvånansvärt komfortabel.
Bird gör riktigt sjyssta ramar.
Det finns typ hur mycket som helst att välja på. Köp nåt med en vettig gaffel och som du tycker är snygg. Det är typ det viktigaste.

FredriCX

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
Inga andra tips än att Bird ju är grymma på kundservice, bara att mejla, messa eller ringa och snacka. Och brukar ha "alla rätt" vad gäller standarder, geometri osv.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Tack för inputen hittills. Alu stål skitsamma. 29 el 27+ är det också hugget som stucket. För komforten borde + däck vara super.
Den där coticen är fanimig fin alltså. Är sugen men kanske ska ha en ht ändå. Är 178 så den är nog för stor för mig. Har försäkring men den täckte bara 35 tusen av kostnaden. Högkostnadsskyddet tar ca 20 papp och 20 tusen får jag betala själv. Tänder är dyra. Kör Bell 3r mips. Numera med käftbågen på.

Birden har alltid lockat. Gillar deras hemsida. Välj vad du vill ha. blev sugen på deras ht igen.

jonte987

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
Tack för inputen hittills. Alu stål skitsamma. 29 el 27+ är det också hugget som stucket. För komforten borde + däck vara super.
Den där coticen är fanimig fin alltså. Är sugen men kanske ska ha en ht ändå. Är 178 så den är nog för stor för mig. Har försäkring men den täckte bara 35 tusen av kostnaden. Högkostnadsskyddet tar ca 20 papp och 20 tusen får jag betala själv. Tänder är dyra. Kör Bell 3r mips. Numera med käftbågen på.

Birden har alltid lockat. Gillar deras hemsida. Välj vad du vill ha. blev sugen på deras ht igen.
Large kan funka med 140mm gaffel och 35 stam men det blir inga marginaler. Jag är 176 och har 515mm till styret. Jag pratar bara om reach. Kan vara andra problem.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Fan nu är jag sugen på Coticen.
Fick lite siffror.
Reach 476mm
Stack 630mm
Jag är typ 178 normalbyggd.
Tyvärr är cykeln 50 mil bort.

jonte987

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
Fan nu är jag sugen på Coticen.
Fick lite siffror.
Reach 476mm
Stack 630mm
Jag är typ 178 normalbyggd.
Tyvärr är cykeln 50 mil bort.
Är det inte samma som denna? Kanske skiljer mellan 2019 och 2020 då.

481.5 reach med 140mm gaffel.
Står faktiskt 178-188 så du behöver inte ens siza up

Hur som helt borde L funka.

yonsson

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
Lite svårt att förstå om du vill ha en agressiv HT eller en med bredare användningsområde.
Har du kikat runt på reorna? Tänker på wiggle, chainreaction osv? Borde ju vara enkelt att hitta en schysst HT inom den budgeten. Chromag Rootdown är ruggigt cool, skulle passat mig perfekt som aggro-HT.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Är väl egentligen sugen på en finare Ht, men man blir sugen på att slumpa bort reign:en och uppgradera.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Ja aggro stål eller allround aluminium.
Vad passar bäst i sverige. Högre coolhetsfaktor på den förstnmnda.

Håller på att bli tokig.
Om jag skulle kika på en HT så skulle en Allebike MB31 troligtvis ligga högt upp på listan över kandidater. Ser rätt prisvärt ut...

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Coticen är glömd nu. Lägsta sitthöjden var 91 cm mätt från ovansida pedal i lägsta läget till ovansida sadel i lägsta läget. Sitter idag själv på 70 ish när jag åker nedför. Skulle jag sitta så högt skulle det bli till att köpa nya tänder igen...

allebiken har jag kollat på. Tilltalar mig inte. Tänker på cx när jag ser den.
Ska kolla på bird och whyte igen.
Fan...

Håller på att bli tokig.
Coticen är glömd nu. Lägsta sitthöjden var 91 cm mätt från ovansida pedal i lägsta läget till ovansida sadel i lägsta läget. Sitter idag själv på 70 ish när jag åker nedför. Skulle jag sitta så högt skulle det bli till att köpa nya tänder igen...

Fan...
Visst kollade du på MB31 (egen flik), och inte en majestic HT?

jonte987

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.

Fan...
Det kan inte stämma. Jag har sadeln lägre än så i högsta läge på en Large mega. Under 70 i lägsta. Den kan fan inte vara 20cm högre.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Kollade in mb31:an, men den tilltalar mig inte just nu.

var ner och mätte lite på min reign 2015 medium. Min seat tube length är 2 cm kortare än coticens och jag kan sitta på 71 cm som lägst. Ägaren av coticen gav mig sin motsvarande siffra som 91 cm. Kan inte stämma. Måste höra igen.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Jag vet men jag fick ett mått och bilder från coticägaren. Min å hans sitthöjd enligt geo skiljer 2 cm men när han mäter är det 20 cm skillnad. Glömt att öppna seatclampen och trycka ner reverben kanske? Har pm:at honom

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Såg nu en likadan cykel men lite mer använd, cotic dvs. Den har dessutom hope bling. Bromsar, hjul etc är hope. Kostar 30 papp. Prisvärd?

jonte987

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
Nu hänger jag kanske med dåligt men kan du inte köpa en stanton ram, skruva på 142mm dropouts och bygga med delar från giant hojen?

Berk

Aktiv medlem
Håller på att bli tokig.
O
Geo tabel säger att L har sadelrörslängd 460 mm, som är oproblematiskt till 178 cm

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Helst inte. Hjulen är orginal. Dämperiet behöver service. Det som är bra på reignen är styrcombo och bromsar. Kanske framgaffeln. Vill helst ha en FS också alternativt sälja reignen för en spottstyver och köpa nån modernare FS.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Kan nån förklara detta?

so center of bb top of seat tube is: 460mm
Shortest total length for dropper seatpost: 260mm
Minimum total height center of bb to top of seat: 720mm
460mm:

A8CDD84A-84F8-4610-8846-79EFDCB6A462.jpeg

720mm:

BB0EB222-63E9-4091-94DC-804836837F77.jpeg

260mm:

Bluorange

Medlem
Håller på att bli tokig.
Klart det skall vara stål till gbg-skogarna. Har haft alu och stål och kommer ALDRIG köra alu HT igen (finns säkert dom som är helt ok. Cotic gör ju tokigt fina hojar (köpte precis en Flare) men kan varmt rekommendera Orange P7. Kul vinklar och lagom förlåtande.

SalaS

Ny medlem
Håller på att bli tokig.
Hej!
Vad jag sett i andra liknande trådar så brukar trådstartaren även avsluta eller runda av.
Blev en Cotic bfe max till slut. Släpptes idag. Efter månader av vånda så känns det skönt att det släppte. Tack till er som tipsat och Kommit med input. In i det sista var jag inne på att köpa stålram och slakta en radon cragger 8.0. Men insåg att tid är pringar. Annars så är craggern ett fint objekt om man vill ha bra grejer till nåt mer aggro.
Tack för mig!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer