Handtag MTB

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Handtag MTB
Nya styret var lite för smalt för mina Ritchey Superlogic och hårsprayen inte tillräcklig för att få de fast. Finns säkert andra sätt att få fast dem bättre på. Men jag började kika runt lite. Hur är vibrationshämning osv jmf med andra?. Har även ett par tjockare ritchey wcs truegrip, men de vet jag inte om är så mkt mer padding egentligen, men mkt mer vikt.
Jag har även haft sådana en kort period,: https://www.pro-bikegear.com/global/en-gb/accessories/Grips/PRO_GP_SORACE men de följde med cykeln jag sålde, var så nytt då med mtb att jag inte kan uttala mig.

Jag blir helt stum i underarmarna efter att ha kört ett tag, så möjligen finns det bättre än nuvarande.

Summarumarum,vad är bäst kompromiss komfort kontra vikt? Finns det?

Handtag MTB
ESI Chunky sitter som gjutna när man väl har fått på dom.
Oftast har jag anv fönsterputs som hjälp för att få på & av dom (av i kombination med en stekpincett i plast).

Handtag MTB
Dr_Rydell sa:
Rattnalle sa:
Alla styren har samma diameter.. ;-)

Skönaste jag provat hittills är ESI Chunky. Men bara träning har bitit helt på de matta underarmarna.
Nej alla styren har inte samma diameter. ESI Chunkey verkar vara lite som de jag länkade till?
Olika toleranser kanske, men reglagen skulle inte passa om diametern skiljde märkbart.. Alltid en tum.

Ja det ser väldigt snarlikt ut de du länkade. Jag tycker iaf att de är sköna.

Handtag MTB
Vernersson sa:
Oftast har jag anv fönsterputs som hjälp för att få på & av dom (av i kombination med en stekpincett i plast).
Buntband och isopropylalkohol använder jag. Trär in buntband i så att greppet glider på dem och sen drar ut dem ett och ett.

Handtag MTB
Jag har behövt blåsa på mina med tryckluft. Det gick att skruva på, på nya styret. Silikon finns i 32 och 30 mm. Någon skillnad man märker/behöver? (avd: I-landsproblem)

Handtag MTB
Rattnalle sa:
Vernersson sa:
Buntband och isopropylalkohol använder jag. Trär in buntband i så att greppet glider på dem och sen drar ut dem ett och ett.

Den varianten har jag inte tänkt på..
Kanske testar det nästa gång =)

Dr_Rydell sa:
Jag har behövt blåsa på mina med tryckluft. Det gick att skruva på, på nya styret. Silikon finns i 32 och 30 mm. Någon skillnad man märker/behöver? (avd: I-landsproblem)

Beror högst troligt bara på vilket du upplever som mest bekvämt att greppa om.
=)

Handtag MTB
Bästa handtaget är ESI XC Fit. Alla kategorier. Chunky blir såphala om man kör utan handskar på sommaren.(Finns en matt variant).

20180217_102915.jpg

Sitter som berget och är supersköna!

FitGrip-Black-500x500.jpg

Handtag MTB
Skogling sa:
Bästa handtaget är ESI XC Fit. Alla kategorier. Chunky blir såphala om man kör utan handskar på sommaren.(Finns en matt variant).

Bara ett problem om man någonsin kör utan handskar ;)
(men ja, stämmer)

Senast ändrad:
Handtag MTB
Jag hoppar över knäskydden innan jag lämnar handskarna hemma om jag ska prioritera. De har räddat handflatorna många gånger.

Plus då att de flesta grepp jag provat blivit hala utan handskar på sommarn. Eller åtminstone så mycket halare än med handskar att det stör.

Handtag MTB
Kör inte heller utan handskar så jag bryr mig inte om greppet utan. XC är ju en blandning mellan Chunky och Extra Chunkey. De verkar dock smalare än Chunky på dess smalaste ställe? Blir det inte lite väl smalt där?

Är det någon skillnad i vibrationsdämpning mellan dessa och de Ritcheys jag har?

Senast ändrad:
Handtag MTB
Jensen sa:
Skogling sa:

du menar att XC fit har annat gummi än alla andra esi, o inte bara annan form?

Vanliga ESI har en blank yta. XC Fit har man "svarvat" av den blanka ytan.

Dom är lite smalare ja. Tror det finns en smal å en lite tjockare.

Handtag MTB
Hmm. Provade WCS Truegrip på styret och de glider också och jag behöver inte tryckluft för att få på det. Ytan på annat kolfiberstyre är också helt slätt men där sitter handtagen fast ordentligt utan något under. Frågan är om det är någon annan lösning jag ska sikta på än att köpa nytt. Silikongreppen kanske inte heller sitter fast? Någon som sitter inne med något bra som gör att greppet sitter, män ändå går att få av utan att förstöra grepp och/eller styre?

Handtag MTB
Lock-on alla dagar i veckan, då sitter handtagen som gjutet. Men givetvis med ett viktstraff. Jag kör för tillfället med SQ-lab, tycker de har en godtagvar vikt och en grym ergonomi.

Handtag MTB
Skogling sa:
du menar att XC fit har annat gummi än alla andra esi, o inte bara annan form?

Vanliga ESI har en blank yta. XC Fit har man "svarvat" av den blanka ytan.

Dom är lite smalare ja. Tror det finns en smal å en lite tjockare.

Mina "vanliga" ESI har då ingen blank yta och har aldrig haft det. Har kört med ESI i flera år och aldrig varit med om det. Däremot verkar vissa kopior ha blank yta.

Senast ändrad:
Handtag MTB
Suck.... Blank å blank. "Blankare" då? Jag tror ej det kom med kopior på min Trek. Nu har jag tjafsat klart om detta.

Se bilder.

Bilagor

• ESI_Grips_FIT_XC_04.jpg
    ESI_Grips_FIT_XC_04.jpg
    117.4 KB · Besök: 288
  • ESI röd.jpg
    ESI röd.jpg
    49.2 KB · Besök: 345
Senast ändrad:
Handtag MTB
Skogling: hur upplever du greppet. Blir det en inåtrotation av handen som fortplantar sig upp i axeln? Kan du uttala dig om vibrationsdämpning jmf med annat lättare material i samma tjocklek?

Handtag MTB
Nu har jag fått hem bägge. Hade ju varit skoj att provat Extra Chunky också. Var rejält svårt att få på dem. Använde tryckluft. Men de sitter som berget och rubbar sig inte någonting.

Mätte och XC Fit är lite tjockare längst ut jmf med Chunky, ca en mm i diameter. Där XC Fit är som smalast är den 30 mm. Det är för tidigt att säga om det är bättre med XC Fit, men mest belastning läggs ju lateralt på handen där det är som tjockast. Samtidigt kan det vara skönt att det inte är så långt runt för tummen när man börjar bli trött. (avd: snillen spekulerar?).

Handtag MTB
Extra chunky är bra stora/tjocka. Vilket gör att jag behöver hålla lite hårdare i dem än vanliga chunky så resultatet går på ett ut med hur ont jag får i händerna. Blir chunky efterhand jag byter idag.

Tillbaka
Topp