[Happy 2.0] Reklam

kakad

Ny medlem
[Happy 2.0] Reklam
Efter Per's tjat har jag klurat lite på det där med reklamen här på happy. Störs ni andra av den? Jag gör det inte alls, kvärt om, skönt med lite reklam som är 100% i mitt intresseområde. Vid flera tillfällen har det väckt mitt intresse. Letro hade jag inte hört talas om innan och nu har jag varit där och handlat flera gånger Billigaste Polarklockorna har de ju, lksom jag nu :D

Sen att Jomper skriver att han inte behövt lägga så mycket ur egen ficka för drift och underhåll av Happy tack vare reklamen avgör saken i mona ögon. Kul att det kan gå så pass bra för ett sånt här forum.

Ska det klagas på reklam, varför inte går till aftonhoran.se. Dom kan verkligen ge reklam ett ont öga.

Nej, för min del kan det gott komma in fler annonsörer i nuvarande form.

[Happy 2.0] Reklam
Jag störs inte så mycket av den, intressant att se cykelrelaterade företags reklamer om vad de kan erbjuda mig tycker jag. Forumknappen ligger ju bredvid också så man råkar inte trycka fel. (:

[Happy 2.0] Reklam
Nej... stör mig inte alls, och det är ju grymt om det hjälper med pengar för drift!

..så länge det inte börjar handla om flash-äventyren som på aftonbladet (taaack för AdBlock :P)

[Happy 2.0] Reklam
Håller med tidigare inlägg. Så länge reklamen är cykelrelaterad så är det bra. Kan tom vara intressant i vissa fall. Sen är ju reklamen ett måste för att forumet ska fortsätta. För min del skulle man kunna fylla det grå utrymmet på höger sida med reklam också.
/J

[Happy 2.0] Reklam
Reklam är ett nödvändigt ont. Reklamfiltret får verkligen jobba men inte så mycket här på happy. Ibland när jag vill besöka en sajt genom att klicka på reklamet måste jag hålla in Ctrl annars blockerar datorn reklamsajten. Ja det kan vara lite jobbigt om jag glömmer hålla in Ctrl ;)
Det är inte så stor uppoffring att ha lite reklam för vi fick ju en snabbare server för besväret.

[Happy 2.0] Reklam
Reklambanners som som blinkar, rör sig eller flimmrar försvinner blockas snabbt som ögat! Vilket verkar vara de flesta. :(

[Happy 2.0] Reklam
Allt för rörlig och blinkande reklam säger jag nej till. Samtidigt förstår jag de som vill ha bildväxlingar för att få in mer information på den lilla ytan.

[Happy 2.0] Reklam
Lite av vitsen är att man på sätt och vis "tjuvåker" på de som tittar på reklamen då, iallafall på en sida som denna som inte hade existerat utan inkomsterna från reklamköparna. En såpass välbesökt site som denna går inte att ha på ett webhotell som kostar 12:- / månad utan bara själva driften kostar också en hel del pengar.

Nu är det inget problem i det här fallet, det allra flesta struntar i att blocka annonserna så vi får gott om annonsvisningar varje månad och jag tänker inte gnälla.

[Happy 2.0] Reklam
Exakt som flera ovan skriver. Reklam är inte bara av ondo här. Rätt innehåll i reklamen är av stort intresse för mig och många köpsugna prylidioter.

Det är bara ett ajabajja och det är rörlig reklam. Sånt irriterar mer än intresserar vilket gör att jag absolut aldrig i hel_ete skulle handla hos en sån annonsör...

[Happy 2.0] Reklam
Fast jag tror ni säljer fler banners om ni ändrar tillbaka till den gamla info-texten ;) "Det är billigare än det borde vara att köpa en banner!" låter dyrare än "Det är billigare än du tror att köpa en banner" som jag tror det stod tidigare.

Så länge reklamen är någorlunda cykelrelaterad och den inte dansar rumba på skärmen så är allt finfint tycker jag.

[Happy 2.0] Reklam
Fram för mer javascript-baserad reklam i flera lager som svävar fram över skärmen och som inhämtar info om vilka annonser som ska visas baserat på min webbläsar historik!

Storebror ser dig. :)

[Happy 2.0] Reklam
kakad skrev:
-------------------------------------------------------

Jag störs av sidans layout. Reklamen tränger ut forumet. Detta är ett faktiskt förhållande, inget löst tyckande.

I den tidigare versionen fanns mer plats för forumet. Nu vete katten om ens femtio procent av första forumsidan täcks av inlägg. Samtidigt är mellan 20 och 30 procent av skärmen helt (!) outnyttjad, nämligen högerspalten.

Den uppenbara, och självklara lösningen, är naturligtvis, att flytta reklamen till den tomma högerspalten. Detta skulle ge plats för fler inlägg på första sidan, underlätta navigeringen, och ge annonsörerna bättre reklam, en effekt som skulle förstärkas som reklamen vore stationär i det idag tomma högerfältet. Som det nu är skrollas den ju bort när man går ner i inläggslistan eller i trådarna.

Jag förstår att vissa annonsörer gjort banners etc, för att sitta högst upp, och att man inte kan rätta till feldispositionen av sidan på en dag, men på sikt borde det absolut kunna göras, kontrakten löper ju ut.

Så, jag tycker inte det är frågan om reklam eller inte reklam, utan det är frågan om var reklamen ska sitta. Ska den tränga undan en betydande del av forumet samtidigt som 20-30 procent av ytan som står till förfogande förblir oandvänd? Eller ska forumet ha lika mycket plats som i Happy 1.0 (eller vad man kallar gamla Happy) samtidigt som man får betydligt mer plats för reklam.

[Happy 2.0] Reklam
Per: Dom 20-30 procenten är beroende på din skärmupplösning. då forumets bredd är låst till typ 780-790px. Fördelen med detta är att sidan ser exakt lika dan ut oberoende av skärmupplösning och därför uppstår inga konstiga effekter eftersom man kan förutse precis hur alla kommer se sidan.

Med andra ord verkar sidan optimerad för 800*600? Frågan är om man inte skulle kunna centrera forumet? Eller ska det läggas annonser till höger?

[Happy 2.0] Reklam
Mårten: Inte optimerad för 800x600 - däremot fullt användbar även om det blir lite bläddrande.

Om Per kör 800x600 så förstår jag att han tycker att reklamen tar för mycket plats, det är dock bara 0.5% (generellt sett) som fortfarande kör så låg upplösning.

[Happy 2.0] Reklam
Per skrev:
> Jag störs av sidans layout. Reklamen tränger ut
> forumet. Detta är ett faktiskt förhållande,
> inget löst tyckande.

Som sagt Per, du måste ha väldigt märkliga skärminställningar....
Såhär ser det ut för mig:
snapshot2.png

Det är knappast så att reklamen tränger ut forumet!

[Happy 2.0] Reklam
snapshot2.png

Studera denna bild noga, och fråga dig hur mycket av utrymmet på den som är helt oanvänt.

Svaret är i runda slängar någonstans mellan trettio och fyrtio procent. Det jag förespråkar är att reklamen skulle använda detta oanvända utrymme.

Bingo: mer plats för forumet, och mer plats för reklam!

[Happy 2.0] Reklam
Jag som kör 1024*768 (bärbar med taskig skärm jag vet) har bara runt 1/4- 1/5 ledigt utrymme. Så anpassa för jösse namn inte sidan för mastodontupplösningar!

Edit: Sär skrivning

Senast redigerad av en moderator:
[Happy 2.0] Reklam
Per skrev:
> Svaret är i runda slängar någonstans mellan
> trettio och fyrtio procent. Det jag förespråkar
> är att reklamen skulle använda detta oanvända
> utrymme.

Per öppna ett par böcker och titta hur det ser ut.
Väldigt ofta finns stora vita härliga obebodda marginaler.
Dessa marginaler gör texten MYCKET lättare att läsa.
Prova själv att läsa en bok nästan helt utan marginaler och en bok med jättemarginaler och känn efter vad som är jobbigast att läsa...Det blir faktiskt skitjobbigt att läsa om texten är för bred!!!

Det finns en typsättningsregel som typsättare använder sig av som säger:
Inte mer än ungefär 66 tecken på en rad.
Mer än så blir bara jobbigt att läsa, man tappar bort vilken rad man är på etc....
Detta är anledningen till att många böcker har STORA marginaler.
(Det här är också den största anledningen till varför de flesta dokument gjorda med t.ex.
LaTeX ser så mycket snyggare och proffsigare ut än de flesta dokument gjorda med t.ex. WORD)

Precis på samma sätt skulle det bli här. Inte bara det att reklamen skulle synas mycket oftare, det skulle bli mycket mycket plottrigare att läsa det som stod bredvid reklamen nämligen inläggstexterna.

EDIT:
Du kanske inte håller med mig när jag säger att det skulle bli jobbigt att läsa                           REKLAM! REKLAM! REKLAM! REKLAM! REKLAM!REKLAM! REKLAM! REKLAM! REKLAM! REKLAM!REKLAM! REKLAM! REKLAM!REKLAM! REKLAM!
med en massa reklam i marginalen. Jag personligen skulle tycka att det blev skitjobbigt!!                    REKLAM! REKLAM! REKLAM! REKLAM! KOM OCH KÖP KONSERVERAD GRÖT!!!
Men alla är vi olika och det är väl i någon mening tur det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!    REKLAM! REKLAM! REKLAM! REKLAM! REKLAM!REKLAM! REKLAM! REKLAM! REKLAM! REKLAM!REKLAM! REKLAM! REKLAM!REKLAM! REKLAM!

[Happy 2.0] Reklam
> (Det här är också den största anledningen till
> varför de flesta dokument gjorda med t.ex.
> LaTeX ser så mycket snyggare och proffsigare ut
> än de flesta dokument gjorda med t.ex. WORD)

Om det hade varit så enkelt... jag tror framförallt att det är LaTeXs radbrytningsalgoritm som gör att det ser bra ut. Det tillsammans med en vettig sättning av bokstäverna gör det himlans snyggt.

f

[Happy 2.0] Reklam
feffemannen skrev:
> Om det hade varit så enkelt... jag tror
> framförallt att det är LaTeXs
> radbrytningsalgoritm som gör att det ser bra ut.
> Det tillsammans med en vettig sättning av
> bokstäverna gör det himlans snyggt.

Jo visst har LaTeX sjukt mycket andra grejor som gör att det ser grumt bra ut. Men just det där med raderna är en utav grundprinciperna. Öppna en bok och räkna antalet tecken på en rad (eller många rader) så skall du se att det hamnar runt 66 tecken...

[Happy 2.0] Reklam
mytomspunnen skrev:
> Per skrev:
> --------------------------------------------------

Du tillvitar mig ståndpunkter jag inte har, och sedan polimiserar du mot dem. Jag har väl inte förespåkat en ökning av bredden på forumspalten. Det jag förespråkar är at reklamen som nu ligger insprängd bland navigationsknapparna skulle flyttas ut i fältet till höger.

[Happy 2.0] Reklam
Per skrev:
> Du tillvitar mig ståndpunkter jag inte har, och
> sedan polimiserar du mot dem. Jag har väl inte
> förespåkat en ökning av bredden på
> forumspalten. Det jag förespråkar är at
> reklamen som nu ligger insprängd bland
> navigationsknapparna skulle flyttas ut i fältet
> till höger.

Jag blev medveten om att det kunde uppfattas så det var därför jag skrev sista stycket OCH gjorde editeringen av mitt tidigare inlägg.
Läs så kanske du förstår vad jag menar även om du inte kanske kommer ändra uppfattning.

[Happy 2.0] Reklam
Per skrev:
> Svaret är i runda slängar någonstans mellan
> trettio och fyrtio procent. Det jag förespråkar
> är att reklamen skulle använda detta oanvända
> utrymme.
>
> Bingo: mer plats för forumet, och mer plats för
> reklam!

Du tänker dig alltså att det ska se ut nåt i stil med det här?
expressen.JPG

Hemskt om du frågar mig. En banner-annons är 60 pixlar hög, en rad i forumet i inläggslistan är i nuläget 30 pixlar hög. Du missar alltså hela två (!!!) rader i inläggslistan som du måste scrolla för att se p.g.a. annonsen högst upp...

[Happy 2.0] Reklam
Peter_K skrev:

> Du tänker dig alltså att det ska se ut nåt i stil med det här?

Nej, och om du läser mina inlägg lite nogrannare så kan du konstatera att du helt misstagit dig och är ute i ogjort väder.

[Happy 2.0] Reklam
mytomspunnen skrev:

> Läs så kanske du förstår vad jag menar även
> om du inte kanske kommer ändra uppfattning.

Ok, radbredden vill jag inte förändra. Jag är f ö förtrogen med basal typografi, eftersom jag haft förmånen att få ge ut flera böcker. Däremot skulle jag gärna se "snart i var mans gren" o flottsbro o sömnlös m fl flashade uppe i högre hörnet så att man såg mer av forumet på första sidan. Detta är min första preferens.

[Happy 2.0] Reklam
Per skrev:
> Ok, radbredden vill jag inte förändra. Jag är f
> ö förtrogen med basal typografi, eftersom jag
> haft förmånen att få ge ut flera böcker.
> Däremot skulle jag gärna se "snart i var mans
> gren" o flottsbro o sömnlös m fl flashade uppe i
> högre hörnet så att man såg mer av forumet på
> första sidan. Detta är min första preferens.

Jaha, du vill ha den uppe i högra hörnet. Jag trodde du ville ha den i hela marginalen överallt...
Missförstånd från min sida! Ber om ursäkt.

[Happy 2.0] Reklam
Per skrev:
> Nej, och om du läser mina inlägg lite nogrannare
> så kan du konstatera att du helt misstagit dig
> och är ute i ogjort väder.

Ok, nu har jag läst. Noga. Jag fattar fortfarande inte. Du skrev följande:

> Det jag förespråkar är att reklamen som nu ligger insprängd bland
> navigationsknapparna skulle flyttas ut i fältet till höger.

Jag svarade då med en skärmdump från Expressen. Skärmdumpen kan jag hålla med om är överdriven, Happy lär aldrig dra in lika mycket reklam som Expressen. Som jag skrev, banner-platsen idag motsvarar två (2) rader i inläggslistan som du tvingas scrolla nedåt för att se. Är det verkligen nåt att bråka om?

[Happy 2.0] Reklam
Peter_K skrev:
> Är det verkligen nåt att bråka om?

Bråkar? Jag framför min väl grundade mening ;)

[Happy 2.0] Reklam
Alfsomfan skrev:
> Jag har försökt störa mig på reklamen och dess placering en stund, men det går fan inte.

reklamfri.jpg

Jag är inte heller ett dugg störd, tack vare Firefox och Adblock ;)

Så här hade det kunnat se ut istället:

reklamfrikopiera.jpg

[Happy 2.0] Reklam
Ett utmärkt sätt att visa uppskattning för den tid vi lägger ner och de pengar (som du inte längre hjälper till med att dra in) som det kostar att driva siten. Tack tack! :)

(Nu lät jag visst lite bitter. Det är helt OK för mig om man adblockar reklamen om den känns för störande, men det känns lite barsligt att skryta om att man gör det. Tycker jag!)

[Happy 2.0] Reklam
johrn skrev:
> Jag tycker det är jättebra nu och reklamen stör
> inte det minsta.

Se där, jag är inte ensam med mina tankar. Men det är du Per (i denna tråd iaf), nu vet alla ännu mer vad du tycker och förhoppningsvis vet du Per var andra tycker om reklamen på Happy och dess placering.

Men jag är lite positivt överaskar gällande den massiva positiva inställningen till reklamen här på Happy, kul :) Särskilt för annonsöerna skulle jag tro!

[Happy 2.0] Reklam
Hur mycket får happy per träff?

Jag tycker att om man adblockar bort reklamen så bör man donera pengar rakt av.
Varje adblockering minskar intäkterna.

[Happy 2.0] Reklam
Annonserna genererar ingen fast summa per visning eller klick, däremot är förstås annonsköpare intresserade av siffrorna för antal visningar och antal klick på banners och de förändras självklart om någon blockar annonserna.

Google-annonserna däremot ger pengar per klick. Det betyder dock INTE att folk ska börja klicka hej vilt på dem för att vara snälla. Klicka bara om annonsen är intressant.

[Happy 2.0] Reklam
Haha. Nä, däremot dök det upp en otrevlig scientologreklam här om dagen, men den blockerade jag snabbare än kvickt.

Google säger att annonserna ska optimeras för maximal intäkt så det är väl många som klickar på Giselas annons. Undrar vilket nyckelord som gör att den hittar hit.

[Happy 2.0] Reklam
lleberg skrev:

> Jag tycker att om man adblockar bort reklamen så
> bör man donera pengar rakt av.

Löjligt, folk använder mina (helt reklamfria!) sidor http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/First.htm helt gratis. Det är en fråga om reciprocitet.

> Varje adblockering minskar intäkterna.

Inte alls, om man får tro Jonas svar ovan. Däremot skulle naturligtvis en mer vidspridd adblockering kunna minska intäkterna: ett gott skäl att fundera över var man placerar annonserna. Om de ska sitta mitt bland navigationsknapparna eller någon annanstans? Om det möjligen kan finnas något annat utrymme som är väl synligt och som inte utnyttjas?

Tillbaka
Topp