Halogen vs. xenon

Viitanen

Ny medlem
Halogen vs. xenon
Hej alla!
Jag är ny på forumet och är newbie innom MTB,men har följt några trådar b.l.a allt som har med lyse att göra.
Jag kör lite enduro, och har byggt en xenonlampa på 35W, har även kört med 2x35W halogen
tidigare.Åkte lite cykel härom kvällen med en 35W halogen och det räcker till i min hastighet.
Om ni som ska bygga med xenon så räcker det mer än väl med 35W för det lyser som fan.
Men varför inte xenon dom drar ju nästan lika mycket ström. Man får väl bli hatad av alla
mötestrafikanter, kan ju inte vara älskad av alla.

Halogen vs. xenon
varför så många nog bygger me halogen är väll att det är lite lättare i o med att man slipper ballast osv.

men visst, 35W xenon lyser 150% bättre än 50 W halogen.

Halogen vs. xenon
är det riktig xenon du kört med då? alltså me ballast, o inte bara en me lös lampa som du bara byter till istället för halogenlampan. för på bil äre en jäkla skillnad. men helst ska reflektorn vara gjord för xenon lampan me, som är lite större än en vanlig halogenlampa

Halogen vs. xenon
Bara för att vara petig men ädelgasen xenon är inte en halogen, snarare så långt ifrån man kommer i fråga om kemiska egenskaper... Men det kanske bara är ett flashigt namn :P

Halogen vs. xenon
Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen ballast :(
>
> Köpte min från Letro.
>
> Är det ful-xenon då?

haha, det är ju inte i närheten av samma sak näre kommer till hur mycket ljus det ger :D ger på pappret lite bättre ljus än halogen, men det ä nog fan marginellt. snackar man xenon ska man snacka riktig xenon, som tänds med typ 20000 V eller liknande.

så Bang, NEJ du har inte kört xenon lampa :D inte en riktig sådan i alla fall :D

Senast redigerad av en moderator:
Halogen vs. xenon
har ju inte sett den så vet inte, men helt omöjligt äre inte. lär ju vara rätt stor, men läser lysa som fan. men batteritiden lär ju vara därefter :D

Halogen vs. xenon
Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska fan-i-mig köpa den där 50w hid xenon
> ficklampan ;) de. Måste väl ändå vara äkta
> hid xenon ;)

Om de anger att det är en HID (High Intensity Discharge), dvs en urladdningslampa, så är det en "äkta" xenon. Och Ja, det lär lysa som fan :-).

Tillbaka
Topp