(halvOT) Larvig artikel i DN

"Det viktigaste kravet från pendlarna för att ställa bilen är bättre och billigare kollektivtrafik. Men också att arbetsgivare uppmuntrar flexibla arbetssätt."

Undrar om inte kostnadsbiten är ett rent svepskäl för att inte åka kommunalt. Det får inte vara speciellt lång sträcka för att det i Sthlm inte ska vara billigare att åka kommunalt än att ta bilen.

Idén att jobba hemifrån vissa dagar kan funka bra eller mindre bra beroende på arbetsuppgifter men kanske framför allt inställning/engagemang/pliktkänsla hos arbetsragaren. Lätt att möjligheten att jobba hemma missbrukas och i praktiken blir minst en halv dags ledighet. Jobbigt som chef också om man ser att det funkar för vissa och inte andra. Men kanske har en "känsla" att några inte arbetar full tid när de får möjligheten att jobba hemifrån. Men inga konkreta bevis. Hur gör man då? Kan lätt bli en känslig situation där vissa misstos, och andra får fullt förtroende.

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Idén att jobba hemifrån vissa dagar kan funka
> bra eller mindre bra beroende på arbetsuppgifter
> men kanske framför allt
> inställning/engagemang/pliktkänsla hos
> arbetsragaren. Lätt att möjligheten att jobba
> hemma missbrukas och i praktiken blir minst en
> halv dags ledighet. Jobbigt som chef också om man
> ser att det funkar för vissa och inte andra. Men
> kanske har en "känsla" att några inte arbetar
> full tid när de får möjligheten att jobba
> hemifrån. Men inga konkreta bevis. Hur gör man
> då? Kan lätt bli en känslig situation där
> vissa misstos, och andra får fullt förtroende.

Ja nej då går det ju inte, då kan dom inte låta bilen stå. Så synd.

Att ha möjlighet att flexa förresten, är inte DET en anledning att ta bilen?? Då behöver man ju inte sitta i bilköer på väg till jobbet? Eller tänker jag fel, har min hjärna blivit urlakad av för mycket cykling?

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> Lätt att möjligheten att jobba
> hemma missbrukas och i praktiken blir minst en
> halv dags ledighet.

I och med att man blir dubbelt så effektiv när man jobbar hemma borde det väl vara OK med en halv dags ledighet.

Jag tycker det är jättebra med flexibilitet och "frihet under ansvar". Finns stor potential både när det gäller minskade transporter och effektivitet på jobbet. Men jag ville visa på att det ibland också kan finnas problem att få detta att funka i praktiken. Baserat på egna erfarenheter (som både chef och hemma-jobbande).

Oskar skrev:
>
> I och med att man blir dubbelt så effektiv när
> man jobbar hemma borde det väl vara OK med en
> halv dags ledighet.

Har ofta samma känsla att jag ofta jobbar dubbelt så effektivt hemmifrån. Men då brukar jag också fråga mig själv varför jag är så oeffektiv på jobbet. För många möten? Oeffektiva möten med fel folk och/eller de är inte är förberedda?

EDIT: Och frågan är hur mycket effektivare du egentligen blev. Du tyckter du fick massor gjort, men alla de där andra sakerna som känns mindre viktiga men som kanske ändå måste göras har bara skjutits upp.

Senast ändrad:
GoranS skrev:
> "Det viktigaste kravet från pendlarna för att
> ställa bilen är bättre och billigare
> kollektivtrafik. Men också att arbetsgivare
> uppmuntrar flexibla arbetssätt."
>
> Undrar om inte kostnadsbiten är ett rent
> svepskäl för att inte åka kommunalt. Det får
> inte vara speciellt lång sträcka för att det i
> Sthlm inte ska vara billigare att åka kommunalt
> än att ta bilen.

Jag vet inte hur det är i Stockholm men här i Göteborg menade vår gästföreläsare från Trafikkontoret att priskänsligheten för kollektivtrafik är i stort sett obefintlig. Det gnälls när priset höjs men det påverkar inte antalet resor alls och ett obetydligt antal skulle ställa bilen till förmån för kollektivtrafik ens om det blev gratis utan det skulle gynna helt andra grupper.

En sak att ta i beaktande med hemarbete kan också vara hur det påverkar dina kollegors produktivitet. Vissa saker är klart effektivast att reda ut öga-mot-öga och om du sitter hemma kan du därmed sänka din kollegas produktivitet om denne behöver din hjälp av just dig. Kollegan kanske blir tvungen att antingen avvakta med att reda ut det hela tills du är tillbaka på kontoret eller får försöka reda ut det via ngn form av elektronisk kommunikation.

Så, även om du själv blir effektivare av att sitta hemma så är det inte garanterat ett vinst för företaget totalt sett.

Kostnad kollektivtrafik kan ha viss betydelse. Om jag inte vill/kan cykla till jobbet står valet mellan infartsparkering + T-babna och bil. Och då väger jag totalkostnad milkostnad bil + trängselskatt + parkering i stan mot T-banebiljett + infartsparkering. Om rimlig extrakostnad och jag kan undvika rusningstrafik (=långa köer) tar jag bilen då det är bekvämare. Tågbilett + infartsparkering är ändå typ 70kr tror jag. Parkering dyr dock om man ska stå hel dag (120kr).

Men för de som står mellan valet att varje dag åka bil eller kollektivt tror jag kostnad för månadskort sällan är avgörande.

GoranS skrev:
> En sak att ta i beaktande med hemarbete kan också
> vara hur det påverkar dina kollegors
> produktivitet. Vissa saker är klart effektivast
> att reda ut öga-mot-öga och om du sitter hemma
> kan du därmed sänka din kollegas produktivitet
> om denne behöver din hjälp av just dig. Kollegan
> kanske blir tvungen att antingen avvakta med att
> reda ut det hela tills du är tillbaka på
> kontoret eller får försöka reda ut det via ngn
> form av elektronisk kommunikation.
>
> Så, även om du själv blir effektivare av att
> sitta hemma så är det inte garanterat ett vinst
> för företaget totalt sett.

+1, det är så mycket snabbare & enklare att ta små saker F2F.

Men om man har ett jobb där en signifikant andel av ens kollegor sitter på en annan ort/land/världsdel så spelar det nog mindre roll om man ringer in till möten etc från jobbet eller hemifrån.

Märklig inställning det där, att vara fysiskt på arbetsplatsen skulle vara lika med att arbeta. Men om man arbetar någon annanstans så är man ledig istället. När ni är på jobbet, står chefen och kollar så att ni arbetar också?

"Tillfället gör tjuven"
Väldigt lätt att en lite halvt omotiverad medarbetare (som har ont om fritid men tex gillar att cykla mycket mer än att jobba ;-) ) inte har karaktär och disciplin nog att jobba full tid hemifrån. Gäller ju långt ifrån alla dock. Men tillräckligt många för att det ofta blir ett problem om man har väldigt flexibla regler för hemarbete. Min erfarenhet i alla fall.

I möjligaste mån vore det vettigt att röra sig bort från arbetstid och mot ackord. Man får ett visst antal arbetsuppgifter som ska lösas, och en tid för att lösa dem. Hur, var, när är för arbetsgivaren helt irrelevant. Det funkar inte för alla jobb, men för de jobb där det funkar bör det införas.

Jag hade ett jobb där jag i princip kunde styra arbetstakten själv, men hade timlön. Jobbade jag snabbare fick jag alltså mindre betalt. Hade jag i stället fått en fast lön men kunde gå när jobbet var gjort, då fanns det personlig nytta för mig att jobba snabbare.

Supertramp skrev:
> "Tillfället gör tjuven"
> Väldigt lätt att en lite halvt omotiverad
> medarbetare (som har ont om fritid men tex gillar
> att cykla mycket mer än att jobba ;-) ) inte har
> karaktär och disciplin nog att jobba full tid
> hemifrån. Gäller ju långt ifrån alla dock. Men
> tillräckligt många för att det ofta blir ett
> problem om man har väldigt flexibla regler för
> hemarbete. Min erfarenhet i alla fall.

En omotiverad medarbetare lär inte gå för full fart nånstans. Så arbetsgivaren har fortfarande problemet med att någon inte "jobbar full tid". Det är ju min poäng, att samma människor lökar oavsett.

Vi har massor med flexibilitet på mitt jobb. Det rekommenderas att vi jobbar måndag till fredag, dagtid. Men inget måste. :) Många jobbar hemma en dag i veckan. Jag skulle själv aldrig hinna eller orka med arbetstakten jag har om jag inte gjorde det. När det är riktigt skit-illa så jobbar jag hemma två dagar i veckan. Öga mot öga hinns med ändå. Dessutom så kan vi ju alltid skypa eller nåt om det behövs. Eftersom friheten är väldigt värdefull så ser nog de flesta till att göra bra ifrån sig. Snarare så att många sitter av tiden på jobbet i stället för att försöka vara så effektiva som möjligt för att sen göra annat. Hela systemet är rätt omodernt om man ser det utifrån hur hjärnan fungerar.

Tillbaka
Topp