[Freeride] EriC Skrev:
-------------------------------------------------------
> denna tråden handlar väl egentligen om att
> ALLA måste visa hänsyn i skogarna. eller ...?
Tråden handlar väl om flera saker. För det första, ålder har egentligen inte alls med saken att göra, saken handlar om hur man uppträder mot andra som är i skogen, om hur man bemöter andra man stöter på, om man är trevlig, väjer, eller om man gör som det där gänget i Hellas. Om vandrare o andra frilufsare i gemen ideligen irriteras av MTB-åkare som skrämmer dem eller är obehagliga i någon mening kommer vi att få förbud eller mkt kraftiga restriktioner, jämfört med hur vi har det idag.
För det andra handlar den om "kamratuppfostran", som Rippa uttryckte saken. Och om det finns något samband mellan de alltmer vanliga förbuden mot MTB och hur man hojar. Rippa hävdar att man inte ska göra någonting för att "läxa upp" folk som hojar som idioter och föranleder förbud, och att det inte finns något samband mellan MTB-förbud och att vandrare uppfattat MTB-åkare som obehagliga. Detta samband är enligt Rippa ett diskussiongruppsproblem. Det är frågan om "hjärnspöken och myter".
Min uppfattning är att folk som hojar som de där idioterna i Hellas bör kölhalas och steglas. Att det i allra högsta grad är på sin plats med "kamratuppfostran," och kanske främst att man lär sig behärska sig. Det är oerhört lätt hänt, kan jag säga av egen erfarenhet, om man är ett gäng som ligger o pressar o det finns ett moment av inbördes tävlan, att man glömmer bort att ta den hänsyn som ankommer på en.
Uppfattningen, att det inte finns ett samband mellan MTB-förbud och hur folk uppträder är minst sagt originell. Det finns ett mycket starkt samband. Och, det är därför det är så oerhört viktigt att man håller koll både på sig själv och andra när man hojar i sällskap. Annars kommer på sikt alla våra favoritstigar, Hellas, Sörmlandsleden, Upplandsleden, Lunsen, Nåsten, o s v att bli förbjudna för MTB. Som jag ser saken är det viktigt att alla har detta samband alldeles klart för sig, oavsett ålder eller åkstil.
Per