Hälsporre och cykling?

fphotography

Aktiv medlem
Hälsporre och cykling?
Vad är folks erfarenheter kring hälsporre och cykling, funkar det?

Vad det verkar så har jag åkt på skiten och jag vad jag har hittat så gör man inget annat än ordinerar vila så länge man kan gå på foten.

Men det känns ju lite asdrygt att inte kunna cykla på hela säsongen, i synnerhet som jag köpte nya hjul under vintern :O(

Så har det funkat för andra att cykla lite lagom eller är det bara att förrådsställa cykeln i år?

Skidor funkade bra för mig men spinning funkade inte alls. Men det senare belastar rätt mycket hårdare än när jag cyklar irl.

/Freddo

Hälsporre och cykling?
Vila funkade inte för mig. Det du ska göra är:
1. Se till att vadmuskeln slappnar av så ofta det går.
2. Se till att få blodgenomströmning.

Stecha ofta. På jobbet, innan sänggående, innan och efter du sätter dig i bilen osv. Och så tar du korta löprundor på kanske en km, gärna i mjuk terräng. En polare blev frisk på 2 veckor med denna metod efter att ha försökt vila bort det i 1 år. Det viktigaste är att du inte har spänd hälsena annat än när du behöver, dvs när du går eller tränar.

Hälsporre och cykling?
Inte vila
Lägg en handduk på golvet
Rulla in handduken genom att krafsa med tårna
Upprepa ofta

För att dämpa inflationen kan du ta en petflaska 0,5 lit fyll med vatten och frys den
När den ör fryst lägg den på golvet och/eller foten ovanpå flaskan
Massage och nedkylning

Vissa sjukgymnaster är utbildade i en metod med stötvåger som man "skjuter" på det infekterade området så att läkning sätter igång
Mkt effektivt

I mitt fall var orsaken till hälsporre att hälens stötdämpning delats
För att trycka ihop fettkudden igen har jag superfeet sulor i skorna
För löpning vandring och alla andra skor

Cykling har inte varit ett problem men däremot gå barfota hemma så går jag känningar direkt, har nu inneskor

Hälsporre och cykling?
jag gick hos en sjukgymnast o tejpade foten 1 gång i veckan i åtta veckor för han tyckte att det skulle hjälpa, bland det sämsta jag varit med om. kostade 800kr plus förlorad arbetstid, märkte ingen som helst skillnad efteråt. Väldigt skönt när foten är tejpad men hjälpte inte läkningen.
Köpte nya iläggssulor till arbetsskorna med extra förstärkning i hålfoten och började använda "inneskor"! gjorde hela skillnaden! Enda gången jag känner av det är när jag går hemma en hel dag utan skor(VAB!?).

Hälsporre och cykling?
Skönt att höra att det finns hopp iaf. Jag är inte helt säker hur min hälsporre uppstått men jag misstänker en kraftig stukning av foten i början av förra hösten som jag ignorerade.

Får se hur det blir med löpning dock, jag äger faktiskt inga löparskor som det är nu.

Inneskor var ju en idé också, ska jag kolla närmare på. På ett av mina jobb använder jag vanliga badtofflor nämligen.

Tack alla.

/Freddo

Hälsporre och cykling?
Jag fick hälsporre för 2 sommrar sedan vud byte av arbetskor. Kunde knappt gå på ett halvår innan jag bestämde mig för att gå till läkaren och kolla upp vad det var. Blev skickad till ottobock som gjorde avgjutning av mina fötter ich tillverkade hålfotsinlägg då jag är plattfotad.
Gick inte alls många dagar innan jag knappt kännde av skiten.(använder endast iläggen i arbetsskorna)

Så mitt tips är att gå till ottobock och få special inlägg, kostar endel men värt det. Din arbetsgivare kanske täcker kostnaderna. Det gör min nuvarande dock inte min dåvarande arbetsgivare då jag bara var provanställd.

Hoppas det blir bra snart för det är ett helvete, speciellt när man inte stått på foten på ett tag.

Hälsporre och cykling?
Jag testade nog allt ovan. Det gick inte över förrän jag började springa barfota och i lätta skor (en övergång som tog flera månader). Go figure (jag gissar att jag stärkte upp foten tillräckligt, bra blodgenomströmning som gjorde att det läkte och att jag började sätta i hälen mindre). Har fortfarande tendenser att få tillbaka det, men bara om jag går långt på hårt underlag i vissa typer av skor, alldeles för mycket löpning eller galet inställda pedaler.

Hälsporre och cykling?
Jag brukar tejpa mina kolleger, och det har genomgående fungerat väldig bra i kombination med stötvågsbehandling. Tejpningen ger som tidigare sagts bra smärtlindring, men räcker inte som behandling om man vill bli av med eländet. Vad gäller iläggssulor bör man nog få dem formgjutna efter foten om de ska fungera riktigt bra.

Hälsporre och cykling?
Många knep för att bli bra i en hälsporre. Hälsporre är resttillstånd av en inflammation i muskelfästet på hälen av dom korta tåböjarna och den tjocka bindväven på undersidan av foten som håller upp fotvalvet (plantarfascian). Det kan också orsakas av små skador vid fästet. Detta leder till en benpålagring på hälbenet. Orsaken är en överansträngning av dom korta musklerna och plantarfascian. Det har sålunda inget med vadmusklerna att göra. Hos cyklister är detta inte så ovanligt då dom anstränger fotvalvet. Därför viktigt hos landsvägscyklister att ha skor som är hårda på undersidan. Hos mtb:are är det lite svårare med sådana skor. Behandlingen är sålunda lämpliga inlägg om man har felställningar i fötterna men den viktigaste behandlingen är att man stretchar ut undersidan av foten. Tråkigt men effektivt. På lång sikt blir i stort sett alla bra vad man än gör åt det.

Peter S

Hälsporre och cykling?
Jag råkade ut för hälsporre i vår, bara tre månader före Vätternrundan.

Jag gick direkt på http://www.halsporre.se/stotvagsbehandling stötvågsbehandling, köpte bara riktigt mjuka skor och tofflor och gick aldrig barfota. När jag cykeltränade körde jag nästan bara med drag. Jag lyckades bli tillräckligt bra till Vättern och dragträningen hade verkligen effekt.

Hälsporre och cykling?
Johan Torg sa:
Jag råkade ut för hälsporre i vår, bara tre månader före Vätternrundan.

Jag gick direkt på http://www.halsporre.se/stotvagsbehandling stötvågsbehandling, köpte bara riktigt mjuka skor och tofflor och gick aldrig barfota. När jag cykeltränade körde jag nästan bara med drag. Jag lyckades bli tillräckligt bra till Vättern och dragträningen hade verkligen effekt.
Intressant. Vad innebär drag? Draghjälp? Draghund? Fiskedrag? Ligga på rulle? Bara dra pedalen inte trycka? Skoöverdrag?...?

Hälsporre och cykling?
Stabila skor, ev med formgjutna inlägg, kan jag tipsa om. Går jag utan skor en eftermiddag så känner jag av det direkt. Har numera skor 17 timmar per dygn... men går iaf normalt numera istället för en variant av silly Walk pga ömma fötter. På kvällar kör jag stretchande ortoser (ca20min)när jag har haft om på dagen, funkar väldigt bra. (Ser ut som en hög strumpa som lyfter tårna med hjälp av ett band från tå till skenben.

Hälsporre och cykling?
många bra tips här. inneskor och inlägg är nog viktigast.

fästet som är inflammerat är just platsen och fästet för vadmuskelsenans sas vidare förlängning nedanför hälen till fotbladets senplatta, så excentrisk töjning av hela det systemet hjälper.

om man haft det länge kan avledande behandling mot smärtminne vara värt att pröva. t ex akupunktur, tens och indirekt tejpning (typ barnen som vill ha plåster).

är det akut påkommet hjälper antiinflammatorisk behandling, och vill man köra all in; en dunderkur kortisontabletter några veckor.

och man kan pröva att flytta cleatsen bakåt.

Hälsporre och cykling?
Intressant. Hälsporre fick mig att börja cykla för drygt 6 år sedan - enligt läkarens förslag (för att hålla igång kroppen och cirkulationen).

Sjukgymnasten gav mig ett gäng övningar och ett inofficellt tips om att kolla upp "barfotagrejen". Eftersom att gå barfota utan strumpor inte ökade besvären så följde jag tipset och har sedan dess bara kört med olika varianter av barefootskor. Tar inte många dagar i vanliga skor innan problemen kommer tillbaka. Cyklar såklart i vanliga cykelskor. Klossen närmast hälen.

Tillbaka
Topp