Halv-ot: Nån som har koll på motionscyklar?

Stålis

Aktiv medlem
Dvs. inomhus, inga hjul osv så kanske man slipper någon lustigkurre?

Vi har en hemma men den inspirerar inte alls till användning. Cykelkänslan uteblir. Slutar du trampa tar det stopp. Typ som de gamla med en rem över hjulet.

Cykeln på gymmet gör tvärt om. Inspirerar mycket.
Gissar att en del ligger i att min kostade 2500 och deras gissningsvis över 20000.

Finns det billigare varianter som känns mer som en riktig cykel? Trainers är ointressant.

Poäng till GoranS. Men skall det vara enkelt och billigt men ingen trainer får man nog kompromissa.
Förtydligande: Jag sågar inte spinningcykel som sådan utan tyckte bara att just cykelkänslan inte är styrkan med dem. Kör f.ö. med en sådan själv av anledningen att de är stabila om man vill bryta med låg kadens, något jag gillar att kunna göra då och då som träning inför cykling i brantare backar.

Förtydligande: Jag sågar inte spinningcykel som sådan utan tyckte bara att just cykelkänslan inte är styrkan med dem. Kör f.ö. med en sådan själv av anledningen att de är stabila om man vill bryta med låg kadens, något jag gillar att kunna göra då och då som träning inför cykling i brantare backar.
Jag tycker du har rätt och det var ett bra tillägg.

Det här började lite sisådär. Låt mig omformulera mig något.
Nån som har koll på tekniken bakom varför billiga motionscyklar ofta har mer av/på-känsla än dyra gymcyklar?
Bonusfråga: Nån som har koll på en bra och billig motionscykel med den tekniken som inte har av/på-känsla?
Dvs inte spinningcykel eller trainer.

En monarkcykel med tungt svänghjul och pendel. Det finns äldre som är löjligt billiga idag när alla vill zwifta istället. Cykelkänsla är grym.
+1 på tungt svänghjul

Motfråga: Hur tungt är ett tungt svänghjul? Har fått tips av säljare på motionscyklar med ca 8-9 kg tungt svänghjul men det finns ju spinninghojjar med dubbla vikten.

Tillbaka
Topp