Handskar med bra skydd?

Latmask

Aktiv medlem
Handskar med bra skydd?
Jag letar efter handskar med bra skydd mot ffa asfaltsyning. När jag letar på nätet verkar cykelhandskar ofta a) sakna fingrar och/eller b) vara rätt slimmade utan nämnvärda skydd över proximala handflatan eller knogar. Om jag vill ha hela fingrar och dessutom förstärkningar där man typiskt tar emot sig vid en vurpa, vad skall jag då titta efter?

Handskar med bra skydd?
vilka handskar som helst med fingrar lär väl klara ett fall på asfalt i rimlig fart. Annars får man köpa mc handskar vilket känns väldigt orimligt.
De flesta mtb handskar har väl fingrar nu för tiden.

Handskar med bra skydd?
Arbetshandskar är ju ofta optimerade för andra faktorer än slag och kraftig nötning, men det är förstås en väg att gå. Jag blev bara förvånad över skillnaden i skyddstänk mellan cykelhandskar och - ja, motorcykelhandskar som jag är mycket van vid. Visst är det skillnad i grad mellan olika hastigheter men skademekanismerna är ju i princip identiska. Hittar inga tester som utvärderar skydd öht, enbart komfort.
Jag får väl titta brett på helfingerhandskar och gissa mig fram, köpa ett gäng olika och returnera de minst förtroendeingivande.

Handskar med bra skydd?
MTB-handskar är oftast väldigt lika motocrosshandskar, fast de senare är oftast billigare. Båda finns med skydd eller inte. I Göteborgstrakten finns Enduro o mx kompaniet i Kållered som har många handskar o även ett bättre utbud på goggles än cykelhandlare. Ofodrade längdåkningshandskar är bra också men kan vara lite långa över handleden.
https://www.24mx.se/search/result?query=Handskar&page=1 hittar du massor av handskar.

Handskar med bra skydd?
Endurohandskar är nog det bästa du kan få tag på. De har skydd mot slita hand mot asfalt och ibland skydd för slag mot knogarna. Jag har inte sett många mc-handskar med skydd mot knäckta leder. De jag har sett är ganska rejäla saker för mc-racing på bana.

Handskar med bra skydd?
Jag är nyfiken på vilken typ av cykling du praktiserar när du ramlar på asfalt? Jag tänker att det är någon sorts trick-bmx?

Handskar med bra skydd?
Jag är nyfiken på vilken typ av cykling du praktiserar när du ramlar på asfalt? Jag tänker att det är någon sorts trick-bmx?
Njae, faktiskt inte alls utan vanlig pendling om än litet snabb. Men händer och fingrar är värdefulla för mig, både privat och i jobbet, och det kostar inte mycket extra vare sig i pengar eller ansträngning att skydda dem så bra som rimligt möjligt jämfört med att skydda dem halvtaskigt. Jag brukar absolut inte ramla och skada händerna, men strängt taget brukar jag inte ha någon nytta av hjälm heller... ?

Tack för tips @KjellF och @C-dale om cross- och endurohandskar, jag kollar det spåret först. Har faktiskt vägen förbi Kållered i morgon. ?

Handskar med bra skydd?
Ska man skydda händer är det handskar med hårda skydd som gäller.
Nu har jag iof bara åkt i backen på MC en gång vilket var i 40-50km/h på en grusväg när framhjulet bara försvann.
Hamnade raklång på rygg och slog knogarna i marken.
Riktiga mckläder,ryggskydd och hårda handskar gjorde att skadorna sträckte sig till stukat självförtroende och blåmärken på handen.

Handskar med bra skydd?
Ska man skydda händer är det handskar med hårda skydd som gäller.
Nu har jag iof bara åkt i backen på MC en gång vilket var i 40-50km/h på en grusväg när framhjulet bara försvann.
Hamnade raklång på rygg och slog knogarna i marken.
Riktiga mckläder,ryggskydd och hårda handskar gjorde att skadorna sträckte sig till stukat självförtroende och blåmärken på handen.
Jo, hårda skydd över knogarna vill jag gärna ha, och som sagt förstärkt material på del av handflatan. En lightversion av mina Alpinestars GP-1 om man fick önska fritt. :)

Handskar med bra skydd?
Hittade precis lagom handskar på Handelsboden, ett par korta lätta snikhandskar från 4Bikers. Tittade in på Cross & Endurokompaniet också, där fanns nog ett tjugotal modeller men inga med något slags skydd eller förstärkningar öht.

Tillbaka
Topp