Hängare / väggfäste till Hojen " BILDER"

Magnus_sungam

Ny medlem
Nu leter jag efter ett riktigt bra sätt att hänga upp cykeln på väggen med..

Vad ska man hitta på mo tro? Lägg gärna upp bilder så man kan bygga och svetsa i hopp sin egen

Vad är inte bättre en att se sin hoj varje gång man stiger upp ur sängen på morgonen?

Har inga bra bilder men jag köpte tavellist på Ikea (en per hjul) samt en gummiklädd krok och lite smalt segelsnöre på Bauhaus. Satte en ögla i jämnhöjd med var överröret skall hamna där jag satte repet och den gummiklädda kroken (snöret är ca. 25 cm långt). Sedan skruvade jag upp tavellisterna ca. 1,30 M upp som hjulen står på. Cykeln lutar lätt ut från väggen vilket sparar lite yta i kroppshöjd och är lätt att få upp/ner. Total kostnad under 100:- per cykel.

Jag köpte Lidl's upphängnings-mockafjång där man hissar upp cykeln i taket med två krokar (en för styre, en för sadel) och rep som löper i rulltrissor. Priset var gratis och femtio (kommer inte ihåg exakt men strax över hundralappen vill jag minnas!) ...Denna har fungerat oklanderligt, finishen på grejjerna är långt över sitt pris och det ser allmänt proffsigt ut på ett slags mekaniker-vis. Dock tror jag mer på den ovannämnda tavellist-lösningen om frugan låter en ha cykeln i sovrummet. Själv är jag förvisad till hobby-rummet där workshop-stuket är mer acceptabelt... Men den rekommenderas varmt och cykeln går att få upp i perfekt läge för småpill som växeljustering och rengöring av drivlinan, utan att hjulen är bundna till något fast föremål...

Senast redigerad av en moderator:
Letar som så många andra gjort efter ett bra och gärna snyggt sätt att hänga upp cykeln på väggen. Fästet i länken håller dock bara för 15 kg i orginalutförande. Vad tror ni om att göra denna i stål istället för aluminium. Skulle det öka hållbarheten om jag borra upp den i bärande betongvägg med djupa skruv och plugg???

Letar som så många andra gjort efter ett bra och gärna snyggt sätt att hänga upp cykeln på väggen. Fästet i länken håller dock bara för 15 kg i orginalutförande. Vad tror ni om att göra denna i stål istället för aluminium. Skulle det öka hållbarheten om jag borra upp den i bärande betongvägg med djupa skruv och plugg???

Fast det ser väl inte ut som att cykeln ska hängas upp på en sån? Är inte tanken att cykeln står på golvet och hindras från att falla genom att man hakar fast pedalen?

Denna använder jag, uppsatt på en lättbetongvägg.
IMG_0824.jpg

Den där är väl redan tillverkad av stål?
Jag har haft en likadan och den funkade kanon. Jag monterade ett par kortare tavellister som hjulen vilade på och som hjälpte till att ta upp en del av vikten.

Edit: här har du en liknande variant som tydligen ska tåla upp till 30 kg

Här finns din länkade variant hos Jula. (Det är samma som jag använde tidigare):

Senast ändrad:

Gör så att man vika in cyklarna så de tar mindre plats..

Kör 4:a sådana och blev perfa.

Man måste bara köpa till längre krokar så de tar feta MTB däck om det är det man skall hänga.

Tillbaka
Topp