Hammarby Hill XC 2012: Här är BANAN!!!

minnatur

Ny medlem
I onsdags var jag ute och provkörde 2 mil slingan som är Hammarby Hill-banan 2012. En ledare ur Cykloteket Racing Team visade vägen. Vi var ca 75 personer som testkörde. Eftersom vi inte fick köra på elljusspåret straxt efter hammarbybacken (endast tillåtet på tävlingsdagen) stämmer inte starten. Jag startade GPS:en efter detta... av de 2 milen saknas ca 3 km. varav hela starten med stigning upp för hammarbybacken... annars är detta rutten.

http://runkeeper.com/user/minnatur/activity/110014055

Såg även att någon filmade hela slingan och har börjat lägga ut filmer på följande youtubesida:

Jocke

Senast ändrad:
Fuderar på att köra Hamarby Hill nästa helg och funderar på den ständiga frågan. Vad ska man ha för däck? Är spåret kletigt eller fast? Stökigt eller snabt? Är det mycket rötter och hala berg? Ni som har kört förut vad har ni kört på?

Sven C

Tjo !
Det beror på hur pass "föret" i skogen är.
Har kört med Rocket Ron (bak/fram),Racing Ralf/Noby Nick(bak/fram),Noby Nick (bak/fram)
i år "funtar" jag på om Hans Dampf bör användas,det är j-vligt lerigt å halt på vissa partier1

Är det stor skillnad jmf med förra årets roliga bana? Läste någonstans att vissa partier hade ändrats pga att det var för blött i skogen, kanske risk för grusvägsrally?

HD skulle jag inte köra en tävling med. Jag skulle ifs inte köra en tävling över huvudtaget, men om jag mot all förmodan skulle göra det skulle jag inte välja Hans Dampf. Ett par breda Nobby Nick eller Maxxis ardent kanske kan vara rätt medicin?

Eftersom det skall regna en del på fredagen så kanske man skulle cykla i vadarbyxor. Småsjöar lär det finnas gott om.

Ska köra hammarbyhill blir min första tävling någonsin på cykel. :)

Har dock en pedalfråga efter att ha sett folk halka omkring i skogen. Kör normalt SPD pedaler men undrar om man borde ha kombination spd/vanlig pedal för att inte stå på öronen i dom tekniska bitarna? eller funkar inte kombi pedalar? Noob jag vet ;)

//Jocke

blåmärket skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska köra hammarbyhill blir min första tävling
> någonsin på cykel. :)
>
> Har dock en pedalfråga efter att ha sett folk
> halka omkring i skogen. Kör normalt SPD pedaler
> men undrar om man borde ha kombination spd/vanlig
> pedal för att inte stå på öronen i dom
> tekniska bitarna? eller funkar inte kombi pedalar?
> Noob jag vet ;)
>
> //Jocke

Kör det du känner dig trygg med. Själv känner jag mig tryggare med SPD än med plattisar. Kombinationspedaler tycker jag bara är jobbigt i skogen eftersom man aldrig vet vilken sida som är upp om man har varit lös och snabbt behöver klicka i.

HiLo skrev:
> Är det stor skillnad jmf med förra årets roliga
> bana? Läste någonstans att vissa partier hade
> ändrats pga att det var för blött i skogen,
> kanske risk för grusvägsrally?

Från början var det tänkt att vara samma bana som förra året vad jag vet. Nu stod det dock i det senaste nyhetsbrevet som skickades ut att det kommer göras vissa ändringar på bansträckningen p.g.a. att det är så blött. Den sista officiella provcyklingen av banan som sker nu på onsdag ska köra den nya sträckningen.

Hmm, jag är anmäld men får inget nyhetsbrev. :(
Hittar inget på webben heller om det.
Blir till att köra provcyklingen på onsdag.

Hämtade nummerlappen idag, åkte sen till hammarby backen för att hmm testa backen. Gick ut för hårt dog nästan, vart förbi cyklad av Team Cykloteket tror jag,dom var oförskämt pigga men var ju inte heller lönnfeta ;) . Blir skoj om det regnar på lördag. :)

//Jocke

förmodligen tas tyvärr någon av dom blöta/surhålsdjupa stigarna bort och ersätts med grusväg.
men det kommer finnas tillräkligt med lera kvar åt alla i skogen och på ängarna

hm skrev:
> förmodligen tas tyvärr någon av dom
> blöta/surhålsdjupa stigarna bort och ersätts
> med grusväg.

Har ni kollat med markägarna om det är ok att göra sådana ingrepp ;-)

/ -->

Min brorsa var med på banvisningen idag och har kört 2 år tidigare och fler banvisningar tidigare nu i sommar, han var minst sagt besviken.

Det här var inte bra!! Hälften av det tekniska är borttaget.

Funderar faktiskt på att skita i detta på lördag. Så besviken är jag, grusvägsrally är inte kul!

Jompa79 skrev:
> Ni som var med på banvisningen idag, hur har de
> gjort om banan? vilka skogspartier har tagits
> bort?
> /jon

Först delen av första stigpartiet är ersatt med grusväg.
Stigpartiet börjar vid blå och slutar ovanför tennisbanorna är borta och ersatt med grusväg.
Sista stigen man svänger in på ovanför utegymmet är delvis omdraget, i detta fall till det bättre. Borta är den stora lersjön där många foton togs förra året.

Med tanke på vattenmängerna som kommit senaste tiden samt att det kommer lite till på fredag så är det iaf ett bra beslut att ta bort stigarna men en massa surhål. Hade blivit många otb för den långsammare halvan och lite väl hög skaderisk.

Sammantaget går varvet snabbare och snittpulsen kommer bli högre för medelmotionären.

Rompa skrev:
> Det här var inte bra!! Hälften av det tekniska
> är borttaget.
>
> Funderar faktiskt på att skita i detta på
> lördag. Så besviken är jag, grusvägsrally är
> inte kul!

Vet inte riktigt vad Cykloteket har för målsättning med HHXC på sikt, men skall de få en cyklister är 350 st så bör de inte göra banan för teknisk, dock mer trevlig singletrack.

Den blöta björkrotmattan med leran på Babyheads är nog på gränsen för många, speciellt när tröttheten slår till.

Fy fan! Riktigt tråkigt att de tagit bort hälften av de få stigar som gjorde detta grusvägs-rally lite roligt... Hade jag inte redan betalt in anmälningsavgiften hade jag garanterat inte kört! Jag trodde det här var Hammarby Hill XC inte Hammarby Hill CX.............
/jon

tobbekvist skrev:
> Hur tufft är detta lopp igemfört med
> finnmarksturen?

Jag har inte koll på hur det ser ut nu med sista minuten-ändringar av banan. Med den disclaimern är min uppfattning, efter att ha kört både fmt och hhxc (40 km) de senaste tre åren, är att fmt är mycket jobbigare med sina många och långa helvetesbackar. Hhxc är mer intensiv och ger fler pulstoppar, men ger inte riktigt samma känsla av total nedbrutenhet (den kanske kommer på hhxc också om man kör alla tre varven?). Sen tycker jag att hhxc är tuffare tekniskt. Fmt är ju rätt oteknisk om än ganska stökig på sina håll, men har inte alls samma svåra rot- och stenpartier som man möter på hhxc. Fast nu verkar ju en del av dessa vara borttagna.

STIZZE skrev:
> Min brorsa var med på banvisningen idag och har
> kört 2 år tidigare och fler banvisningar
> tidigare nu i sommar, han var minst sagt besviken.

Kan bara instämma, jag var så besviken av detta CX-rally så jag blev tvungen att avreagera mig i Sickla-skiftet vilket resulterade i en prakt vurpa. Tyvärr fick jag inga värre skador på varken kropp eller själ (dvs cykeln), varför jag fortfarande måste genomföra racet på lördag. Hade det inte varit för för att crossen står utan vettiga däck hade jag garanterat kört på den!
// Larsa :((

Tack för kartan Johan! Nu blir det till att pumpa både däck och dämpare, tur att man bytt till heldämpat i år....
/jon

Trist med cxrace på mtb tävling. Hade tänkt att efteranmäla mig på trevarv eftersom jag inte har löst tävlingslicens i år men nu tror jag jag bangar och kör långloppsträning och pannlampecupträning på värmdö lör/sön.

Senast ändrad:
Shit va trist. Man har alltså lyckats hitta de få grusvägar som finns i området med sveriges kanske bästa MTB stigar?
Hade tänkt köra 3 varv på lördag men nu vettefan.

Lingon skrev:
> Shit va trist. Man har alltså lyckats hitta de
> få grusvägar som finns i området med sveriges
> kanske bästa MTB stigar?
> Hade tänkt köra 3 varv på lördag men nu
> vettefan.

Precis min mening, visst är de stigarrna som racet körts på tidigare blöta och en del riktigt uppkörda därav, då var det ju klokt av dom att slopa dom sträckorna för att spara skogen.
Men varför byta ut dom mot grusväg? Det finns ju så många andra stigar att använda!
Nä det känns som dom gjort det lätt för sig för att locka hela familjen Svensson som varit och köpt sig nya dyra MTB's...
// L

Jag kör inte eftersom. Jag är skadad. Men jag hade kört oavsett annars, även om jag ogillar mindre stig och mer grusväg.

Om något hade behövts ta bort så är det rotmattorna mellan bagis/skarpnäck. Dom är värdelösa oavsett väder, cykel och skicklighet.

Lite mer än så är det, men tre partier togs bort om jag förstod det rätt. På ett helt varv är det rätt mkt, banan innehöll tidigare kanske 5 skogspartier om jag minns rätt, mellan tumme och pekfinger.

Jag gjorde lite markeringar på Johans karta vilka stigar som är kvar. Rött=stig.

Bilagor

• HBHXC-karta.jpg
    HBHXC-karta.jpg
    41.8 KB · Besök: 33
JohLi skrev:
> Jag gjorde lite markeringar på Johans karta vilka
> stigar som är kvar. Rött=stig.

Tack!

hjulle skrev:
> Hmm ser att den nya sträckningen gör att det
> blir några korsningar bla vid sickla hur funkar
> det tro?

Det blir en annan sträckning på lördag. Men dom har inte tillstånd att cykla på motionsspåret när det är banvisning.

JohLi skrev:
> hjulle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm ser att den nya sträckningen gör att det
> > blir några korsningar bla vid sickla hur
> funkar
> > det tro?
>
> Det blir en annan sträckning på lördag. Men dom
> har inte tillstånd att cykla på motionsspåret
> när det är banvisning.

Låter logiskt.

En annan fundering: det är mycket i reservaten i allmänhet, håller sig folk hemma eller tar hänsyn under tävlingen?

hjulle skrev:
> Hmm ser att den nya sträckningen gör att det
> blir några korsningar bla vid sickla hur funkar
> det tro?

En karta till. :-) Rött=Här går banan på lördag. Så när man kommer ner från Hammarbybacken så är det alltså höger ut på motionsspåret och inte ner till sjön.

Bilagor

• Karta2.jpg
    Karta2.jpg
    15.1 KB · Besök: 31
> > hjulle skrev:

> En annan fundering: det är mycket i reservaten i
> allmänhet, håller sig folk hemma eller tar
> hänsyn under tävlingen?

Jag har kört loppet två år tidigare och då tycker jag det har fungerat bra med allmänheten. Gott om flaggvakter vid farliga passager och korsningar. Tidigare år vet jag att det har suttit informationsplakat uppe ute i skogen med en karta på banan och info om att det ska köras ett lopp. Några sådana informationsplakat har jag inte sett ute i skogen i år.

JohLi skrev:
> hjulle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm ser att den nya sträckningen gör att det
> > blir några korsningar bla vid sickla hur
> funkar
> > det tro?
>
> En karta till. :-) Rött=Här går banan på