Hälp med val av bakväxel system

Magnus290

Ny medlem
Tjena!

Håller på o bygger en ny skogsräser (cross country, motionsåkning, några långlopp, o ev även nåt mer utmanande lopp för att testa gränser) i plast o tänker köra med 1*10 (om inte tomten (dvs jag) kommer med 1*11 istället). Tänkte lägga ner mer pengar på växelkomponenterna bak iom att jag inte köper några fram. Jag väljer mellan XT - XTR - X9 - X0 - XX. Så fort ramen kommer hem så börjar jag hänga på komponenter.

Jag är beredd att lägga dom pengar som krävs så länge jag märker skillnad på funktionen hos komponenterna som snabbare växling, bättre växling under belastning, bättre kedjeföring mm. Vikten är kul men inte prio. Antar att de bromsade växelförarna är att föredra för kedjeföringen o då är jag väl nere i 3 modeller.

Några frågor om resp komponent.

1 Hur dyr trigger växelväljare är värd att köpa, vill ha en bra känsla o inte en massa pumpa luft samt att jag gärna vill ha en som kan växla "många" växlar upp och ner i ett tryck. Tror inte jag skulle gilla gripshift då jag gärna håller ett finger på bromsen även om jag behöver växla o det verkar svårt med grippen.

2 Skiljer det något på växelfunktionen mellan kassetter eller är det bara vikten som gäller här. Håller de dyra kassetterna lika bra med mindre gods i dom?

3 Antar att man skall välja shimanos shadow + eller typ 2 från Sram på grund av bromsarna o kedjehanteringen. Vilka är att föredra (tycke o smak jag vet) men vilka styrkor svagheter har dom o hur långt upp i pengar märker man skillnad i prestanda. Eller skall man helt enkelt skita i bromsarna o komma undan lite billigare.

4 Kedjan är väl bara vikt eller påverkar den växlingen nåt? Frågan är väl ev överflödig....

Tja det var lite om mina funderingar. Har ni tips o erfarenheter så tar jag gärna emot dom.

Vh Magnus

Ingen som kör med shimano eller Sram.... hmm...intressant....

är inte ute after en pajkasning mellan shimano o Sram utan oberoende av märke hur långt upp i pris man får skillnad på funktion.....

Någon??

Hej Magnus!
Nu var det något år sedan jag byggde ihop senaste MTB'n så ja är inte helt uppdaterad ang SRAM's typ 2 och Shadow PLUS, men precis som du skriver så sitter känslan i växlingarna mestadels i reglagen.
Personligen har jag alltid gillat Shimano men det beror nog mest på vana och en klena tum-muskelatur när jag en gång började hojja (Shimano är lite mjukare vid "upp-växling", i.m.o.), med det sagt har jag ändå alltid varit lite avis på SRAM-ägarnas avsaknad av skramlande kedja (pga av att SRAM har högre kedjespänning, men det Shimano-epitetet är väl åtgärdat i.o.m. Shadow PLUS...)
Sen fick jag en ny "a-ha" upplevelse i form av senaste XTR-framväxeln när jag provkörde Specialized provcyklar förra helgen i Hammarby. Det var något av det mest direkta och mjuka i framväxlingsväg jag stött på (nästan som deras elektriska lgv-växlar). Om det berodde på växelreglage eller kedjeförare ska jag låta vara osagt, men en härlig känsla gav dom.
Några andra saker som är värt att tänka på är:
XX och XTR är viktbantade vilket kan påverka hållbarheten (tyvärr av egen erfarenhet...)
Har du ett nav med alu-body kommer en billigare kassett med "lösa" drev gräva in sig i body'n vilket gör att det är näst intill omöjligt att få loss kassetten när den är sliten = köp XT-kassett eller motsvarande SRAM (990/1090) som en alu-kropp som dreven sitter bultade på.

Så för att sumera lite så:
1. Så fina reglage som möjligt
2. XT-kassett eller motsvarande SRAM
3. Växelförare, inte den finaste. Viktlättad = ömtålig. Men för Shimano är Shadow PLUS en fördel.
4. Kedja funkar vilket som, bara viktskillnad. Förrutom om du kör Shimano Dyna-Sys som ju är lite speciell.
// L :)

Tjena Larsa!

Tack för tipsen. Jag kommer att satsa på XTR alt X0-XX reglage. Blir det XTR så blir det shadow+ växelföraren men om det blir Sram så ligger ju X9 typ 2 bra till i pris. Är det nån skillnad funktionsmässigt mot X0 eller är det bara 15 gram som skiljer?? XX finns inte som typ 2 med broms så dom 2 lägre modellerna känns vettigare.

För kassetterna så lutar det mot XT kassetten som ligger mycket bra till i pris. Går jag vidare upp känns X0 mest rätt. Det du säger är alltså att man skall satsa på XT eller finare kassett o undvika de enklare.

Märker man nån som hellst skillnad på växlingarna mellan de bättre kassetterna växelförarna eller gör det samma jobb från XT och X9?? Eller skall man gå högre i pris.

Vad säger ni??

På den här nivån av kassetter tror jag det mest handlar om vikt (dvs prestige..), jag snålade i år och köpte en billigare SRAM-kassett och där går det att flexa! dom största derven. Har trots detta inte märk någon skillnad i kvalitet på växlingarna. // L

Det lutar ju mest åt en XT kasset då utväxlingar o o pris ligger rätt där. SRAM är växlad med lite annat intervall men jag gillar Shimano mer där.

Någon erfarenhet mellan X9 och X0 på växelförarsidan?? Vikt funktion typ

// Magnus

Glöm inte växelvajer och höljen, det är minst 50% av prestandan! Ska du göra rätt så köp XTR-vajrar, även till Sram, och köp aluminium-höljen. Nokon, I-Link, dylikt. Och montera själv! Ingen, I N G E N, mekaniker tar sig tiden att verkligen montera höljen ordentligt.

Personligen föredrar jag alu-växeltrissor typ KCNC, de låter mer men har bättre lerrensning. Heltäckta plast-trissor ser ut som välfyllda blomkrukor på 10 minuter en lerig dag, du kan ju ana att det påverkar prestanda.

Sen ska du rikta växelörat på cykeln, det kanske funkar som det är men det är aldrig perfekt rakt som nytt. Ska du ha perfektion så är det ett måste.

Japp. Inställning o justering av prylarna är a och o. Har förflutet som hempulare, amatör bil o mc byggare o mek med gruvmaskiner så mekbiten ser jag inte som stora problem. Lär man sig inte skruva prylarna så behöver man inte lägga pengar på uppdateringar heller. Håller med att fräscha vajrar gör susen, ordentligt monterade o smorda. Växelörat har jag inte lidit av, kanske läge att kika lite på det om man kan pressa ur lite mer prestanda där.

Valen just nu är xtr reglage - Xtr shadow+ växelförare - xt eller xtr kassett eller
x0 - xx reglage - X9 typ 2 alt X0 typ 2 växelförare o här lutar det åt shimano XT eller sram X0 kassett.

Jag fortsätter att prata med folk, läsa trådar o testa kompisars cyklar. Så kom gärna med dina erfarenheter.

// Magnus

Personligen så kör jag med Sram XX Gripshift, Powercordz, Sram XO Type2, KMC SL + XX 11-32.

Innan hade jag Moddad gripshift för XTR 980.

Sram är mer distinkt men går tyngre att växla.

tips: Type2 trivs med längre kedja.

Vill dra mig till minnes att det har påståtts att Plus-"teknologin" är på bekostnad av lite långsammare växlingar, när den är aktiverad alltså.

Ska jag dra till med en erfarenhet, så är XTR reglage jävligt plastiga i känslan, värre nu än några generationer tidigare. Inget fel på funktionen, men känslan är långt ifrån Srams distinkta, mekaniska exakthet. Det är lite som att stoppa tummen i en låda Lego... ivf jämförelsevis Sram. Testat ett par så det var inget måndagsex.

kedjan har en tendens att slita på xx baväxelns inre arm vid chain-xing
Har sett några sånna fall den här säsongen.

kör själv på full x0 och älskar sram reglaget, du känner verkligen när du lägger i en växel.
Med shimano tycker jag själv inte att man får samma känsla, det blir att man antingen trycker för mycket eller för lite när man ska ha i en lägre växel.

x0 bakväxeln presterar grymt bra i mitt tycke också, dock hade jag nog väntat tills de släpper sin version av det här clutch-systemet, för även om kedjespänningen är hårdare blir det en del rassel.

x0 bak och xx reglage tror jag blir det bästa av 2 världar (Prestanda/vikt)

Niko

Anser du att man skall gå på ex X0 utan typ 2 o att den gör det den skall med kedjan ändå. Kommer att köra med en liten smutt kedjestyrare i vilket fall som o då kanske det är bortkastat med typ 2 växelen. skiljer ju nästan 1000 kr på x0 växlarna o man vill ju gärna ha nåt för pengarna. Mest sugen på sram som det känns just nu. båda gör ju jobbet, det är ju mest bling o känsla som gäller antar jag.....

RasmusOlofsson skrev:
-------------------------------------------------------
> x0 bak och xx reglage tror jag blir det bästa av
> 2 världar (Prestanda/vikt)

Om det är gripshift-reglage så är skillnaden mellan X0 och XX endast priset och den yttre finishen (alu vs kolfiber), vikt och innanmäte är i princip identiska.

Rasmus!

Är beredd att gå på XX reglaget (trigger - gillar inte tanken att vrida o släppa bromsen med pekfingret) men har känner ingen där man kan prova som jag vet just nu. Känner man skillnad mellan X0 och XX eller är det vikten man jagar?

Är det prestanda skillnad mellan X9 oxh X0 eller bara vikt skillnad o bling. Sugen på X0 typ 2 men om X0 utan clutch gör jobbet bra ändå så spar jag gärna pengar. XX utgår jag för att det bara är lättare för racebruk o ingen skillnad i funktion.

Magnus, det där med något försämrad växling har jag bara hört om Shimano Plus, dock hörsägen på något forum så jag kan inte backa det. Sram typ2 har jag ingen erfarenhet av. Kör själv 9-delat X.0 trigger reglage + X.9 växel (sista generationen X.9 fick ett par uppgraderingar på bakväxeln som X.0 aldrig hann få innan Sram lämnade 9-delat)

Tycker dock inte kedjerassel är något problem, kör 1x9 med Paul kedjestyrare, och det ska va REJÄLT jäkla stökigt innan du hör drivlinan. Man har ju liksom aldrig för lång kedja med 1x*, om man inte kör i stöket på kassettens minsta drev, men då är man antingen i ett brant DH-spår eller på fel växel.

Jag har kört med XX-triggers den senaste säsongen och har varit grymt nöjd. Kan dock inte säga så mycket om hur de är jämfört med X0 eller X9, men är man viktkänslig så är ju 50g en hel del vikt att spara.

Har kört sram x0 med twist och trigger på på båda cyklarma länge och alltid rosat funktionen. Pga ramhaveri osv har jag kört min sons cykel med xt några veckor. Är inte riktig saker ännu men tror att nästa cykel lr uppgradering blir shimano. Känns smidigare helt plötsligt förutom att kedjan slamrar mer. Men med + slipper man antagligen det.

Tja låter som att de flesta är nöjda med bägge sidor så jag tror inte det är nån fara vilket läger man väljer. Går man upp i tillräcklig kvalitet bara.

Kör Deore med något moddade alivioreglage idag o med nya vajrar och bra justerad funkar det med. Dock är det dålig känsla i reglagen men på reglagesidan blir det utan tvekan XTR - X0 - XX för bra känsla vill jag ha.

På växelförarsidan blir det shimano XTR shadow+ eller SRAM X9 - X0 (eller kanske XX). Är dock lite osäker på om man måste gå på typ 2 på sramsidan för precis som Niko säger har man ju inte lång kedja så rassel är ju "inget" problem om man inte åker utför på lilla bak. Med en enkel kedjestyrare på översidan så borde inte kedjetapp vara nåt problem oavsett. TYP 2 skiljer ju ca 3-400 på X9 o tusenlappen på X0 vad jag hittat o det finns ju lite andra kul saker o uppdatera med.

Någon som har koll på funktionsskillnaden på växelförarna X9 - X0. Eller om det är vikt o bling?

Frippa: Kan du beskriva skillnaden när du gick till shimano växlar? Skiljer växelhastighet samt växling under belastning.

På reglagesidan: hur många steg kan man växla upp o ner med xtr - X0 - XX. Vill kunna göra snabba ner och uppväxlingar vid behov.

Ni som kört med gripshift: Hur funkar det att hålla fingret på bromsen när man behöver vrida hela handtaget vid växlingar. Vill ju gärna ha ett finger på bromsen hela tiden så därför är jag lite restriktiv med gripshift.

Nu är det mer än ett år sen jag bytte till gripshift. Men jag tycker att shimano kräver mindre kraft för att växla. Jag växlar ofta i skogen och fick problem med tummen. Därför gripshift, nackdelen med dom är att bromsarna hamnar längre in på styret. Går att lösa med kapat gummigrepp men jag vill ha lockon. Ja det går att växla med ett finger på bromsen. minska alltid belastning vid växling.

Det finns ju korta lock-ons, och personligen föredrar jag att kapa ena sidan på lock-ons litegrann så man bara kör med den yttre ringen, och slipper en låsring mitt i näven.

Edit, när man kör med.gripshift alltså, om det inte framgick. :)

Senast ändrad:
Tog en tur idag på några timmar o åkte för första gången med 1*9 ( nästan bara använt mittenklingan förut så ingen stor skillnad). Gjorde en prototyp av min kedjestyrare med en en klamma runt ramröret o en kloss över kedjan. Enkelt, samlar inte upp en massa lera o funkade kanon, var dessutom en dröm att göra rent.

1*xx konceptet är ju toppen. Kan troligen vara bra med en lägre växel för långa branta uppförsbackar o det får jag ju med automatik på 10 delat bak. Däremot så är det inte mycket kedjeskrammel när man inte har lillklingan fram så shadow + eller typ 2 är ju inte jättebehov att ha. Skönt att kunna spara lite pengar nånstans. För se vad butikerna har drive på för stunden. Nu skall man väl bara bestämma om man skall gå på sram eller shimano.

Lite nyfiken på gripshift iom det snabba växlingarna men man bör nog testa innan man slår till. Hur många steg kan XTR - X0 - XX reglagen växla på ett tryck upp och ner?? Någon som har koll??

Tillbaka
Topp