Handlarens storleksråd på Scott

Nyburgare

Ny medlem
Är ny på mtb och ska eventuellt köpa en Scott Aspect.

Var och provcyklade lite idag och pratade ramstorlek med killen i affären.

Han frågade vad jag skulle ha den till och jag sa ganska teknisk skog.

Då tyckte han att jag skulle ha en medium på 17.6". Tyckte spontant att den såg liten ut, men sen är ju jag från racervärlden så jag förstår att det är annat på mtb.

Jag är 186 ungefär.

Vad säger ni?

Ungefär vad jag sa till honom :)

Då svarade han att det var bättre att titta på storleken i tum än på Scotts märkning. Att vissa andra märken hade 18" som L, Och att 19" L kunde bli otymplig.

Nyburgare skrev:
-------------------------------------------------------
> Ungefär vad jag sa till honom :)
>
> Då svarade han att det var bättre att titta på
> storleken i tum än på Scotts märkning. Att
> vissa andra märken hade 18" som L, Och att 19" L
> kunde bli otymplig.

Olika märken och modellers 18" skiljer också väldigt mycket så det var inget hjälpsamt tips.

Jag är 1,80m lång och kör på flera Large Scott... passar mig perfekt! Som -Andy- skrev, jag ligger mitt mellan storlekarna Large och Medium, så Large borde passa dig! Min handlare sa direkt till mig att jag skulle ha en Large...

Senast ändrad:
-Andy- skrev:
> Han kanske inte hade en large i lager utan enbart
> medium?

Ja, han mumlade nåt om leveranstid och att det skulle bli dyrare med L.

Känner mig lite dum, men kul att han försökte sälja en för liten cykel till mig. :(

Han skulle även bjuda på en 40 cm stolpe istället för 30. Vad skulle hända då? Håller det ens?

Lite sur nu..

Han var kanske ny på jobbet...Scott har rekommenderade längdintervall för deras storlekar på deras hemsida. Large gäller, om du inte har extremt extremt avvikande proportioner.

marckus skrev:
> Han var kanske ny på jobbet...Scott har
> rekommenderade längdintervall för deras
> storlekar på deras hemsida. Large gäller, om du
> inte har extremt extremt avvikande proportioner.

Han äger butiken sen flera år tillbaka. Har köpt andra cyklar/varor där också.

Aja, då får jag leta både annan storlek och butik.

Enligt tabell är du ju en perfekt Scott-large-cyklist, i verkliga livet är det ju mer upp till dig vad som funkar för just dig, din kropp och din körstil men är du ny på MTB är det ju inte lätt att veta. Då känns det nog tryggare att gå på tillverkarens rekomendationer i storlek. Aspecten är ju lite kortare topprör än tex Scale vilket ger en mer upprätt körställning och med en storlek för liten finns det nog risk för att du kommer sitta som tant Hulda på cykeln och allt roliga skogsröj uteblir och du har kastat pengarna i fel sjö.

Se till att få testa hojen i rätt storlek så du kan känna efter ordentligt innan köp.

Lycka till med köpet och välkommen ut i klorofyllen :D

Dessutom bör man notera att Aspect är en kortare ram än t.ex. Scale. En Aspect i storlek L och en Scale i storlek M har samma topprörslängd (585mm). Gå till en annan handlare.

Nyburgare skrev:
--------------------------------------
>
> Aja, då får jag leta både annan storlek och
> butik

Du kan få köpa min Aspect 10, 2012:a, stl Large om du vill..

Jag är 182 och jag har kört en Scott Scale 30 i Medium de senaste åren. Jag älskar dock små ramar men jag maxar 400 stolpen så om du har normala ben så tror jag att det skulle bli svårt. Låter i vilket fall väldigt extremt för din längd utan att veta så mycket...

-Andy- skrev:
> Han kanske inte hade en large i lager utan enbart medium?

Inte för att vara sån men superplus på det. Och det skulle inte vara varken första eller sista gången det händer. Att en handlare försöker kränga fel storlek bara för att de inte har rätt storlek hemma.

Nyburgare skrev:
> -Andy- skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Han kanske inte hade en large i lager utan
> enbart
> > medium?
>
>
> Ja, han mumlade nåt om leveranstid och att det
> skulle bli dyrare med L.

Där har vi nog nyckeln till att fler och fler köper på nätet.
Många skriver ofta om att det är bättre att köpa hoj hos LBS för "man får hjälp med rätt storlek" o.s.v men det verkar faktiskt vara tvärt om?

LBS är tydligen så jäkla k*t på att bli av med dom hojar han har i butiken så han till och med rekomenderar en helt felaktig storlek...

Sorgligt, byt affär om det går.

Jag är 187 cm och kör xl på både räcer och Mtb
Dock är båda Specialized och kanske inte helt jämförbara i ramstorlek med Scott.

Jag är 189 och kör min scale i XL (handlaren tyckte L, Scott XL!!) Trivs med den, sadelstolpen inte i maxlängd och jag har plocka bort en spacer för att få ner styret något (lite hårt tryck på händerna.

Tillbaka
Topp