[Halloween i Hellas] aka Onkel Ottos karta. - Nu med RR!

Aron

Inventarie
Halloween i Hellas aka Onkel Ottos karta. 4/11 kl. 10.30

Jag söker dig som har drag av Indiana Jones, van Hellsing eller Fader Lankester Merrin för en expedition i gränslandet.

Vad: Halloweenåkning i Hellas

När: Avfärd exakt kl. 10.30 lördagen den 4 november, samling vid Hammarbybacken.

Mål: Att på ”alla helgons dag” besöka ett tiotal platser där död och ockultism utövats

Längd: 35-40 km, vi vet när/om vi kommer fram

Fart: Snabbare än Happy, jag tänker inte vara kvar i skogen när det mörknar…

140-graveyard-689x407.jpg ht=407

Bakgrund
Min Onkel Otto lämnade i somras några böcker till mig. Bland böckerna hittade jag en karta som bland annat beskriver vikingagravar, ockulta offerstenar och mordplatser. För att förstå hela historien måste jag först förklara vem Onkel Otto är. Egentligen är vi inte släkt utan han är en vän till familjen. Mina föräldrar är inte heller helt säkra på hur de blev bekanta men han har alltid funnits i periferin med sina böcker, sitt marx-skägg och sin märkliga humor.

Onkel Otto är uppenbarligen en förmögen man men ingen har lyckats lista ut var pengarna kommer från. Han är ett musikaliskt geni och beläst som få. Men framförallt är han våldsamt intresserad av det ockulta. Han har det största bibliotek jag sett hos en privatperson, en stor samling mörk och deprimerande konst och ytterligare några samlingar av det mer obehagliga slaget. I ett låst rum i sin våning förvarar han en stor samling glastuber fyllda med formalin och ”annat”. Jag vill inte gå in på vad som menas med ”annat”, men låt mig bara säga att min kusin som såg mer av samlingarna än jag gjorde förblev sängvätare långt upp i tonåren.

I början av sommaren reste Onkel Otto till Kumar provinsen vid Pakistans gräns för att söka efter några gamla dokument som han menade skulle förvaras vid ett tempel där. Det faktum att Kumar pekats ut som Usama Bin Ladens gömställe bekymrade honom inte nämnvärt. Inför avresan gav han mig ett antal böcker om Nacka och Hellas.

I en av böckerna, Dr. Fr. Rydbergs läkarjournal från 1887, hittar jag en sliten karta över Hellasområdet. Anteckningarna på kartbladet ser ut att vara gjorda av Onkel Otto och han har troligtvis gett den till mig med flit. Vilka skäl han kan ha haft vet jag inte men jag har inte kunnat släppa tanken på kartan.

Kartan beskriver noggrant ett antal undangömda platser i Hellas. Bland de strax över tio positionerna finns gravar, ruiner och likfynd. Jag har tillbringat en hel del tid med att försöka knyta ihop destinationerna med cykelbar stig och känner nu att jag hittat ett fungerande stigval. Det blir en väldigt varierad mix med bland annat två av Hellas skönaste nerfarter. En stor del av färden går på sällan använda stigar så jag vågar nästan lova de flesta lite ny stig. Jag har provcykat vissa sträckor och de innehåller utbrända bilvrak, knarkarhyddor och den dagen jag var där någon form av kriminell uppgörelse.

Jag skulle inte vilja påstå att jag är särskilt vidskeplig men Onkel Otto har en mycket märklig humor så jag vet faktiskt inte om jag törs ge mig på det här själv. Finns det någon som vågar sig på denna expedition? Ange gärna om du har några nyttiga kvalifikationer som exorcism eller skicklighet med silvervapen.

Ett par viktiga punkter:
Det ser ut som att vi kommer att bli en välutrustad och manstark expedition. Med gemensamma krafter och en smula tur så bör vi kunna ta oss helskinnade igenom vår dust med mörkrets axelmakter.

Vi utgår 10.30 prick
Jag la starttiden så att både människor och klippor skulle ha en chans att torka upp en aning. Däremot missade jag vintertiden vilket gör att det blir mörkt vid 16. Om vi ska hinna med att offra till hedonistiska gudar, laga punkteringar, fäktas med zombies, få svindel på smala klippavsatser, besvärja vålnader, cykla vilse i plötsliga dimmoln, ta en kisspaus och komma tillbaks till civilisationen innan det mörknar måste vi lämna Hammarbybacken prick 10.30. Vi samlas alltså i god tid innan och avmarscherar på utsatt tidpunkt. Om du oroar dig för att hinna så skicka ett PM så får du mitt nummer.

Modiga äventyrare aka "Ghostriders":
Aron - Häxmästare
JLarson – The Impaler
Johan A – Tar svärmor med sig
Peter E – Obeväpnad?
Ville – Superget
Kvisten - Tar med ett fint kors som han förhoppningsvis ska elda upp vid tillfälle
Glitch - Beväpnad med en stulen hotellbibel
Clive - Will bring some Explosives

De som gärna vill vara modiga äventyrare men inte är helt säkra på om de törs:
PatrikB – Beväpnad med en fallos?
Ianthewelshman - Hundförare

Senast redigerad av en moderator:
Wow!

Men antingen är du försent ute, eller i ordentligt god tid. Är det den 4/11 som avses så är jag på dock! Medtager slägga och trä för att driva genom levande dödas hjärtan...

Hade jag bott i sthlm hade ni kunnat hyra in mig som Mad Man Mars mot ett 6-pack belgisk ale :-)

Aron: Verkligen intressant histora iaf!

// Miche

Jag hade slarvat med datumet. Det är den 4 november, alla helgons dag, som gäller och inget annat.

Detta är den knasigaste inbjudan till en Happyride som någonsin förekommit. Om jag kommer loss så fyller jag Camelbaken med vigvatten..

Var la jag silverkulorna?
Förhoppningsvis har de kommit till rätta den 4:e.

Kul! Synd att jag inte är hemma... glöm inte vitlöksflätan, mkan träs runt halsen.

Fast får jag påpeka att Halloween och Alla helgons dag inte är samma helg!
Halloween är kommande helg, lördag 28 - söndag 29 oktober och Alla helgons dag är nästkommande lördag 4 november.

Så är det Halloween eller Alla helgons dag vi ska fira? Det senare då det är den 4:e som avses, men det står Halloween i ämnet....

Lika rörigt som att säga julaftonsscykling och skriva 31 december.... vilket får mig att påminna om julaftonscykling den 24:e.

Rätt ska vara rätt, Halloween eller Alla helgons dag?

Mysigt!
Då kanke vi kan jaga ut den illvilliga anden i min frambroms. Tror han har rymt från sin håla på Hakberget och bosatt sig i oket.

Bruse:
Expeditionen kommer att tampas med skogens skuggmakter och vår vardagliga logik kommer ställas på ända. Det här är alltså inte en resa där man kan kräva ordning och reda. Vi får vara glada om alla tar sig ur skogen med utan större psykiska men.

Wow, om jag inte är uppbokad på nåt så kommer jag.
Kvalifikationer: Kan många av Onkel Kånkels låttexter.
/J

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Bruse:
> Expeditionen kommer att tampas med skogens
> skuggmakter och vår vardagliga logik kommer
> ställas på ända. Det här är alltså inte en
> resa där man kan kräva ordning och reda. Vi får
> vara glada om alla tar sig ur skogen med utan
> större psykiska men.

Känns bertyggande att du har nollkoll på kaoset. Låter som en säker resa in i det okända.
Glöm inte att räkna alla före och efter resan och jämför talen. Är ni färre är det väl som det ska vara, lika många så är det väl ett misslyckande för onkel Otto och har ni blivit fler, så ska du nog skärskåda dina resekamrater ordentligt.

räcker det med att jag tror på andra väsen och andar?

jag är intresserad av att se vad onkel otto kan erbjuda..

Det ser ut som att det finns modiga äventyrare som vågar sig ut i det okända. Som en liten förberedelse så vill jag göra er uppmärksama på några saker som kan vara bra att ha med sig.

Onkel Ottos tips på hur man driver bort en besvärlig ande (man vet ju aldrig):

Om besvären bara är lätta;
Ignorera saken och ge ingen som helst uppmärksamhet (och genom den; energi) åt någonting som manifesterar sig inne i ditt sinne eller utanför.

(De flesta är dock så nyfikna att de inte kan låta bli att rikta sin uppmärksamhet mot det som händer även om de kanske på ytan känner rädsla inför saken. Vilket är helt okej. Passa då på att studera fenomenen till du tröttnar helt och innerligt).

Om besvären är värre;
Starka sinnesintryck är inte populära för en ande. Dofter av citron, svavel, vitlök (innehåller mycket svavel), etc. Lukta en bra stund när problemen uppstår och/eller elda det som rökelse (var försiktig med svavlet bara, ångorna är giftiga). Kalla bad, etc kan också fungera fint.

Andar har ofta svårt med att korsa rinnande vatten om de inte bärs över av en mänsklig värd. Vid problem kliv över en bäck, en trädgårdsslang eller vad som helst som finns tillgängligt.
Salt kan fungera också. Häll ut en tjock linje och kliv över.

Ok, men om den lille onde redan har bosatt sig i HFX9-oket. Vad gör man då?
Tips på besvärjelser? Utdrivning? Exorcism?

Jag har fått ok även fast det är i dagarna då bajsmaskinen ska komma... Bara jag har en telefon med mig och att jag svarar efter den första signalen (hur jag nu ska kunna göra det).

Om vi är på sjukhuset kanske jag inte kommer, men jag kanske kan prioritera några timmar..

Johan A skrev:
> Jag har fått ok även fast det är i dagarna då
> bajsmaskinen ska komma... Bara jag har en telefon
> med mig och att jag svarar efter den första
> signalen (hur jag nu ska kunna göra det).

Koppla den till bakbromsen, så märker du när det ringer?

Fjäderbrun:

Jag har blädrat lite i Onkel Ottos anteckningar. Följande kanske kan hjälpa dig?

Om besvären är rena terrorn;
Andar behöver vitalenergi för att fungera på det fysiska planet. Poltergist-fenomen upphör när andens energi tar slut. Det gäller alltså se till att dränera anden på energi och klippa trådarna som ger den kraft. Den viktigaste faktorn i dessa fall (om det är så att man själv har dessa problem och vill ge sig i kast med dem) är att undersöka hur gärna man vill bli av med sin gäst. Och i detta fallet får man bara reda på det via handlingar. Vad gör du för att bli av med fanskapet? Vad är du villig att göra? Hur länge är du villig att bekämpa detta? I samma grad som du handlar, i samma grad har du styrka att bekämpa och driva ut en ande. En handling säger mer än tusen ord (och tankar). Känns det som om du inte har kraft nog? Kalla på din egen ande, kalla på mer kraft ur dig själv. Har du inte tid? Då är dina problem egentligen inte tillräckligt besvärande för dig.

Ovanstående är visserligen lite vagt. Men du kanske kan få anden att flytta över i någon annans ok? Går det på något sätt att fresta anden med ett japanskt helgon, eller en saftig Avid? Prova att ställa din cykel väldigt nära någon annans när vi stannar till på något av de spirituellt laddade platserna.

Jag är dock tacksam om du under färden ser till att hålla din cykel en bra bit från min.

Tackar ödmjukast för dina råd.

Jag ringer Dr Eker imorgon, det räcker nog med att han spänner blicken mot fanskapet :)

Fan jag kan inte hänga med. Det verkar redan som att Onkel Ottos vrede har drabbat mig. Får se hur många som klarar sig. :(
/J

Jag antar att Onkel Otto kör fixie eller? Trots att jag redan börjar skiter på mig, tar min nyfikenhet kontroll. Kanske hänger med men antaligen inte på grund av hundarnar (inte devil dogs men nära)

Tjena!

Är fan sugen på att åka ner till tokholm bara för denna ride.. ÄR ju dock uppbokad.. fan åxå..

Har uppdaterat med deltagande äventyrare.

[EDIT: Svarar som en knåka]

Senast redigerad av en moderator:
Btw... Behöver du en kvast???
Tänkte köra med en vitlöksfläta och en bild på min svärmor på ryggen.. Borde skrämma bort även de tuffaste väsen....

Då vill iaf inte jag köra efter Johan :)

Inte mistlur i frambromsen för min del, det är något mycket värre...

Aron!!! my main man! Vilken fest vilket gyllene initiativ.

Får jag bort allt krafs från styret och runt bakhjulet och ihop min sköna ss SETUP så dyker jag upp.

Rabarber svaj!!!

Pat

Varför så tidigt på dagen? Varför inte vänta tills det blivit mörkt? Ni har väl pannlampor?

Tyvärr har jag inte hunnit ladda batterierna tills dess :-)

/Mikael

Mikva skrev:
> Varför så tidigt på dagen? Varför inte vänta
> tills det blivit mörkt? Ni har väl pannlampor?
>
> Tyvärr har jag inte hunnit ladda batterierna
> tills dess :-)
>
> /Mikael

För att jag inte vill bli någon/någots middag... ;O

Vaddå kattunge i frambromsen? Jag tror det är den här killen som har flyttat in i oket.

Troll.jpg

En riktigt irriterande typ faktiskt

Med alla HID-lampor bränner ni väl enkelt bort alla onda andar och demoner?

Pax för att få ärva cyklar och cykeldelar efter alla som inte återvänder efter turen.

/Mikael
"You die, we split your gear!"

Aron skrev:
> Mikva skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför så tidigt på dagen? Varför inte
> vänta
> > tills det blivit mörkt? Ni har väl
> pannlampor?
> >
> > Tyvärr har jag inte hunnit ladda batterierna
> > tills dess :-)
> >
> > /Mikael
>
>
> För att jag inte vill bli någon/någots
> middag... ;O

Jilster skrev:
> Aron!
>
> Rabarbersvaj! Rabarber paj är något helt annat
> :-)

050204.gif ht=164

Nädu, nu räknar vi alla med att du ska bjuda på hemlagad rabarberpaj! Mums!

;D

Tillbaka
Topp