Handledsstöd tips?

Maria1970

Medlem
Handledsstöd tips?
Har reumatism och ont i ena handleden,jobbigt vid växling.Men jag VILL cykla.Det stöd jag har med skenor hjälper inte mycket.Någon annan med ledsmärta här som har goda råd?
Vänligen/Maria

Handledsstöd tips?
Bara en tanke... Jag gör antagandet att du har jobbigt på den högra sidan, där man växlar oftast (bakväxeln). Kanske går det att byta plats på reglagen?
Vad gäller bromsar, så fanns det åtminstone förr en sorts förlängning från vardera bromsen. På så sätt var det möjligt att bromsa även från raka delen av styret. Tveksamt om det kan hjälpa, eftersom handleden fortfarande får jobba. Men ändå... som en polare brukade säga. Funkade skitbra för mig vid stadscykling, eftersom man kan sitta upprätt och har koll, och kan bromsa snyggt. Edit: Den här har litet åt det hållet:
Tempostyre är väl inte aktuellt, kan tro.

Senast ändrad:
Handledsstöd tips?
Aha sååklart.Bockstyre,gravel,motionscyklar.
Och växelsystemet är gissningsvis Shimano? Elväxlar som ovan eller ett bra mycket billigare alternativ, Sram Double Tap (finns nog bara Rival kvar som manuell) där man växlar med ett finger istf hela handen. Då kan man ha ett bra stöd över handleden.
Fast bromsarna är i bägge fall lika de du har. Om det också är ett problem.

Handledsstöd tips?
Jag hade kollat på vad du har för bredd på styret, utöver det ovan.

En del gravelcyklar har ju sjukt breda styren som liksom gör att man får försöka nå runt reglagen för att växla och bromsa. FFA om du är lite mindre (i axelbredd mätt) kan det nog hjälpa en hel del att gå ner på ett smalare. Tyvärr är utbudet dåligt för gravel om man vill ha smalare än 40 cm men några rimligt prissatta 38or finns väl.

Själv sitter jag bäst på 38 cm-styre och mäter 38-39 cm mellan axelbenen. Jag hade försökt matcha så gott som det går även om man blir tvungen att gå på ett landsvägsstyre utan flare.

(Har du integrerat blir det ju jobbigt och dyrt att testa annat dock...)

Elektriska växlar kanske kan underlätta🤔
Jag har själv en nervskada i höger hand som gör att jag har nästintill 0 i styrka.

Köpte nyligen en ny racer med 105 Di2 och det var verkligen en enorm lättnad att slippa ta i med hela armen för att växla. Jag har Apex med DoubleTap på andra cykeln och det funkar väl bättre än mekanisk Shimano men går verkligen inte att jämföra.

Handledsstöd tips?
Jag hade kollat på vad du har för bredd på styret, utöver det ovan.

En del gravelcyklar har ju sjukt breda styren som liksom gör att man får försöka nå runt reglagen för att växla och bromsa. FFA om du är lite mindre (i axelbredd mätt) kan det nog hjälpa en hel del att gå ner på ett smalare. Tyvärr är utbudet dåligt för gravel om man vill ha smalare än 40 cm men några rimligt prissatta 38or finns väl.

Själv sitter jag bäst på 38 cm-styre och mäter 38-39 cm mellan axelbenen. Jag hade försökt matcha så gott som det går även om man blir tvungen att gå på ett landsvägsstyre utan flare.

(Har du integrerat blir det ju jobbigt och dyrt att testa annat dock...)

Jag har själv en nervskada i höger hand som gör att jag har nästintill 0 i styrka.

Köpte nyligen en ny racer med 105 Di2 och det var verkligen en enorm lättnad att slippa ta i med hela armen för att växla. Jag har Apex med DoubleTap på andra cykeln och det funkar väl bättre än mekanisk Shimano men går verkligen inte att jämföra.
Ritchey Butano och Venturemax finnns i 38 cm om man vill ha grusstyren med flare.

Handledsstöd tips?
Bara en tanke... Jag gör antagandet att du har jobbigt på den högra sidan, där man växlar oftast (bakväxeln). Kanske går det att byta plats på reglagen?
Vad gäller bromsar, så fanns det åtminstone förr en sorts förlängning från vardera bromsen. På så sätt var det möjligt att bromsa även från raka delen av styret. Tveksamt om det kan hjälpa, eftersom handleden fortfarande får jobba. Men ändå... som en polare brukade säga. Funkade skitbra för mig vid stadscykling, eftersom man kan sitta upprätt och har koll, och kan bromsa snyggt. Edit: Den här har litet åt det hållet:
Tempostyre är väl inte aktuellt, kan tro.
Åh tack,toppentips..!.Jag hade en sådan cykel (mammascrescentcyklaSiljanRunt) när jag var i tonåren och saknar den förlängda bromsen som du skriver om.Den finns nog inte längre.Helt rätt att det är höger sida som är jobbig,har testat att vinkla styret osv,men inte tänkt på att man kanske kan byta sida på reglagen.Anar att det är komplicerat dock då allt är draget inuti ramen :( Är en Merida Silex 400).Underbar cykel i övrigt för att hoppa tillbaka till tonåren och sväva fram igen :),om det inte vore för handleden.Tempostyre fick jag googla,ser ju bekväma ut! Men det är väl för supertävlare om jag förstått rätt.Tack igen för alla bra tips!!

Handledsstöd tips?
Under gummikåpan finns en skruv som håller fast reglagen. Lossa lite på den och kolla om du kan hitta en vinkel som gör att växlingarna går lättare. Spontant skulle jag gissa att du kan föredra att vinkla in toppen så att växelspaken hamnar lite utåt

Handledsstöd tips?
Och växelsystemet är gissningsvis Shimano? Elväxlar som ovan eller ett bra mycket billigare alternativ, Sram Double Tap (finns nog bara Rival kvar som manuell) där man växlar med ett finger istf hela handen. Då kan man ha ett bra stöd över handleden.
Fast bromsarna är i bägge fall lika de du har. Om det också är ett problem.
Ok ska kolla detta!,bromsa inget problem.

Handledsstöd tips?
Styrändsreglage kräver inte så mycket styrka. Kostar inte jättemycket och man kan behålla de gamla hantagen för broms. Lite ovant i början men man vänjer sig fort vid styrändsreglage.

Tillbaka
Topp