Händelseförlopp och frågor kring cykelolycka

waikato

Aktiv medlem
Tänkte höra lite kring läget då min vän kolliderade med en lastbil i torsdags på morgonen. Vad som gäller etc.

Min vän cyklade från hemmet mot jobbet. Han bor i Göteborg och olyckan inträffade vid Isdala, en ishall i östra Göteborg som nu ska rivas. På baksidan av ishallen stod två lastbilar stillastående när min vän kommer cyklandes. Han kommer farandes på denna vägen, mot kameran:
IMG-20231015-WA0003.jpg

Vid korsningen nedan stod en lastbil parkerad där cykeln nu står. Min vän kommer från kameramannens håll. (Staketet i bakgrunden var inte på plats i torsdags.)
IMG-20231015-WA0004.jpg

Vägen till parkeringen och förskolan på ishallen baksida ser ut såhär.
IMG-20231015-WA0002.jpg

Min vän hade intentionen att passera framför den stillastående lastbilen, men innan passagen gasar chauffören och kollisionen är ett faktum.

Tänkte höra om en andra åsikt gällande olyckan. Alltså inte argumentera för ditten eller datten, utan få ert perspektiv.

Det av möjlig relevans tänker jag är:
- Vägen min vän cyklar på är en gångbana, ej GC.
- Det är ingen markering eller skyltning i marken för passage, typ övergångsställe.
- Vägen lastbilen använder leder endast till parkeringsplats.
- Lastbilen stod helt stillastående mitt på denna vägen, innan den började att köra.

Kanske är detta en läxa för vännen gällande var man cyklar och inte cyklar.

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Alla inblandade gjorde fel.
Jag delar den uppfattningen.
Det som irriterar mig är att dessa yrkeschaufförer förklarade för honom att all skuld är hans med anledning av att han kolliderade med lastbilen från sidan och därmed "var utanför deras synhåll". Han hamnade på sjukhuset efter detta med utebliven arbetsinkomst för två dagar pga skadorna.

(Vännen har inte bott länge i Sverige utan kom hit med anledning av ett jobb och pratar endast engelska.)

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Jag har en tydlig åsikt om folk som cyklar på gångbanor och går på cykelbanor. Den sista bilden verkar ju vara tagen från cykel- och gångbanan. Som cyklist ska inte en omväg på 20 meter avskräcka i den utsträckningen att man behöver cykla på fel ställe.

Med det sagt så är själva händelsen olycklig. I själva sakfrågan har jag inget att tillföra.

Om hen kom cyklande på gångbana och körde in i sidan på lastbilen, så är det nog svårt att hävda sin rätt. Skadorna bör dock kunna ersättas av lastbilen trafikförsäkring.

Jag har en tydlig åsikt om folk som cyklar på gångbanor och går på cykelbanor. Den sista bilden verkar ju vara tagen från cykel- och gångbanan. Som cyklist ska inte en omväg på 20 meter avskräcka i den utsträckningen att man behöver cykla på fel ställe.

Med det sagt så är själva händelsen olycklig. I själva sakfrågan har jag inget att tillföra.
Din åsikt har registrerats och placerats i en låda under sängen. Tack för ditt bidrag.

Tycker också det är svårt att säga vem som är vållande men det är väl ett försäkringsärende där lastbilens trafikförsäkring går in och de får göra sin bedömning. Sen om det är så allvarligt att någon hamnar på sjukhus skall nog egentligen polis tillkallas och då utreder de men antar att de inte var där:

Tycker också det är svårt att säga vem som är vållande men det är väl ett försäkringsärende där lastbilens trafikförsäkring går in och de får göra sin bedömning. Sen om det är så allvarligt att någon hamnar på sjukhus skall nog egentligen polis tillkallas och då utreder de men antar att de inte var där:
Ja, vi får väl som om det är något att dra vidare. Osäkert om vännen är särskilt intresserad av det. Jag tror det kan spelat in att min vän har ett erfarenhetsmässigt underläge gällande Sverige och vår kultur. Han lyfte ideen om att ringa polis, men deras åsikt var att eftersom han kunde stå på sina ben så behövdes polis inte tillkallas, utan kontakta en doktor istället.

Alla trafikanter är skyldig ga att undvika att skapa olyckor. Om lastbilen stod still, och körde fram mitt framför cyklisten är lastbilen vållande.
Allra värst om, vilket inte framgår, lastbilen körde fram och sen bromsade, då borde det gå att döma för misshandel.

Nu bor jag inte i Sverige och vet inte hur det fungerar där, men här i Norge så kommer farbror blå automatiskt om någon är skadad i en trafikolycka. Det låter som att yrkeschaufförerna inte var så intresserade av att hjälpa din vän.

Tack för input.
Alla trafikanter är skyldig ga att undvika att skapa olyckor. Om lastbilen stod still, och körde fram mitt framför cyklisten är lastbilen vållande.
Allra värst om, vilket inte framgår, lastbilen körde fram och sen bromsade, då borde det gå att döma för misshandel.
Jag uppfattade det inte som att chauffören stannade i korsningen, men ja, den gick från stillastående till rullande just innan min kompis passerade. Det var inte vännens uppsyn som var bristen. Snarare vägvalet och antagandet att den förblir stillastående, men det sistnämnda är ju förståeligt tycker jag.

Trevlig inställning till folk. Tur att det går att ignorera bort idioter som beteer sig en treåring.
Att man inte ska cykla på gångbana eller gå på cykelbana är en självklarhet och en åsikt som jag hoppas att alla medlemmar här på happy delar. Därför skrev jag också att detta kanske blir en (dyrköpt) läxa för min vän gällande var man cyklar och inte cyklar.

Med den saken klargjord och en vän till sjukhus så tycker jag inte det är relevant eller bidragande att posta enkom för att göra sitt eget förakt i frågan hörd. Ingen är fullkomlig, men när den som felar förstår sin roll i skuldfrågan ser jag inte poster som #5 som konstruktiva, tvärtom. Den posten bidrog inte till något annat än att roller ville att andra ska veta vad han tycker om cyklisten ifråga.

Senast ändrad:
Har ofta tyckt att polis inte är nödvändig. Men efter några olyckor med idioter inblandade, så är jag mycket mer för att polis ska tillkallas numera. Om nån utländsk medborgare är inblandad, så skulle jag göra som Spårvägen , tillkalla polis.
Idioterna jag råkat ut för är mopedist som körde in i bilen bakifrån med en oförsäkrad EUmoped och tyckte jag skulle betala. Han fick tråkigt nog besöka sjukhus senare på eftermiddagen. Han trodde han var oskadd i några timmar. Jag hänvisade till mitt försäkringsbolag. Hörde även av mig till dom.
Den andra som kostade två cyklar på hållare, var två gästarbetare som körde med arbetsgivarens bil. Dom tyckte allt var jobbigt och var helt för att hämta polis. Men jag var less pga utebliven cykelsemester. Och nöjde mig med namn, telefonnummer och regnummer. Som vanligt med småföretagare så är idiotfaktorn stor. Bilen hade körförbud och var oförsäkrad. Trafikförsäkringsföreningen betalade efter nån månad. Men den jäveln borde åkt dit.

Värt att tänka på är att olyckor som sker på väg till eller från jobbet räknas som en arbetsskada och bör meddelas till närmsta chef för registrering. Om det dessutom finns någon form av kollektivavtalad försäkring så verkar den kunna täcka i de fall ett trafikförsäkrat fordon inte är inblandat (men nu var det ju ett trafikförsäkrat fordon i det här fallet). Kan tyvärr inga mer detaljer här men tänker att det kan vara värt att kolla upp det spåret i händelse att lastbilens försäkring inte fungerar...

Spekulation: Lastbilar accelererar sällan snabbt och om det var som chauffören säger, att din kompis cyklade in i sidan, så borde det funnits rätt gott om tid att både bromsa och väja.

Är det kompisens cykel som står lutat mot trädet? Ser ut att ha tagit rätt tvärstopp :/ Krya!

Störst går först 1:a paragrafen Göteborgska trafikförordningen
Det finns inga skyltar som säger att det är en gångväg eller cykelväg med för den delen. Det hade dessutom med all sannolikhet inte ståt i den lokala trafikförordningen

Att man inte ska cykla på gångbana eller gå på cykelbana är en självklarhet och en åsikt som jag hoppas att alla medlemmar här på happy delar.
Faktiskt inte, man får gå på cykelbanan när det inte finns gångbana men man skall hålla sig intill kanten, cyklisterna har företräde. :)

(På gågator får man lov att cykla men bara i gånghastighet, lärde mig det förra året trodde innan att det var strikt förbjudet)

Störst går först 1:a paragrafen Göteborgska trafikförordningen
Det finns inga skyltar som säger att det är en gångväg eller cykelväg med för den delen. Det hade dessutom med all sannolikhet inte ståt i den lokala trafikförordningen
Storvägs-regeln är säkert också applicerbar i detta fall.

Tillbaka
Topp