Handsktips - kostnad per cykeltur..

Westman

Aktiv medlem
Tjena happy,

Tänkte höra om det är någon som har tips på handskar som håller mer än två månader? Har gått ner på 661 Comp eftersom dom är billiga (runt 180 på CRC oftast) och jag ändå inte hittat nåt annat som håller så mycket längre heller.

Kör ca 20 rundor/månad, grovt uppskattat ca 16 i skogen (ca 2h st) och kanske 4 liftdagar/mån under den säsongen. Efter två månader är handskarna slut, pekfingret tittar oftast fram. Med detta facit blir det ca 4:50 kr/cykeltur i handskkostnad. ;)

Det måste ju finnas nåt där ute som håller lite bättre? Eller är det så att 661 är precis för tighta så att mitt pekfinger skaver hål?

Tänkte prova Troy Lee XC nu, har läst en del bra om dom och paret kostar ok ifall dom också ramlar i bitar efter två månader. Nån som har erfarenheter där? Hur är dom i storlekarna?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25223

Senast ändrad:
Mina Troy Lee XC är inne på andra säsong nu utan problem (det fattas bara en "Troy" på ena handsken). Har också provat Giro Xen. Passformen var det bästa av alla handskar jag haft, men de var dyra och höll bara en säsong innan de föll i bitar.

+1 för TLD XC.

Mina är också inne på andra säsongen.
Ingen skymt av något slitage än..
Skönaste hanske jag haft.

Kör medium, sitter slim, men jag har hyggligt små händer..

Senast ändrad:
Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 för TLD XC.
>
> Mina är också inne på andra säsongen.
> Ingen skymt av något slitage än..
> Skönaste hanske jag haft.
>
> Kör medium, sitter slim, men jag har hyggligt
> små händer..

Har du provat medium på andra märken också, hur är isf TLDs medium jämfört med dessa?

Jag kör med Oakley Factory Bike Glove från XXL som jag tror kostar runt 150:-. Inte lika sköna som mina POC men de höll ju bara en vecka innan sömmarna gick sönder. Har dock inte haft oakley-handskarna så länge så vet inte hur bra de håller men än så länge är jag nöjd.

Westman skrev:
> Har du provat medium på andra märken också, hur
> är isf TLDs medium jämfört med dessa?

Kör medium på andra hanskar också, men då sitter de inte riktigt lika tajt som TLD.
Vanesak tror jag. Nu uppskattar jag verkligen att de är så slimmade som de är.

Lillskeden skrev:
> Har haft samma problem jag också och köpte mig
> ett par poc för 2 år sedan, fortfarande bra
> skick på dom trots myyyycket cyklande... Dom är
> dyra men jääääääävligt bra

Vilken modell? Var grymt nöjd med Index Flow tills dom krympte en storlek efter att jag lämnade dom kalla och blöta lite för länge. Dom var dock väldigt tjocka och i andra ändan från Troy Lee XC (som verkar rejält tunna).

Tack för alla tips, gott om oväntade sådana också. Eftersom jag är på resande fot och ändå behöver beställa lite annat är det enbart beställningsbara grejer (CRC) som var aktuella. Blev ett par Troy Lee XC som får testas denna gång.

När jag är tillbaka i gbg får jag klämma på XXL och Biltemas utbud vid tillfälle.

Har kört med FOX, 2 olika par, sedan september förra året. Cyklar 3-4 ggr i veckan ett par mil i skog o gata och mina har inte slitits över huvudtaget?

#1 om handskarna ska hålla är att man kör med rätt size och lervälling/ösregn sliter ganska hårt på handskar så för såna förhållanden kan man ha ett separat par.
Har både oakleyhandskarna(som även används vid längdskidåkning), ett par alpinestars octane samt olika fox och alla har hållit tillfredställande för mx/dh/xc. Jag brukar dock köra på ett lager liquisole på utsatta punkter. Tunt lager med silikon blandat med finsand brukar jag också smeta på för bättre grepp

Senast ändrad:
Har kört med ett par från GORE i säkert 3-4 år. Vurpat några ggr och tagit emot men har inte ens funderat på att byta dom än dom dom är hela och fina.

Tillbaka
Topp