Hänsyn i Hellas

Tracer

Ny medlem
Hänsyn i Hellas
Stötte på 2 st gentlemän i hellas ikväll som gapade om att här fick man inte cykla. Stannade o pratade lite med dom varefter dom blev lite mer beskedliga. Deras irrittation verkade primärt komma från cyklister som bara blåser på och inte visar någon hänsyn. Ikväll hade bl.a ett gäng på 5-6 st kört i full gallop mittemellan dom med bara "några centimeters" avstånd.
Någon som känner sig träffad ?

Skall vi kunna fortsätta cykla fritt i fortsättningen får vi nog skärpa till oss.
(Själv brukar jag alltid sakta ned och göra mig hörd innan jag passerar någon, oftast med ett "vanligt" hej !)

Post Ändrad (04-05-04 22:51)

Hänsyn i Hellas
Tracer:
Det verkar som vi tänker lika i det här fallet, visst är det irriterande när folk blir arga på alla mtb.are bara för några knäppskallars skull (ursäkta ordvalet), tänk om alla kunde uppträda lite civiliserat mot sina medmänniskor vare sig dem går eller åker cykel eller tom rider på "havremoppe", samt om vi kunde höja vissa cyklisters vilja att följa dem lagar som faktiskt finns om hur man ska uppträda i vissa givna situationer, tex den som beskrevs ovan.
Tycker det känns tråkigt att alla vi som sköter oss får en massa skit från alla håll när det bara är ett fåtal som missköter sig.

Vad sägs om att instifta Happys egna etiska regler för cyklisters beteende mot andra fotisar, ryttare och dessa joggare, kan det vara en ide eller är jag helt ute i det blå och trampar luft?

Bosse, som gärna bidrar med ett vänligt ord vid möten med andra människor.

Hänsyn i Hellas
Om alla/vi cyklar efter IMBA/SAMS vision, så borde det inte bli några problem. Mer info på <http://www.samsinfo.nu>

Kram på er allihopa! =)

EDIT: bättre länk... <http://ettannatlopp.nu/sams/god_sed.htm>

Post &Auml;ndrad (04-05-04 23:46)

Hänsyn i Hellas
Säg hej o var glad när du passerar i måttlig fart så lär du inte röra upp särskilt mycket känslor.

Har passerat sådana som sett ut att vara förberedda på att skrika o stoppa mig vid något tillfälle i Hellas, men ovanstående beteende brukar ta udden av det.

Hänsyn i Hellas
Det verkar ju finnas flera här på Happy som kör rätt hänsynslöst i trafiken och ger oss cyklister dåligt rykte där, se tråden "Polisens prislista!":

<http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=31603&t=31603>

Så det skulle vara förvånande om dessa plötsligt omvänds till hänsysnfulla och regelföljande så fort de kör i skogen. Till dessa har jag ett tips: Lägg av fjortis-attityden och fundera lite på hur din cykling upplevs av omgivningen, både i trafiken och i skogen. Gubben med gångstavar (som du svär över för att han är i vägen, innan du swischar förbi) kan mycket väl vara en kommunpolitiker som blir upprörd och börjar arbeta för införandet av fler cykelförbud. Och cykelförbud behöver vi sannerligen inte fler av!!!

/Andreas

Hänsyn i Hellas
Det där var väl att gå till överdrift, var det många i den tråden som skrev att de cyklar som svin i trafiken?

Att inte ha reflexer och ringklocka räknar jag inte dit..

Lite trist att kommentarer av ditt slag ofta är "anonyma" och varken är från registrerade användare eller har mailadress.

Post &Auml;ndrad (04-05-05 08:54)

Hänsyn i Hellas
Ett sätt är ju att förbjuda all promenering i Hellas...? Vad tror ni om det ?

Skämt och sido, det finns nog många ungdomar som ej är mogna för MTB och att komma åt dessa är lika svårt som att be dem sluta dricka folköl i buskaget...

Man har ju varit där själv... för mycket länge sedan...

:o)

Post &Auml;ndrad (04-05-05 09:36)

Hänsyn i Hellas
Det är konstigt det där, med hänsyn.

Cyklar man i grupp är det en helt annan sak mot när man cyklar själv.

Det händer (dumt) att man genar över små gräsplättar här och där på väg ut i skogen (dock inte villatomter men väl till hyreshus) när man är själv. Åker man i grupp gör man aldrig så (om man inte råkar ta fel stig förståss :).

Dubbelmoral är bra om den ena inte fungerar :)

Hänsyn i Hellas
Hallå forumet!

I Änggårdsbergen som där jag oftast brukar cykla har det blivit en ökning av antalet cyklar jämfört med samma tid tidigare år vilket ju är kul. Men det kan finnas ett samband mellan det och att det verkar som om fotgängarna är mer negativt inställda när man kommer cyklande, fast när de ser att man saktar ner och hälsar brukar de se gladare ut. Enligt västkuststiftelsen som förvaltar området är det många som kontaktar dem och vill att ha ett förbud mot cykling i Änggården :-( Tyvärr har jag träffat på enstaka mtb:are som inte visar särskilt mycket hänsyn mot vare sig fotgängare eller andra som cyklar vilket gör mig irriterad eftersom de förstör för mig och andra "seriösa" cyklister. Men det verkar ju vara en självklarhet för de smarta cyklisterna på det här forumet att sprida lite goodwill när man är ute, det är ju suveränt.

Så, nu har jag klagat färdigt för idag....
/Lotta - som längtar efter de nya dischjulen med blåa Hopenav, mums!

Hänsyn i Hellas
Det är helt enkelt för dj**ligt att folk skrämmer folk o fä o om vi inte tar ett aktivt ansvar för saken kommer allt fler förbudsyrkanden.

Tråden om polisens prislista har inte med saken att göra. De klarar ju inte ens av att lösa palmemordet. Och uppklaringsfrekvensen för grova brott som cykling utan reflex eller ringklocka är nog noll. Sannolikt tycker polisen dessa lagar är lika löjliga som de flesta av oss tycker.

Situationen i USA är radikalt annorlunda. Där har man ju ingen allemansrätt. Huvudregeln i Sverige är att det är tillåtet att hoja o det ankommer på oss att uppträda så att folk gillar att möta oss i skogen och faktiskt inte tveka att läxa upp, eller göra till allmänt åtlöje, snorungar som beter sig som idioter, annars kommer det att bli allt fler förbud.

Tror också att det viktigt att fotgängarna inser att det finns en avsevärd värdegemenskap, att MTB-folket är naturälskare snarare än mekaniserade huliganer.

Per

Hänsyn i Hellas
"......faktiskt inte tveka att läxa upp, eller göra till allmänt åtlöje, snorungar som beter sig som idioter,.."

Å det tror du hjälper??? Vill du propagera för någon sorts "kamratuppfostran" där "äldre o klokare" cyklister skall "läxa upp" och håna yngre cyklister till lydnad.

Tror knappast på den metoden.

Hänsyn i Hellas
Rippa. skrev:

> Å det tror du hjälper??? Vill du propagera för någon sorts
> "kamratuppfostran" där "äldre o klokare" cyklister skall "läxa
> upp"

Det beror väl på, det finns ju väldigt starka argument för att man ska vara trevlig i skogen, nämligen att MTB är villkorligt frigiven i någon mening. Det saken handlar om är att alla måste tillgodogöra sig argumenten. Det handlar om förståelse. Inte nödvändigtvis "äldre" men klart "klokare".

Men för all del kan du föreslå någon alternativ metod så gärna för mig. En sak är klar att om det börjar bli en vidspridd uppfattning bland folk som går, eller joggar, eller rastar hundar, eller vad de nu gör, att MTB-åkare är såväl otrevliga som farliga då ligger sporten illa till.

Per

Hänsyn i Hellas
Rippa> Du plockar ju ut ett citat ur en mening och tappar sammanhanget.
"Huvudregeln i Sverige är att det är tillåtet att hoja o det ankommer på oss att uppträda så att folk gillar att möta oss i skogen och faktiskt inte tveka att läxa upp, eller göra till allmänt åtlöje, snorungar som beter sig som idioter, annars kommer det att bli allt fler förbud."
Rätt citerat ska det vara och då får det en annan betydelse och syftar väl ändå till att det folk som möter OSS och inte tvekar att läxa upp. Inte att vi ska läxa upp...
Jag tror att Rippa, Per, Jag och de flesta här står på samma sida så det finns ingen anledningen att hetsa upp sig. Däremot går det ju inte komma ifrån att det finns andra som inte har riktigt bra omdöme att bete sig ute i naturen gör att vi andra får lida.

Hänsyn i Hellas
Jag tycker nog, att om man hojar med folk o upptäcker att de bombar fram så att fotgängarna tvingas fly åt sidorna så ska man säga till, inte för att göra sig duktig eller märkvärdig, utan av ren självbevarelsedrift. Att folk gillar MTB och inte tycker cyklister är obehagliga är en nödvändig förutsättning för att vi ska få behålla det fria tillträdet till singletrack som vi har idag.

Hojade i Fruita förra året. Där är känslig ekologi, åker man vid sidan av stigen förstör man det tunna lagret av ökenvegetation (lavar etc) o spåren blir kvar i åratal eftersom det regenereras så sakta. Åkte man med andra och råkade hamna bara en liten bit vid sidan av stigen skrek de andra med en gång ilsket till en att inte åka vid sidan av stigen. Inte nödvändigtvis för att de älskade ökenlavar utan snarare av självbevarelsedrift.

Här i Uppsala var det förra året på vippen att det blev MTB-förbud i delar av Lunsen men efter ingripande av olika personer infördes istället föreskrifter som tillhåller cyklister att visa yttersta hänsyn. Dessa föreskrifter måste respekteras.

Tråden började så här:

Stötte på 2 st gentlemän i hellas ikväll som gapade om att här fick man inte cykla. Stannade o pratade lite med dom varefter dom blev lite mer beskedliga. Deras irrittation verkade primärt komma från cyklister som bara blåser på och inte visar någon hänsyn. Ikväll hade bl.a ett gäng på 5-6 st kört i full gallop mittemellan dom med bara "några centimeters" avstånd.

Tänk om någon av dessa gentlemän har minsta hum om hur man påverkar politiker, hur man agerar kommunalt eller nationellt, för att slippa bli skrämd av cyklister som åker i "full gallop mittemellan dom med bara några centimters avstånd". De har all rätt att vara urförbannade. Och det är fullt förståeligt om de vill förbjuda MTB på stig.

Ett skräckscenario är att det råkade vara två riksdagsmän (av de 350 som finns i Stockholm) som var ute o flanerade och kommer på tanken att här är läge för ett förbud som skulle bli populärt hos alla utom hos dem som åker MTB. De 5-6 som kört så hänsynslöst skulle ha förstört för alla andra, även de hänsynsfulla. Därför tycker jag det är självklart att man inom MTB-kretsar ska vårda sig om att ALLA ska visa hänsyn mot fotgängare, gärna stanna o gulla, etc.

Per

Hänsyn i Hellas
Får jag bara fråga...

Är det någon som bryr sig ifall det blir cykelförbud på någon populär MTB-sträcka? Polisen lär knappast ha kontroller ute i skogen?

Hänsyn i Hellas
bulan:
det är väl inte för polisbevakningens skull man ska respektera cykelförbud?häller du spillolja i avloppet när polisen inte ser? Slår du barn när polisen inte ser? Kör du 250 i stan när polisen inte ser?

Hänsyn i Hellas
Per: Nej jag har ingen alternativ metod att föreslå. Jag tror att det här är ett diskussionsforum problem mer en ett praktiskt sådant.

Det följer nästan alltid scenario: "Snorungen" som är ute på stigarna och skrämmer upp "fotgängaren" som av någon anledning, som jag inte riktigt begripigt, är släkt med, eller på annat vis, bundsförvant med "Komunalpolitikern". Fotgängaren skvallrar sedan för komunalpolitikern att det minsann cyklar ligister i skogarna, varpå komunalpolitikern känners sig nödd att genast förbjuda detta...

Jag tvivlar helt enkelt på att det faktiskt går till på det här viset. Jag tror det handlar mer om hjärnspöken och myter.

Hänsyn i Hellas
Suck. Ibland känns det som om jag kommer att behöva upprepa detta tills jag dör: Jag har i över fem års tid inte upplevt en enda sur min i Hellasgården/Nackareservatet för att jag cyklar där.

Snarare är det väl mer så att jag fått kommentarer om ett " Kan man cykla här? eller "Oj, du klarade dig ner!" från vandrare, bärplockare eller promenerande familjer (Joggarna brukar inte vara kontaktbara däremot).
Troligtvis för att jag alltid säger hej och använder min ringklocka på dom få ställen då jag stöter på någon annan. För det är det enda sättet att avväpna det hela. Dom som är ute i skogen gör det för att dom ska få en naturupplevelse. Frid, fågelkvitter, grönska och barrdoft. Och så kommer du där i den enorma farten av 14 km/h med slamrande kedja och gnisslande bromsar. Du är mycket mer mekaniserad än de andra du stöter på, och din fart kan många gånger vara så hög som 3-4 gånger mot en vandrares.
Och det är där det lätt blir fel. Du blir en påminnelse om resten av världen.

Vi måste vara dom som tar initiativ till att hälsa. Det går inte att vara irriterad på en cyklist som ler och säger hej och frågar hur det går med kantarellerna. Hela tiden måste vi som vill cykla i skogen vara dom mest trevliga och hyggligaste personer som existerar. Vi ska vara dom som drar ut taggar ur trampdynan på hundar och visar vägen åt vilsekomna promenerare. Det ska vara vi som har ett plåster för skavsåret och har en Powerbar åt den grinande femåringen som behöver nåt att käka när det är två kilometer till parkeringsplatsen.

Tro inte att jag gillar det här upplägget. Jag skulle mycket hellre vilja göra som skidåkare, orienterare eller löpare och skita fullständigt i omvärlden.
Och det där ständiga leendet stämmer inte alltid med min sinnesstämning.
Men det går inte. MTB som sport/friluftsaktivitet är inte äldre än 30 år.
Ännu yngre i Sverige. MTB ingår ännu inte i de saker som är fullständigt accepterade att göra i naturen. Om ett tiotal år kan vi börja kräva skiten ur kommuner och landsting. Fram tills dess ser jag ingen annan lösning än att vara bättre än bäst.

Hänsyn i Hellas
oxr skrev:
"det är väl inte för polisbevakningens skull man ska respektera cykelförbud?"
Nej, man respekterar inga förbud för polisens skull. Man respekterar förbud för att dom överenstämmer med en allmän uppfattning om vad som är rätt och fel, och vad som är skadligt för andra. Som exempel känner jag väldigt få som avstår från att köpa smuggelöl, trots att det är förbjudet, men jag känner ingen som häller spillolja i avloppet, på grund av de miljömässiga konsekvenserna.
Cykelförbud fattade på grund av dåligt underlag känner jag mig inte tvingad att efterleva, och jag är tveksam om motivationen att beivra dom finns hos polisen eller hos allmänheten. Sen kan cyklistkollektivet vinna fördelar med att jag cyklar enbart på legala stigar, och i såna fall är jag villig att acceptera detta. Men lagar och regler kan bara förbli giltiga så länge dom upplevs som rimliga.

Hänsyn i Hellas
Mycket bra skrivit Markus!

'Snorungarna' (på MTB eller annars) som beter sig på ett hansynslöst sätt behöver som regel läxas upp av någon. Det är effektivare på ett psykologisk sätt att de får lite styrning av andra som delar intresset i frågan än av folk som kan upplevas som helt ointressant eftersom de vet precis ingenting om saken.

Som tur var hade jag en pappa som visade mig hur man bevara fred och lite ordning på pisterna när jag började med utförsåkning på 60-talet, men problemet med MTB (och snowboard, skateboard, inlines mm) är att folk lära sig sådana saker av och med sina jämngamla kamrater, som i många fall har inte heller haft några bra förebilder när det gäller etikett och respekt mot medmänniskör.

Jag har varit med på vad Per beskriver från Fruita (och lärt mig mycket av det - lite pinsamt just då men klart positiv i efterhand), och det visar att grupptryck kan vara positiv. Samma pricip bor tillampas oftare för att hjälper våra medcyklister att skåpa flera positiva reaktioner bland våra medtrafikanter i skogen.

Hänsyn i Hellas
OXR--> Ja jag tenderar att bryta en del lagar som JAG personligen tycker är kul att bryta. Du borde prova att bryta en lag eller regel nångång. Det är inte så farligt som du tror. ;=)

Hänsyn i Hellas
Tack Daner: Vi insåg inte heller först att vi hade gjort bort oss i Fruita, när våra cykelkompisar ilsket vrålade åt oss att inte åka vid sidan av stigen, det var pinsamt som sjutton. Men sedan insåg vi att de hade rätt. Det handlade om ”trail access”. Deras rätt att hoja där.

Jag trodde att sambandet mellan hur man uppträder när man hojar och cykelförbud var uppenbart för alla och envar, på samma sätt som sambanden mellan rökning och lungcancer o fri fart och antalet dödsolyckor i trafiken.

När jag i morse fick läsa att det finns folk som tror att cykelförbud i populära områden ”handlar mer om hjärnspöken och myter” tog jag omedelbart ned Lunsenavsnittet i MTB runt Uppsala. Det var ett självklart beslut som var lätt att fatta.

Om gänget som far fram utan att ta någon som helst hänsyn till fotgängare och skapar ”bad-will” för MTB i Hellas skulle få för sig att de vill hoja i Lunsen vill vi inte underlätta för dem att lära sig hitta. Lunsen är svårorienterad.

Vi klurar på andra sätt att sprida informationen. Så att den endast blir tillgänglig för dem som uttryckligen är beredda att ta nödvändig hänsyn till vandrare och andra som också älskar att vara i Lunsen.

Rippa, för din information, häromåret satt vi en söndag sent på hösten i Lunsentorpet o fikade. Ett äldre mycket trevlig par kom, också de med fika. Vi slog oss i slang med dem, o snackade bland annat Lunsenpolitik. Det visade sig då att det var Göran Svanfeldt (med fru), en politisk veteran i Uppsala, som bland annat varit kommunfullmäktiges ordförande, och som varit involverad i flertalet beslut som gällt stadsplaneringen och reservatsbildningen i Lunsen. Hade de istället tvingats kasta sig åt sidan p g a hellasgänget som föranledde denna tråd hade vi idag sannolikt haft förbud mot cykling i Lunsen.

Som jag förstår saken finns två vägar framåt. Den ena innebär självdisciplin och självsanering, att vi i alla lägen hojar ytterst hänsynsfullt, att vi som älskar att hoja i skogen tar ett aktivt o kollektivt ansvar för att incidenter av den typen som den här tråden inleddes med inte inträffar. Den andra vägen är att det blir fler och fler skyltar med cykelförbud och sannolikt på sikt särskild lagstiftning.

Per

Hänsyn i Hellas
Per, jag förstår din reaktion.
Men att gömma information så att bara de utvalda, "rättfärdiga" ska få ta del av den tror jag inte är rätt väg. Dina vägbeskrivningar och bilder från Lunsen borde i stället utnyttjas av kommunens turistbyrå och näringsliv, för det är ju uppenbart att du sprider mycket goodwill för din hemstad.

Bättre i såna fall att propagera för att alla besökare följer "Rules of the trail", vilket du har tillfälle att göra på dina sidor. Lägg en sida med etiska och miljömässiga förhållningsregler framför alla dina vägbeskrivningar, så den som söker en stig först får veta vad du kräver av den cyklist som får ta del av din kunskap. Ett bra sätt att inpränta ett budskap.

Hänsyn i Hellas
Per: Tog du bort Lunsen info på hemsidan p.g.a. att EN person (jag) utrycker tvivel inför "snorunge vs. kommunalpolitikern" scenariot. Bara för att jag har en åsikt i en fråga så behöver väl inte det att Lunsen området nu skall invaderas av "snorungar" som ämnar ligistcykla?? Det behöver heller inte betyda att jag har rätt. Jag uttrycker bara en åsikt på ett diskussionsforum, det är ju det dessa är till för.

Tror du att jag tillhör nått "snorungegäng" och att jag nu skall sprida Lunsen-hemligheten till mitt ligist-posse som skall ut o sabba för folk????

För att sammanfatta:

1. Jag tror att det scenario jag beskrivit tidigare är överdrivet (jag kan har rätt, jag kan ha fel).

2. Jag tror inte på metoder som innehåller element av "uppläxning" och "göra till allmänt åtlöje" när det gäller att påverka folk.

Något annat än detta har jag inte uttryckt i denna tråd.

För övrigt är jag hänsynsfull, vänlig och på gott humör när jag är ute på stigarna. Om du läst tidigare inlägg så vet du att jag alltid propagerar för gott humör, ringklocka och "hejjande" i skogarna.

Hänsyn i Hellas
Rippa. skrev:

> För övrigt är jag hänsynsfull, vänlig och på gott humör när jag
> är ute på stigarna. Om du läst tidigare inlägg så vet du att
> jag alltid propagerar för gott humör, ringklocka och "hejjande"
> i skogarna.

Juste Rippa, vi ses nästa söndag.

Markus, jag började undra om det är klokt att göra våra hemmastigar så lätt tillgängliga? Förra året föreslogs MTB-förbud i Lunsen. Vi lyckades avvärja det. Kommunen uttalade att ”Det är förbjudet att cykla utanför markerade vandringsleder. Cykling på vandringslederna ska ske med stor hänsyn till fotgängare.” Den typ av beteende som här rapporterats från Hellas kommer alltså inte att tolereras. Uppenbarligen finns det folk som åker MTB som inte tillägnat sig vad som måste betraktas som självklara "rules of the trail."

De potentiella konsekvenserna för vår tillgång till juste singletrack kan bli förödande. Vi vill helt enkelt inte ha folk som hojar i Lunsen som det där gänget i Hellas. Hittills har vi haft goda relationer med vandrare, bärplockare, jägare, orienterare, o s v. Vi vill inte förstöra dem.

Jag är inte ett dugg road av rollen, att vara någon sorts förmanande typ. Det är inte mina regler. Det är självklarheter. Jag har inte minsta lust o programmera folk, eller vara någon sorts magister.

Incidenten i Hellas o efterföljande tråd fick oss att tänka till ordentligt. Vi vill inte att något motsvarande ska inträffa här. Risken ökar väsentligt om vi sprider info om Lunsen på det sätt vi gjort. Vi ska ta oss en rejäl funderare. En tanke jag har är att göra någon sorts sluss, att man får tillgång till sidorna först efter det att man lämnat kvitto på att man är införstådd med vilka regler som gäller, o bedyrat att man kommer att respektera dem, ungefär som i installationsprocessen för vissa dataprogram. Svarar man fel kommer man inte inte in, programmet installeras ej.

Per

Hänsyn i Hellas
Per, vi vet inte riktigt vad som är sant i ursprungshistorien på den här tråden. Det behöver inte ha varit 5-6 st, det kan ha varit tre-fyra cyklister som mycket väl hade situationen under kontroll i måttlig fart med ordentligt avstånd. Vi kan bara spekulera i frågan. Tracer gjorde det enda vettiga och desarmerade situtionen. Att på dom grunderna göra dina Lunsensidor otillgängliga för allmnänheten tycker jag är att överreagera. Dina och Elisabeths sidor om era resor och era vägbeskrivningar i Uppsala är ett mycket viktigt propagandainstrument för oss alla. Och som jag nämnde tidigare ser jag det också som en tillgång för Uppsala kommun. Men ställ gärna som villkor att den som vill läsa innehållet måste läsa några korta regler om vett och etikett i skogen först.

Hänsyn i Hellas
Jag kan bara hålla med tidigare personer Per. Att ta bort sidorna är att göra de vilsna "nya" cyklisterna ännu mer vilsna i sitt cyklande och agerande mot andra medmänniskor i skogen.

Det talas hit och dit om uppträdande i skogen och av någon anledning har en del uttalanden från folk som cyklar i Hellas skett på sådant vis att man fått intryck av att de ej skulle följa "the rules of the trail" och uppträda artigt. Jag har cyklat med flertalet av dessa personer och kan bara påpeka att de knappast uppträder felaktigt ute i skogen vid möte med vandrare och annat folk. Snarare tvärtom!

Mvh cal - "som man bemöter andra blir man oftast bemött själv"

Hänsyn i Hellas
Hänsyn överlag kan säkert förbättras. Själv kämpar jag där jag cyklar för att "Flemish boars" skall lära sig att sluta krascha in i mig bakifrån (en kompis till mig hamnade på sjukan, killj-n smet!), och sluta hugga av mitt framhjul trots att det finns gott om plats att köra om, och framför allt låta mig veta om de vill köra om (för helsike, så snabbt som de kommer hinner jag inte alltid uppfatta ..), och på vilken sida! Och sedan andra användare ... lösspringande hundar utan kontroll (såg igår en som snabbt fick sin hund att flytta på sig när jag kom .. underbart! Har ingenting emot lösspringande hundar, så länge det finns någon kontroll.) och fotgängare som struntar i endast-cykling-skyltar och kliver på och SEDAN blir irriterade när JAG inte ber om ursäkt.

Vilket fall som helst, International Mountain Bicycling Association, inte den mest objektiva organisationen, har tåtat ihop följande, vilket gav mig en definitiv tankeställare ..

http://www.imba.com/resources/science/impact_summary.html

/Minna

Hänsyn i Hellas
Per: "snorungar som beter sig som idioter, annars kommer det att bli allt fler förbud"

Ja ja , skyll allt på oss yngre bara. Ni "vuxna" gör visst aldrig fel? :D Cykla med mig så ska du få se på hänsyn! Även om jag offtast kör som en dåre i skogen, så gör jag det inte när det är annat folk i närheten. Har aldrig blivigt dåligt bemött av någon i skogen, varken fotgängare , andra cyklister eller djur :P. Det är bara att se glad ut, vara vänlig , säga hej och sakta ner (ofta överdrivet mycket) när man ska köra om någon. Svårt? Ehh Nej.
Något som till och med vi "snorungar" kan klara, tror det eller ej ;)

Hänsyn i Hellas
EriC: håller med dig. Tolka inte oret snorunge så allvarligt. Lägg in även betydeölsen gubbjävel, idot och kärringf-tt-a i det.

De som stör sig på oss och beter sig illa i skogen är ju företrädesvis äldre, som inte har vett att visa oss hänsyns. Går i vägen, flyttar sig inte trots att vi signalerar och tar det jätte lugnt. Eller springer de fram å tebax som yra höns. Skäller på oss, låter hundarna tvärt mot lagen springa lösa osv.

Idioter och egoister finns det överallt, oavsett kön, ras, religion eller ålder.

Hänsyn i Hellas
Jag sympatiserar med EriC!
Jag fyller i och för sig 25 om en månad men ser fortfarande ut som en liten pojkspoling runt 17-18 sådär.
När jag har varit ute på happyturer eller tillsammans med andra cyklister som ser "vuxna" ut blir man trevligt bemött om man är trevlig först precis som Markus F skriver.

Om jag däremot cyklar ensam beter jag mig precis likadant när jag möter människor, men vad möts jag av: FÖRAKT!!
Visst oftast går det bra och folk är trevliga och hälsar och ler så glatt om man först gjort detsamma, men inte allt för sällan får man den motsatta reaktionen!

Jag tror att det finns väldigt mycket fördomar från särskilt 40-talisterna om "dagens ungdom". I deras ögon är man liggist om man inte har villa, volvo och vovve.

Efter tillräckligt många utskällningar är det lätt att man tröttnar. Man kanske inte stannar och hälsar och ler var gång utan man cyklar försiktigt förbi i hopp om att inte bli upptäckt....

Hänsyn i Hellas
Jag säger inte att det bara är äldre som beter sig illa i skogarna. Jag gillar bara inte att bli påhoppad för min ålder.
Det är som bruse säger: "Idioter och egoister finns det överallt, oavsett kön, ras, religion eller ålder".

Post &Auml;ndrad (04-05-10 11:09)

Hänsyn i Hellas
Eric, jag fyllde 40 för en vecka sen, å jag kommer på mig själv att jag associerar mig med de som i media kallas ungdomar... suck...

Var kanske max 5 år sen jag sist fick visa legg på bolaget! Hahaha, "d'öö, jag kan va din farsa, hit med spriten ungjävel" ;~)

Post &Auml;ndrad (04-05-10 11:19)

Hänsyn i Hellas
Jag kom att tänka på en sak. Tracer skrev i första meddelandet i den här tråden:
"Ikväll hade bl.a ett gäng på 5-6 st kört i full gallop mittemellan dom med bara "några centimeters" avstånd."
För mig låter det inte som några fri-rajdande ungdomar. Det låter mera som XC-träning på snabb skogsstig.

Hänsyn i Hellas
i för sig så brukar vi "skogs-freeriders" köra rätt fort utför stigarna vi med.
Men denna tråden handlar väl egentligen om att ALLA måste visa hänsyn i skogarna. eller ...?

Hänsyn i Hellas
[Freeride] EriC Skrev:
-------------------------------------------------------
> denna tråden handlar väl egentligen om att
> ALLA måste visa hänsyn i skogarna. eller ...?

Tråden handlar väl om flera saker. För det första, ålder har egentligen inte alls med saken att göra, saken handlar om hur man uppträder mot andra som är i skogen, om hur man bemöter andra man stöter på, om man är trevlig, väjer, eller om man gör som det där gänget i Hellas. Om vandrare o andra frilufsare i gemen ideligen irriteras av MTB-åkare som skrämmer dem eller är obehagliga i någon mening kommer vi att få förbud eller mkt kraftiga restriktioner, jämfört med hur vi har det idag.

För det andra handlar den om "kamratuppfostran", som Rippa uttryckte saken. Och om det finns något samband mellan de alltmer vanliga förbuden mot MTB och hur man hojar. Rippa hävdar att man inte ska göra någonting för att "läxa upp" folk som hojar som idioter och föranleder förbud, och att det inte finns något samband mellan MTB-förbud och att vandrare uppfattat MTB-åkare som obehagliga. Detta samband är enligt Rippa ett diskussiongruppsproblem. Det är frågan om "hjärnspöken och myter".

Min uppfattning är att folk som hojar som de där idioterna i Hellas bör kölhalas och steglas. Att det i allra högsta grad är på sin plats med "kamratuppfostran," och kanske främst att man lär sig behärska sig. Det är oerhört lätt hänt, kan jag säga av egen erfarenhet, om man är ett gäng som ligger o pressar o det finns ett moment av inbördes tävlan, att man glömmer bort att ta den hänsyn som ankommer på en.

Uppfattningen, att det inte finns ett samband mellan MTB-förbud och hur folk uppträder är minst sagt originell. Det finns ett mycket starkt samband. Och, det är därför det är så oerhört viktigt att man håller koll både på sig själv och andra när man hojar i sällskap. Annars kommer på sikt alla våra favoritstigar, Hellas, Sörmlandsleden, Upplandsleden, Lunsen, Nåsten, o s v att bli förbjudna för MTB. Som jag ser saken är det viktigt att alla har detta samband alldeles klart för sig, oavsett ålder eller åkstil.

Per

Hänsyn i Hellas
Lite OT angående ålder...
Blir lite trött på att höra "dagens ungdom" när man åker förbi nån "äldre" i spenaten.
Har 2 år kvar till 40... När blir man vuxen? 65-70 eller nått?

Hänsyn i Hellas
Kan bara säga att jag håller med dig Markus till 100 procent. Det är alltid litet kul att hälsa på folk, för ofta blir de litet förvånade över att man hälsar och inte bara drygt visslar förbi i hundra knyck. Dessa saktmodiga vandrare med sina termosar föreställer sig nog ofta att bara för att vi grenslar en tvåhjuling, så river vi upp sår i naturen som en enduro-åkare och väsnas och stör. Varje gång man hälsar på någon så raserar man den bilden litet och det är kul tycker jag. Jag tror det är få i det här på Happy som tillhör den vilt förbiblåsande 5 centimeters gruppen. De flesta här är alldeles för gamla och kloka för det har jag fått intrycket av.

Hänsyn i Hellas
Per, om du skall referera till mig och använda mig som hävstång i den här debatten så se åtminstånde till to get your facts straight!

Jag har inte hävdad ett smack av det du påstår i ditt senaste inlägg. Det känns trist när du gör dina egna tolkningar till mina sanningar.

Det ENDA jag sagt i den här frågan är att jag :

1. inte tror att dina metoder fungerar speciellt bra när det gäller att påverka folk. Att läxa upp folk, göra dom till allmänt åtlöje samt annat du nämner som inte ens går att ta på allvar är i min värld inte speciellt effektivt om man vill få till stånd ett förändrat beteende. Ett radikalt motsatt exempel är Ursviksgängets strategi. De informerar sakligt utan vare sig hån eller löje så många lokala cyklister de kan, on-line såväl som off-line. Till detta tar dom dessutom på sig det digra arbetet med att leta upp nya, alternativa slingor. Inte bara får man information om vad som gäller i ett specifikt område, man får dessutom alternativa leder att köra på samt till och med möjlighet att följa med på VISNINGAR av dessa stigar. Respekt!

2. jag tror att de typer av incidenter som tas upp i den här tråden är betydligt färre i verklighetn än vad man kan få intrycket av när man läser diskussioner av det här slaget i den här typen av forum. Jag tror, tvärtemot vad du påstår om mig, mkt väl att det finns ett samband mellan förbud och mtb cyklisters uppträdande. Min poäng är att om det vore så illa i verkligheten skulle det sitta förbudsskyltar i varenda buske vid det här laget. Det har trots allt cyklats mtb i närmare 20 år i vårt land vid det här laget. Mytbildningen som jag talar om är det faktum att dessa inlägg i stort sett alltid bygger på rykten och andrahands uppgifter. Trots detta så tas det för sanningar och "snorungen som inte kan uppföra sig" -scenariot blir ett faktum.

Per, jag tycker inte heller det är speciellt kul med folk som kör så som huliganer i skog och mark. Jag bidrar på mitt vis med det lilla jag själv kan - hänsynsfull i skogen samt hänger med på initiativ liknande Ursvikssatsningen. Jag tillåter mig dock ha en, i mina ögon, något mer nyanserad bild av den s.k. problematiken som beskrivits här. Jag tillåter mig åxå att ha egna åsikter om vad jag tycker är bra resp. mindre bra sätt att påverka folks beteende på.

Hänsyn i Hellas
Skogling Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag, lilla jag stannar alltid och säer hej eller
> nickar... Nåja, kanske ej stannar helt men riktigt
> sakta går det ...
> :o)

Just det där lilla lilla extra, att bara hälsa hjälper nog mycket. "Åh så trevliga de där cyklisterna är..."
Less is more!

Hänsyn i Hellas
Ett sidospår.

Jag betedde mig potentiellt illa härom dagen i hemmaspåret. På väg hem från Riddartorp (el-ljusspår) började vi tävla och det gick väl ca 45 kmh. Rätt vad det var dök det upp tre hundar (skymd högerkurva i nerförsbacke) och deras ägare. Vi blev skrämda, dom blev skrämda och hundarna blev intresserade.

Dumt, visst. Men vi stannade och pratade med dom (både ägare och hundar) och dom tyckte vi var jättetrevliga och hänsynsfulla som hade stannat när vi såg hundarna.

Så vänder man en negativ situation till en positiv. Stanna, le och prata. Det har man _alltid_ tid med!

/Mattias

Tillbaka
Topp