[Happy 2.0] Reklam

[Happy 2.0] Reklam
Så sitter man här på morgonkvisten och funderar på om man ska skriva det alla tänker...

Per, du lyssnar inte på reson och verkar inte förstå att du är ensam om din ståndpunkt. Nu har du använt två trådar för att gång på gång lägga fram vad du tycker. Du tar till samma teknik som du brukar när du blir emotsagd, använder stora ord och hoppas på att bolla bort någon med ditt briljanta språkbruk. Det lyckas du dock inte med eftersom det bara låter krystat och korkat.

Anledningen till det är att de stora orden är för stora och att den enda du briljerar bort är dig själv.

Du hävdar dig vara förtrogen med basal typografi. Efter att titta runt på dina fantastiska sidor på lowdin.nu, kan man bara konstatera att du har svårt att omsätta dina (påstådda) teoretiska kunskaper till en användbar produkt. Man konstaterar snabbt att i området webbdesign och användbarhet finns det fortfarande en del att lära. Med text i skärmens fulla bredd, högupplösta, autoskalade bilder och med röda länkar på lila botten orkar jag inte ens ta mig igenom dem för att bedöma huruvida innehållet är bra eller inte.

Fortsätt gärna stånga dig blodig mot den betongvägg som den församlade Happybefolkningen här utgör. Du bidrar ju hur som helst med god fredagsunderhållning!

EDIT: BTW, jag skrev inte det alla tänker... det fortsätter vi tydligen alla att hålla för oss själva.

Senast redigerad av en moderator:
[Happy 2.0] Reklam
danne:
-----
Jag satt och läste denna ganska märkliga tråd i går natt men orkade inte kommentera det hela. Nu (i och med ditt "påhopp"), känner jag mig dock manad att försvara Per. Jag förstår inte varför ni förkastar hans förslag så kategoriskt. Det verkar t.o.m. som om ni medvetet misstolkar det han skriver och irriterar er på helt ovidkommande saker. Jag ställer mig neutral i sakfrågan men tycker det är lite "lågvattenmärke" över pajkastning. Vad är det för fel på "reciprocitet" ;-). Du förstår säkert vad han menar och i annat fall kanske SAOL vore något att bita i. Förövrigt; låter verkligen "ömsesidighet" så mycket bättre?
Angående själva sakfrågan, vore inte reklam i översta högra hörnet en ganska bra idé i intäktshänseende? Reklamen syns konstant och det bör väl leda till ett bättre utgångsläge för ”Happyansvarig” vid nästa förhandling.
Förövrigt ser jag inte att en åsikt automatiskt är dålig p.g.a. att den endast företräds av en ensam skäl.
Sluta därför att hacka på karl’n!

MVH
Magnus

[Happy 2.0] Reklam
äsch, om man tjatar som fan i två trådar och inte lyssnar när man får god skäl till varför det är som det är så får man ta att folk tröttnar efter ett tag och börjar utmana det man säger. ger man sig in i en diskussion om typografi och design får man tåla att bli ifrågasatt på just den punkten.

[Happy 2.0] Reklam
danne skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har du använt två trådar för att gång på
> gång lägga fram vad du tycker.

— ? ? ?

Jag har väl inte startat någon tråd. Däremot har jag i ett sansat tonfall helt utan personangrepp framfört min väl grundade mening. Jag fann reklamen störande med dess nya placering.

> Man konstaterar snabbt att i
> området webbdesign och användbarhet finns det
> fortfarande en del att lära.
> Med text i skärmens
> fulla bredd, högupplösta, autoskalade bilder och
> med röda länkar på lila botten orkar jag inte
> ens ta mig igenom dem för att bedöma huruvida
> innehållet är bra eller inte.

Såja, såja, det finns väl ingen text i skärmens fulla bredd (med undantag för sidorna om Tilicho och Hidden Valley vilka somliga skriver ut varför det är praktiskt), inga autoskalade bilder (om du inte tänker på thumbnails som ligger i vissa fotoalbum. http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm Och, inte heller kan jag hitta någon lila bakgrund. Kritiken är svår att ta på allvar. Det beror på att du är osaklig och ägnar dig åt ett utpräglat personangrepp. Ett inte alltför järvt antagande är att du gärna vill ge igen för en diskussion för länge sedan om Commencal vs Klein. Det är svårt att förstå personangreppet på andra grunder.

Du kunde, kort sagt, lika gärna ha skrivit "j-vla Per", och besparat dig ansträngningen att häva ur dig diverse osakligheter.

Senast redigerad av en moderator:
[Happy 2.0] Reklam
rikard skrev:
> Pers sidor är väl skattefinansierade?

— ? ? ?

— Vad menar du? Kostnaden står jag för, ur egen ficka. Och, jag är inte statsanställd, om det var något mer långsökt du hade i tankarna.

[Happy 2.0] Reklam
Per skrev:
> danne skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har du använt två trådar för att gång på
> > gång lägga fram vad du tycker.
>
> Jag har väl inte startat någon tråd.

Nä, men det skriver väl inte danne heller?

> Däremot har jag i ett sansat tonfall helt utan
> personangrepp framfört min väl grundade mening.
> Jag fann reklamen störande med dess nya
> placering.

Det ska du ha all heder för. Men en gång tycker jag hade räckt.

> Såja, såja, det finns väl ingen text i
> skärmens fulla bredd. Och, inte
> heller kan jag hitta någon lila bakgrund.

Sidan du själv länkade till tyckte jag passade rätt bra på den beskrivningen:
http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/First.htm Ok, det är lila text på blå
bakgrund. Angående autoskalande bilder vet jag inte vad det är (så det
klippte jag helt fult bort från citeringen :)

Om vi sen ska snacka sakliga argument så skulle jag vilja veta vad
för saklig grund du har när du jämför driftskostnaderna för dina
sidor med Happy? Visst, det är superbra att du har gjort sidorna och
du ska ha all respekt för att du underhåller sidorna och betalar driften
själv utan reklam, men varför tar du för givet att andra människor
vill/ska/kan driva web-siter och betala ur egen ficka bara för att du gör det?

Ursäkta om jag är kinkig men jag är nyss hemkommen från 7 mil på
racer så mitt blodsocker är inte vad det borde vara...

[Happy 2.0] Reklam
Allvarligt talat, jag känner att den här tråden behöver en bild från Colorado.
Teocalli6.jpg

[Happy 2.0] Reklam
Peter_K skrev:

> Om vi sen ska snacka sakliga argument så skulle
> jag vilja veta vad
> för saklig grund du har när du jämför
> driftskostnaderna för dina
> sidor med Happy?

Det var en replik, till "lleberg", som tyckte "att om man adblockar bort reklamen så bör man donera pengar rakt av."

> Visst, det är superbra att du
> har gjort sidorna och
> du ska ha all respekt för att du underhåller
> sidorna och betalar driften
> själv utan reklam, men varför tar du för givet
> att andra människor
> vill/ska/kan driva web-siter och betala ur egen
> ficka bara för att du gör det?

Det är ingenting jag tar för givet. Däremot är det väl i någon mening givet av nätets struktur och kultur.

> Ursäkta om jag är kinkig men jag är nyss
> hemkommen från 7 mil på
> racer så mitt blodsocker är inte vad det borde
> vara...

Det är helt OK, inget att be om ursäkt för, däremot får jag säga, att jag tycker Dannes personangrepp hör till bottennoteringarna.

Jag är förvånad över den obehagliga lynchtonen i vissa inlägg. Pinsamt, för författarna. Det jag gjort är i någon mening, att säga att "kejsaren är naken". Placeringen av reklamen mellan navigationsknapparna är inte särskilt väl genomtänkt samtidigt som det finns gott om tomt utrymme. Det kan väl inte rimligen vara otillständigt att hävda detta i diskussionen om Happys utseende. Dessutom har jag inte bara gnällt och kritiserat utan jag har faktiskt kommit med ett konstruktivt förslag.

reklamfrikopiera.jpg

När det gäller färgsättning och navigation finner jag dagens, alltså lördagmorgonens, knepig, och minst sagt ovanlig.

Det viktigaste är, att det borde framgå vilka trådar man besökt eftersom det underlättar för en att hitta direkt till det man varit intresserad av eller deltar i, att man inte kan göra detta försvårar navigationen. Olika varianter av länkar bör också ha en egen färg eller i varje fall markeras på något sätt. Det här är väl etablerade internetkonventioner och jag är förvånad över att de för tillfället övergivits.

[Happy 2.0] Reklam
Ah, jo anledningen till att det finns gott om utrymme till höger är för att alla inte har så stora skärmar. Om man lägger reklamen till höger då så kommer deras webbrowser att få en scrolllist i nederkanten som är väldigt mycket mer irriterande.
Besökt tråd kommer, men vi var tvungen att ta en paus för att kunna fortsätta göra jättefula sidor senare.

[Happy 2.0] Reklam
Mathias skrev:

> Besökt tråd kommer,

Utmärkt! Skönt att höra. Tar för givet att även länkar får en särskild markeringsfärg eller utmärks på annat lättnavigerat sätt. Det är bara att ge sig till tåls. Det som jag uppfattar som den största förbättringen idag är den nya sökfunktionen. Den är ett verkligt lyft.

Jag har ingen riktig pejl på vad folk har för bildskärmar. Har dock en känsla av, att det är relativt få som har små skärmar idag, att det är få som skulle få en scroll-list i nederkanten om reklamen låg till höger. Men kanske misstar jag mig på den punkten.

Jag är lätt tveksam till dagens färgsättning, och hoppas ni mixtrar vidare med den.

[Happy 2.0] Reklam
Jag har följt happy nästan sedan starten och var en flitig besökare tills för några månader sedan. Numera hinner jag aldrig surfa, så idag, när jag bakfyllesurfar in här för första gången på mycket länge så är det blandade känslor.

Jag saknar enkelheten från orginalhappy. Det är lite lustigt att jag gör det, för när det var happygrönt och enkelt ("ingen" layout, bara ett enda typsnitt, etc) så störde jag mig på det och undrar varför Jomper inte brydde sig om designen. Nu när vi fått design så stör jag mig på det istället. Vet inte varför. Jag är väl en gnällpåse.

Jag håller med Per om att bannern högst upp är störande. Förut var det, vill jag minnas, happylogga till vänster och banner till höger på samma rad. Det skulle gå även idag och det skulle se mycket snyggare ut tycker jag. H:et i nya happyloggan skulle kunna sitta direkt över F.et i länken "Förstasidan", och bannern skulle kunna sitta till vänster om happyloggan. Det kräver nog att både logga och banner blir lite mindre.

Sedan upplever jag att det är plottrigare nu. Jag kan ha fel, men är det inte olika fonter eller grader (=storlek) på olika texter på sidan? T ex i signaturen, menyraderna mellan varje inlägg, inläggstexten, etc... Det kanske feffe kunde kolla på om det är han som bygger sidan fortfarande.

Nåväl, det viktigtaste är ändå att happy finns och levererar stundtals högklassig läsning. En sak som är riktigt rolig är det redaktionella inslaget som finns sedan en tid tillbaka. Jag är här så sällan att det är ny, kul läsning, vid varje besök. Bra jobbat.

En sista grej: det är alldeles för många inlägg nu och omöjligt att skaffa sig en överblick. Ni måste dela upp forumet i olika kategorier! *duckar och springer skrattande iväg för att gömma mig*

/Zeb

Tillbaka
Topp